Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Lausuntopyyntö kansallista tieliikenteen päästökauppaa koskevasta arviomuistioluonnoksesta
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/3882/2021
Svarstiden gick ut: 3.12.2021
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoanne kansallista tieliikenteen päästökauppaa koskevasta arviomuistioluonnoksesta. Liikenne- ja viestintäministeriö on asettanut helmikuussa 2021 hankkeen, jossa arvioidaan kansallisen tieliikenteen päästökaupan toimeenpanoa. Hanketta on toteuttanut poikkihallinnollinen virkamiestyöryhmä, jonka toimikausi on 3.3.2021–31.12.2021. Hankkeen tavoitetta ja työryhmän tehtäviä täydennettiin Euroopan komission 14.7.2021 julkaiseman säädösehdotuspaketin (Fit for 55) johdosta.
Työryhmän tehtävänä on laatia arviomuistio. Lausuntoa pyydetään työryhmän valmistelemasta muistion luonnoksesta. Arviomuistio on selvitys päästökauppajärjestelmän ominaisuuksista ja vaikutuksista. Se ei ole esitys tieliikenteen päästökaupan käyttöönotosta.
Lausunnoissa toivotaan erityisesti näkemyksiä kansallisen mallin tarkoituksenmukaisuudesta, vaikutusten arvioinnista ja mahdollisista kompensaatiomalleista.
Työryhmän tehtävänä on laatia arviomuistio. Lausuntoa pyydetään työryhmän valmistelemasta muistion luonnoksesta. Arviomuistio on selvitys päästökauppajärjestelmän ominaisuuksista ja vaikutuksista. Se ei ole esitys tieliikenteen päästökaupan käyttöönotosta.
Lausunnoissa toivotaan erityisesti näkemyksiä kansallisen mallin tarkoituksenmukaisuudesta, vaikutusten arvioinnista ja mahdollisista kompensaatiomalleista.
Bakgrund
Hallitusohjelman mukaan Suomi on hiilineutraali vuonna 2035. Liikenteen päästövähennystavoitteiden tulee vastata tähän tavoitteeseen. Suomi vähintään puolittaa kotimaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2005 tasoon. Valtioneuvosto teki 6.5.2021 periaatepäätöksen kotimaan liikenteen kasvihuonepäästöjen vähentämisestä eli fossiilittoman liikenteen tiekartasta vuoteen 2030.
Fossiilittoman liikenteen tiekartassa päästöjä vähennetään kolmessa vaiheessa. Virkamiestyöryhmän valmistelu liittyy tiekartan kolmanteen, ehdolliseen vaiheeseen. Jos kahden ensimmäisen vaiheen toimenpiteet eivät riitä, päästökauppa voisi tulla mukaan kolmannessa vaiheessa. Mahdollisten lisätoimenpiteiden arvioinnissa otetaan huomioon Suomen hiilineutraalisuustavoitteen eteneminen muilla kuin liikennesektorilla, kustannustehokkuus, vaikutus kilpailukykyyn sekä alueellinen ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus.
Työryhmän työssä on otettu huomioon Euroopan komission ehdotus ja sen vaikutukset kansallisten tieliikenteen päästökaupan valmisteluun ja päästövähennystavoitteiden saavuttamiseen. Työryhmä on työnsä kuluessa myös pyytänyt näkemyksiä järjestöiltä ja yrityksiltä. Niitä on hyödynnetty muistion laadinnassa.
Fossiilittoman liikenteen tiekartassa päästöjä vähennetään kolmessa vaiheessa. Virkamiestyöryhmän valmistelu liittyy tiekartan kolmanteen, ehdolliseen vaiheeseen. Jos kahden ensimmäisen vaiheen toimenpiteet eivät riitä, päästökauppa voisi tulla mukaan kolmannessa vaiheessa. Mahdollisten lisätoimenpiteiden arvioinnissa otetaan huomioon Suomen hiilineutraalisuustavoitteen eteneminen muilla kuin liikennesektorilla, kustannustehokkuus, vaikutus kilpailukykyyn sekä alueellinen ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus.
Työryhmän työssä on otettu huomioon Euroopan komission ehdotus ja sen vaikutukset kansallisten tieliikenteen päästökaupan valmisteluun ja päästövähennystavoitteiden saavuttamiseen. Työryhmä on työnsä kuluessa myös pyytänyt näkemyksiä järjestöiltä ja yrityksiltä. Niitä on hyödynnetty muistion laadinnassa.
Målsättningar
Arviomuistion tarkoituksena on arvioida kansallista tieliikenteen päästökauppaa, sen toteuttamisvaihtoehtoja ja vaikutuksia. Tarkoituksena on myös lisätä tieliikenteen päästökaupan tietopohjaa ja tukea näin myös komission ehdotuksen kansallista käsittelyä.
Liitteet:
Tidtabell
Lausunto pyydetään antamaan viimeistään perjantaina 3.12.2021.
Svarsanvisningar för mottagare
Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoanne liitteenä olevasta arviomuistiosta. Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Myös muut kuin lausuntopyynnön vastaanottajat voivat antaa asiassa lausuntonsa.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Valmistelijat
Lisätietoja asiasta antaa hallitusneuvos Matleena Kurki-Suutarinen, puh. 0295 342 043, sähköposti etunimi.sukunimi(at)gov.fi ja erityisasiantuntija Valtteri Härmälä, puh. 0295 342 039, sähköposti etunimi.sukunimi(at)gov.fi
Sändlista:
Aalto-yliopisto | ||
Aalto-yliopisto | ||
Autoalan keskusliitto ry | ||
Autoliitto ry | ||
Autotuojat ja -teollisuus | ||
Autotuojat ja -teollisuus | ||
Bioenergia ry | ||
Climate Leadership Coalition | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry | ||
Energiateollisuus ry | ||
Energiavirasto | ||
Etanoliautoilijat ry | ||
Gasum Oy | ||
Gasum Oy | ||
HSL Helsingin seudun liikenne | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
Ilmastopaneeli | ||
Ilmatieteen laitos | ||
ITS Finland ry | ||
Kaasuautoilijat ry | ||
Kaupan liitto | ||
Kemianteollisuus ry | ||
Kesko Oyj | ||
Kesko Oyj | ||
Keskuskauppakamari ry | ||
Kuluttajaliitto | ||
Kuntaliitto | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto | ||
Liikenteen tutkimuskeskus Verne, Tampereen yliopisto | ||
Liikenteenohjausyhtiö Fintraffic | ||
Linja-autoliitto ry | ||
Linja-autoliitto ry | ||
Logistiikkayritysten liitto ry | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK r.y. | ||
Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry | ||
Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Motiva Oy | ||
NEOT Oy | ||
NEOT Oy | ||
Neste Oyj | ||
Neste Oyj | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Oy Teboil Ab | ||
Oy Teboil Ab | ||
Paikallisliikenneliitto | ||
Palkansaajien tutkimuslaitos | ||
Palvelualojen työnantajat Palta ry. | ||
Puolustusministeriö | ||
Pyöräliitto ry | ||
Rahtarit ry | ||
Rakennusteollisuus RT ry / INFRA ry | ||
Sahateollisuus ry | ||
SF-CARAVAN RY | ||
Sisäministeriö | ||
SITRA Suomen Itsenäisyyden Juhlarahasto | ||
SOK ABC-ketjuohjaus | ||
SOK Suomen osuuskauppojen keskuskunta | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
ST1 Oy | ||
StepOne Tech Oy | ||
STTK ry | ||
Suomalainen Energiaosuuskunta (SEO) | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry | ||
Suomen Bensiinikauppiaitten ja Liikennepalvelualojen Liitto SBL ry | ||
Suomen Bensiinikauppiaitten ja Liikennepalvelualojen Liitto SBL ry | ||
Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliitto ry | ||
Suomen ilmastopaneeli | ||
Suomen Kaasuyhdistys ry | ||
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL | ||
Suomen Kuntaliitto ry | ||
Suomen luonnonsuojeluliitto | ||
Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry | ||
Suomen taksiliitto r.y. | ||
Suomen ympäristökeskus SYKE | ||
Suomen yrittäjät ry | ||
Suomen Biokierto ja Biokaasu ry | ||
Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy | ||
Teknologiateollisuus | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vediafi Oy | ||
Veronmaksajain Keskusliitto ry | ||
World Energy Council Finland ry | ||
WWF Suomi | ||
Väylävirasto | ||
Yhteinen Toimialaliitto ry | ||
Ympäristöministeriö | ||
Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP ry |