Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Mellanrapport från arbetsgruppen för uppdatering av lagen om bostadsaktiebolag - Regeringens proposition med förslag till lag om ändring av lagen om bostadsaktiebolag (besittningstagande av aktielägenhet, delgivningar)
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/36659/2023
Svarstiden gick ut: 17.4.2024
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Justitieministeriet ber om ert utlåtande om ett utkast till regeringens proposition med förslag till lag om ändring av lagen om bostadsaktiebolag. I propositionen föreslås det att lagen om bostadsaktiebolag ändras så att delgivningar som behövs för att fatta och verkställa beslut om besittningstagande av en aktielägenhet ska kunna verkställas också i situationer där bevislig delgivning till utlandet inte är möjlig.
Bakgrund
Ett mål i regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpos regering är bland annat att uppdatera lagen om bostadsaktiebolag samt att göra det lättare att ingripa i störningssituationer i husbolag och att ta bostäder i besittning.
I samband med tillämpningen av lagen om bostadsaktiebolag har det framkommit ändringsbehov som särskilt ska beaktas vid uppdateringen av lagen. Fattandet av beslut om och verkställigheten av beslut om besittningstagande av aktielägenheter har ibland försvårats väsentligt av att de delgivningar som är en förutsättning för dem inte alltid kan sändas utomlands. Detta medför onödiga olägenheter för bolag som behöver använda metoden i fråga enligt lagen om bostadsaktiebolag för att ingripa i olägenheter som t.ex. en aktieägares överträdelse orsakar bolaget.
Den arbetsgrupp som tillsattes för att uppdatera lagen om bostadsaktiebolag hade till uppgift att i det första skedet av sitt arbete bereda lagförslag om underlättande av delgivningsförfarandet som är en förutsättning för besittningstagande av en aktielägenhet.
I samband med tillämpningen av lagen om bostadsaktiebolag har det framkommit ändringsbehov som särskilt ska beaktas vid uppdateringen av lagen. Fattandet av beslut om och verkställigheten av beslut om besittningstagande av aktielägenheter har ibland försvårats väsentligt av att de delgivningar som är en förutsättning för dem inte alltid kan sändas utomlands. Detta medför onödiga olägenheter för bolag som behöver använda metoden i fråga enligt lagen om bostadsaktiebolag för att ingripa i olägenheter som t.ex. en aktieägares överträdelse orsakar bolaget.
Den arbetsgrupp som tillsattes för att uppdatera lagen om bostadsaktiebolag hade till uppgift att i det första skedet av sitt arbete bereda lagförslag om underlättande av delgivningsförfarandet som är en förutsättning för besittningstagande av en aktielägenhet.
Målsättningar
Syftet med förslaget är att säkerställa att ett bolag som enligt lagen om bostadsaktiebolag beslutar att ta en aktielägenhet i sin besittning de facto har tillgång till tillräckliga medel för att genomföra i lagen förutsatta delgivningar av en varning och av bolagsstämmans beslut till en mottagare som vistas utomlands. Ett ytterligare syfte med förslaget är att säkerställa att det att delgivning till utlandet med de medel som för närvarande står till buds förhindras inte utgör ett hinder för verkställandet av beslutet om besittningstagande.
Utöver de ändringsförslag som gäller delgivningsförfarandena i samband med besittningstagande av en aktielägenhet är syftet med förslaget att säkerställa att den tid som går åt till att delge bolagsstämmans beslut om besittningstagande till utlandet inte leder till att beslutet blir utan verkan.
Utöver de ändringsförslag som gäller delgivningsförfarandena i samband med besittningstagande av en aktielägenhet är syftet med förslaget att säkerställa att den tid som går åt till att delge bolagsstämmans beslut om besittningstagande till utlandet inte leder till att beslutet blir utan verkan.
Länkar:
https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=OM119:00/2023 - - Asunto-osakeyhtiölain tarkistaminen, hankesivu
https://oikeusministerio.fi/hanke?tunnus=OM192:00/2023 - - Osakehuoneiston hallintaanottopäätösten tiedoksiantoon liittyvän asunto-osakeyhtiölain sääntelyn tarkistaminen, hankesivu
Bilagor:
Asunto-osakeyhtiölakityöryhmän välimietintö 15032024.pdf - Työryhmän välimietintö
Propositionens huvudsakliga innehåll 15032024.pdf - Esityksen pääasiallinen sisältö ja lakiehdotukset (SV)
Tidtabell
Vänligen lämna in ert utlåtande senast den 17 april 2024.
Remisstiden för propositionen avviker från anvisningen om hörande vid författningsberedning, enligt vilken det ska reserveras minst sex veckor för inlämnande av utlåtande om ett författningsförslag. Orsaken till den kortare remisstiden är propositionens brådskande natur. De centrala intressentgrupperna för regleringen har hörts i samband med utarbetandet av propositionen i projektets arbetsgrupp och uppföljningsgrupp. Propositionen är snäv till omfattningen.
På grund av propositionens brådskande tidtabell kan det inte beviljas tilläggstid för lämnande av utlåtande.
Remisstiden för propositionen avviker från anvisningen om hörande vid författningsberedning, enligt vilken det ska reserveras minst sex veckor för inlämnande av utlåtande om ett författningsförslag. Orsaken till den kortare remisstiden är propositionens brådskande natur. De centrala intressentgrupperna för regleringen har hörts i samband med utarbetandet av propositionen i projektets arbetsgrupp och uppföljningsgrupp. Propositionen är snäv till omfattningen.
På grund av propositionens brådskande tidtabell kan det inte beviljas tilläggstid för lämnande av utlåtande.
Svarsanvisningar för mottagare
Lämna ert utlåtande genom att svara på den begäran om utlåtande som publicerats i tjänsten utlåtande.fi.
Utlåtandet behöver inte skickas separat per e-post eller post.
För att kunna lämna ett utlåtande måste användaren registrera sig och logga in på utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur man använder tjänsten finns på adressen utlåtande.fi under fliken Anvisningar -> Bruksanvisningar. Om ni behöver stöd med att ta i bruk tjänsten, kontakta [email protected].
Alla utlåtanden som lämnas in är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Utlåtandet behöver inte skickas separat per e-post eller post.
För att kunna lämna ett utlåtande måste användaren registrera sig och logga in på utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur man använder tjänsten finns på adressen utlåtande.fi under fliken Anvisningar -> Bruksanvisningar. Om ni behöver stöd med att ta i bruk tjänsten, kontakta [email protected].
Alla utlåtanden som lämnas in är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Beredare
Markus Tervonen, lagstiftningsråd, tfn +358 295 150 558, [email protected]
Satu Pentikäinen, specialsakkunnig, tfn +358 295 150 282, satu.pentikainen@gov
Satu Pentikäinen, specialsakkunnig, tfn +358 295 150 282, satu.pentikainen@gov
Sändlista:
Asukasliitto ry | ||
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Elinkeinoelämän Keskusliitto EK ry | ||
Etelä-Karjalan käräjäoikeus | ||
Etelä-Pohjanmaan käräjäoikeus | ||
Etelä-Savon käräjäoikeus | ||
Finanssiala ry | ||
Helsingin hovioikeus | ||
Helsingin käräjäoikeus | ||
Helsingin yliopiston oikeustieteellinen tiedekunta | ||
Ihmisoikeuskeskus | ||
Isännöintiliitto | ||
Itä-Suomen hovioikeus | ||
Itä-Suomen yliopiston yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnan oikeustieteiden laitos | ||
Itä-Uudenmaan käräjäoikeus | ||
Juristiliitto | ||
Kainuun käräjäoikeus | ||
Kanta-Hämeen käräjäoikeus | ||
Keski-Suomen käräjäoikeus | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kiinteistöalan hallitusammattilaiset Akha ry | ||
Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat RAKLI ry | ||
Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto | ||
Korkein oikeus | ||
Kuluttajaliitto ry | ||
Kuntaliitto | ||
Kymenlaakson käräjäoikeus | ||
Lapin käräjäoikeus | ||
Lapin yliopiston oikeustieteiden tiedekunta | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Länsi-Uudenmaan käräjäoikeus | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Oulun käräjäoikeus | ||
Pirkanmaan käräjäoikeus | ||
Pohjanmaan käräjäoikeus | ||
Pohjois-Karjalan käräjäoikeus | ||
Pohjois-Savon käräjäoikeus | ||
professori Veikko Vahtera, Tampereen yliopisto | ||
Päijät-Hämeen käräjäoikeus | ||
Rakennusteollisuus RT ry | ||
Rovaniemen hovioikeus | ||
Satakunnan käräjäoikeus | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Suomen Kiinteistöliitto | ||
Suomen Kiinteistönvälittäjät ry | ||
Suomen tuomariliitto ry | ||
Suomen vuokranantajat | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Turun hovioikeus | ||
Turun yliopiston oikeustieteellinen tiedekunta | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulosottolaitos | ||
Vaasan hovioikeus | ||
Valtioneuvoston oikeuskansleri | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen käräjäoikeus | ||
Vuokralaiset ry | ||
Ympäristöministeriö |
Ämnesord
asunto-osakeyhtiö
huoneiston hallintaanotto
bostadsaktiebolag