Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Kasvatus- ja ohjausalan perustutkinnon perusteiden luonnos
Diarienummer för begäran om utlåtande: OPH-859-2023
Svarstiden gick ut: 31.3.2023
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Opetushallitus pyytää lausuntoanne kasvatus- ja ohjausalan perustutkinnon perusteiden luonnoksesta.
Bakgrund
Opetushallitus määrää tutkinnon perusteet kullekin tutkintorakenteessa olevalle ammatilliselle tutkinnolle. Valmistelutyö on tehty laajassa yhteistyössä työ- ja elinkeinoelämän, koulutuksen järjestäjien ja muiden sidosryhmien kanssa.
Uudistuksen tavoite on ollut ottaa käyttöön kaikille perustutkinnoille yhteinen arviointikriteeristö. Tämä on edellyttänyt ammattitaitovaatimusten uudelleen muotoilua. Voimassa oleviin kasvatus- ja ohjausalan perustutkinnon perusteisiin on palautteiden mukaan oltu pääsoin tyytyväisiä. Tutkinnon uudistamisen yhteydessä ei olla muutettu osaamisalojen tai tutkinnon osien nimiä eikä tutkintonimikkeitä. Ainoastaan tutkinnon osassa Kommunikoinnissa tukea tarvitsevan oppijan oppimisen ohjaaminen sanat oppilas ja opiskelija on muutettu sanaksi oppija.Uudistamisen yhteydessä kaikki tutkinnon osat on kuitenkin käyty läpi ja niihin on tehty tarvittavat muokkaukset ja muutokset. Muutokset ovat liittyneet lähinnä termistön ajantasaistamiseen ja ammattitaitovaatimusten selkiyttämiseen uudelleen muotoilun yhteydessä.
Tutkinnon rakenteeseen on tehty osaamispistemuutoksia valinnaisten tutkinnon osien ja pakollisten tutkinnon osien välillä. Uudistamisen yhteydessä ammatilliset valinnaisten tutkinnon osat muutettiin 15 osaamispisteiden laajuiseksi. Tällä haluttiin varmistaa tutkinnon rakenteen toimivuus ja samalla helpotettiin muiden tutkintojen mahdollisuuksia valita tämän tutkinnon ammatillisia valinnaisia tutkinnon osia. Joidenkin pakollisten tutkinnon osien osaamispistemäärä muuttui tämä muutoksen myötä. Uudistamisen yhteydessä arvioitiin pakollisten tutkinnon osien vaikeutta, kattavuutta ja merkittävyyttä. Laadittiin uusi valinnainen tutkinnon Koulunuorisotyössä toimiminen ja lisäksi tutkintorakenteeseen lisättiin mahdollisuus ottaa uudistetusta kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinnosta tutkinnon osa sekä tutkinnon sisällä valinnainen tutkinnon osa toisen osaamisalan pakollisista tutkinnon osista.
Uudistamistyötä on tehty vuosien 2022–2023 aikana kuudessa kaikille avoinna olleille kasvatus- ja ohjausalan työpajoissa. Lisäksi on järjestetty useampi kohdennettu tilaisuus kasvatus- ja ohjausalan perustutkinnon eri osaamisalojen toimijoille, kuten nuoriso- ja yhteisöohjauksen, kommunikaation- ja viittomakielisen ohjauksen ja varhaiskasvatuksen ja perhetoiminnan osaamisaloille. Uudistettavia tutkinnon perusteita on työstetty Suomen ev.-lut.kirkon varhaiskasvatuksen koulutuksen seurantaryhmän kokouksissa. Tutkinnon varhaiskasvatuksen ja perhetoiminnan osaamisalassa on mahdollisuus saada myös pätevyys seurakunnan lastenohjaajan tehtäviin.
Tutkinnon kolmesta osaamisalasta kaksi osaamisalaa varhaiskasvatuksen ja perhetoiminnan, lastenohjaaja ja kommunikaation- ja viittomakielisen ohjauksen osaamisala, kommunikaatio- ja viittomakielen ohjaaja tuovat kelpoisuuden varhaiskasvatuksen lastenhoitajan tehtävään. Näiden osaamisalojen osalta on varhaiskasvatukseen liittyvien tutkinnon osien tuottama osaaminen ajantasaistettu ja käyty läpi yhdessä Opetushallituksen varhaiskasvatuksen asiantuntijoiden kanssa. Lisäksi ammattitaidon osoittamistavoissa tarkennettiin varhaiskasvatuksen ympäristöjä, joissa näytöt tulisi järjestää.
Perustetyössä on käytetty avointa verkkotyöalustaa. Uudistustyötä on tukenut oma Kasvatus- ja ohjausalan perustutkinnon TEAMS-ryhmä, jossa on reilut 150 jäsentä. Tutkinnon oma TEAMS-ryhmän tapaamiset jatkuvat perusteiden toimeenpanovaiheessakin. Lisäksi TEAMS-ryhmä toimii alan muiden ajankohtaisten tietojen ja tapahtumien yhteydenpitokanavana.
Kasvatus- ja ohjausalan perustutkinnon perusteet on uudistettu ja niiden on tarkoitus tulla voimaan 1.8.2024.
Uudistuksen tavoite on ollut ottaa käyttöön kaikille perustutkinnoille yhteinen arviointikriteeristö. Tämä on edellyttänyt ammattitaitovaatimusten uudelleen muotoilua. Voimassa oleviin kasvatus- ja ohjausalan perustutkinnon perusteisiin on palautteiden mukaan oltu pääsoin tyytyväisiä. Tutkinnon uudistamisen yhteydessä ei olla muutettu osaamisalojen tai tutkinnon osien nimiä eikä tutkintonimikkeitä. Ainoastaan tutkinnon osassa Kommunikoinnissa tukea tarvitsevan oppijan oppimisen ohjaaminen sanat oppilas ja opiskelija on muutettu sanaksi oppija.Uudistamisen yhteydessä kaikki tutkinnon osat on kuitenkin käyty läpi ja niihin on tehty tarvittavat muokkaukset ja muutokset. Muutokset ovat liittyneet lähinnä termistön ajantasaistamiseen ja ammattitaitovaatimusten selkiyttämiseen uudelleen muotoilun yhteydessä.
Tutkinnon rakenteeseen on tehty osaamispistemuutoksia valinnaisten tutkinnon osien ja pakollisten tutkinnon osien välillä. Uudistamisen yhteydessä ammatilliset valinnaisten tutkinnon osat muutettiin 15 osaamispisteiden laajuiseksi. Tällä haluttiin varmistaa tutkinnon rakenteen toimivuus ja samalla helpotettiin muiden tutkintojen mahdollisuuksia valita tämän tutkinnon ammatillisia valinnaisia tutkinnon osia. Joidenkin pakollisten tutkinnon osien osaamispistemäärä muuttui tämä muutoksen myötä. Uudistamisen yhteydessä arvioitiin pakollisten tutkinnon osien vaikeutta, kattavuutta ja merkittävyyttä. Laadittiin uusi valinnainen tutkinnon Koulunuorisotyössä toimiminen ja lisäksi tutkintorakenteeseen lisättiin mahdollisuus ottaa uudistetusta kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinnosta tutkinnon osa sekä tutkinnon sisällä valinnainen tutkinnon osa toisen osaamisalan pakollisista tutkinnon osista.
Uudistamistyötä on tehty vuosien 2022–2023 aikana kuudessa kaikille avoinna olleille kasvatus- ja ohjausalan työpajoissa. Lisäksi on järjestetty useampi kohdennettu tilaisuus kasvatus- ja ohjausalan perustutkinnon eri osaamisalojen toimijoille, kuten nuoriso- ja yhteisöohjauksen, kommunikaation- ja viittomakielisen ohjauksen ja varhaiskasvatuksen ja perhetoiminnan osaamisaloille. Uudistettavia tutkinnon perusteita on työstetty Suomen ev.-lut.kirkon varhaiskasvatuksen koulutuksen seurantaryhmän kokouksissa. Tutkinnon varhaiskasvatuksen ja perhetoiminnan osaamisalassa on mahdollisuus saada myös pätevyys seurakunnan lastenohjaajan tehtäviin.
Tutkinnon kolmesta osaamisalasta kaksi osaamisalaa varhaiskasvatuksen ja perhetoiminnan, lastenohjaaja ja kommunikaation- ja viittomakielisen ohjauksen osaamisala, kommunikaatio- ja viittomakielen ohjaaja tuovat kelpoisuuden varhaiskasvatuksen lastenhoitajan tehtävään. Näiden osaamisalojen osalta on varhaiskasvatukseen liittyvien tutkinnon osien tuottama osaaminen ajantasaistettu ja käyty läpi yhdessä Opetushallituksen varhaiskasvatuksen asiantuntijoiden kanssa. Lisäksi ammattitaidon osoittamistavoissa tarkennettiin varhaiskasvatuksen ympäristöjä, joissa näytöt tulisi järjestää.
Perustetyössä on käytetty avointa verkkotyöalustaa. Uudistustyötä on tukenut oma Kasvatus- ja ohjausalan perustutkinnon TEAMS-ryhmä, jossa on reilut 150 jäsentä. Tutkinnon oma TEAMS-ryhmän tapaamiset jatkuvat perusteiden toimeenpanovaiheessakin. Lisäksi TEAMS-ryhmä toimii alan muiden ajankohtaisten tietojen ja tapahtumien yhteydenpitokanavana.
Kasvatus- ja ohjausalan perustutkinnon perusteet on uudistettu ja niiden on tarkoitus tulla voimaan 1.8.2024.
Målsättningar
Uudistuksen tavoite on ollut ottaa käyttöön kaikille perustutkinnoille yhtenäinen osaamisen arviointikriteeristö. Tutkinnon osien ammattitaitovaatimusten kuvaustapaa ja osaamisperusteisuutta on vahvistettu sekä sisältöjä tarkistettu.
Tutkinnon muodostumista ja tutkinnon osien sisältöjä on tarkistettu työelämästä tulleiden osaamistarpeiden pohjalta. Osaamisalat ja tutkintonimikkeet ovat pysyneet ennallaan.
Yhteiset tutkinnon osat ja kaikkiin ammatillisiin perustutkintoihin sisältyvät yhteiset ammatilliset valinnaiset tutkinnon osat (huippuosaajana toimiminen, ilmastovastuullinen toiminta, työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen, kansainvälisessä työympäristössä toimiminen, yritystoiminnan suunnittelu ja yrityksessä toimiminen) on uudistettu jo aiemmin. Ne tulivat voimaan 1.8.2022 alkaen, joten lausuntopyyntö ei koske näitä tutkinnon osia.
Tutkinnon muodostumista ja tutkinnon osien sisältöjä on tarkistettu työelämästä tulleiden osaamistarpeiden pohjalta. Osaamisalat ja tutkintonimikkeet ovat pysyneet ennallaan.
Yhteiset tutkinnon osat ja kaikkiin ammatillisiin perustutkintoihin sisältyvät yhteiset ammatilliset valinnaiset tutkinnon osat (huippuosaajana toimiminen, ilmastovastuullinen toiminta, työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen, kansainvälisessä työympäristössä toimiminen, yritystoiminnan suunnittelu ja yrityksessä toimiminen) on uudistettu jo aiemmin. Ne tulivat voimaan 1.8.2022 alkaen, joten lausuntopyyntö ei koske näitä tutkinnon osia.
Liitteet:
Tidtabell
Lausunnot pyydetään toimittamaan viimeistään 31.3.2023.
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunnot pyydämme seuraavista asioista:
Lausunnossa pyydetään kiinnittämään huomiota tutkinnon muodostumisen osalta erityisesti seuraaviin kokonaisuuksiin:
Lausunnossa pyydetään kiinnittämään huomiota tutkinnon osien osalta erityisesti seuraaviin kokonaisuuksiin:
Pyydämme mainitsemaan lausunnossa, mihin tutkinnon osaan palaute kohdistuu.
Opetushallitus julkaisee kaikki ammatillista koulutusta koskevat lausuntopyynnöt Lausuntopalvelu.fi:ssä. Lausuntopalvelu.fi on oikeusministeriön palvelu, joka tarjoaa mahdollisuuden pyytää ja antaa lausuntoja sähköisesti. Kaikki julkishallinnon viranomaiset voivat julkaista lausuntopyyntöjä palvelussa. Lausuntoja saavat antaa kaikki organisaatiot ja kansalaiset.
Lausuntopyyntö pyydetään tarvittaessa välittämään eteenpäin organisaatiossanne tai yhteisössänne. Lausuntoja toivotaan muiltakin kuin jakelussa olevilta.
Tutkintojen perusteiden sisältö viimeistellään saatujen lausuntojen pohjalta.
- tutkinnon perusteiden työelämälähtöisyydestä, selkeydestä ja ymmärrettävyydestä
- tutkinnon muodostumisesta ja tutkinnon osien sisällöstä
Lausunnossa pyydetään kiinnittämään huomiota tutkinnon muodostumisen osalta erityisesti seuraaviin kokonaisuuksiin:
- pakollisissa tutkinnon osissa on työelämässä vaadittava keskeinen osaaminen
- valinnaiset tutkinnon antavat laaja-alaisia valmiuksia alan eri tehtäviin
- tutkinnon muodostuminen mahdollistaa monipuolisen opintopolun työelämän eri tarpeisiin
Lausunnossa pyydetään kiinnittämään huomiota tutkinnon osien osalta erityisesti seuraaviin kokonaisuuksiin:
- osaaminen (tiedot, taidot ja pätevyydet) on ajantasaista ja huomioi tulevaisuuden osaamistarpeet
- termistö on selkeää, ymmärrettävää ja toimialalla yleisesti käytettävää
- osaamisen voidaan hankkia, osoittaa ja arvioida työelämän tehtävissä ja prosesseissa erilaisilla työpaikoilla
Pyydämme mainitsemaan lausunnossa, mihin tutkinnon osaan palaute kohdistuu.
Opetushallitus julkaisee kaikki ammatillista koulutusta koskevat lausuntopyynnöt Lausuntopalvelu.fi:ssä. Lausuntopalvelu.fi on oikeusministeriön palvelu, joka tarjoaa mahdollisuuden pyytää ja antaa lausuntoja sähköisesti. Kaikki julkishallinnon viranomaiset voivat julkaista lausuntopyyntöjä palvelussa. Lausuntoja saavat antaa kaikki organisaatiot ja kansalaiset.
Lausuntopyyntö pyydetään tarvittaessa välittämään eteenpäin organisaatiossanne tai yhteisössänne. Lausuntoja toivotaan muiltakin kuin jakelussa olevilta.
Tutkintojen perusteiden sisältö viimeistellään saatujen lausuntojen pohjalta.
Valmistelijat
Kasvatus- ja ohjausalan perustutkinnon perusteiden luonnos on valmistelu yhteistyössä työelämän edustajien, koulutuksen järjestäjien ja muiden asiantuntijatahojen edustajien kanssa. Uudistustyön aikana on ollut 6 avointa webinaaria.Uudistamistyötä on esitelty kolme kertaa kasvatus- ja ohjausalan työelämätoimikunnan kokouksessa. Perustetyötä pohjustettiin osaamistarvekyselyllä sekä koulutuksen järjestäjille että työelämän edustajille. Perustetyö käynnistettiin voimassa olevan perusteen tarkastelulla mitä osaamista perusteessa tulisi säilyttää ja mitä uudistaa.
Tutkinnon perusteiden kirjoittamistyössä on tehty yhteistyötä varhaiskasvatuksen ja perhetoiminnan sekä nuoriso- ja yhteisöohjauksen osaamisalan osalta Suomen Diakoniaopiston ja kommunikaation ja viittomakielisen ohjauksen osaamisalan osalta Pohjois-Savon opiston kanssa.
Lisätietoa antaa opetusneuvos Sanna Penttinen ([email protected])
Tutkinnon perusteiden kirjoittamistyössä on tehty yhteistyötä varhaiskasvatuksen ja perhetoiminnan sekä nuoriso- ja yhteisöohjauksen osaamisalan osalta Suomen Diakoniaopiston ja kommunikaation ja viittomakielisen ohjauksen osaamisalan osalta Pohjois-Savon opiston kanssa.
Lisätietoa antaa opetusneuvos Sanna Penttinen ([email protected])
Sändlista:
Aivoliitto | ||
Akava ry | ||
Ammattiliitto Pro | ||
Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry | ||
Axxell Utbildning Ab | ||
CP-liitto | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Fria Kristliga Folkhögskolföreningen FKF rf | ||
Haapaveden Opiston kannatusyhdistys ry | ||
Hengitysliitto ry | ||
Into – etsivä nuorisotyö ja työpajatoiminta ry | ||
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry | ||
Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia | ||
Jyväskylän kristillisen opiston säätiö sr | ||
Kajaanin kaupunki | ||
Kalajoen Kristillisen Opiston kannatusyhdistys ry | ||
Kanneljärven Kansanopiston kannatusyhdistys r.y. | ||
Kasvatus- ja ohjausalan työelämätoimikunta | ||
Keski-Pohjanmaan Koulutusyhtymä | ||
Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä | ||
Kirkkopalvelut ry | ||
Kirkon työmarkkinalaitos | ||
Korpisaaren Säätiö sr | ||
Koulutuskeskus Salpaus -kuntayhtymä | ||
Koulutuskuntayhtymä Tavastia | ||
Kouvolan Ammattiopisto Oy | ||
Kuntatyönantajat KT | ||
Kuuloliitto | ||
Kuurojen liitto | ||
Kuurojen palvelusäätiö | ||
Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry | ||
Opettajien Ammattijärjestö OAJ | ||
OPH/Työelämätoimikunta | ||
Optima samkommun | ||
Peräpohjolan Kansanopiston kannatusyhdistys ry | ||
Pohjois-Karjalan Koulutuskuntayhtymä | ||
Pohjois-Satakunnan Kansanopiston kannatusyhdistys r.y. | ||
Pohjois-Savon Kansanopistoseura r.y. | ||
Portaanpää ry | ||
Rovalan Setlementti ry | ||
Rovaniemen Koulutuskuntayhtymä | ||
Sivistystyönantajat | ||
STTK ry | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK | ||
Suomen Diakoniaopisto - SDO Oy | ||
Suomen kansanopistoyhdistys | ||
Suomen Kuntaliitto ry | ||
Suomen kuurosokeat ry | ||
Suomen lähi- ja perushoitajien liitto Super | ||
Suomen Nuoriso-opiston Kannatusyhdistys ry | ||
Suomen Opiskelija-Allianssi – OSKU ry | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Tampereen kaupunki | ||
Tehy ry | ||
Turun kristillisen opiston säätiö sr | ||
VIKO Viittomakielen ohjaajat ry | ||
Äänekosken Ammatillisen Koulutuksen kuntayhtymä |
Asiasanat
ammatillinen koulutus, tutkinnon perusteet