Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Utkast till regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagstiftning som omorganiserar den offentliga arbetskrafts- och företagsservicen
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/558/2022
Svarstiden gick ut: 27.6.2022
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Arbets- och näringsministeriet ber om utlåtanden om utkastet till regeringens proposition med förslag till lagstiftning som omorganiserar den offentliga arbetskrafts- och företagsservicen.
I denna proposition föreslås det att det stiftas en ny lag om ordnande av arbetskraftsservice, där det föreskrivs om den arbetskraftsservice som kommunen ordnar och om uppgifter i anslutning till den. Enligt förslaget upphävs lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice.
Det föreslås att ansvaret för den arbetskraftsservice som tillhandahålls arbetssökande samt företag och andra arbetsgivare överförs i huvudsak till kommunerna. Anordnandet av arbetskraftsservice och de andra lagstadgade uppgifter som hänför sig till arbetskraftsservice utgör ett nytt statsandelsåliggande för kommunerna. Finansieringsansvaret för arbetslöshetsförmånerna förnyas så att kommunens finansieringsansvar utvidgas till att utöver arbetsmarknadsstödet omfatta grunddagpenningen och den inkomstrelaterade dagpenningen. Dessutom föreslås finansieringsansvaret börja tidigare än det nuvarande finansieringsansvaret för arbetsmarknadsstödet och öka stegvis ju längre arbetslösheten varar. Kommunens finansieringsansvar ska inte heller på samma sätt som för närvarande avbrytas under tiden för deltagande i sysselsättningsfrämjande service enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa. När organiseringsansvaret i fråga om arbetskraftsservice överförs till kommunerna får kommunerna bättre möjligheter än för närvarande att påverka det finansieringsansvar som uppkommer för arbetslöshetsförmånerna genom att ordna tjänster för arbetslösa som effektivt leder till att arbetslösa kommer ut på den öppna arbetsmarknaden.
Enligt förslaget har staten även i fortsättningen det övergripande ansvaret för att systemet med arbetskraftsservice fungerar på riksnivå. Staten ansvarar för uppföljningen och utvärderingen av hur effektivt skötseln av sysselsättningen fungerar inom kommunerna samt för laglighetsövervakningen. Staten ska tillhandahålla riksomfattande informationssystemtjänster inom arbetskraftsservice samt upprätthålla nationella informationsresurser.
Enligt förslaget läggs de arbets- och näringsbyråer som fungerar som statens lokala myndigheter ner. De uppgifter som dessa för närvarande sköter och som inte föreslås bli överförda till kommunerna omfördelas inom statsförvaltningen och blir i huvudsak utvecklings- och förvaltningscentrets uppgifter. Ett undantag är de uppgifter som arbets- och näringsbyrån för närvarande sköter i fråga om delbeslut för uppehållstillstånd. Dessa överförs till Migrationsverket.
Det föreslås att lagen om sektorsövergripande samservice som främjar sysselsättningen upphävs och ersätts med en ny lag om samarbete för sektorsövergripande stöd i sysselsättningsfrämjande syfte.
I denna proposition föreslås det att det stiftas en ny lag om ordnande av arbetskraftsservice, där det föreskrivs om den arbetskraftsservice som kommunen ordnar och om uppgifter i anslutning till den. Enligt förslaget upphävs lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice.
Det föreslås att ansvaret för den arbetskraftsservice som tillhandahålls arbetssökande samt företag och andra arbetsgivare överförs i huvudsak till kommunerna. Anordnandet av arbetskraftsservice och de andra lagstadgade uppgifter som hänför sig till arbetskraftsservice utgör ett nytt statsandelsåliggande för kommunerna. Finansieringsansvaret för arbetslöshetsförmånerna förnyas så att kommunens finansieringsansvar utvidgas till att utöver arbetsmarknadsstödet omfatta grunddagpenningen och den inkomstrelaterade dagpenningen. Dessutom föreslås finansieringsansvaret börja tidigare än det nuvarande finansieringsansvaret för arbetsmarknadsstödet och öka stegvis ju längre arbetslösheten varar. Kommunens finansieringsansvar ska inte heller på samma sätt som för närvarande avbrytas under tiden för deltagande i sysselsättningsfrämjande service enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa. När organiseringsansvaret i fråga om arbetskraftsservice överförs till kommunerna får kommunerna bättre möjligheter än för närvarande att påverka det finansieringsansvar som uppkommer för arbetslöshetsförmånerna genom att ordna tjänster för arbetslösa som effektivt leder till att arbetslösa kommer ut på den öppna arbetsmarknaden.
Enligt förslaget har staten även i fortsättningen det övergripande ansvaret för att systemet med arbetskraftsservice fungerar på riksnivå. Staten ansvarar för uppföljningen och utvärderingen av hur effektivt skötseln av sysselsättningen fungerar inom kommunerna samt för laglighetsövervakningen. Staten ska tillhandahålla riksomfattande informationssystemtjänster inom arbetskraftsservice samt upprätthålla nationella informationsresurser.
Enligt förslaget läggs de arbets- och näringsbyråer som fungerar som statens lokala myndigheter ner. De uppgifter som dessa för närvarande sköter och som inte föreslås bli överförda till kommunerna omfördelas inom statsförvaltningen och blir i huvudsak utvecklings- och förvaltningscentrets uppgifter. Ett undantag är de uppgifter som arbets- och näringsbyrån för närvarande sköter i fråga om delbeslut för uppehållstillstånd. Dessa överförs till Migrationsverket.
Det föreslås att lagen om sektorsövergripande samservice som främjar sysselsättningen upphävs och ersätts med en ny lag om samarbete för sektorsövergripande stöd i sysselsättningsfrämjande syfte.
Bakgrund
Propositionen har samband med genomförandet av regeringsprogrammet för statsminister Sanna Marins regering. Ett av de centrala målen för regeringsprogrammet är att stärka sysselsättningen och höja sysselsättningsgraden till 75 procent. Enligt de beslut som fattades vid regeringens budgetförhandlingar i september 2020 ska regeringen under regeringsperioden vidta sysselsättningsåtgärder som stärker ekonomin och som syftar till sysselsättningseffekter som motsvarar 80 000 nya sysselsatta.
Enligt regeringsprogrammet ska kommunernas roll som anordnare av sysselsättningstjänster stärkas. Som första åtgärd inleddes kommunförsök som gäller främjande av sysselsättningen den 1 mars 2021 där försökskommunerna delvis svarar för att tillhandahålla arbets- och näringstjänster i sin region. Vid halvtidsöversynen våren 2021 enades regeringen om en plan för de offentliga finanserna för 2022–2024. Samtidigt beslutade regeringen att fortsätta beredningen av en överföring av arbets- och näringstjänsterna till kommunerna. Regeringen fastställde att det i samband med överföringen skapas en finansieringsmodell för kommunerna som sporrar dem att utveckla sin verksamhet. På detta sätt ska reformen främja sysselsättningen så att det uppstår 7 000–10 000 nya sysselsatta. Enligt riktlinjerna är målet vid beredningen att kommunens ansvar för kostnaderna för utkomstskyddets grunddel ska utvidgas och att kopplingen mellan utkomstskyddet för arbetslösa och aktiveringen av arbetslösa att delta i service ska slopas. Staten och kommunerna ska dela på kostnadsansvaret för finansieringen av arbetskraftsservicen, varvid kommunernas incitament att ordna tjänster också för dem som har en svagare ställning på arbetsmarknaden tryggas.
Propositionen har beretts på trepartsbasis i underarbetsgruppen för arbetskraftspolitikens servicestruktur som lyder under ministerarbetsgruppen för främjande av sysselsättningen.
Enligt regeringsprogrammet ska kommunernas roll som anordnare av sysselsättningstjänster stärkas. Som första åtgärd inleddes kommunförsök som gäller främjande av sysselsättningen den 1 mars 2021 där försökskommunerna delvis svarar för att tillhandahålla arbets- och näringstjänster i sin region. Vid halvtidsöversynen våren 2021 enades regeringen om en plan för de offentliga finanserna för 2022–2024. Samtidigt beslutade regeringen att fortsätta beredningen av en överföring av arbets- och näringstjänsterna till kommunerna. Regeringen fastställde att det i samband med överföringen skapas en finansieringsmodell för kommunerna som sporrar dem att utveckla sin verksamhet. På detta sätt ska reformen främja sysselsättningen så att det uppstår 7 000–10 000 nya sysselsatta. Enligt riktlinjerna är målet vid beredningen att kommunens ansvar för kostnaderna för utkomstskyddets grunddel ska utvidgas och att kopplingen mellan utkomstskyddet för arbetslösa och aktiveringen av arbetslösa att delta i service ska slopas. Staten och kommunerna ska dela på kostnadsansvaret för finansieringen av arbetskraftsservicen, varvid kommunernas incitament att ordna tjänster också för dem som har en svagare ställning på arbetsmarknaden tryggas.
Propositionen har beretts på trepartsbasis i underarbetsgruppen för arbetskraftspolitikens servicestruktur som lyder under ministerarbetsgruppen för främjande av sysselsättningen.
Målsättningar
Målet för den reform som gäller överföringen av ansvaret för ordnande av arbetskraftsservice är att öka sysselsättningen genom att främja matchningen mellan efterfrågan och utbud genom samarbete mellan staten och kommunerna samt att stärka regionernas livskraft och konkurrenskraft genom kundorienterade tjänster där möjligheterna inom det kommunala ekosystemet utnyttjas. Ett av de centrala elementen i reformen är en sporrande finansieringsmodell. Målet är att utvidga kommunernas ansvar för finansieringen av arbetslöshetsförmånerna så att finansieringsansvaret sporrar kommunerna att sörja för sysselsättningen i regionen och så effektivt som möjligt ordna sådana tjänster för arbetslösa arbetssökande som leder till sysselsättning.
Länkar:
https://tem.fi/te-palvelut-2024-uudistus - TE-palveluiden uudistaminen 2024 -sivusto
https://tem.fi/hanke?tunnus=TEM011:00/2022 - Valtioneuvoston hankeikkuna
https://tem.fi/sv/reformen-av-arbets-och-naringstjansterna-2024 - Webbplats för reformen av arbets- och näringstjänsterna 2024
Bilagor:
Esitysluonnos julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden uudelleen järjestämistä koskevaksi lainsäädännöksi.pdf - Esitysluonnos 6.5.2022
Utkast till lagstiftning som omorganiserar den offentliga arbetskrafts- och företagsservicen.pdf - Utkast till regeringens proposition 6.5.2022 Det huvudsakliga innehållet samt lagpropositioner.
Tidtabell
Arbets- och näringsministeriet ber er lämna synpunkter på det bifogade utkastet till regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagstiftning som omorganiserar den offentliga arbetskrafts- och företagsservicen senast den 27 juni 2022 kl. 9.00.
Svarsanvisningar för mottagare
Vi ber er lämna in ert utlåtande genom att svara på den begäran om utlåtande som publicerats i tjänsten utlåtande.fi. Utlåtandet behöver inte sändas in separat per e-post eller post.
För att kunna lämna ett utlåtande måste man registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på adressen utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar.
Stöd för hur tjänsten tas i bruk kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Även andra än de som nämns i sändlistan kan lämna ett utlåtande.
OBS ! Alla utlåtanden som lämnas in är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
För att kunna lämna ett utlåtande måste man registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på adressen utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar.
Stöd för hur tjänsten tas i bruk kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Även andra än de som nämns i sändlistan kan lämna ett utlåtande.
OBS ! Alla utlåtanden som lämnas in är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Beredare
Mer information
Jan Hjelt, regeringsråd, arbets- och näringsministeriet, tfn 0295 048940
Simo Mentula, specialsakkunnig, finansministeriet (finansiering, incitamentsmodellen), tfn 0295 530184
Tanja Rantanen, budgetråd, finansministeriet (finansiering) tfn 0295 530338
Unna Heimberg, finansexpert, finansministeriet (kommunernas finansieringskalkyler), tfn 0295 530280
Minna-Marja Jokinen, regeringsråd, finansministeriet (organiseringsansvar) tfn 0295 530018
E-postadresserna följer formen: [email protected]
Jan Hjelt, regeringsråd, arbets- och näringsministeriet, tfn 0295 048940
Simo Mentula, specialsakkunnig, finansministeriet (finansiering, incitamentsmodellen), tfn 0295 530184
Tanja Rantanen, budgetråd, finansministeriet (finansiering) tfn 0295 530338
Unna Heimberg, finansexpert, finansministeriet (kommunernas finansieringskalkyler), tfn 0295 530280
Minna-Marja Jokinen, regeringsråd, finansministeriet (organiseringsansvar) tfn 0295 530018
E-postadresserna följer formen: [email protected]
Sändlista:
Ahvenanmaan hallinto-oikeus | ||
Akaan kaupunki | ||
Alajärven kaupunki | ||
Alavieskan kunta | ||
Alavuden kaupunki | ||
Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry | ||
Asikkalan kunta | ||
Askolan kunta | ||
Auran kunta | ||
Digi- ja väestötietovirasto | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Eläketurvakeskus | ||
Enonkosken kunta | ||
Enontekiön kunta | ||
Espoon kaupunki - Esbo stad | ||
Etelä-Karjalan hyvinvointialue | ||
Etelä-Karjalan maakuntaliitto | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Etelä-Pohjanmaan maakuntaliitto | ||
Etelä-Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Savon hyvinvointialue | ||
Etelä-Savon maakuntaliitto | ||
Etelä-Savon TE-toimisto | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Eurajoen kunta | ||
Euran kunta | ||
Evijärven kunta | ||
Finanssivalvonta | ||
Folktinget | ||
Forssan kaupunki | ||
Haapajärven kaupunki | ||
Haapaveden kaupunki | ||
Hailuodon kunta | ||
Halsuan kunta | ||
Haminan kaupunki | ||
Hangon kaupunki - Hangö stad | ||
Hankasalmen kunta | ||
Harjavallan kaupunki | ||
Hartolan kunta | ||
Hattulan kunta | ||
Hausjärven kunta | ||
Heinolan kaupunki | ||
Heinäveden kunta | ||
Helsingin hallinto-oikeus | ||
Helsingin kaupunki - Helsingfors stad | ||
Henkilöstöpalveluyritysten liitto HPL | ||
Hirvensalmen kunta | ||
Hollolan kunta | ||
Huittisten kaupunki | ||
Humppilan kunta | ||
HUS - Helsingin ja uudenmaan hyvinvointialue | ||
Hyrynsalmen kunta | ||
Hyvinkään kaupunki | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hämeen maakuntaliitto | ||
Hämeen TE-toimisto | ||
Hämeenkyrön kunta | ||
Hämeenlinnan hallinto-oikeus | ||
Hämeenlinnan kaupunki | ||
Iin kunta | ||
Iisalmen kaupunki | ||
Iitin kunta | ||
Ikaalisten kaupunki | ||
Ilmajoen kunta | ||
Ilomantsin kunta | ||
Imatran kaupunki | ||
Inarin kunta | ||
Ingå kommun - Inkoon kunta | ||
Into – etsivä nuorisotyö ja työpajatoiminta ry | ||
Isojoen kunta | ||
Isokyrön kunta | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen hallinto-oikeus | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Jakobstad - Pietarsaaren kaupunki | ||
Janakkalan kunta | ||
Joensuun kaupunki | ||
Jokioisten kunta | ||
Joroisten kunta | ||
Joutsan kunta | ||
Juankosken kaupunki | ||
Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ry | ||
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry | ||
Juukan kunta | ||
Juupajoen kunta | ||
Juvan kunta | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Jämijärven kunta | ||
Jämsän kaupunki | ||
Järvenpään kaupunki | ||
Kaakkois-Suomen TE-toimisto | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kaarinan kaupunki | ||
Kaavin kunta | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kainuun maakuntaliitto | ||
Kainuun TE -toimisto | ||
Kajaanin kaupunki | ||
Kalajoen kaupunki | ||
Kangasalan kunta | ||
Kangasniemen kunta | ||
Kankaanpään kaupunki | ||
Kannonkosken kunta | ||
Kannuksen kaupunki | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | ||
Karijoen kunta | ||
Karkkilan kaupunki | ||
Karstulan kunta | ||
Karvian kunta | ||
Kaskisten kaupunki - Kaskis stad | ||
Kauhajoen kaupunki | ||
Kauhavan kaupunki | ||
Kauniaisten kaupunki - Grankulla stad | ||
Kaustisen kunta | ||
KEHA-keskus | ||
Keiteleen kunta | ||
KELA | ||
Kemijärven kaupunki | ||
Kemin kaupunki | ||
Keminmaan kunta | ||
Kempeleen kunta | ||
Keravan kaupunki | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Pohjanmaan liitto | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen liitto | ||
Keski-Suomen TE-toimisto | ||
Keski-Uusimaan hyvinvointialue | ||
Keskuskauppakamari | ||
Keuruun kaupunki | ||
Keva | ||
Kihniön kunta | ||
Kimitoö kommun - Kemiönsaaren kunta | ||
Kinnulan kunta | ||
Kirkkonummen kunta - Kyrkslätt kommun | ||
Kirkon työmarkkinalaitos | ||
Kiteen kaupunki | ||
Kittilän kunta | ||
Kiuruveden kaupunki | ||
Kivijärven kunta | ||
Kokemäen kaupunki | ||
Kokkolan kaupunki - Karleby stad | ||
Kolarin kunta | ||
Konneveden kunta | ||
Kontiolahden kunta | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Korsholm kommun - Mustasaaren kunta | ||
Korsnäs kommun | ||
Kotkan kaupunki | ||
Kouvolan kaupunki | ||
Kristinestad - Kristiinankaupunki | ||
Kronoby kommun - Kruunupyyn kunta | ||
Kuhmoisten kunta | ||
Kuhmon kaupunki | ||
Kuopion kaupunki | ||
Kuortaneen kunta | ||
Kurikan kaupunki | ||
Kustavin kunta | ||
Kuusamon kaupunki | ||
Kymenlaakson hyvinvointialue | ||
Kymenlaakson liitto | ||
Kyyjärven kunta | ||
Kärkölän kunta | ||
Kärsämäen kunta | ||
Lahden kaupunki | ||
Laihian kunta | ||
Laitilan kaupunki | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
Lapin liitto | ||
Lapin TE-toimisto | ||
Lapinjärven kunta - Lappträsk kommun | ||
Lapinlahden kunta | ||
Lappajärven kunta | ||
Lappeenrannan kaupunki | ||
Lapuan kaupunki | ||
Larsmo kommun - Luodon kunta | ||
Laukaan kunta | ||
Lemin kunta | ||
Lempäälän kunta | ||
Leppävirran kunta | ||
Lestijärven kunta | ||
Liedon kunta | ||
Lieksan kaupunki | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Limingan kunta | ||
Liperin kunta | ||
Lohjan kaupunki - Lojo stad | ||
Loimaan kaupunki | ||
Lopen kunta | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Loviisan kaupunki - Lovisa stad | ||
Luhangan kunta | ||
Lumijoen kunta | ||
Luumäen kunta | ||
Luvian kunta | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Malax kommun - Maalahden kunta | ||
Marttilan kunta | ||
Maskun kunta | ||
Merijärven kunta | ||
Merikarvian kunta | ||
Miehikkälän kunta | ||
Mikkelin kaupunki | ||
MONIHELI RY | ||
Muhoksen kunta | ||
Multian kunta | ||
Muonion kunta | ||
Muuramen kunta | ||
Mynämäen kunta | ||
Myrskylän kunta - Mörskom kommun | ||
Mäntsälän kunta | ||
Mänttä-Vilppulan kaupunki | ||
Mäntyharjun kunta | ||
Naantalin kaupunki | ||
Nakkilan kunta | ||
Nivalan kaupunki | ||
Nokian kaupunki | ||
Nousiaisten kunta | ||
Nurmeksen kaupunki | ||
Nurmijärven kunta | ||
Nykarleby stad - Uusikaarlepyyn kaupunki | ||
Närpes stad - Närpiön kaupunki | ||
Oikeusministeriö | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Orimattilan kaupunki | ||
Oripään kunta | ||
Oriveden kaupunki | ||
Oulaisten kaupunki | ||
Oulun kaupunki | ||
Outokummun kaupunki | ||
Padajoen kunta | ||
Paimion kaupunki | ||
Palkeet | ||
Paltamon kunta | ||
Palvelualojen työnantajat Palta ry | ||
Pargas stad - Paraisten kaupunki | ||
Parikkalan kunta | ||
Parkanon kaupunki | ||
Pedersöre kommun - Pedersören kunta | ||
Pelkosenniemen kunta | ||
Pellon kunta | ||
Perhon kunta | ||
Pertunmaan kunta | ||
Petäjäveden kunta | ||
Pieksämäen kaupunki | ||
Pielaveden kunta | ||
Pihtiputaan kunta | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue | ||
Pirkanmaan liitto | ||
Pirkanmaan TE-toimisto | ||
Pirkkalan kunta | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjanmaan liitto | ||
Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan liitto | ||
Pohjois-Karjalan TE-toimisto | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Pohjois-Savon liitto | ||
Pohjois-Savon TE-toimisto | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Pohjois-Suomen hallinto-oikeus | ||
Polvijärven kunta | ||
Pomarkun kunta | ||
Porin kaupunki | ||
Pornaisten kunta | ||
Porvoon kaupunki - Borgå stad | ||
Posion kunta | ||
Psykologiliitto | ||
Pudasjärven kaupunki | ||
Pukkilan kunta | ||
Punkalaitumen kunta | ||
Puolangan kunta | ||
Puumalan kunta | ||
Pyhtään kunta - Pyttis kommun | ||
Pyhäjoen kunta | ||
Pyhäjärven kaupunki | ||
Pyhännän kunta | ||
Pyhärannan kunta | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Päijät-Hämeen liitto | ||
Pälkäneen kunta | ||
Pöytyän kunta | ||
Raahen kaupunki | ||
Raision kaupunki | ||
Rantasalmen kunta | ||
Ranuan kunta | ||
Raseborg stad - Raaseporin kaupunki | ||
Rauman kaupunki | ||
Rautalammin kunta | ||
Rautavaaran kunta | ||
Rautjärven kunta | ||
Reisjärven kunta | ||
Riihimäen kaupunki | ||
Ristijärven kunta | ||
Romaniasiain neuvottelukunta | ||
Rovaniemen kaupunki | ||
Ruokolahden kunta | ||
Ruoveden kunta | ||
Ruskon kunta | ||
Rääkkylän kunta | ||
Saamelaiskäräjät | ||
Saarijärven kaupunki | ||
Sallan kunta | ||
Salon kaupunki | ||
Sastamalan kaupunki | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satakunnan hyvinvointialue | ||
Satakunnan TE-toimisto | ||
Satakuntaliitto | ||
Sauvon kunta | ||
Savitaipaleen kunta | ||
Savonlinnan kaupunki | ||
Savukosken kunta | ||
Seinäjoen kaupunki | ||
Senaatti | ||
Sievin kunta | ||
Siikaisten kunta | ||
Siikajoen kunta | ||
Siikalatvan kunta | ||
Siilinjärven kunta | ||
Simon kunta | ||
Sipoon kunta - Sibbo kommun | ||
Sisäministeriö | ||
Siuntion kunta - Sjundeå kommun | ||
Sodankylän kunta | ||
Soinin kunta | ||
Someron kaupunki | ||
Sonkajärven kunta | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunta | ||
SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
Sotkamon kunta | ||
STTK ry | ||
Sulkavan kunta | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen Pakolaisapu | ||
Suomen Uusyrityskeskukset ry | ||
Suomussalmen kunta | ||
Suonenjoen kaupunki | ||
Sysmän kunta | ||
Säkylän kunta | ||
Taipalsaaren kunta | ||
Taivalkosken kunta | ||
Taivassalon kunta | ||
Tammelan kunta | ||
Tampereen kaupunki | ||
Tervolan kunta | ||
Tervon kunta | ||
Teuvan kunta | ||
Tietosuojavaltuutettu | ||
Tl. Kosken kunta | ||
Tohmajärven kunta | ||
Toholammin kunta | ||
Toivakan kunta | ||
Tornion kaupunki | ||
Turun hallinto-oikeus | ||
Turun kaupunki - Åbo stad | ||
Tuusniemen kunta | ||
Tuusulan kunta | ||
Tyrnävän kunta | ||
Työ ja elinkeinohallinnon asiakaspalvelukeskus | ||
Työllisyysrahasto | ||
Työttömien keskusjärjestö ry | ||
Työttömyyskassojen yhteisjärjestö | ||
Ulvilan kaupunki | ||
Urjalan kunta | ||
Utajärven kunta | ||
Utsjoen kunta | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Uudenmaan liitto | ||
Uuraisten kunta | ||
Uusikaupunki | ||
Vaalan kunta | ||
Vaasan hallinto-oikeus | ||
Vaasan kaupunki - Vasa stad | ||
Vakuutusoikeus | ||
Valkeakosken kaupunki | ||
Valtimon kunta | ||
Valtiokonttori | ||
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori | ||
Valtioneuvoston oikeuskansleri | ||
Valtiontalouden tarkastusvirasto VTV | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vammaisfoorumi | ||
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue | ||
Vantaan kaupunki - Vanda stad | ||
Vapaa sivistystyö ry VST | ||
Varkauden kaupunki | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue | ||
Varsinais-Suomen liitto | ||
Varsinais-Suomen TE-toimisto | ||
Vehmaan kunta | ||
Verohallinto | ||
Vesannon kunta | ||
Vesilahden kunta | ||
Vetelin kunta | ||
Vieremän kunta | ||
Vihdin kunta | ||
Viitasaaren kaupunki | ||
Vimpelin kunta | ||
Virolahden kunta | ||
Virtain kaupunki | ||
Vörå kommun - Vöyrin kunta | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu | ||
Ylitornion kunta | ||
Ylivieskan kaupunki | ||
Ylöjärven kaupunki | ||
Ympäristöministeriö | ||
Ypäjän kunta | ||
Ålands landskapsregering | ||
Ähtärin kaupunki | ||
Äänekosken kaupunki |