Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Begäran om utlåtande om Finlands behov att delta i förfarandet av miljökonsekvensbedömningen av projektet Östra ringvägen i Danmark
Diarienummer för begäran om utlåtande: SYKE/2024/625
Svarstiden gick ut: 29.4.2024
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Finlands miljöcentral har mottagit en underrättelse från Danmarks miljöbyrån om inledande av ett förfarande vid miljökonsekvensbedömning (MKB-förfarandet) i enlighet med FN/ECE:s konvention om miljökonsekvensbeskrivningar i ett gränsöverskridande sammanhang (Esbokonventionen). Enligt lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning (252/2017) är Finlands miljöcentral den behöriga myndigheten för Esbokonventionen i Finland.
Bakgrund
Projektet Östra ringvägen planeras utanför Köpenhamn. Projektet löper längs Amagers östkust och ansluter den norra motorvägen i Helsingør med den södra motorvägen vid Øresund. Fyra möjliga anslutningspunkter planeras för projektet i Nordhavn, Lynetteholm, Prøvestenen och Kastrup. Undervattentunneln kommer att bestå av flera individuella tunnelelement som bogseras sjövägen till projektområdet. Elementen placeras efter varandra på havsbottnen i ett färdigt muddrat tunnelschakt.
I det fortsatta arbetet med projektplaneringen och bedömningen av miljökonsekvenserna ska tekniska frågor och miljöfrågor undersökas mer detaljerat. Till exempel måste den slutliga planeringen av tunneln, de tekniska lösningarna för de fyra olika anslutningarna, vägkapaciteten och anslutningarna till det omgivande vägnätverket fastställas. Som en del av projektet är det tänkt att bryta råmaterialen för byggandet av tunneln till havs. Dessutom måste det utredas om flyttningen av befintliga anläggningar, såsom kablar och avloppsrör, orsakar nya utsläppspunkter i havet.
Projektet kan sannolikt orsaka betydande skadliga gränsöverskridande miljökonsekvenser. I projektplaneringen har man identifierat preliminära objekt vars undersökning och noggrannare bedömning är nödvändig för eventuella gränsöverskridande konsekvenser i projektets bygg- och användningsskede. Sådana är förändringar i hydrografin och sedimentens spridning, konsekvenser för havsvegetationen och -faunan, vattenkvaliteten, undervattensbuller, koldioxidutsläpp, sjöfart samt trafikförhållanden på land.
I det fortsatta arbetet med projektplaneringen och bedömningen av miljökonsekvenserna ska tekniska frågor och miljöfrågor undersökas mer detaljerat. Till exempel måste den slutliga planeringen av tunneln, de tekniska lösningarna för de fyra olika anslutningarna, vägkapaciteten och anslutningarna till det omgivande vägnätverket fastställas. Som en del av projektet är det tänkt att bryta råmaterialen för byggandet av tunneln till havs. Dessutom måste det utredas om flyttningen av befintliga anläggningar, såsom kablar och avloppsrör, orsakar nya utsläppspunkter i havet.
Projektet kan sannolikt orsaka betydande skadliga gränsöverskridande miljökonsekvenser. I projektplaneringen har man identifierat preliminära objekt vars undersökning och noggrannare bedömning är nödvändig för eventuella gränsöverskridande konsekvenser i projektets bygg- och användningsskede. Sådana är förändringar i hydrografin och sedimentens spridning, konsekvenser för havsvegetationen och -faunan, vattenkvaliteten, undervattensbuller, koldioxidutsläpp, sjöfart samt trafikförhållanden på land.
Målsättningar
Danmark har lämnat in ett samrådsdokument om projektet. Finlands miljöcentral ber om utlåtanden och åsikter. Finska myndigheter, invånare och sammanslutningar har möjlighet att ge utlåtanden och framföra åsikter mellan 28.3.–29.4.2024. Responsen bör särskilt fokusera på Finlands deltagande i MKB-förfarandet, projektets sannolikt betydande gränsöverskridande miljökonsekvenser för Finland samt innehållet i samrådsdokumentet. Om Finland meddelar att det deltar i MKB-förfarandet, kommer konsekvensbeskrivningen att göras tillgänglig för samråd och synpunkter i Finland i ett senare skede.
Länkar:
http://ymparisto.fi/itainenkehatie-YVA -
http://miljo.fi/ostraringvag-MKB -
Bilagor:
Tidtabell
Skriftliga utlåtanden och åsikter ska skickas senast 29.4.2024.
Svarsanvisningar för mottagare
Synpunkter begärs genom tjänsten utlåtande.fi. För att lämna ett utlåtande ska man registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Du behöver inte skicka ditt utlåtande via e-post eller post. Vänligen observera att alla utlåtanden är offentliga och de publiceras i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten kan användas finns på utlåtande.fi > Anvisningar > Bruksanvisningar. Du kan be om hjälp för att använda tjänsten på adressen [email protected]. Alternativt kan synpunkter skickas till Finlands miljöcentral per e-post ([email protected]) eller per post (Finlands miljöcentral, Ladugårdsbågen 11, 00790 Helsingfors). Ange ärendenummer SYKE/2024/625. Begäran om utlåtande har endast skickats elektroniskt. Även andra än de som nämns i sändlistan kan lämna ett utlåtande.
Beredare
överinspektör Laura Aitala-Martesuo, tfn 0295 251 325, [email protected].
Sändlista:
Ahvenanmaan maakuntahallitus | Ålands landskapsregering | ||
BirdLife Suomi | BirdLife Finland | ||
Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus | Närings-, trafik- och miljöcentralen i Södra Österbotten | ||
Ilmatieteen laitos | Meteorologiska institutet | ||
Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus | Närings-, trafik- och miljöcentralen i Sydöstra Finland | ||
Kalatalouden keskusliitto | Centralförbundet för Fiskerihushållning | ||
Lapin elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus | Närings-, trafik- och miljöcentralen i Lappland | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | Kommunikationsministeriet | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | Transport- och kommunikationsverket Traficom | ||
Luonnonvarakeskus | Naturresursinstitutet | ||
Merialuesuunnitteluyhteistyön koordinaatioryhmä | Samordningsgruppen för havsplanering | ||
Metsähallitus | Forstsyrelsen | ||
Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus | Närings-, trafik- och miljöcentralen i Norra Österbotten | ||
Suomen Ammattikalastajaliitto SAKL r.y. | Finlands Yrkesfiskarförbund FYFF r.f. | ||
Suomen luonnonsuojeluliitto | Finlands naturskyddsförbund | ||
Suomen riistakeskus | Finlands viltcentral | ||
Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus | Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland | ||
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus | Närings-, trafik- och miljöcentralen i Egentliga Finland | ||
Väylävirasto | Trafikledsverket |
Ämnesord
Espoon sopimus
Esbokonventionen