Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Statsrådets förordning om ändring av 12 § i statsrådets förordning om statsunderstöd för utvecklande av företagsverksamhet 2021-2028
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/27473/2023
Svarstiden gick ut: 21.10.2023
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Työ- ja elinkeinoministeriö pyytää lausuntoa luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi valtionavustuksesta yritystoiminnan kehittämiseksi vuosina 2021‒2028 annetun valtioneuvoston asetuksen 12 §:n muuttamisesta. Asetus on valmisteltu virkatyönä työ- ja elinkeinoministeriössä.
Bakgrund
Heinäkuun 1 päivänä voimaan tulleen ja tammikuun 1. päivästä 2024 lähtien sovellettavan EU:n ryhmäpoikkeusasetuksen (EU) No 651/2014 muutos vaikuttaa muun muassa koneiden ja laitteiden vuokrakustannusten tukemisen ehtoihin. Muutoksen myötä ryhmäpoikkeusasetuksen nojalla voidaan myöntää pk-yrityksille yrityksen kehittämisavustusta koneiden ja laitteiden vuokrakustannuksiin vain, jos avustuksen saaja ostaa kyseisen omaisuuserän vuokrasopimuksen päätyttyä. Vastaava ryhmäpoikkeusasetuksen rajaus on ollut jo aiemmin voimassa I ja II tukialueella (14 artiklan 6 kohdan b alakohta).
Yritystukiasetuksen muutoksen myötä yrityksen kehittämisavustuksessa avustus koneiden ja laitteiden vuokrakustannuksiin myönnettäisiin kaikilla alueilla EU:n de minimis –asetuksen nojalla (eikä III-alueella ryhmäpoikkeusasetuksen nojalla). Muutos johtuisi siitä, että ryhmäpoikkeusasetuksen muutoksen myötä ryhmäpoikkeusasetusta voitaisiin soveltaa jatkossa vain, jos yritys tekisi vuokrasopimuksen, johon sisältyy koneiden tai laitteiden ostovelvoite. Kyseisen ostovelvoitteen asettamista ei pidetä tarkoituksenmukaisena ja siksi jo nykyäänkin I ja II alueella tuki on myönnetty de minimis –asetuksen nojalla. Käytännössä siis vaihdettaisiin yrityksen kehittämisavustuksessa sovellettavia EU:n valtiontukisääntöjä koneiden ja laitteiden vuokrakustannusten osalta III-tukialueella.
Yritystukiasetuksen muutoksen myötä yrityksen kehittämisavustuksessa avustus koneiden ja laitteiden vuokrakustannuksiin myönnettäisiin kaikilla alueilla EU:n de minimis –asetuksen nojalla (eikä III-alueella ryhmäpoikkeusasetuksen nojalla). Muutos johtuisi siitä, että ryhmäpoikkeusasetuksen muutoksen myötä ryhmäpoikkeusasetusta voitaisiin soveltaa jatkossa vain, jos yritys tekisi vuokrasopimuksen, johon sisältyy koneiden tai laitteiden ostovelvoite. Kyseisen ostovelvoitteen asettamista ei pidetä tarkoituksenmukaisena ja siksi jo nykyäänkin I ja II alueella tuki on myönnetty de minimis –asetuksen nojalla. Käytännössä siis vaihdettaisiin yrityksen kehittämisavustuksessa sovellettavia EU:n valtiontukisääntöjä koneiden ja laitteiden vuokrakustannusten osalta III-tukialueella.
Målsättningar
Ehdotettu säädösmuutos keventää avustushakemusta käsittelevän ELY-keskuksen työtaakkaa. Muutoksen myötä ELY-keskuksen ei olisi avustuspäätöstä valmisteltaessa tarpeen varmistua avustuksen hakijan aikeesta solmia leasingsopimus, johon kuuluu ostovelvoite. ELY-keskuksen ei myöskään olisi tarpeen maksatushakemusta käsitellessä varmistua siitä, että avustuksen hakijan avustuspäätöksen jälkeen solmimaan leasingsopimukseen tosiasiassa sisältyy ostovelvoite.
Ehdotetun asetuksen vaikutukset kohdistuisivat pieniin ja keskisuuriin yrityksiin III tukialueella. Säädösmuutos johtaisi siihen, ettei sääntelyllä rajoitettaisi yrityksen mahdollisuuksia rahoittaa leasing-hankintoja parhaaksi katsomallaan tavalla. Se olisi siis rahoitustavan suhteen neutraali. Yrityksen kehittämisavustuksella tuettaville hankkeille on III-tukialueella huomattavasti tukialueita I ja II vähemmän rahoitusta. Muutoksen arvioidaan vaikuttavan muutamaan kymmeneen yritykseen vuositasolla.
Säädösmuutos vaikuttaisi jatkossa III-tukialueella toimivan yrityksen de minimis –kiintiön täyttymiseen. Toisaalta, jos säädösmuutosta ei tehtäisi, olisi koneiden ja laitteiden vuokrakustannuksiin avustusta hakevan yrityksen toimitettava viimeistään maksatushakemuksensa yhteydessä selvitys leasingsopimukseen sisältyvästä ostovelvoitteesta. Tästä yritykselle aiheutuisi hallinnollista taakkaa.
Ehdotetun asetuksen vaikutukset kohdistuisivat pieniin ja keskisuuriin yrityksiin III tukialueella. Säädösmuutos johtaisi siihen, ettei sääntelyllä rajoitettaisi yrityksen mahdollisuuksia rahoittaa leasing-hankintoja parhaaksi katsomallaan tavalla. Se olisi siis rahoitustavan suhteen neutraali. Yrityksen kehittämisavustuksella tuettaville hankkeille on III-tukialueella huomattavasti tukialueita I ja II vähemmän rahoitusta. Muutoksen arvioidaan vaikuttavan muutamaan kymmeneen yritykseen vuositasolla.
Säädösmuutos vaikuttaisi jatkossa III-tukialueella toimivan yrityksen de minimis –kiintiön täyttymiseen. Toisaalta, jos säädösmuutosta ei tehtäisi, olisi koneiden ja laitteiden vuokrakustannuksiin avustusta hakevan yrityksen toimitettava viimeistään maksatushakemuksensa yhteydessä selvitys leasingsopimukseen sisältyvästä ostovelvoitteesta. Tästä yritykselle aiheutuisi hallinnollista taakkaa.
Bilagor:
Tidtabell
Lausunto pyydetään antamaan viimeistään 21.10.2023.
Kyseessä on tekninen muutos ja tästä syystä lausuntoaika on normaalia lyhyempi.
Kyseessä on tekninen muutos ja tästä syystä lausuntoaika on normaalia lyhyempi.
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse ministeriön kirjaamoon.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Myös tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa, voivat toimittaa ministeriölle lausuntonsa. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta lausuntopalvelu.om(at)gov.fi. Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä ja Hankeikkunassa.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Myös tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa, voivat toimittaa ministeriölle lausuntonsa. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta lausuntopalvelu.om(at)gov.fi. Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä ja Hankeikkunassa.
Beredare
Lisätietoja asiasta antavat:
hallitusneuvos Mikko Ojala, puh. 029 506 3506, [email protected]
erityisasiantuntija Raimo Puhto, puh. 029 506 3688, [email protected]
erityisasiantuntija Ida Berg, puh. 029 504 7043, [email protected]
hallitusneuvos Mikko Ojala, puh. 029 506 3506, [email protected]
erityisasiantuntija Raimo Puhto, puh. 029 506 3688, [email protected]
erityisasiantuntija Ida Berg, puh. 029 504 7043, [email protected]
Sändlista:
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Valtiovarainministeriö |