Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Arbets-och näringsministeriets begäran om utlåtande om förordningshelheten av reformen av arbets- och näringstjänsterna 2024
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/31820/2023
Svarstiden gick ut: 12.4.2024
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Riksdagen antog våren 2023 ett lagstiftningspaket om en omorganisering av den offentliga arbetskrafts- och företagsservicen.
Lagen om ordnande av arbetskraftsservice (380/2023) träder i kraft den 1 januari 2025. Genom lagen överförs ansvaret för ordnande av offentlig arbetskraftsservice från statens arbets- och näringsbyråer till kommunerna och de samarbetsområden som kommunerna bildar, sysselsättningsområdena.
I lagstiftningspaketet om överföringen av organiseringsansvaret ingår dessutom flera andra lagändringar, såsom lagen om sektorsövergripande främjande av sysselsättningen (381/2023) och ändringar i lagen om närings-, trafik- och miljöcentralerna (897/2009, ändringslag 382/2023, den nya lagen om NTM-centralerna) som träder i kraft den 1 januari 2025. Dessa lagar innehåller flera bemyndiganden att utfärda förordning.
Lagen om ordnande av arbetskraftsservice (380/2023) träder i kraft den 1 januari 2025. Genom lagen överförs ansvaret för ordnande av offentlig arbetskraftsservice från statens arbets- och näringsbyråer till kommunerna och de samarbetsområden som kommunerna bildar, sysselsättningsområdena.
I lagstiftningspaketet om överföringen av organiseringsansvaret ingår dessutom flera andra lagändringar, såsom lagen om sektorsövergripande främjande av sysselsättningen (381/2023) och ändringar i lagen om närings-, trafik- och miljöcentralerna (897/2009, ändringslag 382/2023, den nya lagen om NTM-centralerna) som träder i kraft den 1 januari 2025. Dessa lagar innehåller flera bemyndiganden att utfärda förordning.
Bakgrund
Förordning 1: Statsrådets förordning om offentlig arbetskraftsservice
Lagen om ordnande av arbetskraftsservice innehåller flera bemyndiganden att utfärda förordning, av vilka en del är nya och en del motsvarar bemyndigandena att utfärda förordning i den gällande lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice (916/2012).
Genom förordningen utfärdas närmare bestämmelser om sysselsättningsplanens struktur och om hur planen godkänns och arkiveras, om information om hur sysselsättningsplanen har följts, om arbetsförmedling från Finland till utlandet och från utlandet till Finland, om förfarandet för antagning av studerande till arbetskraftsutbildning samt om ansökan om, beviljande av och utbetalning av olika stöd, subventioner och ersättningar. De föreslagna bestämmelserna motsvarar i tillämpliga delar bestämmelserna i den gällande förordningen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice. Dessutom innehåller förordningen bestämmelser om betalningsandelar för gemensamt anskaffad arbetskraftsutbildning. Enligt förslaget ska den allmänna gruppundantagsförordningen om statligt stöd beaktas när betalningsandelarna fastställs. I den förordningen anges maximigränser för statligt stöd som beviljas företag. Betalningsandelarna fastställs genom förordning så att den andel av priset påutbildningen som arbetskraftsmyndigheten betalar inte överskrider det tillåtna beloppet av stöd.
Förordning 2: Statsrådets förordning om styrning av arbetskraftsservicen
Genom förordningen utfärdas med stöd av lagen om ordnande av arbetskraftsservice närmare bestämmelser om beredningen och översynen av de nationella målen för främjande av sysselsättningen samt om den nationella delegationen för främjande av sysselsättningen och delegationens sammansättning och sektioner.
Enligt förslaget ska det i delegationen för främjande av sysselsättningen ingå ett stort antal representanter från intressegrupperna och delegationens ordförande ska vara en representant för arbets- och näringsministeriet. Delegationen kan tillsätta sektioner för beredning av ärenden eller närmare behandling av en viss ärendehelhet. Delegationen ska dessutom ha tre permanenta sektioner: kommunsektionen, informationssektionen och sektionen för sektorsövergripande samarbete.
Förordning 3: Statsrådets förordning om ändring av statsrådets förordning om närings-, trafik- och miljöcentralerna
I och med att ansvaret för att ordna arbetskraftsservice övergår från staten till kommunerna läggs arbets- och näringsbyråerna ner genom en ändring av lagen om närings-, trafik- och miljöcentralerna (382/2023).
Överföringen av organiseringsansvaret påverkar närings-, trafik- och miljöcentralernas (nedan NTM-centralen eller NTM-centralerna) uppgifter och uppgifterna för närings-, trafik- och miljöcentralernas samt arbets- och näringsbyråernas utvecklings- och förvaltningscenter (nedan utvecklings- och förvaltningscentret). Dessa ändringar i uppgifterna genomförs genom den nya lagen om NTM-centralerna och träder i kraft den 1 januari 2025.
Bestämmelser om uppgifterna för utvecklings- och förvaltningscentret ingår i 3 a § i den nya lagen om NTM-centralerna. Bestämmelserna omfattar också vissa nya uppgifter, och en av dessa kräver att det anges närmare bestämmelser i förordning. Enligt 3 a § 2 mom. 2 punkten ska utvecklings- och förvaltningscentret följa upp och utvärdera arbetskraftsservicens resultat och hur servicen fungerar samt producera information om den. I 3 a § 4 mom. finns ett bemyndigande att genom förordning av statsrådet utfärda närmare bestämmelser om utvecklings- och förvaltningscentrets uppgifter.
I förordningen stryks bestämmelserna om arbets- och näringsbyråerna, som läggs ned i samband med överföringen av organiseringsansvaret, bestämmelserna om styrningen av och tillsynen över dem samt om arbets- och näringsförvaltningens kundservicecenter. I förordningen upphävs bestämmelserna om koncentrering av uppgifter till NTM-centralen i Nyland eller Nylands arbets- och näringsbyrå till den del uppgifterna enligt lag hör till utvecklings- och förvaltningscentret.
I förordningen preciseras utvecklings- och förvaltningscentrets nya uppgift att följa upp, utvärdera och producera information om arbetskraftsservicens resultat och hur servicen fungerar. Förordningens rubrik ändras så att i den nämns också utvecklings- och förvaltningscentret, på motsvarande sätt som i den ändrade lagens rubrik.
Förordning 4: Statsrådets förordning om sektorsövergripande främjande av sysselsättningen
Lagen om sektorsövergripande främjande av sysselsättningen innehåller ett bemyndigande att utfärda förordning, med stöd av vilket det i den föreslagna förordningen utfärdas närmare bestämmelser om organiseringen av samarbetsmodellen för sektorsövergripande stöd. Förordningen innehåller bestämmelser om tillsättandet av en ledningsgrupp, om ledningsgruppens sammansättning och uppgifter, om samarbetsavtalets innehåll samt om hur den person som leder organiseringen av samarbetsmodellen och dennes ersättare utses och om deras uppgifter.
Förordning 5: Statsrådets förordning om verkställigheten av lagen om utkomstskydd för arbetslösa
I statsrådets förordning om verkställigheten av lagen om utkomstskydd för arbetslösa (1330/2002) föreslås hänvisningarna i 3 a § till arbets- och näringsbyrån och arbets- och näringsförvaltningens kundservicecenter bli ändrade till att avse arbetskraftsmyndigheterna. Paragrafen gäller den tidpunkt då den arbetssökande anses ha vägrat ta emot arbete. Bestämmelsens innehåll ändras inte.
Förordning 6: Arbets- och näringsministeriets förordning om givande av arbetskraftspolitiskt utlåtande och om uppgifter som ska antecknas i utlåtandet
I arbets- och näringsministeriets förordning om givande av arbetskraftspolitiskt utlåtande och om uppgifter som ska antecknas i utlåtandet (1556/2016) föreslås sådana nödvändiga ändringar som följer av att ansvaret för att ordna arbetskrafts- och företagsservice ändras. I förordningen föreskrivs det bland annat om de tidsfrister inom vilka ett arbetskraftspolitiskt utlåtande ska ges. Tidsfristerna förblir desamma som för närvarande.
Lagen om ordnande av arbetskraftsservice innehåller flera bemyndiganden att utfärda förordning, av vilka en del är nya och en del motsvarar bemyndigandena att utfärda förordning i den gällande lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice (916/2012).
Genom förordningen utfärdas närmare bestämmelser om sysselsättningsplanens struktur och om hur planen godkänns och arkiveras, om information om hur sysselsättningsplanen har följts, om arbetsförmedling från Finland till utlandet och från utlandet till Finland, om förfarandet för antagning av studerande till arbetskraftsutbildning samt om ansökan om, beviljande av och utbetalning av olika stöd, subventioner och ersättningar. De föreslagna bestämmelserna motsvarar i tillämpliga delar bestämmelserna i den gällande förordningen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice. Dessutom innehåller förordningen bestämmelser om betalningsandelar för gemensamt anskaffad arbetskraftsutbildning. Enligt förslaget ska den allmänna gruppundantagsförordningen om statligt stöd beaktas när betalningsandelarna fastställs. I den förordningen anges maximigränser för statligt stöd som beviljas företag. Betalningsandelarna fastställs genom förordning så att den andel av priset påutbildningen som arbetskraftsmyndigheten betalar inte överskrider det tillåtna beloppet av stöd.
Förordning 2: Statsrådets förordning om styrning av arbetskraftsservicen
Genom förordningen utfärdas med stöd av lagen om ordnande av arbetskraftsservice närmare bestämmelser om beredningen och översynen av de nationella målen för främjande av sysselsättningen samt om den nationella delegationen för främjande av sysselsättningen och delegationens sammansättning och sektioner.
Enligt förslaget ska det i delegationen för främjande av sysselsättningen ingå ett stort antal representanter från intressegrupperna och delegationens ordförande ska vara en representant för arbets- och näringsministeriet. Delegationen kan tillsätta sektioner för beredning av ärenden eller närmare behandling av en viss ärendehelhet. Delegationen ska dessutom ha tre permanenta sektioner: kommunsektionen, informationssektionen och sektionen för sektorsövergripande samarbete.
Förordning 3: Statsrådets förordning om ändring av statsrådets förordning om närings-, trafik- och miljöcentralerna
I och med att ansvaret för att ordna arbetskraftsservice övergår från staten till kommunerna läggs arbets- och näringsbyråerna ner genom en ändring av lagen om närings-, trafik- och miljöcentralerna (382/2023).
Överföringen av organiseringsansvaret påverkar närings-, trafik- och miljöcentralernas (nedan NTM-centralen eller NTM-centralerna) uppgifter och uppgifterna för närings-, trafik- och miljöcentralernas samt arbets- och näringsbyråernas utvecklings- och förvaltningscenter (nedan utvecklings- och förvaltningscentret). Dessa ändringar i uppgifterna genomförs genom den nya lagen om NTM-centralerna och träder i kraft den 1 januari 2025.
Bestämmelser om uppgifterna för utvecklings- och förvaltningscentret ingår i 3 a § i den nya lagen om NTM-centralerna. Bestämmelserna omfattar också vissa nya uppgifter, och en av dessa kräver att det anges närmare bestämmelser i förordning. Enligt 3 a § 2 mom. 2 punkten ska utvecklings- och förvaltningscentret följa upp och utvärdera arbetskraftsservicens resultat och hur servicen fungerar samt producera information om den. I 3 a § 4 mom. finns ett bemyndigande att genom förordning av statsrådet utfärda närmare bestämmelser om utvecklings- och förvaltningscentrets uppgifter.
I förordningen stryks bestämmelserna om arbets- och näringsbyråerna, som läggs ned i samband med överföringen av organiseringsansvaret, bestämmelserna om styrningen av och tillsynen över dem samt om arbets- och näringsförvaltningens kundservicecenter. I förordningen upphävs bestämmelserna om koncentrering av uppgifter till NTM-centralen i Nyland eller Nylands arbets- och näringsbyrå till den del uppgifterna enligt lag hör till utvecklings- och förvaltningscentret.
I förordningen preciseras utvecklings- och förvaltningscentrets nya uppgift att följa upp, utvärdera och producera information om arbetskraftsservicens resultat och hur servicen fungerar. Förordningens rubrik ändras så att i den nämns också utvecklings- och förvaltningscentret, på motsvarande sätt som i den ändrade lagens rubrik.
Förordning 4: Statsrådets förordning om sektorsövergripande främjande av sysselsättningen
Lagen om sektorsövergripande främjande av sysselsättningen innehåller ett bemyndigande att utfärda förordning, med stöd av vilket det i den föreslagna förordningen utfärdas närmare bestämmelser om organiseringen av samarbetsmodellen för sektorsövergripande stöd. Förordningen innehåller bestämmelser om tillsättandet av en ledningsgrupp, om ledningsgruppens sammansättning och uppgifter, om samarbetsavtalets innehåll samt om hur den person som leder organiseringen av samarbetsmodellen och dennes ersättare utses och om deras uppgifter.
Förordning 5: Statsrådets förordning om verkställigheten av lagen om utkomstskydd för arbetslösa
I statsrådets förordning om verkställigheten av lagen om utkomstskydd för arbetslösa (1330/2002) föreslås hänvisningarna i 3 a § till arbets- och näringsbyrån och arbets- och näringsförvaltningens kundservicecenter bli ändrade till att avse arbetskraftsmyndigheterna. Paragrafen gäller den tidpunkt då den arbetssökande anses ha vägrat ta emot arbete. Bestämmelsens innehåll ändras inte.
Förordning 6: Arbets- och näringsministeriets förordning om givande av arbetskraftspolitiskt utlåtande och om uppgifter som ska antecknas i utlåtandet
I arbets- och näringsministeriets förordning om givande av arbetskraftspolitiskt utlåtande och om uppgifter som ska antecknas i utlåtandet (1556/2016) föreslås sådana nödvändiga ändringar som följer av att ansvaret för att ordna arbetskrafts- och företagsservice ändras. I förordningen föreskrivs det bland annat om de tidsfrister inom vilka ett arbetskraftspolitiskt utlåtande ska ges. Tidsfristerna förblir desamma som för närvarande.
Bilagor:
Asetukset.pdf - Asetukset muistioineen Förordningar jämte promemoria
Tidtabell
Vi ber er vänligen lämna era utlåtanden senast den 12 april 2024.
Svarsanvisningar för mottagare
Vi ber er lämna ert utlåtande i första hand i tjänsten utlåtande.fi senast den 12 april 2024. Utlåtandet behöver inte skickas separat per e-post eller post. För att kunna lämna ett utlåtande måste man registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi.
Närmare anvisningar om användningen av tjänsten finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar >Bruksanvisningar. Stöd för användning av tjänsten kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Om ni inte har möjlighet att lämna ert utlåtande i tjänsten utlåtande.fi, ber vi er sända utlåtandet per e-post till arbets- och näringsministeriets registratorskontor på adressen [email protected]. Vi ber er ange diarienumret VN/31820/2023 som referens för utlåtandet.
Även andra än de som nämns i sändlistan kan lämna ett utlåtande. Alla utlåtanden som lämnas är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Närmare anvisningar om användningen av tjänsten finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar >Bruksanvisningar. Stöd för användning av tjänsten kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Om ni inte har möjlighet att lämna ert utlåtande i tjänsten utlåtande.fi, ber vi er sända utlåtandet per e-post till arbets- och näringsministeriets registratorskontor på adressen [email protected]. Vi ber er ange diarienumret VN/31820/2023 som referens för utlåtandet.
Även andra än de som nämns i sändlistan kan lämna ett utlåtande. Alla utlåtanden som lämnas är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Beredare
Ytterligare information ges av
Meri Pensamo, regeringssekreterare (Statsrådets förordning om styrning av arbetskraftsservicen och statsrådets förordning om ändring av statsrådets förordning om närings-, trafik- och miljöcentralerna)
Anna Aaltonen, specialsakkunnig (statsrådets förordning om offentlig arbetskraftsservice och statsrådets förordning om sektorsövergripande främjande av sysselsättningen)
Timo Meling, regeringsråd (statsrådets förordning om verkställigheten av lagen om utkomstskydd för arbetslösa och arbets- och näringsministeriets förordning om givande av arbetskraftspolitiskt utlåtande och om uppgifter som ska antecknas i utlåtandet)
Elina Isoksela, regeringsråd (statrådets förordning om ändring av 13 a § i statsrådets förordning om regionförvaltningsverken)
E-postadresserna har formen [email protected].
Sändlista:
Ahvenanmaan valtionvirasto Statens ämbetsverk på Åland | ||
Akaan kaupunki | ||
Alajärven kaupunki | ||
Alavieskan kunta | ||
Alavuden kaupunki | ||
Asikkalan kunta | ||
Askolan kunta | ||
Auran kunta | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Enonkosken kunta | ||
Enontekiön kunta | ||
Espoon kaupunki - Esbo stad | ||
Etelä-Karjalan hyvinvointialue | ||
Etelä-Karjalan maakuntaliitto | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Etelä-Pohjanmaan maakuntaliitto | ||
Etelä-Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Savon hyvinvointialue | ||
Etelä-Savon maakuntaliitto | ||
Etelä-Savon TE-toimisto | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Eurajoen kunta | ||
Euran kunta | ||
Evijärven kunta | ||
Folktinget | ||
Forssan kaupunki | ||
Haapajärven kaupunki | ||
Haapaveden kaupunki | ||
Hailuodon kunta | ||
Halsuan kunta | ||
Haminan kaupunki | ||
Hangon kaupunki - Hangö stad | ||
Hankasalmen kunta | ||
Harjavallan kaupunki | ||
Hartolan kunta | ||
Hattulan kunta | ||
Hausjärven kunta | ||
Heinolan kaupunki | ||
Heinäveden kunta | ||
Helsingin kaupunki - Helsingfors stad | ||
Henkilöstöala HELA ry | ||
Hirvensalmen kunta | ||
Hollolan kunta | ||
Huittisten kaupunki | ||
Humppilan kunta | ||
HUS - Helsingin ja uudenmaan hyvinvointialue | ||
Hyrynsalmen kunta | ||
Hyvinkään kaupunki | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hämeen maakuntaliitto | ||
Hämeen TE-toimisto | ||
Hämeenkyrön kunta | ||
Hämeenlinnan kaupunki | ||
Iin kunta | ||
Iisalmen kaupunki | ||
Iitin kunta | ||
Ikaalisten kaupunki | ||
Ilmajoen kunta | ||
Ilomantsin kunta | ||
Imatran kaupunki | ||
Inarin kunta | ||
Ingå kommun - Inkoon kunta | ||
Isojoen kunta | ||
Isokyrön kunta | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Jakobstad - Pietarsaaren kaupunki | ||
Janakkalan kunta | ||
Joensuun kaupunki | ||
Jokioisten kunta | ||
Joroisten kunta | ||
Joutsan kunta | ||
Juankosken kaupunki | ||
Juukan kunta | ||
Juupajoen kunta | ||
Juvan kunta | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Jämijärven kunta | ||
Jämsän kaupunki | ||
Järvenpään kaupunki | ||
Kaakkois-Suomen TE-toimisto | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kaarinan kaupunki | ||
Kaavin kunta | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kainuun maakuntaliitto | ||
Kainuun TE-toimisto | ||
Kajaanin kaupunki | ||
Kalajoen kaupunki | ||
Kangasalan kunta | ||
Kangasniemen kunta | ||
Kankaanpään kaupunki | ||
Kannonkosken kunta | ||
Kannuksen kaupunki | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | ||
Karijoen kunta | ||
Karkkilan kaupunki | ||
Karstulan kunta | ||
Karvian kunta | ||
Kaskisten kaupunki - Kaskis stad | ||
Kauhajoen kaupunki | ||
Kauhavan kaupunki | ||
Kauniaisten kaupunki - Grankulla stad | ||
Kaustisen kunta | ||
KEHA-keskus | ||
Keiteleen kunta | ||
Kela | ||
Kemijärven kaupunki | ||
Kemin kaupunki | ||
Keminmaan kunta | ||
Kempeleen kunta | ||
Keravan kaupunki | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Pohjanmaan liitto | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen liitto | ||
Keski-Suomen TE-toimisto | ||
Keski-Uusimaan hyvinvointialue | ||
Keuruun kaupunki | ||
KEVA | ||
Kihniön kunta | ||
Kimitoö kommun - Kemiönsaaren kunta | ||
Kinnulan kunta | ||
Kirkkonummen kunta - Kyrkslätt kommun | ||
Kiteen kaupunki | ||
Kittilän kunta | ||
Kiuruveden kaupunki | ||
Kivijärven kunta | ||
Kokemäen kaupunki | ||
Kokkolan kaupunki - Karleby stad | ||
Kolarin kunta | ||
Konneveden kunta | ||
Kontiolahden kunta | ||
Korsholm kommun - Mustasaaren kunta | ||
Korsnäs kommun | ||
Kotkan kaupunki | ||
Kouvolan kaupunki | ||
Kristinestad - Kristiinankaupunki | ||
Kronoby kommun - Kruunupyyn kunta | ||
Kuhmoisten kunta | ||
Kuhmon kaupunki | ||
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT | ||
Kuopion kaupunki | ||
Kuortaneen kunta | ||
Kurikan kaupunki | ||
Kustavin kunta | ||
Kuusamon kaupunki | ||
Kymenlaakson hyvinvointialue | ||
Kymenlaakson liitto | ||
Kyyjärven kunta | ||
Kärkölän kunta | ||
Kärsämäen kunta | ||
Lahden kaupunki | ||
Laihian kunta | ||
Laitilan kaupunki | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
Lapin liitto | ||
Lapin TE-toimisto | ||
Lapinjärven kunta - Lappträsk kommun | ||
Lapinlahden kunta | ||
Lappajärven kunta | ||
Lappeenrannan kaupunki | ||
Lapuan kaupunki | ||
Larsmo kommun - Luodon kunta | ||
Laukaan kunta | ||
Lemin kunta | ||
Lempäälän kunta | ||
Leppävirran kunta | ||
Lestijärven kunta | ||
Liedon kunta | ||
Lieksan kaupunki | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Limingan kunta | ||
Liperin kunta | ||
Lohjan kaupunki - Lojo stad | ||
Loimaan kaupunki | ||
Lopen kunta | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Loviisan kaupunki - Lovisa stad | ||
Luhangan kunta | ||
Lumijoen kunta | ||
Luumäen kunta | ||
Luvian kunta | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Malax kommun - Maalahden kunta | ||
Marttilan kunta | ||
Maskun kunta | ||
Merijärven kunta | ||
Merikarvian kunta | ||
Miehikkälän kunta | ||
Mikkelin kaupunki | ||
Muhoksen kunta | ||
Multian kunta | ||
Muonion kunta | ||
Muuramen kunta | ||
Mynämäen kunta | ||
Myrskylän kunta - Mörskom kommun | ||
Mäntsälän kunta | ||
Mänttä-Vilppulan kaupunki | ||
Mäntyharjun kunta | ||
Naantalin kaupunki | ||
Nakkilan kunta | ||
Nivalan kaupunki | ||
Nokian kaupunki | ||
Nousiaisten kunta | ||
Nurmeksen kaupunki | ||
Nurmijärven kunta | ||
Nykarleby stad - Uusikaarlepyyn kaupunki | ||
Närpes stad - Närpiön kaupunki | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Orimattilan kaupunki | ||
Oripään kunta | ||
Oriveden kaupunki | ||
Oulaisten kaupunki | ||
Oulun kaupunki | ||
Outokummun kaupunki | ||
Padajoen kunta | ||
Paimion kaupunki | ||
Palta ry | ||
Paltamon kunta | ||
Pargas stad - Paraisten kaupunki | ||
Parikkalan kunta | ||
Parkanon kaupunki | ||
Pedersöre kommun - Pedersören kunta | ||
Pelkosenniemen kunta | ||
Pellon kunta | ||
Perhon kunta | ||
Pertunmaan kunta | ||
Petäjäveden kunta | ||
Pieksämäen kaupunki | ||
Pielaveden kunta | ||
Pihtiputaan kunta | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue | ||
Pirkanmaan liitto | ||
Pirkanmaan TE-toimisto | ||
Pirkkalan kunta | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjanmaan liitto | ||
Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan liitto | ||
Pohjois-Karjalan TE-toimisto | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Pohjois-Savon liitto | ||
Pohjois-Savon TE-toimisto | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Polvijärven kunta | ||
Pomarkun kunta | ||
Porin kaupunki | ||
Pornaisten kunta | ||
Porvoon kaupunki - Borgå stad | ||
Posion kunta | ||
Pudasjärven kaupunki | ||
Pukkilan kunta | ||
Punkalaitumen kunta | ||
Puolangan kunta | ||
Puolustusministeriö | ||
Puumalan kunta | ||
Pyhtään kunta - Pyttis kommun | ||
Pyhäjoen kunta | ||
Pyhäjärven kaupunki | ||
Pyhännän kunta | ||
Pyhärannan kunta | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Päijät-Hämeen liitto | ||
Pälkäneen kunta | ||
Pöytyän kunta | ||
Raahen kaupunki | ||
Raision kaupunki | ||
Rantasalmen kunta | ||
Ranuan kunta | ||
Raseborg stad - Raaseporin kaupunki | ||
Rauman kaupunki | ||
Rautalammin kunta | ||
Rautavaaran kunta | ||
Rautjärven kunta | ||
Reisjärven kunta | ||
Riihimäen kaupunki | ||
Ristijärven kunta | ||
Rovaniemen kaupunki | ||
Ruokolahden kunta | ||
Ruoveden kunta | ||
Ruskon kunta | ||
Rääkkylän kunta | ||
Saarijärven kaupunki | ||
Sallan kunta | ||
Salon kaupunki | ||
Sastamalan kaupunki | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satakunnan hyvinvointialue | ||
Satakunnan TE-toimisto | ||
Satakuntaliitto | ||
Sauvon kunta | ||
Savitaipaleen kunta | ||
Savonlinnan kaupunki | ||
Savukosken kunta | ||
Seinäjoen kaupunki | ||
Sievin kunta | ||
Siikaisten kunta | ||
Siikajoen kunta | ||
Siikalatvan kunta | ||
Siilinjärven kunta | ||
Simon kunta | ||
Sipoon kunta - Sibbo kommun | ||
Sisäministeriö | ||
Siuntion kunta - Sjundeå kommun | ||
Sodankylän kunta | ||
Soinin kunta | ||
Someron kaupunki | ||
Sonkajärven kunta | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
Sotkamon kunta | ||
STTK ry | ||
Sulkavan kunta | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Suomussalmen kunta | ||
Suonenjoen kaupunki | ||
Sysmän kunta | ||
Säkylän kunta | ||
Taipalsaaren kunta | ||
Taivalkosken kunta | ||
Taivassalon kunta | ||
Tammelan kunta | ||
Tampereen kaupunki | ||
Tervolan kunta | ||
Tervon kunta | ||
Teuvan kunta | ||
Tietosuojavaltuutettu | ||
Tl. Kosken kunta | ||
Tohmajärven kunta | ||
Toholammin kunta | ||
Toivakan kunta | ||
Tornion kaupunki | ||
Turun kaupunki - Åbo stad | ||
Tuusniemen kunta | ||
Tuusulan kunta | ||
Tyrnävän kunta | ||
Työ- ja elinkeinohallinnon valtakunnallinen yhdistys THHL ry | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työttömien keskusjärjestö ry | ||
Työttömyyskassojen yhteisjärjestö TYJ | ||
Ulkoministeriö | ||
Ulvilan kaupunki | ||
Urjalan kunta | ||
Utajärven kunta | ||
Utsjoen kunta | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Uudenmaan liitto | ||
Uudenmaan TE-toimisto | ||
Uuraisten kunta | ||
Uusikaupunki | ||
Vaalan kunta | ||
Vaasan kaupunki - Vasa stad | ||
Vakuutusoikeus | ||
Valkeakosken kaupunki | ||
Valtimon kunta | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtioneuvoston oikeuskansleri | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vammaisfoorumi | ||
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue | ||
Vantaan kaupunki - Vanda stad | ||
Varkauden kaupunki | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue | ||
Varsinais-Suomen liitto | ||
Varsinais-Suomen TE-toimisto | ||
Vehmaan kunta | ||
Vesannon kunta | ||
Vesilahden kunta | ||
Vetelin kunta | ||
Vieremän kunta | ||
Vihdin kunta | ||
Viitasaaren kaupunki | ||
Vimpelin kunta | ||
Virolahden kunta | ||
Virtain kaupunki | ||
Vörå kommun - Vöyrin kunta | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu | ||
Ylitornion kunta | ||
Ylivieskan kaupunki | ||
Ylöjärven kaupunki | ||
Ympäristöministeriö | ||
Ypäjän kunta | ||
Ålands arbetsmarknads- och studieservicemyndighet AMS | ||
Ålands landskapsregering | ||
Ähtärin kaupunki | ||
Äänekosken kaupunki |