Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Luonnos hallituksen esitykseksi pitkän korkotukimallin kehittämisestä
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/21328/2021-YM-51
Svarstiden gick ut: 31.7.2022
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Ympäristöministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi, joka koskee pitkän korkotukimallin kehittämistä. Pitkillä 40 vuoden korkotukilainoilla tuetaan kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeusasuntojen rakentamista, hankintaa ja perusparantamista. Asukkaat näihin asuntoihin valitaan sosiaalisin perustein. Lisäksi pitkäaikaisia korkotukilainoja myönnetään erityisryhmille tarkoitettujen vuokra-asuntojen tuotantoon. Ministeriö pyytää kommentteja luonnoksesta hallituksen esitykseksi 31.7.2022 mennessä. Hallituksen esitys annettaisiin eduskunnalle syksyllä 2022.
Bakgrund
Pääministeri Sanna Marinin hallituksen ohjelman mukaan ”uudistetaan kohtuuhintaisen asuntotuotannon pitkän korkotuen tukijärjestelmä, jotta siitä tulee nykyistä kannustavampi ja läpinäkyvämpi. Valtion tuen määrää lisätään ja rajoitusaika säilytetään nykyisessä 40 vuodessa. Uudistuksessa otetaan huomioon asumisen palvelullistuminen ja uudet asumisen ratkaisut. Säilytetään ARA-vuokra-asuntojen asukasvalintaperusteet ennallaan.” (s. 53)
Valmistelun apuna on käytetty palautetta ja kommentteja, joita kerättiin aiemmalla lausuntokierroksella vuodenvaihteessa 2021-2022.
Valmistelun apuna on käytetty palautetta ja kommentteja, joita kerättiin aiemmalla lausuntokierroksella vuodenvaihteessa 2021-2022.
Liitteet:
Luonnos hallituksen esitykseksi pitkän korkotukimallin kehittämisestä.pdf -
Utkast till regeringes proposition.pdf - Propositionens huvudsakliga innehåll och lagförslag
Tidtabell
Lausunnot pyydetään toimittamaan ympäristöministeriölle Lausuntopalvelu.fi:n kautta viimeistään 31.7.2022.
Svarsanvisningar för mottagare
Ympäristöministeriö pyytää lausuntoanne luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi vuokra-asuntolainojen ja asumisoikeustalolainojen korkotuesta annetun lain ja siihen liittyvien lakien muuttamisesta. Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla Lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoja ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua Lausuntopalvelu.fi:hin.
Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät Lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta
lausuntopalvelu.om(at)om.fi.
HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan Lausuntopalvelu.fi:ssä.
VAHVAa käyttäviä ministeriöitä pyydetään tallentamaan lausuntonsa myös VAHVA-asialle VN/21328/2021.
Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät Lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta
lausuntopalvelu.om(at)om.fi.
HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan Lausuntopalvelu.fi:ssä.
VAHVAa käyttäviä ministeriöitä pyydetään tallentamaan lausuntonsa myös VAHVA-asialle VN/21328/2021.
Valmistelijat
Lisätietoja asiasta antaa hallitussihteeri Liisa Meritähti, liisa.meritahti(at)gov.fi, puh. 029 525 0376 tai asiantuntija Satu Eronen, [email protected].
Sändlista:
A-Kruunu | ||
Asukasliitto ry | ||
Espoon asunnot | ||
Espoon kaupunki | ||
Etelä-Karjalan hyvinvointialue | ||
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Etelä-Savon hyvinvointialue | ||
Finanssiala ry | ||
Helsingin kaupungin asunnot Oy | ||
Helsingin kaupunki | ||
Hiedanrannan kehitys Oy | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue | ||
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Kohtuuhintaisen vuokra-asumisen edistäjät - KOVA ry | ||
Kuntarahoitus Oyj | ||
Kuopion kaupunki | ||
KUUMA-seutu | ||
Kymenlaakson hyvinvointialue | ||
Lahden kaupunki | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
Mielenterveyden keskusliitto | ||
Nuorisoasuntoliitto ry | ||
Nurmijärven Kodit Oy | ||
Oulun kaupunki | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Rakennusliitto ry | ||
Rakennusteollisuus RT ry | ||
RAKLI ry | ||
Satakunnan hyvinvointialue | ||
SATO Oyj | ||
Setlementtiasunnot Oy | ||
Suomen Kiinteistöliitto ry | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen Omakotiliitto ry | ||
Suomen opiskelija-asunnot SOA ry | ||
Suomen Vuokranantajat ry | ||
Tampereen kaupunki | ||
Tampereen kaupunkiseutu | ||
Tampereen Vuokratalosäätiö | ||
TA-Yhtymä Oy | ||
Tyvene Oy | ||
Työeläkevakuuttajat TELA ry | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus (VATT) | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vanhustyön Keskusliitto | ||
Vantaa-Keravan hyvinvointialue | ||
Vantaan kaupunki | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue | ||
VAV asunnot Oy | ||
Vuokralaiset VKL ry | ||
YH Kodit Oy | ||
Y-Säätiö |