Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Lausuntopyyntö: Julkisten hankintojen yleisten sopimusehtojen päivittäminen
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/31569/2024
Svarstiden går ut: 20.12.2024
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Valtiovarainministeriön ylläpitämien julkisten hankintojen yleisten sopimusehtojen (JYSE) ajantasaistaminen päätettiin toteuttaa keväällä 2023 tehdyn tarvekartoituksen tuloksena. Julkisten hankintojen yleiset sopimusehdot on tarkoitettu käytettäväksi hankintayksiköiden ja toimittajien välisissä hankintasopimuksissa vakiosopimusehtoina.
Nykyiset sopimusehdot on julkaistu vuonna 2014, ja tähän asti niitä on päivitetty asiakohtaisesti ottaen huomioonhankintalain ja yleiset yhteiskunnalliset muutokset. Tarvekartoituksen ja saadun palautteen perusteella osoittautui ilmeiseksi, että sopimusehdot tulee vähintäänkin ajantasaistaa. Päivittäminen toteutettiin kokonaisuutena käsittämään viimeaikaiset säädösmuutokset. Samalla tarkistettiin sopimusehtojen selkeys ja tehtiin pieniä muutoksia, jotka helpottaisivat ehtojen tulkintaa. Lisäksi ehtoihin tehtiin joitain sisällöllisiä muutoksia, joiden oletetaan lisäävän julkisten hankintojen houkuttelevuutta.
Nykyisen dokumentin nimen vuosiluku (2014) muutettiin vastaamaan päivitettyjen sopimusehtojen uutta voimaantulovuotta (2025). Muutoksella halutaan kuvata tehdyn ajantasaistamisen laajuutta.
Pyydämme lausuntoja ajantasaistetusta sopimusehtokokonaisuudesta, eli julkisten hankintojen yleisistä sopimusehdoista sekä tavarahankinnoissa että palveluhankinnoissa (JYSE 2025 TAVARAT ja JYSE 2025 PALVELUT). Pyydämme lausunnonantajia ottamaan kantaa erityisesti tekijöiden merkittävimpinä pitämiin muutosehdotuksiin, jotka on eritelty tässä lausuntopyynnössä.
JYSE-päivityksen kanssa samaan aikaan eri hankkeena valtiovarainministeriössä uudistetaan julkisen hallinnon IT-hankintojen yleiset sopimusehdot (JIT). Hankkeiden aikana näiden sopimusehtojen keskinäistä yhtenäistämistarvetta on arvioitu yhteistyössä ja otettu huomioon tarvittaessa. Molempien sopimusehtojen linkit tullaan sijoittamaan samaan yhteyteen valtiovarainministeriön verkkosivuille.
Tämän lausuntopyynnön liitteitä ovat sekä tavaroille että palveluille tarkoitetut sopimusehdot. Näiden lisäksi liitteenä ovat JYSE:n ja JIT-sopimusehtojen yhteinen ”Henkilötietojen käsittelyn ehdot” ja siihen liittyvä henkilötietojen käsittelytoimien kuvauksen mallipohja.
Lausuntopyynnön vastaanottajajoukko koostuu julkisia hankintoja toteuttavista ja niiden kehittämisestä kiinnostuneista julkisista ja yksityisistä organisaatioista. Toivomme lausuntoja sekä hankintayksiköiden että tarjoajien edustajilta.
Tällä lausuntomenettelyllä saatu palaute tullaan käymään läpi huolellisesti ja otetaan huomioon tarkoituksenmukaisella tavoin. Valtiovarainministeriössä arvioidaan sopimusehtojen päivitystarvetta myös jatkossa.
Julkisten hankintojen yleiset sopimusehdot julkaistaan kevään 2025 aikana. Infowebinaareista ja koulutuksista tullaan tiedottamaan mm. valtiovarainministeriön verkkosivuilla: Hankinta-Suomi – julkiset hankinnat vaikuttavammiksi
Muutosehdotukset
Julkisten hankintojen yleisiin sopimusehtoihin (2025) ehdotetut merkittävimmät muutokset ja olennaisimmat muut muutokset verrattuna JYSE 2014 ehtoihin kuvataan seuraavassa. Muille kommenteille JYSE-päivityksiin on varattu oma osionsa.
Pyydämme lausunnonantajilta kannanottoja ja perusteluja, miten ehdotetut muutokset toimivat käytännössä, mitä hyötyjä tai haittoja niihin liittyy tai onko niissä kehitettävää?
Merkittävimmät muutosehdotukset:
1. Mahdollisuus sitoa hinnanmuutokset indeksiin
JYSE 2014 -ehdoissa on aiemmin lähdetty siitä, että hinnanmuutokset sidotaan hankintasopimuksen kohteena olevan palvelun tai tavaran yleiseen kustannuskehitykseen. Nyt ehtoihin ehdotetaan lisättäväksi mahdollisuus tehdä hinnanmuutokset myös hankintasopimuksessa erikseen mainitun indeksin perusteella. Ehdotetussa ehdossa on kuvattu, miten teknisesti indeksiä sovelletaan hinnanmuutoksissa, mutta kuhunkin hankintasopimukseen soveltuvan indeksin valitseminen on jätetty hankintasopimuksen laatijan tehtäväksi.
2. Vahingonkorvausvastuun enimmäismäärä
JYSE 2014 -ehdoissa vahingonkorvausvastuun enimmäismäärä on tällä hetkellä viisi kertaa hankintasopimuksen laskennallinen arvo. Laskennallinen arvo on määritelty JYSE 2014 -ehdoissa. JYSE 2025 -ehtoihin ehdotetaan muutosta, jonka mukaan vahingonkorvausvastuun enimmäismäärä olisi hankintasopimuksen laskennallinen arvo. Tämä vahingonkorvauksen enimmäismäärä vastaisi paremmin yleistä markkinakäytäntöä sekä muita julkishallinnossa käytettäviä yleisiä sopimusehtoja (erityisesti JIT 2015 -ehtoja).
3. Eurooppa-normin mukainen lasku
Hankintayksiköiden ja elinkeinonharjoittajien sähköisestä laskutuksesta annetun lain (241/2019) 4 §:n mukaan hankintayksiköllä ja elinkeinonharjoittajalla on oikeus saada pyynnöstä lasku toiselta hankintayksiköltä tai elinkeinonharjoittajalta sähköisenä laskuna. Sähköinen lasku on määritelty edellä mainitun lain 2 §:n 1 momentin 1 kohdassa. JYSE 2025 -ehtoihin on tarkoitus ottaa ehto, jonka mukaan toimittajan tulee laskuttaa tilaajaa edellä tarkoitetulla sähköisellä laskulla ilman, että tilaaja sitä erikseen pyytää. Muutoksella pyritään edistämään muun muassa laskutuksen virheettömyyttä ja taloushallinnon automaatiota.
4. Immateriaalioikeudet
JYSE 2014 Palvelut -ehtojen immateriaalioikeuksia koskeviin ehtoihin ehdotetaan muutosta, joka takaisi tilaajalle paremmat mahdollisuudet käyttää palvelun lopputuloksia. Myös palvelun lopputuloksen määritelmää on tarkennettu ja siihen on sisällytetty laajasti kaikki tilaajan toimeksiannosta laadittu aineisto. Tilaajalla olisi esitetyn muotoilun mukaan mahdollisuus käyttää palvelun lopputuloksia myös muuhun kuin hankintasopimuksen mukaiseen alkuperäiseen käyttötarkoitukseen. Lisäksi JYSE 2025 Palvelut -ehtoihin ehdotetaan lisättäväksi ehto tilaajan aineiston immateriaalioikeuksista ja sen käsittelyn rajoittamisesta hankintasopimuksen täyttämisen mukaisiin tarkoituksiin.
5. Kielletyt kilpailunrajoitukset
JYSE 2025 -ehtoihin ehdotetaan otettavaksi kiellettyjä kilpailunrajoituksia koskeva ehto, jonka perusteella kilpailulain (948/2011) 5 §:ssä tarkoitettuun kiellettyyn kilpailunrajoitukseen syyllistynyt toimittaja olisi velvollinen maksamaan tilaajalle sopimussakon. Ehdolla pyritään ennalta torjumaan muun ohella tarjouskartellien muodostamista.
6. Avustamisvelvollisuus
JYSE 2025 Palvelut -ehtojen avustamisvelvollisuutta koskevaan lukuun ehdotetaan lisättäväksi toimittajalle velvollisuus jatkaa palvelun tuottamista hankintasopimuksen ehtojen mukaisesti. Lausuntopyynnön liitteenä olevien JYSE 2025 Palvelut -ehtojen luonnoksen kyseessä olevassa kohdassa on useampi muotoiluvaihtoehto palvelun tuottamisen jatkamisvelvoitteen laajuudesta. Avustamisvelvollisuutta koskevassa ehdossa on myös tarkoitus kuvata tarkemmin, millaisia muita tehtäviä avustamisvelvollisuus voi sisältää.
Listaus muista olennaisista muutoksista:
JYSE 2025 PALVELUT
1.2, 1.5, 1.7 ja 1.13 Hankintasopimuksen, palveludokumentaation, palvelun lopputuloksen ja pakotteen määritelmiä selvennetty
1.11 Palveluntuottaja-termi muutettu toimittajaksi
3.2 Muokattu ehtoa siten, että toimittajalla on oikeus käyttää vain tilaajan hyväksymiä alihankkijoita.
3.7 Ehtoa selvennetty
6.1 Ajantasaistettu terminologiaa
6.5 ja 6.6 Lisätty ehtoihin toimittajalle velvollisuus ilmoittaa, jos siihen kohdistuu pakote, varojen jäädyttämispäätös tai jos sen omistussuhteissa tapahtuu merkittävä muutos.
Ehdoista poistettu aiempi kohta 7.4, jonka mukaan "palveluntuottaja tai hänen henkilöstönsä ei ole työ- tai virkasuhteessa tilaajaan hoitaessaan hankintasopimuksen mukaisia tehtäviä".
9.7 Lisätty indeksiä koskeva ehto.
9.9 ja 9.10 Tehty indeksiehdon lisäämiseen liittyviä muutoksia.
10.1 Lisätty vaatimus Eurooppa-normin mukaisesta verkkolaskusta.
10.4 Ehtoa selvennetty
16.4 Vahingonkorvausvastuun enimmäismääräksi muutettu hankintasopimuksen laskennallinen arvo.
16.7 Lisätty tietosuojalainsäädännön rikkomiseen liittyvää vahingonkorvausta koskeva regressiehto.
18.1 Ehtoa selvennetty
20 Luvun ehtoja selvennetty ja laajennettu tilaajan palvelun lopputuloksiin kohdistuva käyttöoikeus kattamaan kaikki käyttötarkoitukset. Kohtaan 20.1 lisätty ehdot tilaajan aineistosta.
21.2, 21.3, 21.4, 21.7 ja 21.8 Ajantasaistettu muotoilua erityisesti tietosuojan ja salassapidon osalta.
Ehdoista poistettu JYSE 2014 PALVELUT ehtojen kohta 21.4, jonka mukaan "palveluntuottaja vastaa siitä, ettei palveluja tuotettaessa ja hankintasopimuksen mukaisessa toiminnassa muuten tietoon tullutta yksityistä tai perheen salaisuutta luvatta ilmaista".
22 Lisätty kiellettyjä kilpailunrajoituksia koskeva sakkoehto.
24.1 Todettu, että avustaminen veloitetaan hankintasopimuksen mukaisilla hinnoilla.
24.3 ja 24.4 Lisätty kohdat, joissa täsmennetään avustamisvelvollisuuden sisältöä.
JYSE 2025 TAVARAT
1.3 ja 1.6 Määritelmiä selvennetty
3.2 Muokattu ehtoa siten, että toimittajalla on oikeus käyttää vain tilaajan hyväksymiä alihankkijoita.
3.6 Ehtoa selvennetty
5 Lisätty luku toimittajan muista velvollisuuksista ja vastuista ja siihen lisätty toimittajalle velvollisuus ilmoittaa, jos siihen kohdistuu pakote, varojen jäädyttämispäätös tai jos sen omistussuhteissa tapahtuu merkittävä muutos.
6.7 Lisätty indeksiä koskeva ehto.
6.9 ja 6.10 Tehty indeksiehdon lisäämiseen liittyviä muutoksia.
7.1 Lisätty vaatimus Eurooppa-normin mukaisesta verkkolaskusta.
15.4 Vahingonkorvausvastuun enimmäismääräksi muutettu hankintasopimuksen laskennallinen arvo.
16.1 Ehtoa selvennetty
17.1 Ajantasaistettu terminologiaa
19 Lisätty kiellettyjä kilpailunrajoituksia koskeva ehto
21.1 Todettu, että avustaminen veloitetaan hankintasopimuksen mukaisilla hinnoilla.
Muut kommentit JYSE-päivityksiin:
Nykyiset sopimusehdot on julkaistu vuonna 2014, ja tähän asti niitä on päivitetty asiakohtaisesti ottaen huomioonhankintalain ja yleiset yhteiskunnalliset muutokset. Tarvekartoituksen ja saadun palautteen perusteella osoittautui ilmeiseksi, että sopimusehdot tulee vähintäänkin ajantasaistaa. Päivittäminen toteutettiin kokonaisuutena käsittämään viimeaikaiset säädösmuutokset. Samalla tarkistettiin sopimusehtojen selkeys ja tehtiin pieniä muutoksia, jotka helpottaisivat ehtojen tulkintaa. Lisäksi ehtoihin tehtiin joitain sisällöllisiä muutoksia, joiden oletetaan lisäävän julkisten hankintojen houkuttelevuutta.
Nykyisen dokumentin nimen vuosiluku (2014) muutettiin vastaamaan päivitettyjen sopimusehtojen uutta voimaantulovuotta (2025). Muutoksella halutaan kuvata tehdyn ajantasaistamisen laajuutta.
Pyydämme lausuntoja ajantasaistetusta sopimusehtokokonaisuudesta, eli julkisten hankintojen yleisistä sopimusehdoista sekä tavarahankinnoissa että palveluhankinnoissa (JYSE 2025 TAVARAT ja JYSE 2025 PALVELUT). Pyydämme lausunnonantajia ottamaan kantaa erityisesti tekijöiden merkittävimpinä pitämiin muutosehdotuksiin, jotka on eritelty tässä lausuntopyynnössä.
JYSE-päivityksen kanssa samaan aikaan eri hankkeena valtiovarainministeriössä uudistetaan julkisen hallinnon IT-hankintojen yleiset sopimusehdot (JIT). Hankkeiden aikana näiden sopimusehtojen keskinäistä yhtenäistämistarvetta on arvioitu yhteistyössä ja otettu huomioon tarvittaessa. Molempien sopimusehtojen linkit tullaan sijoittamaan samaan yhteyteen valtiovarainministeriön verkkosivuille.
Tämän lausuntopyynnön liitteitä ovat sekä tavaroille että palveluille tarkoitetut sopimusehdot. Näiden lisäksi liitteenä ovat JYSE:n ja JIT-sopimusehtojen yhteinen ”Henkilötietojen käsittelyn ehdot” ja siihen liittyvä henkilötietojen käsittelytoimien kuvauksen mallipohja.
Lausuntopyynnön vastaanottajajoukko koostuu julkisia hankintoja toteuttavista ja niiden kehittämisestä kiinnostuneista julkisista ja yksityisistä organisaatioista. Toivomme lausuntoja sekä hankintayksiköiden että tarjoajien edustajilta.
Tällä lausuntomenettelyllä saatu palaute tullaan käymään läpi huolellisesti ja otetaan huomioon tarkoituksenmukaisella tavoin. Valtiovarainministeriössä arvioidaan sopimusehtojen päivitystarvetta myös jatkossa.
Julkisten hankintojen yleiset sopimusehdot julkaistaan kevään 2025 aikana. Infowebinaareista ja koulutuksista tullaan tiedottamaan mm. valtiovarainministeriön verkkosivuilla: Hankinta-Suomi – julkiset hankinnat vaikuttavammiksi
Muutosehdotukset
Julkisten hankintojen yleisiin sopimusehtoihin (2025) ehdotetut merkittävimmät muutokset ja olennaisimmat muut muutokset verrattuna JYSE 2014 ehtoihin kuvataan seuraavassa. Muille kommenteille JYSE-päivityksiin on varattu oma osionsa.
Pyydämme lausunnonantajilta kannanottoja ja perusteluja, miten ehdotetut muutokset toimivat käytännössä, mitä hyötyjä tai haittoja niihin liittyy tai onko niissä kehitettävää?
Merkittävimmät muutosehdotukset:
1. Mahdollisuus sitoa hinnanmuutokset indeksiin
JYSE 2014 -ehdoissa on aiemmin lähdetty siitä, että hinnanmuutokset sidotaan hankintasopimuksen kohteena olevan palvelun tai tavaran yleiseen kustannuskehitykseen. Nyt ehtoihin ehdotetaan lisättäväksi mahdollisuus tehdä hinnanmuutokset myös hankintasopimuksessa erikseen mainitun indeksin perusteella. Ehdotetussa ehdossa on kuvattu, miten teknisesti indeksiä sovelletaan hinnanmuutoksissa, mutta kuhunkin hankintasopimukseen soveltuvan indeksin valitseminen on jätetty hankintasopimuksen laatijan tehtäväksi.
2. Vahingonkorvausvastuun enimmäismäärä
JYSE 2014 -ehdoissa vahingonkorvausvastuun enimmäismäärä on tällä hetkellä viisi kertaa hankintasopimuksen laskennallinen arvo. Laskennallinen arvo on määritelty JYSE 2014 -ehdoissa. JYSE 2025 -ehtoihin ehdotetaan muutosta, jonka mukaan vahingonkorvausvastuun enimmäismäärä olisi hankintasopimuksen laskennallinen arvo. Tämä vahingonkorvauksen enimmäismäärä vastaisi paremmin yleistä markkinakäytäntöä sekä muita julkishallinnossa käytettäviä yleisiä sopimusehtoja (erityisesti JIT 2015 -ehtoja).
3. Eurooppa-normin mukainen lasku
Hankintayksiköiden ja elinkeinonharjoittajien sähköisestä laskutuksesta annetun lain (241/2019) 4 §:n mukaan hankintayksiköllä ja elinkeinonharjoittajalla on oikeus saada pyynnöstä lasku toiselta hankintayksiköltä tai elinkeinonharjoittajalta sähköisenä laskuna. Sähköinen lasku on määritelty edellä mainitun lain 2 §:n 1 momentin 1 kohdassa. JYSE 2025 -ehtoihin on tarkoitus ottaa ehto, jonka mukaan toimittajan tulee laskuttaa tilaajaa edellä tarkoitetulla sähköisellä laskulla ilman, että tilaaja sitä erikseen pyytää. Muutoksella pyritään edistämään muun muassa laskutuksen virheettömyyttä ja taloushallinnon automaatiota.
4. Immateriaalioikeudet
JYSE 2014 Palvelut -ehtojen immateriaalioikeuksia koskeviin ehtoihin ehdotetaan muutosta, joka takaisi tilaajalle paremmat mahdollisuudet käyttää palvelun lopputuloksia. Myös palvelun lopputuloksen määritelmää on tarkennettu ja siihen on sisällytetty laajasti kaikki tilaajan toimeksiannosta laadittu aineisto. Tilaajalla olisi esitetyn muotoilun mukaan mahdollisuus käyttää palvelun lopputuloksia myös muuhun kuin hankintasopimuksen mukaiseen alkuperäiseen käyttötarkoitukseen. Lisäksi JYSE 2025 Palvelut -ehtoihin ehdotetaan lisättäväksi ehto tilaajan aineiston immateriaalioikeuksista ja sen käsittelyn rajoittamisesta hankintasopimuksen täyttämisen mukaisiin tarkoituksiin.
5. Kielletyt kilpailunrajoitukset
JYSE 2025 -ehtoihin ehdotetaan otettavaksi kiellettyjä kilpailunrajoituksia koskeva ehto, jonka perusteella kilpailulain (948/2011) 5 §:ssä tarkoitettuun kiellettyyn kilpailunrajoitukseen syyllistynyt toimittaja olisi velvollinen maksamaan tilaajalle sopimussakon. Ehdolla pyritään ennalta torjumaan muun ohella tarjouskartellien muodostamista.
6. Avustamisvelvollisuus
JYSE 2025 Palvelut -ehtojen avustamisvelvollisuutta koskevaan lukuun ehdotetaan lisättäväksi toimittajalle velvollisuus jatkaa palvelun tuottamista hankintasopimuksen ehtojen mukaisesti. Lausuntopyynnön liitteenä olevien JYSE 2025 Palvelut -ehtojen luonnoksen kyseessä olevassa kohdassa on useampi muotoiluvaihtoehto palvelun tuottamisen jatkamisvelvoitteen laajuudesta. Avustamisvelvollisuutta koskevassa ehdossa on myös tarkoitus kuvata tarkemmin, millaisia muita tehtäviä avustamisvelvollisuus voi sisältää.
Listaus muista olennaisista muutoksista:
JYSE 2025 PALVELUT
1.2, 1.5, 1.7 ja 1.13 Hankintasopimuksen, palveludokumentaation, palvelun lopputuloksen ja pakotteen määritelmiä selvennetty
1.11 Palveluntuottaja-termi muutettu toimittajaksi
3.2 Muokattu ehtoa siten, että toimittajalla on oikeus käyttää vain tilaajan hyväksymiä alihankkijoita.
3.7 Ehtoa selvennetty
6.1 Ajantasaistettu terminologiaa
6.5 ja 6.6 Lisätty ehtoihin toimittajalle velvollisuus ilmoittaa, jos siihen kohdistuu pakote, varojen jäädyttämispäätös tai jos sen omistussuhteissa tapahtuu merkittävä muutos.
Ehdoista poistettu aiempi kohta 7.4, jonka mukaan "palveluntuottaja tai hänen henkilöstönsä ei ole työ- tai virkasuhteessa tilaajaan hoitaessaan hankintasopimuksen mukaisia tehtäviä".
9.7 Lisätty indeksiä koskeva ehto.
9.9 ja 9.10 Tehty indeksiehdon lisäämiseen liittyviä muutoksia.
10.1 Lisätty vaatimus Eurooppa-normin mukaisesta verkkolaskusta.
10.4 Ehtoa selvennetty
16.4 Vahingonkorvausvastuun enimmäismääräksi muutettu hankintasopimuksen laskennallinen arvo.
16.7 Lisätty tietosuojalainsäädännön rikkomiseen liittyvää vahingonkorvausta koskeva regressiehto.
18.1 Ehtoa selvennetty
20 Luvun ehtoja selvennetty ja laajennettu tilaajan palvelun lopputuloksiin kohdistuva käyttöoikeus kattamaan kaikki käyttötarkoitukset. Kohtaan 20.1 lisätty ehdot tilaajan aineistosta.
21.2, 21.3, 21.4, 21.7 ja 21.8 Ajantasaistettu muotoilua erityisesti tietosuojan ja salassapidon osalta.
Ehdoista poistettu JYSE 2014 PALVELUT ehtojen kohta 21.4, jonka mukaan "palveluntuottaja vastaa siitä, ettei palveluja tuotettaessa ja hankintasopimuksen mukaisessa toiminnassa muuten tietoon tullutta yksityistä tai perheen salaisuutta luvatta ilmaista".
22 Lisätty kiellettyjä kilpailunrajoituksia koskeva sakkoehto.
24.1 Todettu, että avustaminen veloitetaan hankintasopimuksen mukaisilla hinnoilla.
24.3 ja 24.4 Lisätty kohdat, joissa täsmennetään avustamisvelvollisuuden sisältöä.
JYSE 2025 TAVARAT
1.3 ja 1.6 Määritelmiä selvennetty
3.2 Muokattu ehtoa siten, että toimittajalla on oikeus käyttää vain tilaajan hyväksymiä alihankkijoita.
3.6 Ehtoa selvennetty
5 Lisätty luku toimittajan muista velvollisuuksista ja vastuista ja siihen lisätty toimittajalle velvollisuus ilmoittaa, jos siihen kohdistuu pakote, varojen jäädyttämispäätös tai jos sen omistussuhteissa tapahtuu merkittävä muutos.
6.7 Lisätty indeksiä koskeva ehto.
6.9 ja 6.10 Tehty indeksiehdon lisäämiseen liittyviä muutoksia.
7.1 Lisätty vaatimus Eurooppa-normin mukaisesta verkkolaskusta.
15.4 Vahingonkorvausvastuun enimmäismääräksi muutettu hankintasopimuksen laskennallinen arvo.
16.1 Ehtoa selvennetty
17.1 Ajantasaistettu terminologiaa
19 Lisätty kiellettyjä kilpailunrajoituksia koskeva ehto
21.1 Todettu, että avustaminen veloitetaan hankintasopimuksen mukaisilla hinnoilla.
Muut kommentit JYSE-päivityksiin:
Liitteet:
Tidtabell
Lausunnot pyydetään toimittamaan viimeistään 20.12.2024.
Valmisteluvaiheesta ja -aikataulusta johtuen lausuttavana olevia julkisten hankintojen sopimusehtoluonnoksia ja henkilötietoliitettä ei ole käännetty ruotsiksi.
Valmisteluvaiheesta ja -aikataulusta johtuen lausuttavana olevia julkisten hankintojen sopimusehtoluonnoksia ja henkilötietoliitettä ei ole käännetty ruotsiksi.
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunnonantajia pyydetään ottamaan kantaaajantasaistettuun sopimusehtokokonaisuuteen (JYSE 2025 TAVARAT ja JYSE 2025 PALVELUT) jaerityisesti merkittävimpiin muutosehdotuksiin.
Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Lausunnon antaakseen lausunnonantajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected]. Ministeriöiden tulee viedä lausuntonsa lisäksi VAHVA:an.
Kirjallisen lausunnon voi myös lähettää sähköpostitse valtiovarainministeriön kirjaamoon osoitteeseen [email protected]. Käytäthän lausunnon saatteessa asianumeroa VN/31569/2024. Jos et halua käyttää lausuntopalvelu.fi-palvelua tai lähettää lausuntoa sähköpostitse, voit lähettää kirjallisen lausunnon postitse osoitteeseen: Valtiovarainministeriö, PL 28, 00023 Valtioneuvosto.
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut tahot. Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelut.fi:ssä.
Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Lausunnon antaakseen lausunnonantajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected]. Ministeriöiden tulee viedä lausuntonsa lisäksi VAHVA:an.
Kirjallisen lausunnon voi myös lähettää sähköpostitse valtiovarainministeriön kirjaamoon osoitteeseen [email protected]. Käytäthän lausunnon saatteessa asianumeroa VN/31569/2024. Jos et halua käyttää lausuntopalvelu.fi-palvelua tai lähettää lausuntoa sähköpostitse, voit lähettää kirjallisen lausunnon postitse osoitteeseen: Valtiovarainministeriö, PL 28, 00023 Valtioneuvosto.
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut tahot. Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelut.fi:ssä.
Valmistelijat
Lausuntopyyntöön liittyvissä kysymyksissä yhteyshenkilöitä valtiovarainministeriössä ovat:
Erityisasiantuntija Eija Riikonen, [email protected]
Erityisasiantuntija Olli-Juhani Piri, [email protected]
Erityisasiantuntija Eija Riikonen, [email protected]
Erityisasiantuntija Olli-Juhani Piri, [email protected]
Sändlista:
Aalto-yliopisto | ||
Akaan kaupunki | ||
A-Kruunu | ||
Alajärven kaupunki | ||
Alavieskan kunta | ||
Alavuden kaupunki | ||
Asikkalan kunta | ||
Askolan kunta | ||
Asumisen rahoitus ja kehittämiskeskus Ara | ||
Auran kunta | ||
Business Finland | ||
Centria-ammattikorkeakoulu | ||
CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy | ||
Diakonia-ammattikorkeakoulu | ||
Digi- ja väestötietovirasto DVV | ||
DigiFinland | ||
Eduskunta | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
ELY-keskusten sekä TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskus (KEHA-keskus) | ||
Eläketurvakeskus | ||
Energiavirasto | ||
Enonkosken kunta | ||
Enontekiön kunta | ||
Espoon kaupunki | ||
Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia | ||
Etelä-Karjalan hyvinvointialue | ||
Etelä-Karjalan koulutuskuntayhtymä | ||
Etelä-Karjalan liitto | ||
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Etelä-Pohjanmaan liitto kuntayhtymä | ||
Etelä-Savon hyvinvointialue | ||
Etelä-Savon kampuskiinteistöt kuntayhtymä | ||
Etelä-Savon Maakuntaliitto | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Eurajoen kunta | ||
Euran kunta | ||
Evijärven kunta | ||
FinnHEMS | ||
Finnpilot Pilotage | ||
Finnvera | ||
Forssan kaupunki | ||
Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymä (FSHKY) | ||
Geologian tutkimuskeskus | ||
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu | ||
Haapajärven kaupunki | ||
Haapaveden kaupunki | ||
Hailuodon kunta | ||
Halsuan kunta | ||
Haminan kaupunki | ||
Handata | ||
Hangon kaupunki | ||
Hankasalmen kunta | ||
Hansel Oy | ||
Harjavallan kaupunki | ||
Hartolan kunta | ||
Hattulan kunta | ||
HAUS kehittämiskeskus Oy | ||
Hausjärven kunta | ||
Heinolan kaupunki | ||
Heinäveden kunta | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä | ||
Helsingin yliopisto | ||
Hirvensalmen kunta | ||
Hollolan kunta | ||
HSY Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä | ||
Huittisten kaupunki | ||
Humanistinen ammattikorkeakoulu | ||
Humppilan kunta | ||
Hyrynsalmen kunta | ||
Hyvinkään kaupunki | ||
Hyvinvointiala HALI ry | ||
Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy | ||
Hämeen ammattikorkeakoulu | ||
Hämeen Maakuntaliitto, kuntayhtymä | ||
Hämeenkyrön kunta | ||
Hämeenlinnan kaupunki | ||
Hätäkeskuslaitos | ||
Iin kunta | ||
Iisalmen kaupunki | ||
Iitin kunta | ||
Ikaalisten kaupunki | ||
Ilmajoen kunta | ||
Ilmatieteen laitos | ||
Ilomantsin kunta | ||
Imatran kaupunki | ||
Inarin kunta | ||
Inkoon kunta | ||
Isojoen kunta | ||
Isokyrön kunta | ||
Itä-Savon koulutuskuntayhtymä | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Janakkalan kunta | ||
Joensuun kaupunki | ||
Jokioisten kunta | ||
Joroisten kunta | ||
Joutsan kunta | ||
Julkisten hankintojen yhdistys | ||
Juuan kunta | ||
Juupajoen kunta | ||
Juvan kunta | ||
Jyväskylän ammattikorkeakoulu | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Jyväskylän yliopisto | ||
Jämijärven kunta | ||
Jämsän kaupunki | ||
Järvenpään kaupunki | ||
Järviseudun Koulutuskuntayhtymä | ||
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu | ||
Kaarinan kaupunki | ||
Kaavin kunta | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kainuun liitto | ||
Kajaanin ammattikorkeakoulu | ||
Kajaanin kaupunki | ||
Kalajoen kaupunki | ||
Kangasalan kunta | ||
Kangasniemen kunta | ||
Kankaanpään kaupunki | ||
Kannonkosken kunta | ||
Kannuksen kaupunki | ||
Kansallisarkisto | ||
Kansaneläkelaitos | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | ||
Karelia-ammattikorkeakoulu | ||
Karijoen kunta | ||
Karkkilan kaupunki | ||
Karstulan kunta | ||
Karvian kunta | ||
Kaskisten kaupunki | ||
Kauhajoen kaupunki | ||
Kauhavan kaupunki | ||
Kauniaisten kaupunki | ||
Kaustisen kunta | ||
Keiteleen kunta | ||
Kemijärven kaupunki | ||
Kemin kaupunki | ||
Keminmaan kunta | ||
Kemi-Tornionlaakson koulutuskuntayhtymä Lappia | ||
Kemiönsaaren kunta | ||
Kempeleen kunta | ||
Keravan kaupunki | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Pohjanmaan Koulutusyhtymä | ||
Keski-Pohjanmaan liitto - Förbundet för Mellersta Österbotten kuntayhtymä | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen liitto | ||
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä | ||
Keskuskauppakamari | ||
Keuruun kaupunki | ||
Keva | ||
Kihniön kunta | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kinnulan kunta | ||
Kirkkohallitus | ||
Kirkkonummen kunta | ||
Kiteen kaupunki | ||
Kittilän kunta | ||
Kiuruveden kaupunki | ||
Kivijärven kunta | ||
Kokemäen kaupunki | ||
Kokkolan kaupunki | ||
Kolarin kunta | ||
Konneveden kunta | ||
Kontiolahden kunta | ||
Korpelan Voima kuntayhtymä | ||
Korsnäs kommun | ||
Kosken Tl kunta | ||
Kotkan - Haminan seudun koulutuskuntayhtymä | ||
Kotkan kaupunki | ||
Kouvolan kaupunki | ||
Kristiinankaupungin kaupunki | ||
Kruunupyyn kunta | ||
Kuhmoisten kunta | ||
Kuhmon kaupunki | ||
Kunnallinen työmarkkinalaitos | ||
Kuntien Hankintapalvelut KuHa Oy | ||
Kuntien takauskeskus | ||
Kuntien Tiera Oy | ||
Kuopion kaupunki | ||
Kuortaneen kunta | ||
Kurikan kaupunki | ||
Kustavin kunta | ||
Kuusamon kaupunki | ||
Kvarnen samkommun | ||
Kymenlaakson hyvinvointialue | ||
Kymenlaakson liitto | ||
Kyyjärven kunta | ||
Kärkölän kunta | ||
Kärsämäen kunta | ||
LAB-ammattikorkeakoulu | ||
Lahden kaupunki | ||
Laihian kunta | ||
Laitilan kaupunki | ||
Lapin ammattikorkeakoulu | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
Lapin Jätehuolto kuntayhtymä | ||
Lapin liitto | ||
Lapin yliopisto | ||
Lapinjärven kunta | ||
Lapinlahden kunta | ||
Lappajärven kunta | ||
Lappeenrannan kaupunki | ||
Lappeenrannan-Lahden teknillinen yliopisto | ||
Lapuan kaupunki | ||
Laukaan kunta | ||
Laurea-ammattikorkeakoulu | ||
Lemin kunta | ||
Lempäälän kunta | ||
Leppävirran kunta | ||
Lestijärven kunta | ||
Liedon kaupunki | ||
Lieksan kaupunki | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
Liikenteenohjausyhtiö Fintraffic | ||
Limingan kunta | ||
Liperin kunta | ||
Lohjan kaupunki | ||
Loimaan kaupunki | ||
Lopen kunta | ||
Lounais-Hämeen koulutuskuntayhtymä | ||
Loviisan kaupunki | ||
Luhangan kunta | ||
Luksia, Länsi-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä | ||
Lumijoen kunta | ||
Luodon kunta | ||
Luonnonvarakeskus Luke | ||
Luumäen kunta | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Maalahden kunta | ||
Maanmittauslaitos | ||
Maanpuolustuskorkeakoulu | ||
Maatalousyrittäjien eläkelaitos | ||
Marttilan kunta | ||
Maskun kunta | ||
Meidän IT ja talous Oy | ||
Merijärven kunta | ||
Merikarvian kunta | ||
Metropolia Ammattikorkeakoulu | ||
Metsähallitus | ||
Miehikkälän kunta | ||
Mikkelin kaupunki | ||
Monetra Oy | ||
Motiva Oy | ||
Muhoksen kunta | ||
Multian kunta | ||
Muonion kunta | ||
Museovirasto | ||
Mustasaaren kunta | ||
Muuramen kunta | ||
Mynämäen kunta | ||
Myrskylän kunta | ||
Mäntsälän kunta | ||
Mänttä-Vilppulan kaupunki | ||
Mäntyharjun kunta | ||
Naantalin kaupunki | ||
Nakkilan kunta | ||
Nivalan kaupunki | ||
Nokian kaupunki | ||
Nousiaisten kunta | ||
Nurmeksen kaupunki | ||
Nurmijärven kunta | ||
Närpiön kaupunki | ||
Oikeusministeriö | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Optima samkommun | ||
Orimattilan kaupunki | ||
Oripään kunta | ||
Oriveden kaupunki | ||
Oulaisten kaupunki | ||
Oulun ammattikorkeakoulu | ||
Oulun kaupunki | ||
Oulun seudun koulutuskuntayhtymä (OSEKK) | ||
Oulun yliopisto | ||
Oulunkaaren kuntayhtymä | ||
Outokummun kaupunki | ||
Oy Apotti Ab | ||
Padasjoen kunta | ||
Paimion kaupunki | ||
Paltamon kunta | ||
Paraisten kaupunki | ||
Parikkalan kunta | ||
Parkanon kaupunki | ||
Patentti- ja rekisterihallitus PRH | ||
Pedersören kunta | ||
Pelastusopisto | ||
Pelkosenniemen kunta | ||
Pellon kunta | ||
Perhon kunta | ||
Pertunmaan kunta | ||
Petäjäveden kunta | ||
Pieksämäen kaupunki | ||
Pielaveden kunta | ||
Pietarsaaren kaupunki | ||
Pihtiputaan kunta | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue | ||
Pirkanmaan liitto | ||
Pirkkalan kunta | ||
Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan Koulutuskuntayhtymä | ||
Pohjois-Karjalan maakuntaliitto | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Pohjois-Savon Liitto-Maakuntayhtymä | ||
Poliisihallitus | ||
Polvijärven kunta | ||
Pomarkun kunta | ||
Porin kaupunki | ||
Pornaisten kunta | ||
Porvoon kaupunki | ||
Posion kunta | ||
Pudasjärven kaupunki | ||
Pukkilan kunta | ||
Punkalaitumen kunta | ||
Puolangan kunta | ||
Puolustusministeriö | ||
Puolustusvoimat | ||
Puumalan kunta | ||
Pyhtään kunta | ||
Pyhäjoen kunta | ||
Pyhäjärven kaupunki | ||
Pyhännän kunta | ||
Pyhärannan kunta | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Päijät-Hämeen liitto | ||
Pälkäneen kunta | ||
Pöytyän kunta | ||
Raahen kaupunki | ||
Raaseporin kaupunki | ||
Rahoitusvakausvirasto | ||
Raision kaupunki | ||
Raision seudun koulutuskuntayhtymä | ||
Rajavartiolaitos | ||
Rantasalmen kunta | ||
Ranuan kunta | ||
Rauman kaupunki | ||
Rautalammin kunta | ||
Rautavaaran kunta | ||
Rautjärven kunta | ||
Reisjärven kunta | ||
Riihimäen kaupunki | ||
Rikosseuraamuslaitos | ||
Ristijärven kunta | ||
Rovaniemen kaupunki | ||
Ruokavirasto | ||
Ruokolahden kunta | ||
Ruoveden kunta | ||
Ruskon kunta | ||
Rääkkylän kunta | ||
Saarijärven kaupunki | ||
Sallan kunta | ||
Salon kaupunki | ||
Salon Seudun Koulutuskuntayhtymä | ||
Samkommunen för Yrkesutbildning i Östra Nyland | ||
Sarastia Oy | ||
SASKY koulutuskuntayhtymä | ||
Sastamalan kaupunki | ||
Satakunnan ammattikorkeakoulu | ||
Satakunnan hyvinvointialue | ||
Satakunnan koulutuskuntayhtymä | ||
Satakuntaliitto | ||
Sauvon kunta | ||
Savitaipaleen kunta | ||
Savon Koulutuskuntayhtymä | ||
Savonia-ammattikorkeakoulu | ||
Savonlinnan kaupunki | ||
Savukosken kunta | ||
Seinäjoen ammattikorkeakoulu | ||
Seinäjoen kaupunki | ||
Seinäjoen koulutuskuntayhtymä | ||
Selvitys julkisen hankintojen säästökeinoista tekijä | ||
Selvitys julkisen hankintojen säästökeinoista tekijä | ||
Senaatti-konserni | ||
Sensia Oy | ||
Sievin kunta | ||
Siikaisten kunta | ||
Siikajoen kunta | ||
Siikalatvan kunta | ||
Siilinjärven kunta | ||
Simon kunta | ||
Sipoon kunta | ||
Sisäiset tarkastajat ry. | ||
Sisäministeriö | ||
Siuntion kunta | ||
SK Hankintapalvelut Oy | ||
Sodankylän kunta | ||
Soinin kunta | ||
Someron kaupunki | ||
Sonkajärven kunta | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunta | ||
SOSTE ry | ||
Sotkamon kunta | ||
Statens ämbetsverk på Åland | ||
STUK International | ||
Sulkavan kunta | ||
Suojelupoliisi | ||
Suomen Akatemia | ||
Suomen Asianajajaliitto ry | ||
Suomen Erillisverkot | ||
Suomen Kaasuverkko | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen Lakimiesliitto ry | ||
Suomen metsäkeskus | ||
Suomen Pankki | ||
Suomen ympäristökeskus | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Suomenlinnan hoitokunta | ||
Suomussalmen kunta | ||
Suonenjoen kaupunki | ||
Suupohjan Koulutuskuntayhtymä | ||
Svenska handelshögskolan | ||
Svenska Österbottens förbund för Utbildning och Kultur | ||
Sysmän kunta | ||
Syyttäjälaitos | ||
Säkylän kunta | ||
Säteilyturvakeskus STUK | ||
Taipalsaaren kunta | ||
Taivalkosken kunta | ||
Taivassalon kunta | ||
Tammelan kunta | ||
Tampereen ammattikorkeakoulu | ||
Tampereen kaupunki | ||
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä | ||
Tampereen Yliopisto | ||
Tasavallan presidentin kanslia | ||
Teknologian tutkimuskeskus VTT | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL | ||
Tervolan kunta | ||
Tervon kunta | ||
Teuvan kunta | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Tilastokeskus | ||
Tohmajärven kunta | ||
Toholammin kunta | ||
Toivakan kunta | ||
Tornion kaupunki | ||
Tulli | ||
Tuomi Logistiikka Oy | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Turun ammattikorkeakoulu | ||
Turun kaupunki | ||
Turun yliopisto | ||
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes | ||
Tuusniemen kunta | ||
Tuusulan kunta | ||
Tyrnävän kunta | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työterveyslaitos | ||
Ulkoministeriö | ||
Ulkopoliittinen instituutti | ||
Ulosottolaitos | ||
Ulvilan kaupunki | ||
Urjalan kunta | ||
Utajärven kunta | ||
Utsjoen kunta | ||
Uudenkaarlepyyn kaupunki | ||
Uudenkaupungin kaupunki | ||
Uudenmaan liitto - Nylands förbund | ||
Uuraisten kunta | ||
Vaalan kunta | ||
Vaasan ammattikorkeakoulu | ||
Vaasan kaupunki | ||
Vaasan Yliopisto | ||
Valkeakosken kaupunki | ||
Valkeakosken seudun koulutuskuntayhtymä | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | ||
Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus Palkeet | ||
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiontalouden tarkastusvirasto VTV | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue | ||
Vantaan kaupunki | ||
Varkauden kaupunki | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue | ||
Varsinais-Suomen liitto - Egentliga Finlands förbund | ||
Vatajankosken Sähkön kuntayhtymä | ||
Vehmaan kunta | ||
Verohallinto | ||
Vesannon kunta | ||
Vesilahden kunta | ||
Vetelin kunta | ||
Vieremän kunta | ||
Vihdin kunta | ||
Viitasaaren kaupunki | ||
Vimpelin kunta | ||
Virolahden kunta | ||
Virtain kaupunki | ||
Västra Nylands Folkhögskola | ||
Väylävirasto | ||
Vöyrin kunta | ||
Ylitornion kunta | ||
Ylivieskan kaupunki | ||
Ylöjärven kaupunki | ||
Ympäristöministeriö | ||
Ypäjän kunta | ||
Yrkehögskolan Arcada | ||
Yrkehögskolan Novia | ||
Åbo Akademi | ||
Ähtärin kaupunki | ||
Äänekosken Ammatillisen Koulutuksen kuntayhtymä | ||
Äänekosken kaupunki | ||
Österbottens förbund - Pohjanmaan liitto kuntayhtymä |