Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi laeiksi sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain ja rajat ylittävästä terveydenhuollosta annetun lain 20 §:n muuttamisesta
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/34869/2024
Svarstiden går ut: 28.1.2025
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annettua lakia sekä rajat ylittävästä terveydenhuollosta annettua lakia. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annettua lakia muutettaisiin siten, että hyvinvointialueilla, Helsingin kaupungilla ja HUS-yhtymällä ei jatkossa enää olisi lakisääteistä velvoitetta järjestää kiireellisen hoidon lisäksi välttämättömiksi arvioituja kiireettömiä terveydenhuollon palveluja ehdotetussa ulkomaalaislain 3 §:n 27 kohdassa tarkoitetulla tavalla laittomasti maassa oleskeleville kolmansien maiden kansalaisille (HE 143/2024 vp). Hyvinvointialueiden, Helsingin kaupungin ja HUS-yhtymän olisi kuitenkin järjestettävä laittomasti maassa oleskeleville kolmansien maiden kansalaisille yksilölliseen lääketieteelliseen tarpeen arviointiin perustuva välttämätön kiireetön hoito, jos sen epääminen olisi ilmeisen kohtuutonta henkilön terveydentilan tai vamman vuoksi taikka jos sen epääminen vakavasti vaarantaisi muun henkilön tai väestön terveyden.
Hyvinvointialueiden, Helsingin kaupungin ja HUS-yhtymän tulisi nykytilaa vastaavasti järjestää laittomasti maassa oleskelevalle naiselle raskauteen liittyvät terveyspalvelut. Lisäksi hyvinvointialueiden, Helsingin kaupungin ja HUS-yhtymän tulisi edelleen järjestää laittomasti maassa oleskeleville lapsille tarvittavat terveydenhuollon palvelut saman laajuisina kuin hyvinvointialueen asukkaille. Esityksessä esitetään myös täsmennettäväksi rajat ylittävästä terveydenhuollosta annettua lakia siten, että Kansaneläkelaitoksen olisi jatkossakin korvattava hyvinvointialueille, Helsingin kaupungille ja HUS-yhtymälle myös laittomasti maassa oleskeleville kolmansien maiden kansalaisille annettu hoito.
Hyvinvointialueiden, Helsingin kaupungin ja HUS-yhtymän tulisi nykytilaa vastaavasti järjestää laittomasti maassa oleskelevalle naiselle raskauteen liittyvät terveyspalvelut. Lisäksi hyvinvointialueiden, Helsingin kaupungin ja HUS-yhtymän tulisi edelleen järjestää laittomasti maassa oleskeleville lapsille tarvittavat terveydenhuollon palvelut saman laajuisina kuin hyvinvointialueen asukkaille. Esityksessä esitetään myös täsmennettäväksi rajat ylittävästä terveydenhuollosta annettua lakia siten, että Kansaneläkelaitoksen olisi jatkossakin korvattava hyvinvointialueille, Helsingin kaupungille ja HUS-yhtymälle myös laittomasti maassa oleskeleville kolmansien maiden kansalaisille annettu hoito.
Bakgrund
Pääministeri Petteri Orpon hallituksen hallitusohjelman mukaan hallituksen turvapaikkapolitiikka perustuu hädänalaisimpien auttamiseen, kansainväliseen yhteistyöhön, turvallisuuden takaamiseen ja länsimaisten arvojen, kuten demokratian ja tasa-arvon, puolustamiseen. Hallitusohjelman mukaan hallituksen tavoitteena on, että annettu apu kohdentuu kaikkein hädänalaisimmille ja järjestelmän väärinkäyttö estetään. Hallitusohjelman mukaan turvapaikkahakemukseen kielteisen päätöksen saaneet palaavat tai heidät palautetaan lähtömaihin mahdollisimman nopeasti. Hallitus toteuttaa vapaaehtoisen paluun ja maasta poistumisen paketin, joka sisältää hallitusohjelman mukaan muun ohella sen, että laittomasti maassa oleskelevilta poistetaan oikeus muihin kuin kiireellisiin sosiaali- ja terveyspalveluihin sekä sosiaaliturvaan eli palataan tältä osin viime vaalikautta edeltäneeseen oikeustilaan.
Målsättningar
Ehdotetun muutoksen tavoitteena on poistaa laittoman oleskelun kannusteita ja edistää laittomasti oleskelevien paluita. Tavoitteena on, että laittomasti oleskelevat henkilöt poistuisivat maasta ripeästi. Muutoksella pyrittäisiin lisäämään yleistä tietoisuutta paluuvelvoitteesta myös sellaisten laittomasti oleskelevien ulkomaalaisten keskuudessa, joiden Suomessa oleskelu ei ole ulkomaalaisvalvontaviranomaisten tiedossa. Laittoman oleskelun kannusteiden poistamisen kautta pyritään myös vaikuttamaan laittomaan oleskeluun liittyviin lieveilmiöihin. Ehdotetulla muutoksella tavoiteltaisiin yhteisvaikutusta sisäministeriön hallinnonalalla toteutettujen ja valmisteltujen laittoman oleskelun ehkäisemiseen ja paluiden ja palautusten edistämiseen tähtäävien toimenpiteiden kanssa.
Linkit
https://stm.fi/hanke?tunnus=STM158:00/2024 - Linkki hankkeen sivuille
https://stm.fi/hanke?tunnus=STM054%3A00%2F2023 - Linkki hankkeen aikaisemman valmisteluvaiheen sivuille
Liitteet:
Tidtabell
Lausunnot pyydetään toimittamaan viimeistään 28.1.2025. Ruotsinkielinen esitysluonnos julkaistaan mahdollisimman pian. Ruotsinkielisen esitysluonnoksen lausuntoaika jatkuu käännöksen valmistuessa siten, että lausuntoaika muodostuu suomenkielisen esitysluonnoksen lausuntoajan kanssa saman pituiseksi.
Säädösvalmistelun kuulemisoppaan mukaan säädösehdotuksista pyydettävien kirjallisten lausuntojen antamiseen varataan aikaa vähintään kuusi viikkoa. Lausuntoaikaa on aihetta pidentää, jos se muuten ajoittuisi yleiseen lomakauteen. Esitysluonnos on lausuntokierroksella kuusi viikkoa, josta osa ajoittuu yleiseen lomakauteen. Lausuntoaikaa on kuitenkin pidettävä riittävänä, koska esitysluonnoksesta on järjestetty aiemmin lausuntokierros.
Annetut lausunnot ovat julkisia ja ne ovat luettavissa lausuntopalvelussa sekä hankkeen sivuilla (https://stm.fi/hanke?tunnus=STM158:00/2024).
Säädösvalmistelun kuulemisoppaan mukaan säädösehdotuksista pyydettävien kirjallisten lausuntojen antamiseen varataan aikaa vähintään kuusi viikkoa. Lausuntoaikaa on aihetta pidentää, jos se muuten ajoittuisi yleiseen lomakauteen. Esitysluonnos on lausuntokierroksella kuusi viikkoa, josta osa ajoittuu yleiseen lomakauteen. Lausuntoaikaa on kuitenkin pidettävä riittävänä, koska esitysluonnoksesta on järjestetty aiemmin lausuntokierros.
Annetut lausunnot ovat julkisia ja ne ovat luettavissa lausuntopalvelussa sekä hankkeen sivuilla (https://stm.fi/hanke?tunnus=STM158:00/2024).
Svarsanvisningar för mottagare
Sosiaali- ja terveysministeriö pyytää jakelussa mainituilta tahoilta lausunnot liitteenä olevasta luonnoksesta hallituksen esitykseksi. Myös kaikki muut halukkaat tahot voivat antaa asiassa lausuntonsa.
Lausunnot pyydetään jättämään Lausuntopalveluun. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi-sivustolle. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi -sivustolta Ohjeet > Käyttöohjeet. Käyttöönottoon voi pyytää tukea oikeusministeriöstä osoitteesta [email protected]. Jos lausunto on jätetty Lausuntopalveluun, sitä ei tarvitse erikseen lähettää sosiaali- ja terveysministeriölle sähköpostitse tai kirjepostissa.
VAHVA-järjestelmää käyttäviä ministeriöitä pyydetään viemään lausuntonsa VAHVAan asialle VN/34869/2024.
Kirjallisen lausunnon voi myös lähettää sosiaali- ja terveysministeriölle sähköisesti osoitteeseen [email protected]. Saatteessa pyydetään mainitsemaan asianumero VN/34869/2024.
Kirjepostitse lausunnon voi toimittaa osoitteeseen:
Sosiaali- ja terveysministeriö
PL 33
00023 VALTIONEUVOSTO
Lausunnot pyydetään jättämään Lausuntopalveluun. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi-sivustolle. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi -sivustolta Ohjeet > Käyttöohjeet. Käyttöönottoon voi pyytää tukea oikeusministeriöstä osoitteesta [email protected]. Jos lausunto on jätetty Lausuntopalveluun, sitä ei tarvitse erikseen lähettää sosiaali- ja terveysministeriölle sähköpostitse tai kirjepostissa.
VAHVA-järjestelmää käyttäviä ministeriöitä pyydetään viemään lausuntonsa VAHVAan asialle VN/34869/2024.
Kirjallisen lausunnon voi myös lähettää sosiaali- ja terveysministeriölle sähköisesti osoitteeseen [email protected]. Saatteessa pyydetään mainitsemaan asianumero VN/34869/2024.
Kirjepostitse lausunnon voi toimittaa osoitteeseen:
Sosiaali- ja terveysministeriö
PL 33
00023 VALTIONEUVOSTO
Valmistelijat
Lisätietoja lausuntopyynnöstä antavat:
Erityisavustaja Nuutti Hyttinen, [email protected]
Johtaja Eveliina Pöyhönen, [email protected]
Erityisavustaja Nuutti Hyttinen, [email protected]
Johtaja Eveliina Pöyhönen, [email protected]
Sändlista:
Amnesty International Suomen osasto | ||
Diakonissalaitos | ||
Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia | ||
Etelä-Karjalan hyvinvointialue | ||
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Etelä-Savon hyvinvointialue | ||
Global Clinic | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin seurakuntayhtymä | ||
HUS | ||
Hyvinvointiala HALI ry | ||
Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy | ||
Ihmisoikeuskeskus | ||
Ihmisoikeusliitto | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kansaneläkelaitos | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue | ||
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Keskusrikospoliisi | ||
Kide-säätiö | ||
Kirkkopalvelut | ||
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT | ||
Kymenlaakson hyvinvointialue | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
Lapsiasiavaltuutettu | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Lääkärin sosiaalinen vastuu ry | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Moniheli ry | ||
Monika-Naiset liitto ry | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Pakolaisneuvonta ry | ||
Pelastakaa Lapset ry | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Poliisihallitus | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Satakunnan hyvinvointialue | ||
Siirtolaisuusinstituutti | ||
Sininauhasäätiö | ||
Sisäministeriö | ||
SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
Suojelupoliisi | ||
Suomen Hammaslääkäriliitto | ||
Suomen Lääkäriliitto | ||
Suomen Pakolaisapu ry | ||
Suomen Punainen Risti | ||
Suomen UNICEF ry | ||
Tasa-arvovaltuutettu | ||
Tehy ry | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Turun Valkonauha ry | ||
Turvapaikanhakijoiden tuki ry | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
UNHCR Pohjoismaiden ja Baltian edustusto | ||
Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vammaisfoorumi | ||
Vammaisten henkilöiden oikeuksien neuvottelukunta VANE | ||
Vammaisten maahanmuuttajien tukikeskus Hilma | ||
Vanhusasiavaltuutettu | ||
Vantaa-Keravan hyvinvointialue | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu | ||
Ålands landskapsregering |