Ge utlåtande
Hallituksen esitys laeiksi sähkömarkkinalain ja maakaasumarkkinalain 12 ja 96 §:n muuttamisesta (Suurjänniteverkkohanke)
Svarstiden går ut: 26.2.2025
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Bakgrund
- kantaverkon ja suurjännitteisen jakeluverkon rajauksen uudistaminen tavalla, joka mahdollistaa yli 110 kilovoltin jännitetason suurjännitteisten jakeluverkkojen sähköverkkoluvat;
- liittyjien ja verkonhaltijoiden välisen kehittämisvastuun täsmentäminen;
- kasvavien kuormien sekä maa- ja merituulivoiman ja aurinkovoiman liittäminen suurjänniteverkkoon (ml. tuotantoa, kulutusta ja varastointia käsittävien kohteiden liittäminen ja rajoitetun tehon liittymät);
- erillisten linjojen rakentamisen sääntely erityisesti uusiutuvan vedyn tuotannon edellytysten mahdollistamiseksi;
- sähköverkkolupasääntelyn ja sähköjohtojen hankelupasääntelyn kehittäminen siten, että se tukee edellisissä kohdissa ehdotettujen ratkaisujen mahdollistamista;
- rajat ylittäviä sähköjohtoja ja maakaasuputkia koskevien hankelupien päätösvallan siirtäminen työ- ja elinkeinoministeriöstä valtioneuvostolle.
Työryhmän tuli lisäksi tarkastella ministeriön tilaaman selvityksen pohjalta Fingrid Oyj:n vastuun laajentamista energiamurroksen myötä tarvittavien siirtoverkkojen rakentamisessa kaupunkiseuduilla sekä tarvittaessa sisällyttää tätä koskevat toimenpide-esitykset ehdotukseensa.
Fingrid Oyj julkaisi kesäkuussa 2024 ehdotuksensa kantaverkon liittymismaksujen rakenteen uudistamiseksi. Ehdotuksen mukaan kantaverkon liittymismaksuihin sisällytettäisiin alueellisia sijoittumissignaaleja siten, että kulutuksen liittäminen verkkoon kulutuspainotteisella ja tuotannon liittäminen verkkoon tuotantopainotteisella kantaverkon alueella olisi kalliimpaa ja vastaavasti kulutuksen liittäminen verkkoon tuotantopainotteisella ja tuotannon liittäminen verkkoon kulutuspainotteisella kantaverkon alueella olisi edullisempaa. Edelleen Fingridin ehdotuksen mukaiset liittymismaksut olisivat neutraaleja niillä kantaverkon alueilla, joissa tuotanto ja kulutus olisivat tasapainossa.
Målsättningar
Hallitusohjelman mukaan muun muassa
- Kansallisesti tärkeiden teollisuuden keskittymien sähkönsiirtotarve ja kohtuulliset sähkönsiirtokustannukset varmistetaan investointien mahdollistamiseksi.
- Kantaverkon rakentamistarpeen ja pullonkaulojen merkityksen vähentämiseksi edistetään sähköä kuluttavien ja tuottavien suurinvestointien sijoittumista lähekkäin ilman tarvetta liittyä kantaverkkoon.
- Sähkömarkkinalain muutoksella mahdollistetaan tuulivoimaloiden liityntäjohtojen kokoaminen yhteen jakeluverkkoyhtiön toimesta.
- Hallitus selvittää Fingrid Oyj:n vastuun laajentamista energiamurroksen myötä tarvittavien siirtoverkkojen rakentamisessa kaupunkiseuduilla.
Eduskunta on vastauksessaan EV 109/2021 vp edellyttänyt, että valtioneuvosto selvittää erillisiä linjoja koskevan sääntelyn muutostarpeet energiayhteisöjen toiminnan mahdollistamiseksi tarkoituksenmukaisena osana energiajärjestelmää.
Voimakkaasti lisääntyvän sähkönkulutuksen ja sähköntuotannon integrointi sujuvasti sähköverkkoihin edellyttääkin kantaverkkoon ja suurjännitteiseen jakeluverkkoon liittämiseen sisältyvien vastuiden ja verkonhaltijoiden kehittämisvelvollisuuden sekä sähköverkkolupasääntelyn osittaista uudelleentarkastelua. Lisääntyvä sähköntuotanto ja uusiutuvan vedyn markkinoille tulo luovat tarpeen erillisten linjojen rakentamisen ja erillisiä linjoja hyödyntävien tuotantoa, kulutusta ja varastointia käsittävien hybridiliityntöjen sekä joustavien liittymien mahdollistamiselle. Suomen talousvyöhykkeelle ja aluevesille sijoittuvan tuulivoimatuotannon ennakoitavan ja kannustavan toimintaympäristön edistäminen edellyttää merituulivoiman huomioimista tarpeellisilta osin myös sähkömarkkinasääntelyssä.
Työryhmän ehdotuksen ohella ministeriö arvioi myös, että Fingridin liittymismaksu-uudistusta koskeva ehdotus hillitsisi tarvetta uusien siirtoyhteyksien rakentamiseen. Ehdotus auttaisi säilyttämään Suomen yhtenä sähkökaupan tarjousalueena ja pienentäisi riskiä tarjousaluejakoon. Liittymismaksut kohdentuisivat myös paremmin aiheuttamisperiaatteen mukaisesti uusille liittyjille ja vähentäisivät siten verkonvahvistuskustannusten kohdistamista verkossa jo oleville sähkönkäyttäjille.
Liitteet:
Suurjänniteverkkotyöryhmän raportti 18122024.pdf - Suurjänniteverkkotyöryhmän raportti 18.12.2024
Taustaselvitys suurjännitejohtojen sääntelyhankkeeseen lopullinen raportti 211024.pdf - AFRY Management Consulting Oy: Taustaselvitys suurjännitejohtojen sääntelyhankkeeseen – Raportti työ- ja elinkeinoministeriölle, 21. lokakuuta 2024
Fingrid Muutosehdotuksia-kantaverkkomaksujen-rakenteeseen.pdf - Fingrid Oyj: Muutosehdotuksia kantaverkkomaksujen rakenteeseen - Ratkaisuja verkon riittävyyshaasteisiin, 14.6.2024
Liittymismaksu-uudistuksen vaikutustenarviointi_loppuraportti_12.12.2024 (2).pdf - Juha Vanhanen Centrocampista Oy: Kantaverkon liittymismaksu-uudistuksen vaikutustenarviointi, 12.12.2024
TEM ehdotus SML 24 c § 14012025.pdf - TEM ehdotus uudeksi sähkömarkkinalain 24 c §:ksi
VN0102053_Pykälät ja pääasiallinen sisältö_HE sähkömarkkinalain ja maakaasumarkkinalain 12 ja 96_sv.docx - Propositionens huvudsakliga innehåll och lagtext (ej reviderad)
Tidtabell
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse ministeriön kirjaamoon. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki palvelun kautta annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Sändlista:
Elinkeinoelämän Keskusliitto EK ry | ||
Energiakaupungit ry | ||
Energiateollisuus ET ry | ||
Energiavirasto | ||
Fingrid Oyj | ||
Gasgrid Finland Oy | ||
Huoltovarmuuskeskus HVK | ||
Kemianteollisuus ry | ||
Kilpailu- jakuluttajavirasto KKV | ||
Kuluttajaliitto ry | ||
Metsäteollisuus ry | ||
oikeusministeriö | ||
Paikallisvoima ry | ||
Pienvesivoimayhdistys ry | ||
Suomen kaasuyhdistys ry | ||
Suomen Kiinteistöliitto ry | ||
Suomen Kuntaliitto ry | ||
Suomen Lähienergialiitto ry | ||
Suomen Omakotiliitto ry | ||
Suomen sähkönkäyttäjät ry | ||
Suomen uusiutuvat ry | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
valtiovarainministeriö | ||
ympäristöministeriö |
Asiasanat
sähkömarkkinat, sähkömarkkinalaki
maakaasumarkkinalaki
energia
sähkömarkkinat, rajayhdysjohto, hankelupa