Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Luonnos: Hallituksen esitys eduskunnalle vesienhoidon ja merenhoidon järjestämisestä annetun lain muuttamisesta
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/5473/2020
Svarstiden gick ut: 11.5.2020
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Esityksessä ehdotetaan muutettavan vesienhoidon ja merenhoidon järjestämisestä annettua lakia (1299/2004, jäljempänä vesien- ja merenhoitolaki). Lailla täydennettäisiin EU:n meriympäristöpolitiikan puitteista annetun direktiivin (2008/56/EY, jäljempänä meristrategiadirektiivi) saattamista osaksi Suomen lainsäädäntöä. Ehdotuksen mukaan lain sanamuotoja täydennettäisiin ja täsmennettäisiin merivesien tilan arvioinnin, ympäristön hyvän tilan määrittämisen, ympäristötavoitteiden ja meren tilaa koskevien seurantaohjelmien osalta.
Meristrategiadirektiivillä luodaan puitteet toimenpiteille, jotka ovat tarpeen meriympäristön hyvän tilan saavuttamiseksi ja ylläpitämiseksi. Meristrategiadirektiivi on pantu Suomessa täytäntöön lailla vesienhoidon ja merenhoidon järjestämisestä. Täytäntöönpanosäännökset tulivat voimaan 1.4.2011.
Osa vesien- ja merenhoitolain säännöksistä jätettiin alun alkaen yleisluonteisemmiksi kuin direktiivi, koska alkuperäissäännöksen sisällön toistamista kansallisessa säännöksessä ei pidetty tarkoituksenmukaisena. Euroopan komission vuonna 2015 Suomelle osoittaman tiedustelun sekä vuonna 2019 osoittaman virallisen huomautuksen johdosta lakia on nyt kuitenkin tarpeen täsmentää. Ehdotetut muutokset perustuvat komission esittämiin huomioihin ja Suomen harkintavalta muutosten sisällön suhteen on rajallinen.
Huomionarvoista on, että Suomen kansallisessa merenhoitotyössä on nojattu kansallisen lainsäädännön ohella meristrategiadirektiiviin sekä sen alla laadittuihin suositus- ja muihin asiakirjoihin. Euroopan komission havaitsemien lainsäädäntöteknisten puutteiden ei näin ollen katsota johtaneen direktiivin puutteelliseen toimeenpanoon käytännön merenhoitotyössä.
Meristrategiadirektiivillä luodaan puitteet toimenpiteille, jotka ovat tarpeen meriympäristön hyvän tilan saavuttamiseksi ja ylläpitämiseksi. Meristrategiadirektiivi on pantu Suomessa täytäntöön lailla vesienhoidon ja merenhoidon järjestämisestä. Täytäntöönpanosäännökset tulivat voimaan 1.4.2011.
Osa vesien- ja merenhoitolain säännöksistä jätettiin alun alkaen yleisluonteisemmiksi kuin direktiivi, koska alkuperäissäännöksen sisällön toistamista kansallisessa säännöksessä ei pidetty tarkoituksenmukaisena. Euroopan komission vuonna 2015 Suomelle osoittaman tiedustelun sekä vuonna 2019 osoittaman virallisen huomautuksen johdosta lakia on nyt kuitenkin tarpeen täsmentää. Ehdotetut muutokset perustuvat komission esittämiin huomioihin ja Suomen harkintavalta muutosten sisällön suhteen on rajallinen.
Huomionarvoista on, että Suomen kansallisessa merenhoitotyössä on nojattu kansallisen lainsäädännön ohella meristrategiadirektiiviin sekä sen alla laadittuihin suositus- ja muihin asiakirjoihin. Euroopan komission havaitsemien lainsäädäntöteknisten puutteiden ei näin ollen katsota johtaneen direktiivin puutteelliseen toimeenpanoon käytännön merenhoitotyössä.
Linkit
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2004/20041299 - Laki vesienhoidon ja merenhoidon järjestämisestä (www.Finlex.fi)
Liitteet:
HE_luonnos_2.4.2020.docx - Luonnos hallituksen esitykseksi, 2.4.2020
Tidtabell
Ympäristöministeriö pyytää lausuntoanne hallituksen esitysluonnoksesta 11.5.2020 mennessä.
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssa julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta: Ohjeet; Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Jos ette voi antaa lausuntoanne lausuntopalvelu.fi:ssä, lausunto voidaan toimittaa myös sähköpostitse osoitteeseen [email protected].
Tämä lausuntopyyntö on lähetetty vain sähköisesti. Myös muut kuin alla Jakelu-kohdassa mainitut tahot voivat antaa lausunnon.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta: Ohjeet; Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Jos ette voi antaa lausuntoanne lausuntopalvelu.fi:ssä, lausunto voidaan toimittaa myös sähköpostitse osoitteeseen [email protected].
Tämä lausuntopyyntö on lähetetty vain sähköisesti. Myös muut kuin alla Jakelu-kohdassa mainitut tahot voivat antaa lausunnon.
Valmistelijat
Lisätietoja antaa lainsäädäntöneuvos Sara Viljanen, puh. +358 2952 503 315, [email protected].
Sändlista:
BirdLife Suomi ry | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kalatalouden keskusliitto | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Luonnonvarakeskus LUKE | ||
Luonto-Liitto ry | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry | ||
Metsähallitus | ||
Natur och Miljö rf | ||
Oikeusministeriö | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Ruokavirasto | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen luonnonsuojeluliitto ry | ||
Suomen ympäristökeskus | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
WWF Suomi | ||
Väylävirasto |
Asiasanat
Merenhoito, merentila, meriympäristö, Itämeri
mertensuojelu