Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Förslag från den arbetsgrupp som tillsatts för att bereda lagstiftning om det så kallade coronapasset för arbetslivet eller motsvarande alternativ
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/31776/2021
Svarstiden gick ut: 31.3.2022
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Social- och hälsovårdsministeriet ber om ert utlåtande om förslaget från den arbetsgrupp som tillsatts för beredningen av lagstiftningen gällande ett så kallat coronapass eller något motsvarande alternativ för arbetslivet. Arbetsgruppens förslag har skrivits i form av en regeringsproposition.
Arbetsgruppen föreslår att arbetarskyddslagen ska ändras temporärt. Det föreslås att det läggs till en bestämmelse i lagen om att arbetsgivaren ska ha rätt att behandla de uppgifter om vaccination mot covid-19 eller genomgången covid-19-sjukdom som gäller arbetstagarna. Rätten att behandla uppgifterna om arbetet ska vara förenad med en uppenbar risk att utsättas för det virus som orsakar covid-19 och om informationen är nödvändig för att utreda och bedöma riskerna i arbetet eller för att vidta nödvändiga åtgärder i syfte att förebygga eller minska smittorisken. Arbetstagaren ska på begäran ge en tillförlitlig redogörelse med dessa uppgifter till arbetsgivaren. I propositionen föreslås också bestämmelser om rättsmedlen i anknytning till behandlingen av personuppgifter.
I arbetsgruppens förslag står det inte när lagen ska träda i kraft eller hur länge den ska gälla. Det har inte fattats beslut om ett eventuellt överlämnande av propositionen till riksdagen, inklusive om giltighetstiden, och den bedöms separat. Remissbehandlingen innebär således inte nödvändigtvis att propositionen kommer att överlämnas till riksdagen inom en nära framtid. Vi ber er att i utlåtandena ta ställning till propositionens innehållsmässiga lösning jämte motiveringarna, vilken respons som kan utnyttjas vid den eventuella fortsatta beredningen av ärendet.
Arbetsgruppen föreslår att arbetarskyddslagen ska ändras temporärt. Det föreslås att det läggs till en bestämmelse i lagen om att arbetsgivaren ska ha rätt att behandla de uppgifter om vaccination mot covid-19 eller genomgången covid-19-sjukdom som gäller arbetstagarna. Rätten att behandla uppgifterna om arbetet ska vara förenad med en uppenbar risk att utsättas för det virus som orsakar covid-19 och om informationen är nödvändig för att utreda och bedöma riskerna i arbetet eller för att vidta nödvändiga åtgärder i syfte att förebygga eller minska smittorisken. Arbetstagaren ska på begäran ge en tillförlitlig redogörelse med dessa uppgifter till arbetsgivaren. I propositionen föreslås också bestämmelser om rättsmedlen i anknytning till behandlingen av personuppgifter.
I arbetsgruppens förslag står det inte när lagen ska träda i kraft eller hur länge den ska gälla. Det har inte fattats beslut om ett eventuellt överlämnande av propositionen till riksdagen, inklusive om giltighetstiden, och den bedöms separat. Remissbehandlingen innebär således inte nödvändigtvis att propositionen kommer att överlämnas till riksdagen inom en nära framtid. Vi ber er att i utlåtandena ta ställning till propositionens innehållsmässiga lösning jämte motiveringarna, vilken respons som kan utnyttjas vid den eventuella fortsatta beredningen av ärendet.
Bakgrund
Vid regeringens sammanträde den 30 november 2021 beslutades att beredningen av det så kallade coronapasset för arbetslivet ska fortsätta på trepartsbasis. I den arbetsgrupp som tillsattes den 13 augusti 2021 för att bereda lagstiftningen om covidintyg hade det tidigare ansetts att arbetsrättsliga frågor i anslutning till covidintyg inte kan lösas inom den tidsfrist som satts ut för beredningen av bestämmelserna om covidintyg, med beaktande av bland annat att beredningen är förenad med betydande frågor i anslutning till de grundläggande rättigheterna och att arbetsrättsliga lagar bereds på trepartsbasis.
Social- och hälsovårdsministeriet tillsatte arbetsgruppen för beredningen av lagstiftningen gällande ett coronapass eller något motsvarande alternativ för arbetslivet den 9 december 2021. Arbetsgruppen hade bland annat till uppgift att bedöma förutsättningarna för och behoven av att utvidga det så kallade covidintyget till att gälla arbetslivet, att bedöma och utreda också annat eller andra alternativa metoder för att nå målet samt att lägga fram ett lagstiftningsförslag om det mest ändamålsenliga alternativet. Arbetsgruppens mandat gick ut den 11 februari 2022.
Social- och hälsovårdsministeriet tillsatte arbetsgruppen för beredningen av lagstiftningen gällande ett coronapass eller något motsvarande alternativ för arbetslivet den 9 december 2021. Arbetsgruppen hade bland annat till uppgift att bedöma förutsättningarna för och behoven av att utvidga det så kallade covidintyget till att gälla arbetslivet, att bedöma och utreda också annat eller andra alternativa metoder för att nå målet samt att lägga fram ett lagstiftningsförslag om det mest ändamålsenliga alternativet. Arbetsgruppens mandat gick ut den 11 februari 2022.
Målsättningar
Enligt beslutet om tillsättandet av arbetsgruppen var syftet med beredningen att hitta en lösning för att hantera hälsosäkerheten på arbetsplatserna bättre och förhindra att människor smittas av covid-19 på arbetsplatserna.
Avsikten med arbetarskyddslagen är att förbättra arbetsmiljön och arbetsförhållandena för att trygga och upprätthålla arbetstagarnas arbetsförmåga samt förebygga och förhindra olycksfall i arbetet, yrkessjukdomar och andra olägenheter för arbetstagarnas fysiska och mentala hälsa som beror på arbetet och arbetsmiljön.
Avsikten med arbetsgruppens förslag är att ge arbetsgivaren bättre förutsättningar att sörja för arbetstagarnas säkerhet och hälsa i arbetet. Utgående från uppgifterna om covid-19-vaccin och om insjuknande i covid-19 kan arbetsgivaren bättre planera, välja, dimensionera och genomföra nödvändiga åtgärder på arbetsplatsen för att förebygga att de anställda exponeras för det virus som orsakar covid-19-sjukdom. Målet är att förebygga covid-19-smitta och eventuella yrkessjukdomar som beror på förhållandena på arbetsplatsen.
Avsikten med arbetarskyddslagen är att förbättra arbetsmiljön och arbetsförhållandena för att trygga och upprätthålla arbetstagarnas arbetsförmåga samt förebygga och förhindra olycksfall i arbetet, yrkessjukdomar och andra olägenheter för arbetstagarnas fysiska och mentala hälsa som beror på arbetet och arbetsmiljön.
Avsikten med arbetsgruppens förslag är att ge arbetsgivaren bättre förutsättningar att sörja för arbetstagarnas säkerhet och hälsa i arbetet. Utgående från uppgifterna om covid-19-vaccin och om insjuknande i covid-19 kan arbetsgivaren bättre planera, välja, dimensionera och genomföra nödvändiga åtgärder på arbetsplatsen för att förebygga att de anställda exponeras för det virus som orsakar covid-19-sjukdom. Målet är att förebygga covid-19-smitta och eventuella yrkessjukdomar som beror på förhållandena på arbetsplatsen.
Bilagor:
Työryhmän esitys 11_2_2022_HE työturvallisuuslain väliaikaisesta muuttamisesta.pdf - Työryhmän esitys 11.2.2022 kirjoitettuna hallituksen esityksen muotoon, suomeksi Arbetsgruppens betänkande av den 11 februari 2022 skrivet i form av en regeringsproposition på finska
SV_TyöturvallisuusL_Säännöskohtaiset perustelut ja pykälä_10022022.pdf - Työryhmän esitykseen sisältyvä pykälä ja säännöskohtaiset perustelut ruotsiksi Den paragraf som ingår i arbetsgruppens förslag och de författningsspecifika motiveringarna på svenska
Tidtabell
Utlåtandena lämnas till social- och hälsovårdsministeriet via tjänsten Utlåtande.fi senast den 31 mars 2022 kl. 16.15.
Svarsanvisningar för mottagare
Vi ber er lämna in ert utlåtande genom att svara på den begäran om utlåtande som publicerats i tjänsten utlåtande.fi. Ni behöver inte sända utlåtandet separat per e-post eller post till ministeriets registratorskontor.
För att kunna lämna ett utlåtande måste man registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar> Bruksanvisningar. Stöd för hur man tar i bruk tjänsten kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Utlåtandet kan också lämnas till social- och hälsovårdsministeriets registratorskontor ([email protected]). Hänvisa till ärendenummer VN/31776/2021.
VAHVA-ministerier ombeds använda ärendenummer VN/31776/2021 för utlåtandet i VAHVA.
Även andra än de som nämns i sändlistan kan lämna ett utlåtande. Alla utlåtanden är offentliga och publiceras på webbplatsen Utlåtande.fi och i Statsrådets projektportal (Hankeikkuna).
För att kunna lämna ett utlåtande måste man registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar> Bruksanvisningar. Stöd för hur man tar i bruk tjänsten kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Utlåtandet kan också lämnas till social- och hälsovårdsministeriets registratorskontor ([email protected]). Hänvisa till ärendenummer VN/31776/2021.
VAHVA-ministerier ombeds använda ärendenummer VN/31776/2021 för utlåtandet i VAHVA.
Även andra än de som nämns i sändlistan kan lämna ett utlåtande. Alla utlåtanden är offentliga och publiceras på webbplatsen Utlåtande.fi och i Statsrådets projektportal (Hankeikkuna).
Beredare
Mer information:
Antti Janas, direktör, [email protected]
Hanna-Mari Pekuri, regeringsråd, [email protected]
Antti Janas, direktör, [email protected]
Hanna-Mari Pekuri, regeringsråd, [email protected]
Sändlista:
Akava ry | ||
Autoliikenteen Työnantajaliitto ry ALT | ||
AVI Työsuojelun vastuualue, Etelä-Suomi | ||
AVI Työsuojelun vastuualue, Itä-Suomi | ||
AVI Työsuojelun vastuualue, Lounais-Suomi | ||
AVI Työsuojelun vastuualue, Länsi- ja Sisä-Suomi | ||
AVI Työsuojelun vastuualue, Pohjois-Suomi | ||
Elinkeinoelämän Keskusliitto EK ry | ||
Kirkon työmarkkinalaitos | ||
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT | ||
Maaseudun Työnantajaliitto MTA ry | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Oikeuskansleri | ||
Oikeusministeriö | ||
STTK ry | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry | ||
Suomen Matkustajalaivayhdistys ry | ||
Suomen Varustamot ry | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Taksiliikenteen Työnantajat | ||
Tampereen Yliopisto/Työelämän tutkimuskeskus | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Tietosuojavaltuutettu | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työterveyslaitos | ||
Valtion työmarkkinalaitos |
Ämnesord
työturvallisuus, henkilötieto
arbetssäkerhet
personuppgift