Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Förslag till program för Fonden för en rättvis omställning och regionala omställningsplaner som ska fogas till Ett förnybart och kompetent Finland 2021–2027 – Program inom EU:s regional- och strukturpolitik samt en miljörapport om dem
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/8737/2019-TEM-148
Svarstiden gick ut: 16.8.2022
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Arbets- och näringsministeriet ber er lämna utlåtande om förslaget till program för Fonden för en rättvis omställning (Just Transition Fund, JTF), de regionala omställningsplanerna och tillhörande miljörapport. Planerna ska fogas till Ett förnybart och kompetent Finland 2021–2027 – Program inom EU:s regional- och strukturpolitik, som godkändes av Europeiska kommissionen den 5 maj 2022.
Med hjälp av Fonden för en rättvis omställning motverkas socioekonomiska och miljömässiga negativa konsekvenser av omställningen till en koldioxidsnål ekonomi i syfte att trygga sysselsättningen och hållbar regional ekonomi. I Finland baserar sig JTF-beredningen på föresatsen i regeringsprogrammet att användningen av torv som energikälla ska vara halverad vid utgången av 2030. Torvbranschen har i Finland en sysselsättande effekt på cirka 2 500 årsverken. En avsevärd krympning av branschen får betydande direkta och indirekta negativa konsekvenser för den regionala ekonomin och sysselsättningen, och JTF har till uppgift att lindra dem genom regional- och strukturpolitiska åtgärder i syfte att diversifiera näringsstrukturen och anpassa arbetskraften i områden där det finns sämst förutsättningar för anpassning till omställningen.
Miljörapporten omfattar fondens programtext och omställningsplanerna för de regioner där åtgärderna genomförs. Miljörapporten har utarbetats av Gaia Consulting Oy.
Med hjälp av Fonden för en rättvis omställning motverkas socioekonomiska och miljömässiga negativa konsekvenser av omställningen till en koldioxidsnål ekonomi i syfte att trygga sysselsättningen och hållbar regional ekonomi. I Finland baserar sig JTF-beredningen på föresatsen i regeringsprogrammet att användningen av torv som energikälla ska vara halverad vid utgången av 2030. Torvbranschen har i Finland en sysselsättande effekt på cirka 2 500 årsverken. En avsevärd krympning av branschen får betydande direkta och indirekta negativa konsekvenser för den regionala ekonomin och sysselsättningen, och JTF har till uppgift att lindra dem genom regional- och strukturpolitiska åtgärder i syfte att diversifiera näringsstrukturen och anpassa arbetskraften i områden där det finns sämst förutsättningar för anpassning till omställningen.
Miljörapporten omfattar fondens programtext och omställningsplanerna för de regioner där åtgärderna genomförs. Miljörapporten har utarbetats av Gaia Consulting Oy.
Bakgrund
Fonden för en rättvis omställning är ett nytt finansieringsinstrument inom sammanhållningspolitiken vars syfte är att ge stöd till territorier som står inför allvarliga socioekonomiska utmaningar till följd av omställningen till klimatneutralitet. Fonden för en rättvis omställning kommer att underlätta genomförandet av den europeiska gröna given, som syftar till att göra EU klimatneutralt senast 2050.
Varje medlemsstat utarbetar ett program för varje programperiod i EU:s regional- och strukturpolitik. I förslaget beskrivs de utgångspunkter, mål och åtgärder som medlemsstaten ställt upp för utvecklingsverksamheten samt finansieringen i enlighet med de författningar som gäller EU:s programperiod. Finlands program har beretts i ett omfattande partnerskap med företrädare för ministerier, regioner och organisationer.
Programmet Ett förnybart och kompetent Finland 2021–2027 stöder närings-, energi-, klimat-, innovations-, utbildnings- och sysselsättningspolitiken samt arbetet mot marginalisering och fattigdom. Programmet omfattar Europeiska regionala utvecklingsfondens (ERUF) och Europeiska socialfondens (ESF+) åtgärder. De åtgärder som hör till fonden för en rättvis omställning (JTF) fogas till det tidigare godkända programmet.
De landskapsförbunden och NTM-centralerna som omfattas av JTF:s verksamhetsområde har svarat för beredningen av de regionala omställningsplanerna.
I enlighet med lagen om bedömning av miljökonsekvenserna av myndigheters planer och program (200/2005) ingår i programberedningen en bedömning av miljökonsekvenserna. Detta omfattar en utredning och bedömning av miljökonsekvenserna av genomförandet av programmet och de undersökta alternativen samt en miljörapport. Miljörapporten för programmet upprättas av arbets- och näringsministeriet.
Varje medlemsstat utarbetar ett program för varje programperiod i EU:s regional- och strukturpolitik. I förslaget beskrivs de utgångspunkter, mål och åtgärder som medlemsstaten ställt upp för utvecklingsverksamheten samt finansieringen i enlighet med de författningar som gäller EU:s programperiod. Finlands program har beretts i ett omfattande partnerskap med företrädare för ministerier, regioner och organisationer.
Programmet Ett förnybart och kompetent Finland 2021–2027 stöder närings-, energi-, klimat-, innovations-, utbildnings- och sysselsättningspolitiken samt arbetet mot marginalisering och fattigdom. Programmet omfattar Europeiska regionala utvecklingsfondens (ERUF) och Europeiska socialfondens (ESF+) åtgärder. De åtgärder som hör till fonden för en rättvis omställning (JTF) fogas till det tidigare godkända programmet.
De landskapsförbunden och NTM-centralerna som omfattas av JTF:s verksamhetsområde har svarat för beredningen av de regionala omställningsplanerna.
I enlighet med lagen om bedömning av miljökonsekvenserna av myndigheters planer och program (200/2005) ingår i programberedningen en bedömning av miljökonsekvenserna. Detta omfattar en utredning och bedömning av miljökonsekvenserna av genomförandet av programmet och de undersökta alternativen samt en miljörapport. Miljörapporten för programmet upprättas av arbets- och näringsministeriet.
Målsättningar
I Finland baserar sig JTF på punkten i regeringsprogrammet om att användningen av torv för energi ska halveras före utgången av 2030.
Programmet har en prioritering i programmet Ett förnybart och kompetent Finland: Ett Finland för en rättvis omställning (prioritering 7), och dess specifika mål är ”En regionalt rättvis omställning vid avveckling av torv”.
Vid genomförandet av regionala omställningsplaner används följande verksamhetstyper som är ge-mensamma för planerna:
Programmet har en prioritering i programmet Ett förnybart och kompetent Finland: Ett Finland för en rättvis omställning (prioritering 7), och dess specifika mål är ”En regionalt rättvis omställning vid avveckling av torv”.
Vid genomförandet av regionala omställningsplaner används följande verksamhetstyper som är ge-mensamma för planerna:
- Tillväxt av små och medelstora företag, internationalisering och innovationsfärdigheter (inklusive affärsverksamhets- och marknadsföringskunskaper), investeringar som förnyar verk-samheten och ökar produktiviteten samt utveckling av produkter, tjänster och produktions-metoder;
- Näringslivsorienterad innovationsverksamhet och FUI-samarbete; samarbetsprojekt mellan företag och forskning;
- Ny eller förnybar affärsverksamhet (inklusive utveckling av företagsnätverk, modeller för företagsacceleratorer och företagsinkubatorer) samt företagens kontinuitet genom ägarbyten;
- Företagarnas och andra aktörers kompetens och färdigheter inom torvsektorn utvecklas till exempel inom drivning och återställning av torvmyrar för att möjliggöra ny affärsverksamhet;
- Omskolning och förvärv av nya färdigheter; ungdomar som har arbetat i torvsektorn och blivit arbetslösa eller som riskerar att bli arbetslösa är den främsta målgruppen;
- Nya innovationer för att ersätta torv och nya innovativa sätt att använda torv;
- Nya lösningar för förnybar energi och energieffektivitet och FUI;
- Små och medelstora företagens biokoncept och cirkulärekonomiska koncept;
- Återställning av myrar som inte längre används till torvproduktion samt utredningar och pilot-projekt för förutsättningarna och möjligheterna för återställande och efterbehandling; omfattar även vattenområden i samband med myrar som inte längre ska användas till torvproduktion, om behovet av att restaurera dem gäller upphörande av torvproduktionen;
- Tilläggsinvesteringar i teknik som bygger och som inte bygger på förbränning (pelarna II och III).
Bilagor:
JTF-ohjelma.pdf - Ohjelmaehdotus
JTF-program.pdf - Programförslag
JTF miljörapport sammandrag.pdf -
Etelä-Karjalan siirtymäsuunnitelma.pdf -
Etelä-Pohjanmaan siirtymäsuunnitelma.pdf -
Etelä-Savon siirtymäsuunnitelma.pdf -
Kainuun siirtymäsuunnitelma.pdf -
Keski-Pohjanmaan siirtymäsuunnitelma.pdf -
Keski-Suomen siirtymäsuunnitelma.pdf -
Kymenlaakso siirtymäsuunnitelma.pdf -
Lapin siirtymäsuunnitelma.pdf -
Pirkanmaan siirtymäsuunnitelma.pdf -
Pohjanmaa siirtymäsuunnitelma.pdf -
Pohjois-Karjalan siirtymäsuunnitelma.pdf -
Pohjois-Pohjanmaan siirtymäsuunnitelma.pdf -
Pohjois-Savon siirtymäsuunnitelma.pdf -
Satakunnan siirtymäsuunnitelma.pdf -
Österbottens regionala plan_SV.pdf - Regionala omställningsplan för Österbotten
Tidtabell
Utlåtandet ska lämnas in senast den 8.8.2022 klockan 16.
Svarsanvisningar för mottagare
Utlåtandena ska lämnas som svar på den begäran om utlåtande som lagts ut i tjänsten utlåtande.fi. Utlåtandet behöver inte skickas per e-post eller post.
Den som vill lämna ett utlåtande ska registrera sig och logga in på utlåtande.fi. Närmare anvisningar om utlåtandetjänsten finns på webbplatsen utlåtande.fi under Anvisningar > Bruksanvisningar.
Stöd för användningen av tjänsten kan begäras på [email protected]. Om det inte går att lämna utlåtandet via utlåtande.fi, kan utlåtandet också skickas till arbets- och näringsministeriets registratorskontor på [email protected].
Ange som referens på utlåtandet diarienummer VN/8737/2019-TEM-148
Utlåtanden kan även lämnas av andra än dem som nämns i sändlistan. Alla inlämnade utlåtanden är offentliga och de läggs ut på utlåtande.fi.
Den som vill lämna ett utlåtande ska registrera sig och logga in på utlåtande.fi. Närmare anvisningar om utlåtandetjänsten finns på webbplatsen utlåtande.fi under Anvisningar > Bruksanvisningar.
Stöd för användningen av tjänsten kan begäras på [email protected]. Om det inte går att lämna utlåtandet via utlåtande.fi, kan utlåtandet också skickas till arbets- och näringsministeriets registratorskontor på [email protected].
Ange som referens på utlåtandet diarienummer VN/8737/2019-TEM-148
Utlåtanden kan även lämnas av andra än dem som nämns i sändlistan. Alla inlämnade utlåtanden är offentliga och de läggs ut på utlåtande.fi.
Beredare
Arbets- och näringsministeriet:
Regionutvecklingsdirektör Johanna Osenius (anträffbar vecka 27–28)
Konsultativ tjänsteman Pasi Rantahalvari (anträffbar vecka 26)
Konsultativ tjänsteman Tapani Kojonsaari (anträffbar vecka 29)
Ledande sakkunnig Valtteri Karhu (anträffbar vecka 30–31)
Specialsakkunnig Harri Ahlgren (anträffbar vecka 26 och 31)
E-postadress: förnamn.efternamn(at)tem.fi
Regionutvecklingsdirektör Johanna Osenius (anträffbar vecka 27–28)
Konsultativ tjänsteman Pasi Rantahalvari (anträffbar vecka 26)
Konsultativ tjänsteman Tapani Kojonsaari (anträffbar vecka 29)
Ledande sakkunnig Valtteri Karhu (anträffbar vecka 30–31)
Specialsakkunnig Harri Ahlgren (anträffbar vecka 26 och 31)
E-postadress: förnamn.efternamn(at)tem.fi
Sändlista:
Akaan kaupunki | ||
Akava ry | ||
Alajärven kaupunki | ||
Alavieskan kunta | ||
Alavuden kaupunki | ||
Asikkalan kunta | ||
Askolan kunta | ||
Auran kunta | ||
Business Finland | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Enonkosken kunta | ||
Enontekiön kunta | ||
Espoon kaupunki - Esbo stad | ||
Etelä-Karjalan liitto | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Pohjanmaan liitto | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Savon maakuntaliitto | ||
EU:n Itämeri-strategian kansallinen koordinaattori | ||
Eurajoen kunta | ||
Euran kunta | ||
Evijärven kunta | ||
Forssan kaupunki | ||
Haapajärven kaupunki | ||
Haapaveden kaupunki | ||
Hailuodon kunta | ||
Halsuan kunta | ||
Haminan kaupunki | ||
Hangon kaupunki - Hangö stad | ||
Hankasalmen kunta | ||
Harjavallan kaupunki | ||
Hartolan kunta | ||
Hattulan kunta | ||
Hausjärven kunta | ||
Heinolan kaupunki | ||
Heinäveden kunta | ||
Helsingin kaupunki - Helsingfors stad | ||
Hirvensalmen kunta | ||
Hollolan kunta | ||
Huittisten kaupunki | ||
Humppilan kunta | ||
Hyrynsalmen kunta | ||
Hyvinkään kaupunki | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hämeen liitto | ||
Hämeenkyrön kunta | ||
Hämeenlinnan kaupunki | ||
Ihmisoikeuskeskus | ||
Iin kunta | ||
Iisalmen kaupunki | ||
Iitin kunta | ||
Ikaalisten kaupunki | ||
Ilmajoen kunta | ||
Ilomantsin kunta | ||
Imatran kaupunki | ||
Inarin kunta | ||
Ingå kommun - Inkoon kunta | ||
Isojoen kunta | ||
Isokyrön kunta | ||
Jakobstad - Pietarsaaren kaupunki | ||
Janakkalan kunta | ||
Joensuun kaupunki | ||
Jokioisten kunta | ||
Joroisten kunta | ||
Joutsan kunta | ||
Juankosken kaupunki | ||
Juukan kunta | ||
Juupajoen kunta | ||
Juvan kunta | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Jämijärven kunta | ||
Jämsän kaupunki | ||
Järvenpään kaupunki | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kaarinan kaupunki | ||
Kaavin kunta | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kainuun liitto | ||
Kajaanin kaupunki | ||
Kalajoen kaupunki | ||
Kangasalan kunta | ||
Kangasniemen kunta | ||
Kankaanpään kaupunki | ||
Kannonkosken kunta | ||
Kannuksen kaupunki | ||
Karijoen kunta | ||
Karkkilan kaupunki | ||
Karstulan kunta | ||
Karvian kunta | ||
Kaskisten kaupunki - Kaskis stad | ||
Kauhajoen kaupunki | ||
Kauhavan kaupunki | ||
Kauniaisten kaupunki - Grankulla stad | ||
Kaupunkien edustaja ekosysteemisopimus-kaupungeista | ||
Kaustisen kunta | ||
Keiteleen kunta | ||
Kemijärven kaupunki | ||
Kemin kaupunki | ||
Keminmaan kunta | ||
Kempeleen kunta | ||
Keravan kaupunki | ||
Keski-Pohjanmaan liitto | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keski-Suomen liitto | ||
Keskuskauppakamari | ||
Keuruun kaupunki | ||
Kihniön kunta | ||
Kimitoö kommun - Kemiönsaaren kunta | ||
Kinnulan kunta | ||
Kirkkonummen kunta - Kyrkslätt kommun | ||
Kiteen kaupunki | ||
Kittilän kunta | ||
Kiuruveden kaupunki | ||
Kivijärven kunta | ||
Kokemäen kaupunki | ||
Kokkolan kaupunki - Karleby stad | ||
Kolarin kunta | ||
Konneveden kunta | ||
Kontiolahden kunta | ||
Korsholm kommun - Mustasaaren kunta | ||
Korsnäs kommun | ||
Kotkan kaupunki | ||
Kouvolan kaupunki | ||
Kristinestad - Kristiinankaupunki | ||
Kronoby kommun - Kruunupyyn kunta | ||
Kuhmoisten kunta | ||
Kuhmon kaupunki | ||
Kuopion kaupunki | ||
Kuortaneen kunta | ||
Kurikan kaupunki | ||
Kustavin kunta | ||
Kuusamon kaupunki | ||
Kymenlaakson liitto | ||
Kyyjärven kunta | ||
Kärkölän kunta | ||
Kärsämäen kunta | ||
Lahden kaupunki | ||
Laihian kunta | ||
Laitilan kaupunki | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapin liitto | ||
Lapinjärven kunta - Lappträsk kommun | ||
Lapinlahden kunta | ||
Lappajärven kunta | ||
Lappeenrannan kaupunki | ||
Lapuan kaupunki | ||
Larsmo kommun - Luodon kunta | ||
Laukaan kunta | ||
Lemin kunta | ||
Lempäälän kunta | ||
Leppävirran kunta | ||
Lestijärven kunta | ||
Liedon kunta | ||
Lieksan kaupunki | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Limingan kunta | ||
Liperin kunta | ||
Lohjan kaupunki - Lojo stad | ||
Loimaan kaupunki | ||
Lopen kunta | ||
Loviisan kaupunki - Lovisa stad | ||
Luhangan kunta | ||
Lumijoen kunta | ||
Luumäen kunta | ||
Luvian kunta | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK | ||
Malax kommun - Maalahden kunta | ||
Marttilan kunta | ||
Maskun kunta | ||
Merijärven kunta | ||
Merikarvian kunta | ||
Miehikkälän kunta | ||
Mikkelin kaupunki | ||
Muhoksen kunta | ||
Multian kunta | ||
Muonion kunta | ||
Muuramen kunta | ||
Mynämäen kunta | ||
Myrskylän kunta - Mörskom kommun | ||
Mäntsälän kunta | ||
Mänttä-Vilppulan kaupunki | ||
Mäntyharjun kunta | ||
Naantalin kaupunki | ||
Nakkilan kunta | ||
Nivalan kaupunki | ||
Nokian kaupunki | ||
Nousiaisten kunta | ||
Nurmeksen kaupunki | ||
Nurmijärven kunta | ||
Nykarleby stad - Uusikaarlepyyn kaupunki | ||
Närpes stad - Närpiön kaupunki | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Orimattilan kaupunki | ||
Oripään kunta | ||
Oriveden kaupunki | ||
Oulaisten kaupunki | ||
Oulun kaupunki | ||
Outokummun kaupunki | ||
Padajoen kunta | ||
Paimion kaupunki | ||
Paltamon kunta | ||
Pargas stad - Paraisten kaupunki | ||
Parikkalan kunta | ||
Parkanon kaupunki | ||
Pedersöre kommun - Pedersören kunta | ||
Pelkosenniemen kunta | ||
Pellon kunta | ||
Perhon kunta | ||
Pertunmaan kunta | ||
Petäjäveden kunta | ||
Pieksämäen kaupunki | ||
Pielaveden kunta | ||
Pihtiputaan kunta | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pirkanmaan liitto | ||
Pirkkalan kunta | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan maakuntaliitto | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon liitto | ||
Polvijärven kunta | ||
Pomarkun kunta | ||
Porin kaupunki | ||
Pornaisten kunta | ||
Porvoon kaupunki - Borgå stad | ||
Posion kunta | ||
Pudasjärven kaupunki | ||
Pukkilan kunta | ||
Punkalaitumen kunta | ||
Puolangan kunta | ||
Puumalan kunta | ||
Pyhtään kunta - Pyttis kommun | ||
Pyhäjoen kunta | ||
Pyhäjärven kaupunki | ||
Pyhännän kunta | ||
Pyhärannan kunta | ||
Päijät-Hämeen liitto | ||
Pälkäneen kunta | ||
Pöytyän kunta | ||
Raahen kaupunki | ||
Raision kaupunki | ||
Rantasalmen kunta | ||
Ranuan kunta | ||
Raseborg stad - Raaseporin kaupunki | ||
Rauman kaupunki | ||
Rautalammin kunta | ||
Rautavaaran kunta | ||
Rautjärven kunta | ||
Reisjärven kunta | ||
Riihimäen kaupunki | ||
Ristijärven kunta | ||
Rovaniemen kaupunki | ||
Ruokavirasto | ||
Ruokolahden kunta | ||
Ruoveden kunta | ||
Ruskon kunta | ||
Rääkkylän kunta | ||
Saamelaiskäräjät | ||
Saarijärven kaupunki | ||
Sallan kunta | ||
Salon kaupunki | ||
Sastamalan kaupunki | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satakunnan liitto | ||
Sauvon kunta | ||
Savitaipaleen kunta | ||
Savonlinnan kaupunki | ||
Savukosken kunta | ||
Seinäjoen kaupunki | ||
Sievin kunta | ||
Siikaisten kunta | ||
Siikajoen kunta | ||
Siikalatvan kunta | ||
Siilinjärven kunta | ||
Simon kunta | ||
Sipoon kunta - Sibbo kommun | ||
Siuntion kunta - Sjundeå kommun | ||
Sodankylän kunta | ||
Soinin kunta | ||
Someron kaupunki | ||
Sonkajärven kunta | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
Sotkamon kunta | ||
Sulkavan kunta | ||
Suomen Ammattiliittojen keskusjärjestö SAK ry | ||
Suomen ilmastopaneeli | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen luonnonsuojeluliitto | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Suomussalmen kunta | ||
Suonenjoen kaupunki | ||
Sysmän kunta | ||
Säkylän kunta | ||
Taipalsaaren kunta | ||
Taivalkosken kunta | ||
Taivassalon kunta | ||
Tammelan kunta | ||
Tampereen kaupunki | ||
Tasa-arvon neuvottelukunta | ||
Tervolan kunta | ||
Tervon kunta | ||
Teuvan kunta | ||
Tl. Kosken kunta | ||
Tohmajärven kunta | ||
Toholammin kunta | ||
Toimihenkilökeskusjärjestö STTK | ||
Toivakan kunta | ||
Tornion kaupunki | ||
Turun kaupunki - Åbo stad | ||
Tuusniemen kunta | ||
Tuusulan kunta | ||
Tyrnävän kunta | ||
Työttömien keskusjärjestö | ||
Ulvilan kaupunki | ||
Urjalan kunta | ||
Utajärven kunta | ||
Utsjoen kunta | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Uudenmaan liitto | ||
Uuraisten kunta | ||
Uusikaupunki | ||
Vaalan kunta | ||
Vaasan kaupunki - Vasa stad | ||
Valkeakosken kaupunki | ||
Valtimon kunta | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vantaan kaupunki - Vanda stad | ||
Varkauden kaupunki | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen liitto | ||
Vehmaan kunta | ||
Vesannon kunta | ||
Vesilahden kunta | ||
Vetelin kunta | ||
Vieremän kunta | ||
Vihdin kunta | ||
Viitasaaren kaupunki | ||
Vimpelin kunta | ||
Virolahden kunta | ||
Virtain kaupunki | ||
Vörå kommun - Vöyrin kunta | ||
Ylitornion kunta | ||
Ylivieskan kaupunki | ||
Ylöjärven kaupunki | ||
Ympäristöministeriö | ||
Ypäjän kunta | ||
Ähtärin kaupunki | ||
Äänekosken kaupunki |