Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Laboratorioalan perustutkinnon perusteiden luonnos
Diarienummer för begäran om utlåtande: OPH-235-2022
Svarstiden gick ut: 11.2.2022
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Opetushallitus pyytää lausuntoanne laboratorioalan perustutkinnon perusteiden luonnoksesta.
Bakgrund
Opetushallitus määrää tutkinnon perusteet kullekin tutkintorakenteessa olevalle ammatilliselle tutkinnolle. Valmistelutyö tehdään yhteistyössä työ- ja elinkeinoelämän, koulutuksen järjestäjien ja muiden sidosryhmien kanssa.
Laboratorioalan perustutkinnon perusteet on päätetty uudistaa vastaamaan nykypäivän työelämän osaamisvaatimuksia. Uudet tutkinnon perusteet tulevat voimaan 1.1.2023.
Laboratorioalan perustutkinnon perusteet uudistetaan kokonaisvaltaisesti. Perusteissa otetaan käyttöön kaikille perustutkinnoille yhtenäinen osaamisen arviointikriteeristö. Tutkinnon perusteissa vahvistetaan osaamisperusteisuutta ja tutkinnon valinnaisuutta sekä työelämän perustaitoja.
Kaikille ammatillisille perustutkinnoille yhteiset ammatilliset valinnaiset tutkinnon osat;
huippuosaajana toimiminen, ilmastovastuullinen toiminta, työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen, yritystoiminnan suunnittelu ja yrityksessä toimiminen, uudistuvat ja otetaan käyttöön myös 1.8.2022 alkaen. Edellä mainitut tutkinnon osat ovat olleet erikseen lausunnolla, joten tämä lausuntopyyntö ei koske niitä.
Yhteiset tutkinnon osat uudistuvat 1.8.2022. Ne ovat olleet erillisellä lausuntokierroksella keväällä 2021, joten tämä lausuntopyyntö ei koske myöskään yhteisiä tutkinnon osia.
Tutkinnon perusteiden uudistamiseen on kutsuttu vuoden 2021 aikana laajasti asiantuntijoita koulutuksen järjestäjien ja työelämän edustajista. Keväällä 2021 tehtiin myös laaja kysely laboratorioalan perustutkinnon perusteiden uudistustarpeista. Laboratorion perustutkinnon perusteet on laadittu muodostetussa työryhmässä ja avoimissa työpajoissa. Lisäksi koko ajan on ollut käytössä HowSpace-työtila, jossa on voinut kommentoida tutkinnon rakennetta ja tutkinnon osien sisältöluonnoksia. Työskentelynsä aikana tutkinnon perusteita laatinut työryhmä on kuullut myös muita laboratorioalan asiantuntijoita.
Perusteprojekti käynnistyi 14.2.2021 avoimella kokouksella, jossa käytiin läpi kyselyn tuloksia ja keskusteltiin laboratorioalan osaamistarpeista. Kaikille avoimia työpajoja järjestettiin vuoden 2021 aikana kolme.
Laboratorioalan perustutkinnon perusteet on päätetty uudistaa vastaamaan nykypäivän työelämän osaamisvaatimuksia. Uudet tutkinnon perusteet tulevat voimaan 1.1.2023.
Laboratorioalan perustutkinnon perusteet uudistetaan kokonaisvaltaisesti. Perusteissa otetaan käyttöön kaikille perustutkinnoille yhtenäinen osaamisen arviointikriteeristö. Tutkinnon perusteissa vahvistetaan osaamisperusteisuutta ja tutkinnon valinnaisuutta sekä työelämän perustaitoja.
Kaikille ammatillisille perustutkinnoille yhteiset ammatilliset valinnaiset tutkinnon osat;
huippuosaajana toimiminen, ilmastovastuullinen toiminta, työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen, yritystoiminnan suunnittelu ja yrityksessä toimiminen, uudistuvat ja otetaan käyttöön myös 1.8.2022 alkaen. Edellä mainitut tutkinnon osat ovat olleet erikseen lausunnolla, joten tämä lausuntopyyntö ei koske niitä.
Yhteiset tutkinnon osat uudistuvat 1.8.2022. Ne ovat olleet erillisellä lausuntokierroksella keväällä 2021, joten tämä lausuntopyyntö ei koske myöskään yhteisiä tutkinnon osia.
Tutkinnon perusteiden uudistamiseen on kutsuttu vuoden 2021 aikana laajasti asiantuntijoita koulutuksen järjestäjien ja työelämän edustajista. Keväällä 2021 tehtiin myös laaja kysely laboratorioalan perustutkinnon perusteiden uudistustarpeista. Laboratorion perustutkinnon perusteet on laadittu muodostetussa työryhmässä ja avoimissa työpajoissa. Lisäksi koko ajan on ollut käytössä HowSpace-työtila, jossa on voinut kommentoida tutkinnon rakennetta ja tutkinnon osien sisältöluonnoksia. Työskentelynsä aikana tutkinnon perusteita laatinut työryhmä on kuullut myös muita laboratorioalan asiantuntijoita.
Perusteprojekti käynnistyi 14.2.2021 avoimella kokouksella, jossa käytiin läpi kyselyn tuloksia ja keskusteltiin laboratorioalan osaamistarpeista. Kaikille avoimia työpajoja järjestettiin vuoden 2021 aikana kolme.
Liitteet:
Tidtabell
Lausunnot pyydetään toimittamaan viimeistään 11.2.2022.
Svarsanvisningar för mottagare
Lausuntoa pyydämme seuraavista asioista:
Opetushallitus julkaisee kaikki ammatillista koulutusta koskevat lausuntopyynnöt Lausuntopalvelu.fi:ssä. Lausuntopalvelu.fi on oikeusministeriön palvelu, joka tarjoaa mahdollisuuden pyytää ja antaa lausuntoja sähköisesti. Kaikki julkishallinnon viranomaiset voivat julkaista lausuntopyyntöjä palvelussa. Lausuntoja saavat antaa kaikki organisaatiot ja kansalaiset. Viesti pyydetään tarvittaessa välittämään eteenpäin organisaatiossanne tai yhteisössänne.
- tutkinnon perusteiden työelämälähtöisyydestä
- tutkinnon muodostumisesta
- tutkinnon osien sisällöistä (ammattitaitovaatimukset ja ammattitaidon osoittamistavat).
Opetushallitus julkaisee kaikki ammatillista koulutusta koskevat lausuntopyynnöt Lausuntopalvelu.fi:ssä. Lausuntopalvelu.fi on oikeusministeriön palvelu, joka tarjoaa mahdollisuuden pyytää ja antaa lausuntoja sähköisesti. Kaikki julkishallinnon viranomaiset voivat julkaista lausuntopyyntöjä palvelussa. Lausuntoja saavat antaa kaikki organisaatiot ja kansalaiset. Viesti pyydetään tarvittaessa välittämään eteenpäin organisaatiossanne tai yhteisössänne.
Valmistelijat
Laboratorioalan perustutkinnon perusteita on ollut laatimassa työryhmä, jonka jäseninä ovat olleet:
lehtori Lenita Lagerbom, Winnova
opettaja Sonja Kannisto, Turun ammatti-instituutti
erityisasiantuntija Sari Stalder, Opetushallitus.
Lisätietoja antavat erityisasiantuntija Sari Stalder Opetushallituksesta, [email protected] ja lehtori Lenita Lagerbom Winnovasta, [email protected].
lehtori Lenita Lagerbom, Winnova
opettaja Sonja Kannisto, Turun ammatti-instituutti
erityisasiantuntija Sari Stalder, Opetushallitus.
Lisätietoja antavat erityisasiantuntija Sari Stalder Opetushallituksesta, [email protected] ja lehtori Lenita Lagerbom Winnovasta, [email protected].
Sändlista:
AEL-Amiedu Oy | ||
Akava ry | ||
Ammattiliitto Pro | ||
Ammattiopisto Spesia Oy | ||
Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry | ||
Axxell Utbildning Ab | ||
Careeria Oy | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Elinkeinoelämän Oppilaitokset EOL ry | ||
Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia | ||
Etelä-Karjalan Koulutuskuntayhtymä | ||
Etelä-Savon Koulutus Oy | ||
Helsingin kaupunki | ||
Hengitysliitto ry | ||
Hyria koulutus Oy | ||
Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymä | ||
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry | ||
Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia | ||
Järviseudun Koulutuskuntayhtymä | ||
Kajaanin kaupunki | ||
Kemi-Tornionlaakson koulutuskuntayhtymä Lappia | ||
Keski-Pohjanmaan Koulutusyhtymä | ||
Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä | ||
Kiipulasäätiö sr | ||
Kirkon työmarkkinalaitos | ||
Kotkan-Haminan seudun koulutuskuntayhtymä | ||
Koulutuskeskus Salpaus -kuntayhtymä | ||
Koulutuskuntayhtymä Brahe | ||
Koulutuskuntayhtymä OSAO | ||
Koulutuskuntayhtymä Tavastia | ||
Kouvolan Ammattiopisto Oy | ||
KSAK Oy | ||
Kuntatyönantajat KT | ||
Laboratorioalan liitto | ||
Live-säätiö sr | ||
Lounais-Hämeen koulutuskuntayhtymä | ||
Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymä | ||
Luksia, Länsi-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä | ||
Länsirannikon Koulutus Oy | ||
Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Opettajien Ammattijärjestö OAJ | ||
OPH/Työelämätoimikunta | ||
Optima samkommun | ||
Palvelualojen ammattiliitto PAM | ||
Pohjois-Karjalan Koulutuskuntayhtymä | ||
Raision Seudun Koulutuskuntayhtymä | ||
Rovaniemen Koulutuskuntayhtymä | ||
Salon Seudun Koulutuskuntayhtymä | ||
SASKY koulutuskuntayhtymä | ||
Satakunnan koulutuskuntayhtymä | ||
Savon Koulutuskuntayhtymä | ||
Seinäjoen koulutuskuntayhtymä | ||
Sivistystyönantajat | ||
STTK ry | ||
Suomen ammattiin opiskelevien liitto Sakki ry | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK | ||
Suomen Kuntaliitto ry | ||
Suomen Opiskelija-Allianssi – OSKU ry | ||
Suomen Yrittäjäopisto Oy | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Suupohjan Koulutuskuntayhtymä | ||
Svenska Framtidsskolan i Helsingforsregionen Ab | ||
Svenska Österbottens förbund för Utbildning och Kultur | ||
Tampereen kaupunki | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Teollisuusliitto ry | ||
Turun Ammattiopistosäätiö sr | ||
Turun kaupunki | ||
Työtehoseura ry, ruotsiksi Arbetseffektivitetsföreningen rf | ||
Vaasan kaupunki | ||
Valkeakosken seudun koulutuskuntayhtymä | ||
Valtion työmarkkinalaitos VTML | ||
Ylä-Savon koulutuskuntayhtymä | ||
Äänekosken Ammatillisen Koulutuksen kuntayhtymä |
Asiasanat
Ammatillinen koulutus
tutkintojen perusteet
laboratorioalan perustutkinto