Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Romaniasiain neuvotelukunnan luonnos Romanipoliittiseksi ohjelmaksi (2018-2022)
Diarienummer för begäran om utlåtande: STM093:00/2016
Svarstiden gick ut: 31.1.2018
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Sosiaali- ja terveysministeriö asetti joulukuussa 2016 valtakunnallisen romaniasiain neuvottelukunnan vuosille 2017–2019. Neuvottelukunta sai tehtäväkseen valmistella Suomelle vuoden 2017 aikana uuden romanipoliittisen ohjelman (ROMPO2). Romaniasiain neuvottelukunnan ja romanien integraatiota tukevan romanipoliittisen ohjelman tehtävänä on seurata romaniväestön yhteiskunnallisten osallistumismahdollisuuksien ja elinolosuhteiden kehitystä sekä edistää romanien tasa-arvoa.
Ohjelman päätavoite on tukea romanien myönteisesti jatkunutta yhteiskunnallista integraatiota, jolle Suomen nykyinen lainsäädäntö ja kattava palvelujärjestelmä luovat pääosin hyvän pohjan. Ohjelman valtavirtaistetuilla ja romaniväestölle kohdennetuilla toimenpiteillä luodaan jatkoedellytykset romanien ihmisoikeuksien ja sosioekonomisen aseman huomattavalle parantumiselle. Tämän tulee tapahtua romaniväestön omaa aktiivisuustasoa, osallisuutta ja vaikuttamismahdollisuuksia lisäämällä sekä romanikieltä, -kulttuuria ja identiteettiä kunnioittaen ja vahvistaen. Ohjelman visio on, että romanipolitiikan ja romanien integraatiota tukevien käytännön toimenpiteiden tavoitetaso pidetään Suomessa edelleen korkeana ja Suomi säilyttää Euroopassa edelläkävijäasemansa yhtenä romaniväestön yhdenvertaisuuden ja osallisuuden mallimaana.
Valmisteilla oleva romanipoliittinen ohjelma sisältää aloitteita ja esityksiä romaniväestön taloudellisten, koulutuksellisten, sosiaalisten, kielellisten, kulttuurillisten ja sivistyksellisten elinolosuhteiden parantamiseksi sekä romaniväestön työllistymisen edistämiseksi. Lisäksi ohjelma tukee romaniväestöön kohdistuvan syrjinnän poistamista. Ohjelma lisää paikallisen romanityön, alueellisten romaniasiain neuvottelukuntien toiminnan, järjestötyön ja pohjoismaisen, eurooppalaisen sekä muun kansainvälisen yhteistyön suunnitelmallisuutta ja tuloksellisuutta sekä niiden seurantaa ja arviointia.
Ohjelman päätavoite on tukea romanien myönteisesti jatkunutta yhteiskunnallista integraatiota, jolle Suomen nykyinen lainsäädäntö ja kattava palvelujärjestelmä luovat pääosin hyvän pohjan. Ohjelman valtavirtaistetuilla ja romaniväestölle kohdennetuilla toimenpiteillä luodaan jatkoedellytykset romanien ihmisoikeuksien ja sosioekonomisen aseman huomattavalle parantumiselle. Tämän tulee tapahtua romaniväestön omaa aktiivisuustasoa, osallisuutta ja vaikuttamismahdollisuuksia lisäämällä sekä romanikieltä, -kulttuuria ja identiteettiä kunnioittaen ja vahvistaen. Ohjelman visio on, että romanipolitiikan ja romanien integraatiota tukevien käytännön toimenpiteiden tavoitetaso pidetään Suomessa edelleen korkeana ja Suomi säilyttää Euroopassa edelläkävijäasemansa yhtenä romaniväestön yhdenvertaisuuden ja osallisuuden mallimaana.
Valmisteilla oleva romanipoliittinen ohjelma sisältää aloitteita ja esityksiä romaniväestön taloudellisten, koulutuksellisten, sosiaalisten, kielellisten, kulttuurillisten ja sivistyksellisten elinolosuhteiden parantamiseksi sekä romaniväestön työllistymisen edistämiseksi. Lisäksi ohjelma tukee romaniväestöön kohdistuvan syrjinnän poistamista. Ohjelma lisää paikallisen romanityön, alueellisten romaniasiain neuvottelukuntien toiminnan, järjestötyön ja pohjoismaisen, eurooppalaisen sekä muun kansainvälisen yhteistyön suunnitelmallisuutta ja tuloksellisuutta sekä niiden seurantaa ja arviointia.
Bakgrund
Valmistelun taustaa
Ohjelman valmistelu aloitettiin analysoimalla keväällä 2017 sekä laadullisesti että määrällisesti ensimmäisen, vuosien 2009–2017 romanipoliittisen ohjelman (ROMPO 1) toimeenpanoa, saavutuksia ja kehittämistarpeita. Uudeksi ohjelmakaudeksi päätettiin valita aiempaa lyhyempi viiden vuoden ajanjakso (2018-2022), jotta ohjelmasisältöjä voidaan tarkistaa ja muovata vastaamaan nopeasti muuttuvaa toimintaympäristöä, kehittämishanketoiminnan tarpeita sekä resursseja. Tämä oli perusteltua etenkin meneillään olevien maakuntahallinto- ja sote-uudistuksen sekä hallituskausikohtaisesti vaihtuvien kansallisten kärkihankkeiden, Euroopan komission ja Euroopan neuvoston kansainvälisen hanke- ja kehittämistoiminnan sekä ESR- ja EAKR- kausien vaihtumisen vuoksi.
Neuvottelukunta kokosi eri toimintalinjojen valmistelua varten yhteen romanien, järjestöjen, vastuuviranomaisten ja tutkimuslaitosten edustajia. Romanien alueellisia oloja koskevaa tietopohjaa vahvistettiin eri puolilla Suomea toteutettujen Sanoista tekoihin 1- hanketilaisuuksien koontien avulla (Jyväskylä, Helsinki, Kuopio, Kajaani). Ohjelman painopistealueiden valinnasta keskusteltiin syyskuussa 2017 Helsingissä järjestetyillä valtakunnallisilla romaniasiain neuvottelupäivillä, jonka keskeisenä teemana oli romanipolittisen ohjelman laadinta. Alueelliset romaniasiain neuvottelukunnat järjestivät lisäksi eri puolilla Suomea yhteensä 9 romaniväestölle suunnattua kuulemistilaisuutta.
Ohjelman valmistelu aloitettiin analysoimalla keväällä 2017 sekä laadullisesti että määrällisesti ensimmäisen, vuosien 2009–2017 romanipoliittisen ohjelman (ROMPO 1) toimeenpanoa, saavutuksia ja kehittämistarpeita. Uudeksi ohjelmakaudeksi päätettiin valita aiempaa lyhyempi viiden vuoden ajanjakso (2018-2022), jotta ohjelmasisältöjä voidaan tarkistaa ja muovata vastaamaan nopeasti muuttuvaa toimintaympäristöä, kehittämishanketoiminnan tarpeita sekä resursseja. Tämä oli perusteltua etenkin meneillään olevien maakuntahallinto- ja sote-uudistuksen sekä hallituskausikohtaisesti vaihtuvien kansallisten kärkihankkeiden, Euroopan komission ja Euroopan neuvoston kansainvälisen hanke- ja kehittämistoiminnan sekä ESR- ja EAKR- kausien vaihtumisen vuoksi.
Neuvottelukunta kokosi eri toimintalinjojen valmistelua varten yhteen romanien, järjestöjen, vastuuviranomaisten ja tutkimuslaitosten edustajia. Romanien alueellisia oloja koskevaa tietopohjaa vahvistettiin eri puolilla Suomea toteutettujen Sanoista tekoihin 1- hanketilaisuuksien koontien avulla (Jyväskylä, Helsinki, Kuopio, Kajaani). Ohjelman painopistealueiden valinnasta keskusteltiin syyskuussa 2017 Helsingissä järjestetyillä valtakunnallisilla romaniasiain neuvottelupäivillä, jonka keskeisenä teemana oli romanipolittisen ohjelman laadinta. Alueelliset romaniasiain neuvottelukunnat järjestivät lisäksi eri puolilla Suomea yhteensä 9 romaniväestölle suunnattua kuulemistilaisuutta.
Målsättningar
Lausuntokierroksen tavoitteena on kerätä palautetta erityisesti seuraavista asioista:
- toimenpide-ehdotukset, niille osoitetut toimeenpanon vastuutahot sekä seurantakohteet
- kannanotot eri toimintalinjojen toimenpiteiden prioriteettijärjestyksestä (tärkeysjärjestys)
- vastuutahojen mahdollisuudet toteuttaa esitetyt toimenpiteet ja niiden toiminnalliset ja taloudelliset vaikutukset
- toimeenpanoa ohjaavien periaatteiden määrittely
-ohjelmalle suunniteltu seuranta
-ohjelmaa koskevia yleishuomioita
Liitteet:
Tidtabell
Romaniasiain neuvottelukunta kerää lausuntopalautteena ohjelmaluonnoksen (liite 1) kehittämisehdotuksia kuuden viikon ajan (22.12.2017-31.1.2018). Se tapahtuu julkaisemalla yleinen lausuntopyyntö sähköisessä Lausuntopalvelu.fi - palvelussa. Toinen samanaikaisesti avattava palautekanava on oikeusministeriön ylläpitämä ja tuottama verkkopalvelu Otakantaa.fi.
Lausunto pyydetään antamaan vastausohjeiden mukaisesti viimeistään 31.1.2018.
Lausuntopalaute analysoidaan helmikuussa 2018 ja ohjelmaan tehdään romaniasiain neuvottelukunnan päätöksestä sen mukaisia täydennyksiä ja muutoksia. Lopullinen ohjelma julkaistaan keväällä 2018.
Svarsanvisningar för mottagare
Lausuntopyyntö on lähetetty erikseen jakelussa mainituille tahoille. Lausuntopalvelun kautta myös muut kuin pyynnön saaneet voivat antaa lausuntonsa. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi -palveluun. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseen löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet.
HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lisätietoa palvelun käytöstä saa palvelun ylläpidosta [email protected]
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi -palveluun. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseen löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet.
HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lisätietoa palvelun käytöstä saa palvelun ylläpidosta [email protected]
Valmistelijat
Valmistelijat
Neuvotteleva virkamies Henna Huttu, puh. 02951 63 002 ([email protected])
Hallinnollinen avustaja Taina Mutanen, puh. 02951 63 111 ([email protected])
Neuvotteleva virkamies Henna Huttu, puh. 02951 63 002 ([email protected])
Hallinnollinen avustaja Taina Mutanen, puh. 02951 63 111 ([email protected])
Sändlista:
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA | ||
DIAK | ||
Eduskunnan ihmisoikeuskeskus | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Elämä ja Valo ry | ||
Ensi- ja turvakotien liitto | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Suomen alueellinen romaniasian neuvottelukunta | ||
Etnisten suhteiden neuvottelukunta | ||
Helsingin diakonialaitoksen säätiö/ Hirundo | ||
Helsingin kaupunginmuseo | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin yliopisto | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Ihmisoikeusliitto | ||
Imatran kaupunki | ||
Itä-Suomen alueellinen romaniasian neuvottelukunta | ||
Itä-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus, Iso | ||
JHL ry | ||
Juutalainen kirkkokunta | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Jyväskylän yliopisto, SOLKI | ||
Kaakkois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus, Socom Oy | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kajaanin kaupunki | ||
Kansainvälisten ihmisoikeusasioiden neuvottelukunnassa | ||
Kansallinen Kokoomus ry | ||
Kansallisarkisto | ||
Kansallismuseo | ||
Katolinen kirkkokunta | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keski-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus, Koske ry | ||
Kieliasiain neuvottelukunta | ||
Kirkkohallitus | ||
Koneen säätiö | ||
Kordelin säätiö | ||
Kotimaisten kielten keskus | ||
Kromana ry | ||
Kulttuurikeskus Caisa | ||
Lahden kaupunki | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapsiasianvaltuutettu | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Lounais-Suomen alueellinen romaniasian neuvottelukunta | ||
Länsi- ja Keski-Uudenmaan sosiaalialan osaamiskeskus Sosiaalitaito Oy | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Maakuntamuseot | ||
Majaoja säätiö | ||
Mikkelin kaupunki | ||
MTV 3 | ||
Naisten linja | ||
Nevo Roma ry | ||
Oikeusministeriö | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Ortodoksinen kirkkokunta | ||
Oulun kaupunki | ||
Pardia | ||
Perussuomalaiset | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan maakuntien sosiaalialan osaamiskeskus, Sonet Botnia | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjoismaiden Neuvoston Suomen valtuuskunta | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Suomen alueellinen romaniasian neuvottelukunta | ||
Poliisihallitus | ||
Puolustusministeriö | ||
Rikosseuraamusvirasto | ||
Romano Missio ry | ||
Rovaniemen kaupunki | ||
Saamelaiskäräjät | ||
SAK | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
SETA | ||
Seurakuntaopisto | ||
Sininen tulevaisuus | ||
Sisäministeriö | ||
Socca -Pääkaupunkiseudun sosiaalialan osaamiskeskus | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö, TASY ja KV-yksikkö | ||
Sosiaalialan osaamiskeskus Pirkanmaalla, Kanta-Hämeessa ja Satakunnassa, Pikassos | ||
STEA | ||
STTK | ||
Suomen helluntaikirkko | ||
Suomen Keskusta | ||
Suomen Kirjallisuuden Seura | ||
Suomen Kristillisdemokraatit | ||
Suomen kulttuurirahasto | ||
Suomen kuntaliitto | ||
Suomen Romani Foorumi ry | ||
Suomen romaniyhdistys ry | ||
Suomen ruotsalainen kansanpuolue | ||
Suomen sosiaalidemokraattinen puolue | ||
Suomen Vapaakirkko | ||
Suomen yrittäjät | ||
Taiteen edistämiskeskus | ||
Tampereen kaupunki | ||
Tasa-arvovaltuutettu | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Tilastokeskus | ||
Turun kaupunki | ||
TV Nelonen | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoasiainministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
VANE | ||
Vantaan kaupunki | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus, Vasso Oy | ||
Vihreät | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu | ||
Yleisradio | ||
Ympäristöministeriö |