Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Ilmanlaatua koskevan sääntelyn täsmennykset
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/22341/2022
Svarstiden gick ut: 28.10.2022
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Ympäristöministeriö pyytää lausuntoja laki- ja asetusmuutoksista, joilla täsmennetään ilmanlaatua koskevaa sääntelyä eräiltä osin vastaamaan nykyistä paremmin EU:n ilmanlaatudirektiivin vaatimuksia.
Bakgrund
EU:n ilmanlaatudirektiivi (2008/59/EY) annettiin vuonna 2008. Se on pantu kansallisesti täytäntöön sääntelyllä, joka nykyisin sisältyy ympäristönsuojelulakiin (527/2014) ja ilmanlaadusta annettuun valtioneuvoston asetukseen (79/2017). Direktiivin täytäntöönpanoa on täydennetty aikaisemmin laki- ja asetustason muutoksilla vuosina 2016 ja 2017. Taustalla oli tuolloin EU Pilot -menettelyyn liittyvä komission tiedustelu direktiivin täytäntöönpanosta. Nyt täytäntöönpanoa täydennettäisiin eräiltä osin vielä uudestaan, sillä komissio on aloittanut Suomea vastaan direktiivin kansallisen täytäntöönpanon puutteellisuuteen liittyvän virallisen rikkomusmenettelyn. Täytäntöönpanon täydentäminen edellyttää sekä laki- että asetusmuutoksia.
Ympäristönsuojelulaissa pääkaupunkiseutuun kohdistettua pienhiukkaspitoisuuksien mittausvelvollisuutta koskevaa sääntelyä täsmennettäisiin, jotta siitä ilmenisi yhteys kansallisen pienhiukkasaltistuksen arviointiin ja tähän liittyvään mittausasemien vähimmäislukumäärää koskevaan ilmanlaatudirektiivin sääntelyyn. Samalla direktiivin edellyttämä kansallisen pienhiukkasaltistuksen arviointiin käytettävien mittausemien vähimmäislukumäärää koskeva laskukaava lisättäisiin ilmanlaadusta annettuun valtioneuvoston asetukseen. Kyseinen laskukaava perustuu väestömäärään ilmanlaadun seuranta-alueiksi määritellyillä alueilla. Laskukaavan lisääminen lainsäädäntöömme ei aiheuttaisi välitöntä velvollisuutta lisätä pienhiukkaspitoisuuksia mittaavien kaupunkitausta-asemien lukumäärää pääkaupunkiseudulla tai muillakaan ilmanlaadun seuranta-alueilla. Tilanne saattaa muuttua esimerkiksi väestömäärän merkittävän kasvun vuoksi tai ilmanlaatudirektiivin tulossa olevan uudistuksen vuoksi.
Ympäristönsuojelulakiin sisältyvässä valtioiden rajat ylittävään ilman pilaantumiseen liittyvässä sääntelyssä täsmennettäisiin kuntien ja ympäristöministeriön velvollisuuksia. Täsmennykset koskisivat erityisesti EU- lainsäädännön edellyttämien toisten jäsenvaltioiden kanssa laadittavien yhteisten ilmanlaatuun liittyvien suunnitelmien valmistelua ja toimenpanoa.
Ilmanlaadusta annettuun valtioneuvoston asetukseen tehtäisiin edellä mainitun laskukaavan lisäämisen lisäksi pääosin teknisiä ja terminologisia muutoksia. Muutokset koskisivat epäpuhtauden pitoisuuteen liittyvän kriittisen tason määritelmää sekä säännöksiä, jotka liittyvät otsonin pitkän ajan tavoitteisiin ja Ilmanlaadun seurannasta saatavien tietojen julkaisemiseen ja niistä tiedottamiseen.
Ympäristönsuojelulaissa pääkaupunkiseutuun kohdistettua pienhiukkaspitoisuuksien mittausvelvollisuutta koskevaa sääntelyä täsmennettäisiin, jotta siitä ilmenisi yhteys kansallisen pienhiukkasaltistuksen arviointiin ja tähän liittyvään mittausasemien vähimmäislukumäärää koskevaan ilmanlaatudirektiivin sääntelyyn. Samalla direktiivin edellyttämä kansallisen pienhiukkasaltistuksen arviointiin käytettävien mittausemien vähimmäislukumäärää koskeva laskukaava lisättäisiin ilmanlaadusta annettuun valtioneuvoston asetukseen. Kyseinen laskukaava perustuu väestömäärään ilmanlaadun seuranta-alueiksi määritellyillä alueilla. Laskukaavan lisääminen lainsäädäntöömme ei aiheuttaisi välitöntä velvollisuutta lisätä pienhiukkaspitoisuuksia mittaavien kaupunkitausta-asemien lukumäärää pääkaupunkiseudulla tai muillakaan ilmanlaadun seuranta-alueilla. Tilanne saattaa muuttua esimerkiksi väestömäärän merkittävän kasvun vuoksi tai ilmanlaatudirektiivin tulossa olevan uudistuksen vuoksi.
Ympäristönsuojelulakiin sisältyvässä valtioiden rajat ylittävään ilman pilaantumiseen liittyvässä sääntelyssä täsmennettäisiin kuntien ja ympäristöministeriön velvollisuuksia. Täsmennykset koskisivat erityisesti EU- lainsäädännön edellyttämien toisten jäsenvaltioiden kanssa laadittavien yhteisten ilmanlaatuun liittyvien suunnitelmien valmistelua ja toimenpanoa.
Ilmanlaadusta annettuun valtioneuvoston asetukseen tehtäisiin edellä mainitun laskukaavan lisäämisen lisäksi pääosin teknisiä ja terminologisia muutoksia. Muutokset koskisivat epäpuhtauden pitoisuuteen liittyvän kriittisen tason määritelmää sekä säännöksiä, jotka liittyvät otsonin pitkän ajan tavoitteisiin ja Ilmanlaadun seurannasta saatavien tietojen julkaisemiseen ja niistä tiedottamiseen.
Målsättningar
Laki- ja asetusmuutosten tavoitteena on täydentää EU:n ilmanlaatudirektiivin kansallista täytäntöönpanoa, jotta komission aloittama virallinen rikkomusmenettely keskeytettäisiin.
Linkit
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:32008L0050&from=FI - Linkki ilmanlaatudirektiiviin
https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2010/20100200 - Linkki ilmanlaatudirektiivin täytäntöönpanoa koskevaa hallituksen esitykseen vuodelta 2010 (HE 200/2010 vp)
https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2016/20160173 - Linkki ilmanlaatudirektiivin täytäntöönpanon täydentämistä koskevaan hallituksen esitykseen vuodelta 2016 (HE 173/2016 vp)
https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=YM028:00/2022 - Linkki hankkeen sivulle valtioneuvoston Hankeikkunassa
Liitteet:
Tidtabell
Lausunto pyydetään toimittamaan ympäristöministeriölle viimeistään perjantaina 28.10.2022.
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Lausuntopalautteen käsittelyn helpottamiseksi lausunnossa pyydetään noudattamaan esitysluonnoksen otsikointia ja jäsentelyä.
Myös muut kuin alla Jakelu-kohdassa mainitut tahot voivat antaa lausunnon. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta: [email protected].
Huomaattehan, että kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Myös muut kuin alla Jakelu-kohdassa mainitut tahot voivat antaa lausunnon. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta: [email protected].
Huomaattehan, että kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Lisätietoja asiasta antavat 14.10. sekä 24.-28.10. lainsäädäntöneuvos Katariina Haavanlammi, 0295 250 072 ja 17.-21.10. neuvotteleva virkamies Tarja Lahtinen 0295 250 149, [email protected].
Sändlista:
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin seudun ympäristöpalvelut – kuntayhtymä (HSY) | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Ilmatieteen laitos | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
KEHA-keskus | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Oikeusministeriö | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen ympäristökeskus | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus |