Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Esitys ulkoministeriön maksuasetukseksi vuonna 2023
Diarienummer för begäran om utlåtande: UM006:00/2023
Svarstiden gick ut: 8.8.2023
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Ulkoministeriön asetus ulkoasiainhallinnon suoritteiden maksullisuudesta annetaan pääsääntöisesti kalenterivuosittain. Asetuksessa on säädetty ulkoasiainhallinnon eli ulkoministeriön ja Suomen edustustojen suoritteiden maksullisuudesta. Voimassa oleva ulkoministeriön asetus (1117/2020) on tullut voimaan 1. tammikuuta 2023 ja on voimassa poikkeuksellisesti vain 31. päivään elokuuta 2023 saakka.
Bakgrund
Edellisen maksuasetuksen valmistelun yhteydessä valtiovarainministeriö on edellyttänyt, että ulkoministeriön on esitettävä kustannusvastaavuuslaskelmat kaikista ulkoasiainhallinnon suoritteista.
Valtion maksuperustelain (150/1992) 6 §:n 1 momentin mukaan julkisoikeudellisesta suoritteesta perittävän maksun tulee vastata suoritteen tuottamisesta aiheutuvien kokonaiskustannusten määrää (omakustannusarvo). Pykälän 2 momentin mukaan yhden tai useamman viranomaisen saman laatuisista suoritteista voidaan määrätä saman suuruinen maksu silloinkin, kun suoritteen tuottamisesta aiheutuvat kustannukset poikkeavat toisistaan. Tällaisen kiinteän maksun suuruutta määrättäessä on otettava huomioon suoritteiden keskimääräinen kokonaiskustannus.
Valtion maksuperustelain 6 §:n 3 momentin mukaan maksu voidaan määrätä perittäväksi yleisesti suoritteen omakustannusarvoa alempana tai jättää kokonaan perimättä, jos siihen terveyden- ja sairaanhoitoon, muihin sosiaalisiin tarkoituksiin, oikeudenhoitoon, ympäristönsuojeluun, koulutustoimintaan tai yleiseen kulttuuritoimintaan liittyvistä tai näihin verrattavista syistä on perusteltua syytä. Erityisestä syystä maksu voidaan määrätä tietyltä ryhmältä perittäväksi suoritteen omakustannusarvoa alempana tai jättää kokonaan perimättä. Erityisestä syystä maksu, joka muuten määrättäisiin suoritteen omakustannusarvoa vastaavaksi, saadaan määrätä tätä korkeammaksi.
Valtion maksuperustelain 7 §:n 1 momentin nojalla muiden kuin 6 §:ssä tarkoitettujen suoritteiden hinnoista päätetään liiketaloudellisin perustein.
Valtion maksuperustelain (150/1992) 6 §:n 1 momentin mukaan julkisoikeudellisesta suoritteesta perittävän maksun tulee vastata suoritteen tuottamisesta aiheutuvien kokonaiskustannusten määrää (omakustannusarvo). Pykälän 2 momentin mukaan yhden tai useamman viranomaisen saman laatuisista suoritteista voidaan määrätä saman suuruinen maksu silloinkin, kun suoritteen tuottamisesta aiheutuvat kustannukset poikkeavat toisistaan. Tällaisen kiinteän maksun suuruutta määrättäessä on otettava huomioon suoritteiden keskimääräinen kokonaiskustannus.
Valtion maksuperustelain 6 §:n 3 momentin mukaan maksu voidaan määrätä perittäväksi yleisesti suoritteen omakustannusarvoa alempana tai jättää kokonaan perimättä, jos siihen terveyden- ja sairaanhoitoon, muihin sosiaalisiin tarkoituksiin, oikeudenhoitoon, ympäristönsuojeluun, koulutustoimintaan tai yleiseen kulttuuritoimintaan liittyvistä tai näihin verrattavista syistä on perusteltua syytä. Erityisestä syystä maksu voidaan määrätä tietyltä ryhmältä perittäväksi suoritteen omakustannusarvoa alempana tai jättää kokonaan perimättä. Erityisestä syystä maksu, joka muuten määrättäisiin suoritteen omakustannusarvoa vastaavaksi, saadaan määrätä tätä korkeammaksi.
Valtion maksuperustelain 7 §:n 1 momentin nojalla muiden kuin 6 §:ssä tarkoitettujen suoritteiden hinnoista päätetään liiketaloudellisin perustein.
Målsättningar
Asetuksen sisältö ja tekstiosa vastaisi valtaosin voimassaolevaa vuotta 2023 koskevaa asetusta. Maksujen tarkistukset perustuisivat valtion maksuperustelain mukaiseen omakustannusperiaatteeseen ja perustuvat suoritteista laadittuun kustannusvastaavuuslaskentaan sekä kustannustason noususta. Esityksellä on tarkoitus saattaa ulkoasiainhallinnon suoritteiden maksut vastamaan niiden omakustannushintaa. Maksujen tarkistuksia esitetään ulkoasiainhallinnon eri suoritteisiin.
Asetuksen liitteessä olevaan maksutaulukkoon tehtäisiin kustannusvastaavuuslaskentaan siirtymisestä johtuvat muutokset sekä muut tarpeelliset tekniset ja sisällölliset muutokset.
Asetuksen liitteessä olevaan maksutaulukkoon tehtäisiin kustannusvastaavuuslaskentaan siirtymisestä johtuvat muutokset sekä muut tarpeelliset tekniset ja sisällölliset muutokset.
Linkit
Liitteet:
Ministeriön maksuasetus 14062023.docx -
Passien OKA vuonna 2023 inflaatiokorotuksin.pdf -
HENKILÖKORTTIEN OMAKUSTANNUSHINNAT 2023.pdf -
VTJ-ILMOITUKSEN OMAKUSTANNUSHINTA 2023.pdf -
VIISUMIPÄÄTÖKSEN OIKAISUVAATIMUKSEN KÄSITTELYSTÄ PERITTÄVÄ MAKSU OKA-HINTA 2023.pdf -
TODISTUKSET OMAKUSTANNUSHINTA 2023.pdf -
MUUT KONSULIPALVELUSUORITTEET OMAKUSTANNUSHINTA 2023.pdf -
ASIANTUNTIJATYÖN TUNTIKUSTANNUS EDUSTUSTOSSA vuoden 2022 tiedoin.pdf -
ASIANTUNTIJATYÖN TUNTIKUSTANNUS MINISTERIÖSSÄ vuoden 2022 tiedoin.pdf -
Tidtabell
Lausuntoja pyydetään 8.8.2023 mennessä.
Svarsanvisningar för mottagare
Antaakseen lausunnon vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Lausunto pyydetään toimittamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Myös tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa, voivat toimittaa lausuntonsa.
Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
VAHVA-ministeriöitä pyydetään ensisijaisesti antamaan lausunto lausuntopalvelu.fi:n kautta. Tämän lisäksi lausunto (vastaus) viedään VAHVAan.
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Myös tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa, voivat toimittaa lausuntonsa.
Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
VAHVA-ministeriöitä pyydetään ensisijaisesti antamaan lausunto lausuntopalvelu.fi:n kautta. Tämän lisäksi lausunto (vastaus) viedään VAHVAan.
Valmistelijat
Taloussuunnittelupäällikkö Katja Bordi, [email protected]
Hallinnollinen avustaja Juha Toivola, [email protected]
Lainsäädäntöneuvos Minna-Kaisa Liukko, [email protected]
Hallinnollinen avustaja Juha Toivola, [email protected]
Lainsäädäntöneuvos Minna-Kaisa Liukko, [email protected]
Sändlista:
Maahanmuuttovirasto | ||
Sisäministeriö | ||
Suomen Punainen Risti | ||
Suomi-Seura ry | ||
Ulkosuomalaisparlamentti | ||
Valtiovarainministeriö |