Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Lausuntopyyntö hallituksen esityksestä laiksi fossiilisen polttoaineen jakelun päästökaupasta
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/23899/2023
Svarstiden gick ut: 28.6.2024
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Arbets- och näringsministeriet ber om utlåtanden om utkastet till regeringens proposition med förslag till lag om handel med utsläppsrätter för distribution av fossila bränslen.
Som en del av 55%-paketet lade Europeiska kommissionen den 14 juli 2021 fram ett förslag till direktiv om ändring av EU:s utsläppshandelsdirektiv (COM (2021) 551 final). I och med uppdateringarna av direktivet strävar man efter att svara på de skärpta utsläppsminskningsmålen och utvidga utsläppshandelns effekter till nya branscher.
I och med uppdateringen av direktivet inrättas en ny utsläppshandel för distribution av fossila bränslen. Enligt utsläppshandelsdirektivet omfattar utsläppshandeln vägtrafik, separat uppvärmning av byggnader, byggande samt överlåtelse av fossila bränslen från industri och energiproduktion som inte omfattas av den nuvarande allmänna utsläppshandeln till konsumtion.
I utkastet till regeringsproposition föreslås det att tillämpningsområdet utvidgas. Den föreslagna lagen ska i stor utsträckning tillämpas på sådan överlåtelse av bränsle för förbrukning som inte omfattas av den allmänna utsläppshandeln. Den föreslagna lagen ska inte tillämpas på bränslen som distribueras separat för försvarsmaktens, spårtrafikens eller den kommersiella sjötrafikens bruk. Det föreslås att utsläppshandelsdirektivets tillämpningsområde utvidgas nationellt till att omfatta bränslen inom jord- och skogsbruket samt bränslen inom fritidsvattentrafik och luftfart som inte omfattas av den allmänna utsläppshandeln. Nationellt utvidgas tillämpningsområdet, eftersom det med nuvarande bränsledistribution inte är möjligt att genomföra tillämpningsområdet enligt utsläppshandelsdirektivet utan betydande och kostnadseffektiva ändringar i bränsledistributionen. Den föreslagna lagen ska dock inte tillämpas på bränslen som distribueras separat för försvarsmaktens, spårtrafikens eller den kommersiella sjötrafikens bruk.
Som en del av 55%-paketet lade Europeiska kommissionen den 14 juli 2021 fram ett förslag till direktiv om ändring av EU:s utsläppshandelsdirektiv (COM (2021) 551 final). I och med uppdateringarna av direktivet strävar man efter att svara på de skärpta utsläppsminskningsmålen och utvidga utsläppshandelns effekter till nya branscher.
I och med uppdateringen av direktivet inrättas en ny utsläppshandel för distribution av fossila bränslen. Enligt utsläppshandelsdirektivet omfattar utsläppshandeln vägtrafik, separat uppvärmning av byggnader, byggande samt överlåtelse av fossila bränslen från industri och energiproduktion som inte omfattas av den nuvarande allmänna utsläppshandeln till konsumtion.
I utkastet till regeringsproposition föreslås det att tillämpningsområdet utvidgas. Den föreslagna lagen ska i stor utsträckning tillämpas på sådan överlåtelse av bränsle för förbrukning som inte omfattas av den allmänna utsläppshandeln. Den föreslagna lagen ska inte tillämpas på bränslen som distribueras separat för försvarsmaktens, spårtrafikens eller den kommersiella sjötrafikens bruk. Det föreslås att utsläppshandelsdirektivets tillämpningsområde utvidgas nationellt till att omfatta bränslen inom jord- och skogsbruket samt bränslen inom fritidsvattentrafik och luftfart som inte omfattas av den allmänna utsläppshandeln. Nationellt utvidgas tillämpningsområdet, eftersom det med nuvarande bränsledistribution inte är möjligt att genomföra tillämpningsområdet enligt utsläppshandelsdirektivet utan betydande och kostnadseffektiva ändringar i bränsledistributionen. Den föreslagna lagen ska dock inte tillämpas på bränslen som distribueras separat för försvarsmaktens, spårtrafikens eller den kommersiella sjötrafikens bruk.
Bakgrund
Utsläppshandeln för distribution av fossila bränslen är ett nytt separat system som inte är bundet till den nuvarande allmänna utsläppshandeln. Systemet liknar i huvudsak den allmänna utsläppshandeln, dvs. ett system som omfattar hela EU, där den aktör som regleringen gäller är skyldig att skaffa ett antal utsläppsrätter som motsvarar deras utsläpp.
Utsläppsrätterna auktioneras ut på EU-nivå och det införs ett gemensamt tak för utsläppen, som minskar årligen. De sektorer som omfattas av utsläppshandeln inom distributionen kommer att förbli en del av ansvarsfördelningssektorn och omfattas av de nationella målen, dvs. den nya utsläppshandeln är till sin karaktär en utsläppsminskningsåtgärd inom ansvarsfördelningssektorn som omfattar hela EU och inte en egen självständig utsläppsminskningssektor. Distributörernas utsläppshandel bidrar också till att de nationella klimatmålen enligt klimatlagen (423/2022) uppnås inom ansvarsfördelningssektorn.
Direktivet innehåller en möjlighet att nationellt utvidga tillämpningsområdet för utsläppshandeln. Direktivets tillämpningsområde har konstaterats vara omöjligt att genomföra inom ramen för det nuvarande bränsledistributionssystemet, och därför föreslås att tillämpningsområdet utvidgas så att det omfattar även de fossila bränslen som används inom jord- och skogsbruket, fiskerinäringen, fritidsvattentrafiken och inrikesflygtrafiken. Inom sektorn för kommersiell sjötrafik kommer fartyg som inte omfattas av den skattefria separata distributionen av bränsle i praktiken att omfattas av prissättningen inom utsläppshandeln.
Genomförandet av utsläppshandelsdirektivet har beretts sedan hösten 2022. Arbetet inleddes med en bedömning av direktivets innehåll, behovet av nationell reglering samt genomförandealternativen och deras konsekvenser. Bedömningspromemorian om genomförandet av systemet var på remiss den 23.11.2023–8.1.2024. Utsläppshandelsdirektivet ska i fråga om bränsledistributionen ha genomförts senast den 30 juni 2024.
Utsläppsrätterna auktioneras ut på EU-nivå och det införs ett gemensamt tak för utsläppen, som minskar årligen. De sektorer som omfattas av utsläppshandeln inom distributionen kommer att förbli en del av ansvarsfördelningssektorn och omfattas av de nationella målen, dvs. den nya utsläppshandeln är till sin karaktär en utsläppsminskningsåtgärd inom ansvarsfördelningssektorn som omfattar hela EU och inte en egen självständig utsläppsminskningssektor. Distributörernas utsläppshandel bidrar också till att de nationella klimatmålen enligt klimatlagen (423/2022) uppnås inom ansvarsfördelningssektorn.
Direktivet innehåller en möjlighet att nationellt utvidga tillämpningsområdet för utsläppshandeln. Direktivets tillämpningsområde har konstaterats vara omöjligt att genomföra inom ramen för det nuvarande bränsledistributionssystemet, och därför föreslås att tillämpningsområdet utvidgas så att det omfattar även de fossila bränslen som används inom jord- och skogsbruket, fiskerinäringen, fritidsvattentrafiken och inrikesflygtrafiken. Inom sektorn för kommersiell sjötrafik kommer fartyg som inte omfattas av den skattefria separata distributionen av bränsle i praktiken att omfattas av prissättningen inom utsläppshandeln.
Genomförandet av utsläppshandelsdirektivet har beretts sedan hösten 2022. Arbetet inleddes med en bedömning av direktivets innehåll, behovet av nationell reglering samt genomförandealternativen och deras konsekvenser. Bedömningspromemorian om genomförandet av systemet var på remiss den 23.11.2023–8.1.2024. Utsläppshandelsdirektivet ska i fråga om bränsledistributionen ha genomförts senast den 30 juni 2024.
Målsättningar
Syftet med regeringspropositionen är att stifta en lag om handel med utsläppsrätter för distribution av fossila bränslen, genom vilken det ändrade utsläppshandelsdirektivet genomförs i fråga om det nya systemet för handel med utsläppsrätter för vägtransporter, separat uppvärmning av byggnader och andra sektorer. I och med propositionen främjas uppnåendet av utsläppsminskningsmålen inom ansvarsfördelningssektorn.
Länkar:
https://tem.fi/hanke?tunnus=TEM074:00/2023 - Hankeikkuna
Bilagor:
Tidtabell
Utlåtanden begärs senast den 28 juni 2024 kl. 16.15.
Svarsanvisningar för mottagare
För att kunna ge ett utlåtande ska uppgiftslämnaren registrera sig och logga in i tjänsten. Vi ber er lämna ert utlåtande genom att besvara den begäran om utlåtande som publicerats i tjänsten. Utlåtandet behöver inte sändas separat per e-post eller post.
Alla utlåtanden är offentliga och publiceras i tjänsten.
Även aktörer som inte nämns särskilt i sändlistan kan lämna in sitt utlåtande.
Närmare anvisningar om användningen av tjänsten finns på sidan anvisningar - > anvisningar. Stöd för ibruktagandet av tjänsten kan begäras på adressen [email protected].
Om det inte är möjligt att lämna ett utlåtande i tjänsten, kan utlåtandet också sändas per e-post till adressen [email protected]. Vi ber er nämna ärendenummer VN/23899/2023 i utlåtandet.
Alla utlåtanden är offentliga och publiceras i tjänsten.
Även aktörer som inte nämns särskilt i sändlistan kan lämna in sitt utlåtande.
Närmare anvisningar om användningen av tjänsten finns på sidan anvisningar - > anvisningar. Stöd för ibruktagandet av tjänsten kan begäras på adressen [email protected].
Om det inte är möjligt att lämna ett utlåtande i tjänsten, kan utlåtandet också sändas per e-post till adressen [email protected]. Vi ber er nämna ärendenummer VN/23899/2023 i utlåtandet.
Beredare
erityisasiantuntija Valtteri Härmälä
työ- ja elinkeinoministeriö
+358 295 047 414
[email protected]
erityisasiantuntija Eleonoora Eilittä (tavoitettavissa 7.6. saakka)
työ- ja elinkeinoministeriö
+358 295 047 235
[email protected]
työ- ja elinkeinoministeriö
+358 295 047 414
[email protected]
erityisasiantuntija Eleonoora Eilittä (tavoitettavissa 7.6. saakka)
työ- ja elinkeinoministeriö
+358 295 047 235
[email protected]
Sändlista:
Ahvenanmaan maakuntahallitus | ||
Akava | ||
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA | ||
Autoalan keskusliitto ry | ||
Autoliitto ry | ||
Autotuojat ja -teollisuus | ||
Bioenergia ry | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Energiateollisuus ry | ||
Energiavirasto | ||
Etanoliautoilijat ry | ||
Finavia | ||
Gasum | ||
HSL Helsingin seudun liikenne | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
Ilmailuliitto | ||
Ilmastopaneeli | ||
Kaasuautoilijat ry | ||
Kaivosteollisuus ry | ||
Kalatalouden keskusliitto | ||
Kaupan keskusliitto KKL ry | ||
Kemianteollisuus ry | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kirkkohallitus | ||
KL-Kuntahankinnat Oy | ||
Koneyrittäjät | ||
Kuntaliitto | ||
Lentopelastusseura | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikennepalvelukauppiaat ry | ||
Linja-autoliitto ry | ||
Linja-autoliitto ry | ||
Logistiikkayritysten liitto ry | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry | ||
Meripelastusseura | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Metsäteollisuus ry | ||
MTK | ||
MTK | ||
NEOT | ||
Neste | ||
Neste | ||
Oikeusministeriö | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Paikallisliikenneliitto | ||
Paikallisvoima | ||
Poliisihallitus | ||
Puolustusministeriö | ||
Puolustusvoimat | ||
Rakennusteollisuus RT ry | ||
RAKLI ry | ||
Sahateollisuus | ||
SAK | ||
Senaatti-kiinteistöt | ||
Sisäministeriö | ||
Sitra | ||
SOK | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
ST1 | ||
ST1 | ||
STTK | ||
Suomalainen Energiaosuuskunta (SEO) | ||
Suomen ammattikalastajaliitto | ||
Suomen Bensiinikauppiaitten ja Liikennepalvelualojen Liitto SBL ry | ||
Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliitto ry | ||
Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliitto ry | ||
Suomen Isännöintiliitto ry | ||
Suomen Kaasuyhdistys ry | ||
Suomen kalankasvattajaliitto | ||
Suomen kalankasvattajaliitto | ||
Suomen Kiinteistöliitto ry | ||
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen lentäjäliitto | ||
Suomen luonnonsuojeluliitto | ||
Suomen lähienergialiitto ry | ||
Suomen moottorilentäjien liitto | ||
Suomen Omakotiliitto ry | ||
Suomen purjehdus ja veneily ry | ||
Suomen sisävesiammattikalastajien liitto | ||
Suomen taksiliitto r.y. | ||
Suomen ympäristökeskus SYKE | ||
Suomen ympäristökeskus SYKE | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Suomen yrittäjät ry | ||
Suomen Biokierto ja Biokaasu ry | ||
Sähköteknisen Kaupan Liitto ry | ||
Teboil | ||
Teboil | ||
Teboil | ||
Teknisen Kaupan Liitto ry | ||
Teknologiateollisuus | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Traficom | ||
Tukes/Finas-akreditointipalvelu | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Verohallinto | ||
Veronmaksajain Keskusliitto ry | ||
WWF Suomi | ||
Väylävirasto | ||
Ympäristöministeriö | ||
Ympäristöministeriö |
Ämnesord
päästökauppa