Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Begäran om utlåtande om utkastet till regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om minimiskatt för stora koncerner
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/37157/2023
Svarstiden gick ut: 6.9.2024
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Finansministeriet ber om ert utlåtande om utkastet till regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av minimiskattelagen för stora koncerner
Bakgrund
Syftet med propositionen är att ändra lagen om minimiskatt för stora koncerner (1308/2023) så att i den beaktas de tillämpningsanvisningar om minimiskatt som utarbetades 2023 inom ramen för OECD:s och G20-ländernas inkluderande ramverk (Inclusive Framework).
Lagen om minimiskatt för stora koncerner baserar sig på rådets direktiv (EU) 2022/2523 om säkerställande av en global minimiskattenivå för multinationella koncerner och storskaliga nationella koncerner inom unionen. Direktivet baserar sig på arbetet med minimibeskattning inom ramen för det inkluderande ramverket (pillar 2), och för att syftet med direktivet ska uppnås förutsätts det att det inhemska genomförandet harmonierar med de tolkningar som det inkluderande ramverket utarbetat. Det är också nödvändigt att tolkningarna iakttas i den inhemska beskattningspraxisen för att Finlands minimibeskattningsregler i internationellt hänseende ska betraktas som så kallade kvalificerade regler.
Lagen om minimiskatt för stora koncerner baserar sig på rådets direktiv (EU) 2022/2523 om säkerställande av en global minimiskattenivå för multinationella koncerner och storskaliga nationella koncerner inom unionen. Direktivet baserar sig på arbetet med minimibeskattning inom ramen för det inkluderande ramverket (pillar 2), och för att syftet med direktivet ska uppnås förutsätts det att det inhemska genomförandet harmonierar med de tolkningar som det inkluderande ramverket utarbetat. Det är också nödvändigt att tolkningarna iakttas i den inhemska beskattningspraxisen för att Finlands minimibeskattningsregler i internationellt hänseende ska betraktas som så kallade kvalificerade regler.
Målsättningar
För att direktivets syfte ska uppnås och för att säkerställa att Finlands minimiskattelag ska anses motsvara de kvalificerade regler som avses i GloBE-modellreglerna, föreslås det att till den inhemska lagen fogas sådana delar som är att betrakta som nya beskattningsregler i de tillämpningsanvisningar som OECD:s och G20-ländernas inkluderande ramverk publicerat 2023 samt att särskilt tvetydiga lagrum förtydligas. Däremot föreslås inga andra tolkningsförtydliganden som finns i anvisningarna; enhetligheten av tolkningarna kan i detta fall säkerställas också på annat sätt än genom lag. I propositionen föreslås inga ändringar till funktionsprinciperna i den gällande lagen. Kretsen av skattskyldiga, skattesatsen och beskattningsreglerna förblir oförändrade.
De föreslagna ändringarna gäller förtydligandet av vissa definitioner i 1 kap., beräkningsreglerna för den justerade inkomsten i 3 kap. och beräkningsreglerna för medräknade och justerade skatter i 4 kap. i lagen. Till 3 kap. i lagen fogas också bestämmelser om vissa val som förenklar beräkningen. Till 3 och 4 kap. i lagen fogas bestämmelser om behandlingen av vissa skattetillgodohavanden. De regler för beräkning av avdrag för substansbelopp som ingår i 5 kap. i lagen preciseras och till dem fogas sådana tillägg som hänför sig till gränsöverskridande specialsituationer. Dessutom föreslås vissa ändringar och tillägg till presumtionsbestämmelserna, inklusive den temporära presumtionsbestämmelsen som baserar sig på land-för-land-rapporteringen för beskattningen. I lagen görs också smärre tekniska korrigeringar.
Lagen avses träda i kraft senast den 31 december 2024. Avsikten är att lagen ska tillämpas första gången på räkenskapsperioder som börjat den 1 januari 2024 eller därefter. Lagens ikraftträdande och tillämpning enligt tidtabellen bedöms vara viktigt för att beskattningsresultaten i Finland ska bli enhetliga på det sätt som avses i GloBE-modellreglerna för 2024.
De föreslagna ändringarna gäller förtydligandet av vissa definitioner i 1 kap., beräkningsreglerna för den justerade inkomsten i 3 kap. och beräkningsreglerna för medräknade och justerade skatter i 4 kap. i lagen. Till 3 kap. i lagen fogas också bestämmelser om vissa val som förenklar beräkningen. Till 3 och 4 kap. i lagen fogas bestämmelser om behandlingen av vissa skattetillgodohavanden. De regler för beräkning av avdrag för substansbelopp som ingår i 5 kap. i lagen preciseras och till dem fogas sådana tillägg som hänför sig till gränsöverskridande specialsituationer. Dessutom föreslås vissa ändringar och tillägg till presumtionsbestämmelserna, inklusive den temporära presumtionsbestämmelsen som baserar sig på land-för-land-rapporteringen för beskattningen. I lagen görs också smärre tekniska korrigeringar.
Lagen avses träda i kraft senast den 31 december 2024. Avsikten är att lagen ska tillämpas första gången på räkenskapsperioder som börjat den 1 januari 2024 eller därefter. Lagens ikraftträdande och tillämpning enligt tidtabellen bedöms vara viktigt för att beskattningsresultaten i Finland ska bli enhetliga på det sätt som avses i GloBE-modellreglerna för 2024.
Länkar:
Bilagor:
Tidtabell
Utlåtandena ska lämnas senast den 6 september 2024 som svar på den begäran om utlåtande som publicerats i tjänsten utlåtande.fi.
Svarsanvisningar för mottagare
Utlåtandena ska lämnas senast den 6 september 2024 som svar på den begäran om utlåtande som publicerats i tjänsten utlåtande.fi. Utlåtandet behöver inte sändas in separat per e-post eller post.
Även andra än de som nämns i sändlistan kan yttra sig om propositionen om de så önskar.
För att kunna yttra sig om propositionen måste den som svarar registrera sig och logga in i webbtjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur man använder tjänsten finns på utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för att börja använda tjänsten kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Alla remissvar är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Även andra än de som nämns i sändlistan kan yttra sig om propositionen om de så önskar.
För att kunna yttra sig om propositionen måste den som svarar registrera sig och logga in i webbtjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur man använder tjänsten finns på utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för att börja använda tjänsten kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Alla remissvar är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Beredare
Specialsakkunnig, Laura Burmester, tfn. 0295 530 037, laura.burmester(at)gov.fi
Specialsakkunnig, Miina Lehtonen, tfn. 0295 530 273, miina.lehtonen(at)gov.fi
Specialsakkunnig, Miina Lehtonen, tfn. 0295 530 273, miina.lehtonen(at)gov.fi
Sändlista:
Ahvenanmaan maakunnan hallitus | ||
Apulaisprofessori Moritz Scherleitner | ||
Dosentti Marianne Malmgrén | ||
Elinkeinoelämän Keskusliitto EK ry | ||
Elinkeinoelämän tutkimuslaitos | ||
Elinkeinoelämän valtuuskunta | ||
Energiateollisuus ry | ||
Finanssiala ry | ||
Finanssivalvonta | ||
Finnwatch ry | ||
FIT Verotutkimuksen huippuyksikkö | ||
Keskuskauppakamari | ||
Keva | ||
Oikeusministeriö | ||
Perheyritysten liitto ry | ||
Professori Juha Lindgren | ||
Professori Marjaana Helminen | ||
Professori Reijo Knuutinen | ||
Pääomasijoittajat ry | ||
Suomalaiset kehitysjärjestöt − Finnish Development NGOs Fingo ry | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Suomen Kuntaliitto ry | ||
Suomen Pankki | ||
Suomen Taloushallintoliitto ry | ||
Suomen Tilintarkastajat ry | ||
Suomen Veroasiantuntijat ry | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Tampereen yliopisto | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työeläkevakuuttajat TELA ry | ||
Työelämäprofessori Timo Viherkenttä | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | ||
Verohallinto | ||
Veronmaksajain Keskusliitto ry |