Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Luonnos hallituksen esitykseksi Euroopan unionin tilapäisestä matkustusasiakirjasta
Diarienummer för begäran om utlåtande: UM012:00/2022
Svarstiden gick ut: 15.8.2023
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Esityksen valmisteluun on johtanut kansallista täytäntöönpanoa edellyttävä EU:n tilapäisen matkustusasiakirjan laatimisesta ja päätöksen 96/409/YUTP kumoamisesta 18 päivänä kesäkuuta 2019 annettu neuvoston direktiivi (EU) 2019/997 (jäljempänä direktiivi). Direktiivin kansallinen sääntely tulee olla voimassa kansallisesti 8.12.2024 ja sitä aletaan soveltaa 8.12.2025.
Bakgrund
EU:n tilapäistä matkustusasiakirjaa koskevat säännöt hyväksyttiin ensimmäisen kerran vuonna 1996, jolloin EU:n tilapäinen matkustusasiakirja on otettu alun perin käyttöön neuvostossa kokoontuneiden Euroopan unionin jäsenvaltioiden hallitusten edustajien päätöksellä 96/409/YUTP. Kyseessä on matkustusasiakirja, joka voidaan myöntää EU-kansalaiselle EU:n ulkopuolisessa maassa, jos EU-kansalaisella ei ole oman kansalaisuusjäsenvaltionsa edustusta kyseisessä maassa.
EU:n tilapäinen matkustusasiakirja on yhteen ainoaan matkaan oikeuttava matkustusasiakirja, jonka avulla sen haltija pääsee palaamaan kotimaahansa tai poikkeuksellisesti muuhun määränpäähän, jos hän ei pysty käyttämään tavanomaista matkustusasiakirjaansa esimerkiksi siitä syystä, että se on varastettu tai kadonnut.
EU:n tilapäisen matkustusasiakirjan nykyinen muoto ei enää vastaa nykyisin matkustusasiakirjoille asetettuja turvallisuusvaatimuksia. Tämän vuoksi komissio on katsonut tarpeelliseksi päivittää EU:n tilapäisen matkustusasiakirjan turvaominaisuudet ja yhdenmukaistaa EU:n tilapäisen matkustusasiakirjan myöntämisen edellytykset ja sitä koskevat menettelysäännöt kaikissa EU:n jäsenvaltioissa yhdenmukaisiksi.
Tässä hallituksen esityksessä ehdotetaan uutta lakia Euroopan unionin tilapäisestä matkustusasiakirjasta sekä tarpeelliset lainsäädäntömuutokset konsulipalvelulakiin direktiivin täytäntöönpanemiseksi Suomessa.
EU:n tilapäinen matkustusasiakirja on yhteen ainoaan matkaan oikeuttava matkustusasiakirja, jonka avulla sen haltija pääsee palaamaan kotimaahansa tai poikkeuksellisesti muuhun määränpäähän, jos hän ei pysty käyttämään tavanomaista matkustusasiakirjaansa esimerkiksi siitä syystä, että se on varastettu tai kadonnut.
EU:n tilapäisen matkustusasiakirjan nykyinen muoto ei enää vastaa nykyisin matkustusasiakirjoille asetettuja turvallisuusvaatimuksia. Tämän vuoksi komissio on katsonut tarpeelliseksi päivittää EU:n tilapäisen matkustusasiakirjan turvaominaisuudet ja yhdenmukaistaa EU:n tilapäisen matkustusasiakirjan myöntämisen edellytykset ja sitä koskevat menettelysäännöt kaikissa EU:n jäsenvaltioissa yhdenmukaisiksi.
Tässä hallituksen esityksessä ehdotetaan uutta lakia Euroopan unionin tilapäisestä matkustusasiakirjasta sekä tarpeelliset lainsäädäntömuutokset konsulipalvelulakiin direktiivin täytäntöönpanemiseksi Suomessa.
Målsättningar
Direktiivin keskeisin tavoite on luoda aiempaa turvallisempi malli EU:n tilapäiselle matkustusasiakirjalle ja varmistaa, että jäsenvaltioissa myönnettävät EU:n tilapäiset matkustusasiakirjat ovat muodoltaan, ominaisuuksiltaan ja turvatekijöiltään samanlaiset kaikissa EU:n jäsenvaltioissa.
Direktiivin tavoitteena on myös yhdenmukaistaa EU:n tilapäisen matkustusasiakirjan myöntämisen edellytykset ja yksinkertaistaa EU:n tilapäistä matkustusasiakirjan myöntämistä koskevaa menettelyä kaikissa EU-jäsenvaltioissa, jotta edustusta vailla oleva EU-kansalainen voi käyttää helpommin ja tehokkaammin oikeuttaan konsuliviranomaisten antamaan suojeluun. Direktiivillä myös varmistetaan, että EU:n tilapäisten matkustusasiakirjojen myöntämisedellytykset ja -menettelyt ovat johdonmukaisia konsulisuojeludirektiivin yleisten sääntöjen kanssa.
Hallituksen esityksen pääasiallinen tavoite on direktiivin kansallisen täytäntöönpanon edellyttämän kansallisen sääntelyn toteuttaminen.
Direktiivin tavoitteena on myös yhdenmukaistaa EU:n tilapäisen matkustusasiakirjan myöntämisen edellytykset ja yksinkertaistaa EU:n tilapäistä matkustusasiakirjan myöntämistä koskevaa menettelyä kaikissa EU-jäsenvaltioissa, jotta edustusta vailla oleva EU-kansalainen voi käyttää helpommin ja tehokkaammin oikeuttaan konsuliviranomaisten antamaan suojeluun. Direktiivillä myös varmistetaan, että EU:n tilapäisten matkustusasiakirjojen myöntämisedellytykset ja -menettelyt ovat johdonmukaisia konsulisuojeludirektiivin yleisten sääntöjen kanssa.
Hallituksen esityksen pääasiallinen tavoite on direktiivin kansallisen täytäntöönpanon edellyttämän kansallisen sääntelyn toteuttaminen.
Linkit
Liitteet:
Tidtabell
Lausuntoja pyydetään 15.8.2023 mennessä.
Svarsanvisningar för mottagare
Antaakseen lausunnon vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Lausunto pyydetään toimittamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Myös tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa, voivat toimittaa lausuntonsa.
Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
VAHVA-ministeriöitä pyydetään ensisijaisesti antamaan lausunto lausuntopalvelu.fi:n kautta. Tämän lisäksi lausunto (vastaus) viedään VAHVAan.
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Myös tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa, voivat toimittaa lausuntonsa.
Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
VAHVA-ministeriöitä pyydetään ensisijaisesti antamaan lausunto lausuntopalvelu.fi:n kautta. Tämän lisäksi lausunto (vastaus) viedään VAHVAan.
Valmistelijat
Lainsäädäntöneuvos Minna-Kaisa Liukko,
[email protected]
[email protected]
Sändlista:
Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö | ||
Rajavartiolaitos | ||
CMC Kriisinhallintakeskus | ||
Finavia | ||
finnair | ||
Keskusrikospoliisi | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Poliisihallitus | ||
Puolustusministeriö | ||
Sisäministeriö | ||
Suomen matkailualan liitto ry | ||
Suomen Punainen Risti | ||
Suomi-Seura ry | ||
Tietosuojavaltuutettu | ||
Tulli | ||
Ulkoasiainhallinnon virkailijayhdistys ry. | ||
Ulkosuomalaisparlamentti | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu |