Lausuntopalvelu.fi

Utlåtande - Lausuntopyyntö luonnoksesta Yhteiskunnan turvallisuusstrategiaksi 2024 (YTS2024)

Lausuntopyyntö luonnoksesta Yhteiskunnan turvallisuusstrategiaksi 2024 (YTS2024)

Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/12457/2021

Svarstiden gick ut: 9.9.2024

Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
I säkerhetsstrategin för samhället beskrivs en verksamhetsmodell för övergripande säkerhet där samhällets vitala funktioner sköts i samarbete mellan myndigheter, näringslivet, organisationer och medborgare.

Vid sitt sammanträde våren 2021 gav regeringen säkerhetskommittén i uppdrag att uppdatera säkerhetsstrategin för samhället. Revideringen av strategin konstateras också i regeringsprogrammet ”Ett starkt och förmedlande Finland - regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpos regering”. Arbetet har beretts i en omfattande författargrupp under ledning av Säkerhetskommitténs sekretariat. Beredningsprocessen har omfattat ett stort antal hearingar, intervjuer och seminarier inom den offentliga förvaltningen, näringslivet, organisationer och den akademiska världen. Säkerhetskommittén har följt och styrt beredningen av arbetet.
 
Bakgrund
Principerna för den övergripande säkerheten uppdateras för femte gången i säkerhetsstrategin för samhället (YTS2024). Den första strategin för tryggande av samhällets vitala funktioner blev klar 2003. I den beskrivs hotmodellerna för samhällets beredskap, ministeriernas strategiska uppgifter och grunderna för krisledning. I strategin för 2006 fästes uppmärksamhet vid hanteringen av störningssituationer och som stöd för beredskapen föreslogs en matris för beredskapen inför exceptionella situationer. År 2010 ändrades strategins namn till en säkerhetsstrategi för samhället. Ändringen svarade mot den allmänna samhällsutvecklingen, där säkerhetsverksamheten sträckte sig till nya områden, tjänster och funktioner. Samtidigt beaktades organisationerna som en del av beredskapssystemet. Strategin för 2017 var en praktisk beskrivning av de gemensamma och allmänna beredskapsprinciperna. I strategin beskrivs den övergripande säkerheten i första hand som en samarbetsmodell där aktörerna delar och analyserar information om säkerheten samt planerar, övar och samarbetar. Samtidigt övergick man från det tidigare statsorienterade skrivsättet till en modell som beskriver hela samhället.

I likhet med sin föregångare beskriver den nu färdigställda strategin den övergripande säkerheten som en fråga för hela samhället. Som en ny helhet behandlas utöver beredskap också förmågan att reagera på störningssituationer och kriser, dvs. reagera. I stället för vitala funktioner och säkerhetsaktörer betonas i högre grad själva verksamheten. Förändringarna i den säkerhetspolitiska miljön, Finlands Natomedlemskap och lärdomarna av kriserna talar för ett utvecklingsskede. Coronapandemin prövade den finländska modellen för övergripande säkerhet. Den långvariga kris som krävde undantagsförhållanden gav flera viktiga observationer och lärdomar för att utveckla vårt system. Andra allvarliga störningssituationer, såsom skador på gasledningen, instrumentaliserad inresa och fluktuationer på energimarknaden, har lyft fram många utvecklingsförslag. Också lärdomarna från Rysslands anfallskrig mot Ukraina beaktas i förbättringsarbetet. Statsrådet har inlett ett flertal projekt för att svara på iakttagelserna.

I och med att Finlands Natomedlemskap och säkerhetsläget förändras samlar den finländska verksamhetsmodellen för övergripande säkerhet ett brett intresse också internationellt. Finland strävar också efter att själv främja beredskapstänkandet som en del av de europeiska verksamhetsmodellerna. I strategin har man strävat efter att beskriva modellen så att den också kan förstås internationellt utan djupgående förtrogenhet med Finlands lagstiftning eller samhällsstrukturer. Man strävar också efter att öppna Europeiska unionens och Natos betydelse för den övergripande säkerheten.

I arbetet med att utarbeta strategin har man stött sig på statsrådets utrikes- och säkerhetspolitiska redogörelse och försvarsredogörelsen. Man har strävat efter att säkerställa överensstämmelse med de handlingar som är centrala med tanke på den övergripande säkerheten, såsom den nationella riskbedömningen. Vid utarbetandet av de nya helheterna har man bland annat utnyttjat den europeiska standarden för krishantering (SFS-EN ISO 22361: 2022) och handboken för Natos system för krisrespons.

En väsentlig del av genomförandet av strategin är uppföljningen av hur strategin genomförs. I Finland genomförs rapporteringen om den övergripande säkerheten årligen genom en säkerhetsrapport för samhället samt genom andra periodiska översikter. Genom dem hålls statsledningen och andra centrala aktörer medvetna om det finländska samhällets övergripande säkerhet.
Målsättningar
Syftet med remissbehandlingen är att samla in så omfattande synpunkter som möjligt från aktörerna inom den övergripande säkerheten för att utveckla och färdigställa utkastet till strategi.

Avsikten är att säkerhetsstrategin för samhället ska godkännas som statsrådets principbeslut i slutet av 2024.
Bilagor:
Tidtabell
Utlåtandena ska lämnas senast måndagen den 9 september 2024.
Svarsanvisningar för mottagare
Vi ber er lämna ert utlåtande genom att besvara den begäran om utlåtande som publicerats i tjänsten senast den 9 september 2024. Utlåtandet behöver inte sändas separat per e-post eller post.

Ministerierna och andra VAHVA-användare ombeds utöver sitt utlåtande föra ärendet VN/12457/2021 TILL VAHVA.

Även aktörer utanför sändlistan kan lämna utlåtande om de så önskar.

För att kunna ge ett utlåtande ska uppgiftslämnaren registrera sig och logga in i tjänsten. Närmare anvisningar om användningen av tjänsten finns på sidan anvisningar - > anvisningar. Stöd för ibruktagandet av tjänsten kan begäras på adressen [email protected].

Alla utlåtanden som lämnas in är offentliga och publiceras i tjänsten.
Beredare
Ytterligare information ges av:
Generalsekreterare Petteri Korvala, tfn 0295 140 700
Biträdande generalsekreterare, Christian Perheentupa, tfn 0295 140 702
Kontakt per e-post: [email protected]

 
Sändlista:
Eduskunnan kanslia    
Eduskunnan oikeusasiamies    
Elinkeinoelämän keskusliitto ry    
Etelä-Karjala hyvinvointialue    
Etelä-Karjalan liitto    
Etelä-Pohjanmaa hyvinvointialue    
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus    
Etelä-Pohjanmaan liitto    
Etelä-Savo hyvinvointialue    
Etelä-Savon ELY-keskus    
Etelä-Savon maakuntaliitto    
Etelä-Suomen aluehallintovirasto    
Helsingin kaupunki    
Huoltovarmuuskeskus    
Huoltovarmuusneuvosto    
HUS-yhtymä    
Hämeen ELY-keskus    
Hämeen liitto    
Itä-Suomen aluehallintovirasto    
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue    
Kaakkois-Suomen ELY-keskus    
Kainuun ELY-keskus    
Kainuun hyvinvointialue    
Kainuun liitto    
Kansaneläkelaitos    
Kanta-Hämeen hyvinvointialue    
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue    
Keski-Pohjanmaan liitto    
Keski-Suomen ELY-keskus    
Keski-Suomen hyvinvointialue    
Keski-Suomen liitto    
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue    
Korkein hallinto-oikeus    
Korkein oikeus    
Kymenlaakson hyvinvointialue    
Kymenlaakson liitto    
Lapin aluehallintovirasto    
Lapin ELY-keskus    
Lapin hyvinvointialue    
Lapin liitto    
Liikenne- ja viestintäministeriö    
Lounais-Suomen aluehallintovirasto    
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto    
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue    
Maa- ja metsatalousministeriö    
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry    
Maanpuolustuskoulutusyhdistys    
Naisjärjestöjen keskusliitto    
Oikeusministeriö    
Opetus- ja kulttuuriministeriö    
Ortodoksinen kirkko    
Pirkanmaan ELY-keskus    
Pirkanmaan liitto    
Pohjanmaan ELY-keskus    
Pohjanmaan hyvinvointialue    
Pohjanmaan liitto    
Pohjois-Karjalan ELY-keskus    
Pohjois-Karjalan maakuntaliitto    
Pohjois-Pohjanmaa hyvinvointialue    
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus    
Pohjois-Pohjanmaan liitto    
Pohjois-Savon ELY-keskus    
Pohjois-Savon hyvinvointialue    
Pohjois-Savon liitto    
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto    
Poliisihallitus    
Puolustusministeriö    
Päijät-Hämeen hyvinvointialue    
Päijät-Hämeen liitto    
Pääesikunta    
Rajavartiolaitos    
Satakunnan ELY-keskus    
Satakunnan hyvinvointialue    
Satakuntaliitto    
Sisäministeriö    
Sisäministeriön pelastusosasto    
Sosiaali- ja terveysministeriö    
Suojelupoliisi    
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry    
Suomen evankelis-luterilainen kirkko    
Suomen Kuntaliitto ry    
Suomen Pankki    
Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö SPEK ry    
Suomen Punainen Risti    
Tasavallan presidentin kanslia    
Tulli    
Työ- ja elinkeinoministeriö    
Ulkoministeriö    
Uudenmaan ELY-keskus    
Uudenmaan liitto    
Valtioneuvoston kanslia    
Valtioneuvoston kanslian EU-asioiden osasto    
Valtioneuvoston kanslian viestintäosasto    
Valtioneuvoston oikeuskansleri    
Valtiovarainministeriö    
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue    
Varsinais-Suomen ELY-keskus    
Varsinais-Suomen hyvinvointialue    
Varsinais-Suomen liitto    
Ympäristöministeriö    
Ämnesord

kokonaisturvallisuus

Yhteiskunnan turvallisuusstrategia

Turvallisuuskomitea

TURVALLISUUS

varautuminen

beredskap

vaste

övergripande säkerhet

Säkerhetsstrategi för samhället

Säkerhetskommittén

SÄKERHET

svar