Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi Oikeushallinnon erityisviranomaisista ja siihen liittyviksi laeiksi
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/21073/2021
Svarstiden gick ut: 4.2.2022
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Esityksessä ehdotetaan perustettavaksi Oikeushallinnon erityisviranomaiset -virasto, johon koottaisiin oikeusministeriön hallinnonalalla toimivat Euroopan kriminaalipolitiikan instituutti, konkurssiasiamies, kuluttajariitalautakunta, lapsiasiavaltuutetun toimisto, oikeudenkäyntiavustajalautakunta, Onnettomuustutkintakeskus, tasa-arvovaltuutetun toimisto, tiedusteluvalvontavaltuutettu, tietosuojavaltuutetun toimisto, vanhusasiavaltuutettu ja yhdenvertaisuusvaltuutetun toimisto sekä niiden tuki- ja hallintopalvelut. Viranomaiset säilyttäisivät virastossa itsenäisyyteensä ja nykyisen tehtäväalansa.
Bakgrund
Oikeusministeriön yhteydessä toimii useita henkilömäärältään pieniä, toiminnallisesti itsenäisiä viranomaisia. Kukin viranomainen hoitaa itse osan talous-, henkilöstö- ja yleishallinnon tehtävistään, ja osa näistä tehtävistä hoidetaan muissa virastoissa, enimmäkseen oikeusministeriössä.
Oikeusministeriö on toiminut aiemmin useiden kooltaan pienehköjenkin virastojen keskushallintoviranomaisena. Keskushallintotehtäviä hoitamaan on sittemmin perustettu sektorien omia keskushallintovirastoja. Tavoitteena on ollut irrottaa virastot suorasta ministeriön ohjauksesta ja suunnata ministeriön resurssit valtioneuvostotasoiseen työhön. Niin sanottujen erityisviranomaisten hallinnon tukipalvelujen erottaminen ministeriöstä ja vahvistaminen niiden yhteisessä hallintopalveluyksikössä olisi osa edellä mainittua kehitystä.
Oikeusministeriö on toiminut aiemmin useiden kooltaan pienehköjenkin virastojen keskushallintoviranomaisena. Keskushallintotehtäviä hoitamaan on sittemmin perustettu sektorien omia keskushallintovirastoja. Tavoitteena on ollut irrottaa virastot suorasta ministeriön ohjauksesta ja suunnata ministeriön resurssit valtioneuvostotasoiseen työhön. Niin sanottujen erityisviranomaisten hallinnon tukipalvelujen erottaminen ministeriöstä ja vahvistaminen niiden yhteisessä hallintopalveluyksikössä olisi osa edellä mainittua kehitystä.
Målsättningar
Esityksen tavoitteena on järjestää henkilömäärältään pienten viranomaisten tuki- ja hallinnolliset palvelut uudelleen niin, että viranomaisten itsenäistä asemaa ei vaaranneta eikä niiden tehtäväkenttää muuteta. Tavoitteena on koota 11 erityisviranomaisen operatiiviset hallintotehtävät yhteen ja vahvistaa niiden hallinnollista asiantuntijatukea, mikä vähentäisi päällekkäistä hallinnollista työtä ja vapauttaisi resursseja viranomaisten sisältötyöhön.
Pidemmällä aikavälillä tavoitteena on tuottavuuden parantuminen kunkin viranomaisen substanssitoiminnassa, kun hallinnolliset tukitehtävät on keskitetty hallintopalveluyksikköön, valtion yhteisiä palvelutoimintoja käytetään entistä enemmän ja viranomaiset voivat kohdentaa resurssinsa lakisääteisten tehtäviensä hoitamiseen.
Tavoitteena on lisäksi siirtää oikeusministeriöltä sen alaiseen hallintoon tehtäviä, joita ei ole tarpeen hoitaa ministeriötasolla. Muutos korostaisi myös erityisviranomaisten riippumattomuutta ja rakenteellista etäisyyttä poliittisesti ohjatusta ministeriöstä.
Pidemmällä aikavälillä tavoitteena on tuottavuuden parantuminen kunkin viranomaisen substanssitoiminnassa, kun hallinnolliset tukitehtävät on keskitetty hallintopalveluyksikköön, valtion yhteisiä palvelutoimintoja käytetään entistä enemmän ja viranomaiset voivat kohdentaa resurssinsa lakisääteisten tehtäviensä hoitamiseen.
Tavoitteena on lisäksi siirtää oikeusministeriöltä sen alaiseen hallintoon tehtäviä, joita ei ole tarpeen hoitaa ministeriötasolla. Muutos korostaisi myös erityisviranomaisten riippumattomuutta ja rakenteellista etäisyyttä poliittisesti ohjatusta ministeriöstä.
Liitteet:
HE-luonnos laiksi Oikeushallinnon erityisviranomaisista ja siihen liittyviksi laeiksi.pdf - Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi Oikeushallinnon erityisviranomaisista ja siihen liittyviksi laeiksi
Tidtabell
Lausunto pyydetään antamaan viimeistään 4.2.2022.
Svarsanvisningar för mottagare
Oikeusministeriö pyytää lausuntoanne liitteenä olevasta hallituksen esitysluonnoksesta. Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Lisätietoja asiasta antaa hallitusneuvos Satu-Maaria Natunen, puh. 02951 50456, sähköposti etunimi.sukunimi(at)gov.fi.
Sändlista:
Ammattiliitto PRO | ||
Eduskunnan ihmisoikeuskeskus | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Eläkeliitto ry | ||
Etnisten suhteiden neuvottelukunta ETNO | ||
Folktinget | ||
HEUNI - YK:n yhteydessä toimiva Euroopan kriminaalipolitiikan instituutti | ||
Invalidiliitto | ||
Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ry | ||
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry | ||
Konkurssiasiamies | ||
Kuluttajariitalautakunta | ||
Kynnys ry | ||
Lapsiasiavaltuutettu | ||
Lastensuojelun keskusliitto ry | ||
Luvan saaneet oikeudenkäyntiavustajat ry | ||
Miesjärjestöjen keskusliitto MJKL ry | ||
Naisjärjestöjen Keskusliitto | ||
Oikeudenkäyntiavustajalautakunta | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Onnettomuustutkintakeskus | ||
Puolustusministeriö | ||
Romaniasiain neuvottelukunta RONK | ||
Saamelaiskäräjät | ||
Seta ry | ||
Sisäministeriö | ||
Suomen Poliisijärjestöjen Liitto ry | ||
Tasa-arvoasiain neuvottelukunta | ||
Tasa-arvovaltuutettu | ||
Tiedusteluvalvontavaltuutettu | ||
Tietosuojavaltuutettu | ||
Trasek ry | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulosottolaitos | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtioneuvoston oikeuskansleri | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vammaisfoorumi ry | ||
Vammaisten henkilöiden oikeuksien neuvottelukunta VANE | ||
Vanhustyön keskusliitto ry | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu |