Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Ravintola- ja catering-alan perustutkinnon perusteiden luonnos
Diarienummer för begäran om utlåtande: OPH- 898- 2023
Svarstiden gick ut: 10.4.2023
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Opetushallitus pyytää lausuntoanne ravintola- ja catering-alan perustutkinnon perusteiden luonnoksesta.
Bakgrund
Opetushallitus määrää tutkinnon perusteet ammatillisen koulutuksen tutkintorakenteessa oleville ammatillisille tutkinnoille. Tutkinnon perusteiden uudistaminen on tehty laajassa yhtiestyössä työ- ja elinkeinoelämän, koulutuksen järjestäjien ja muiden sidosryhmien kanssa. Ravintola- ja catering-alan perustutkinnon perusteet on uudistettu ja niiden on tarkoitus tulla voimaan 1.8.2024.
Målsättningar
Uudistuksen tavoite on ollut ottaa käyttöön kaikille perustutkinnoille yhtenäinen osaamisen arviointikriteeristö. Tutkinnon muodostuminen ja ammatillisten tutkinnon osien ammattitaitovaatimukset ja sisällöt on tarkistettu työelämästä tulleiden osaamistarpeiden pohjalta.
Tutkinnossa on edelleen kaksi osaamisalaa: asiakaspalvelun (tarjoilija) ja ruokapalvelun (kokki) osaamisalat. Tutkintoon ei ole lisätty uusia tutkinnon osia eikä myöskään ole poistettu tutkinnon osia. Tutkinnon osien osaamispisteet on tarkistettu.
Yhteiset tutkinnon osat ja kaikkiin ammatillisiin perustutkintoihin sisältyvät yhteiset ammatilliset valinnaiset tutkinnon osat (huippuosaajana toimiminen, ilmastovastuullinen toiminta, työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen, kansainvälisessä työympäristössä toimiminen, yritystoiminnan suunnittelu ja yrityksessä toimiminen) on uudistettu jo aiemmin. Ne tulivat voimaan kaikissa perustutkinnoissa 1.8.2022 alkaen, joten tämä lausuntopyyntö ei koske näitä tutkinnon osia.
Tutkinnossa on edelleen kaksi osaamisalaa: asiakaspalvelun (tarjoilija) ja ruokapalvelun (kokki) osaamisalat. Tutkintoon ei ole lisätty uusia tutkinnon osia eikä myöskään ole poistettu tutkinnon osia. Tutkinnon osien osaamispisteet on tarkistettu.
Yhteiset tutkinnon osat ja kaikkiin ammatillisiin perustutkintoihin sisältyvät yhteiset ammatilliset valinnaiset tutkinnon osat (huippuosaajana toimiminen, ilmastovastuullinen toiminta, työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen, kansainvälisessä työympäristössä toimiminen, yritystoiminnan suunnittelu ja yrityksessä toimiminen) on uudistettu jo aiemmin. Ne tulivat voimaan kaikissa perustutkinnoissa 1.8.2022 alkaen, joten tämä lausuntopyyntö ei koske näitä tutkinnon osia.
Liitteet:
Tidtabell
Lausunnot pyydetään toimittamaan viimeistään 10.4.2023.
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunnot pyydämme seuraavista asioista:
- tutkinnon muodostumisesta ja tutkinnon osien sisällöstä
- tutkinnon perusteiden työelämälähtöisyydestä, selkeydestä ja ymmärrettävyydestä.
Lausunnossa pyydetään kiinnittämään huomiota tutkinnon muodostumisen osalta erityisesti seuraaviin kokonaisuuksiin:
- pakollisissa tutkinnon osissa on työelämässä vaadittava keskeinen osaaminen
- valinnaiset tutkinnon osat antavat laaja-alaisia valmiuksia alan eri tehtäviin
- tutkinnon muodostuminen mahdollistaa monipuolisen opintopolun työelämän eri tarpeisiin.
Lausunnossa pyydetään kiinnittämään huomiota tutkinnon osien osalta erityisesti seuraaviin kokonaisuuksiin:
- osaaminen (tiedot, taidot ja pätevyydet) on ajantasaista ja huomioi tulevaisuuden osaamistarpeet
- termistö on selkeää, ymmärrettävää ja toimialalla yleisesti käytössä olevaa
- osaaminen voidaan hankkia, osoittaa ja arvioida aidoissa työelämän tehtävissä erilaisilla työpaikoilla.
Pyydämme mainitsemaan lausunnossa, mihin tutkinnon osaan palaute kohdistuu.
Opetushallitus julkaisee kaikki ammatillista koulutusta koskevat lausuntopyynnöt Lausuntopalvelu.fi:ssä. Lausuntopalvelu.fi on oikeusministeriön palvelu, joka tarjoaa mahdollisuuden pyytää ja antaa lausuntoja sähköisesti. Kaikki julkishallinnon viranomaiset voivat julkaista lausuntopyyntöjä palvelussa. Lausuntoja saavat antaa kaikki organisaatiot ja kansalaiset. Lausuntopyyntö pyydetään tarvittaessa välittämään eteenpäin organisaatiossanne tai yhteisössänne. Lausuntoja toivotaan muiltakin kuin jakelussa olevilta.
Tutkintojen perusteiden sisältö viimeistellään saatujen lausuntojen pohjalta.
- tutkinnon muodostumisesta ja tutkinnon osien sisällöstä
- tutkinnon perusteiden työelämälähtöisyydestä, selkeydestä ja ymmärrettävyydestä.
Lausunnossa pyydetään kiinnittämään huomiota tutkinnon muodostumisen osalta erityisesti seuraaviin kokonaisuuksiin:
- pakollisissa tutkinnon osissa on työelämässä vaadittava keskeinen osaaminen
- valinnaiset tutkinnon osat antavat laaja-alaisia valmiuksia alan eri tehtäviin
- tutkinnon muodostuminen mahdollistaa monipuolisen opintopolun työelämän eri tarpeisiin.
Lausunnossa pyydetään kiinnittämään huomiota tutkinnon osien osalta erityisesti seuraaviin kokonaisuuksiin:
- osaaminen (tiedot, taidot ja pätevyydet) on ajantasaista ja huomioi tulevaisuuden osaamistarpeet
- termistö on selkeää, ymmärrettävää ja toimialalla yleisesti käytössä olevaa
- osaaminen voidaan hankkia, osoittaa ja arvioida aidoissa työelämän tehtävissä erilaisilla työpaikoilla.
Pyydämme mainitsemaan lausunnossa, mihin tutkinnon osaan palaute kohdistuu.
Opetushallitus julkaisee kaikki ammatillista koulutusta koskevat lausuntopyynnöt Lausuntopalvelu.fi:ssä. Lausuntopalvelu.fi on oikeusministeriön palvelu, joka tarjoaa mahdollisuuden pyytää ja antaa lausuntoja sähköisesti. Kaikki julkishallinnon viranomaiset voivat julkaista lausuntopyyntöjä palvelussa. Lausuntoja saavat antaa kaikki organisaatiot ja kansalaiset. Lausuntopyyntö pyydetään tarvittaessa välittämään eteenpäin organisaatiossanne tai yhteisössänne. Lausuntoja toivotaan muiltakin kuin jakelussa olevilta.
Tutkintojen perusteiden sisältö viimeistellään saatujen lausuntojen pohjalta.
Valmistelijat
Ravintola- ja catering-alan perustutkinnon perusteiden luonnos on valmisteltu yhteistyössäkoulutuskeskus Salpaus kuntayhtymänsekä työelämän edustajien, koulutuksen järjestäjien ja asiantuntijoiden kanssa. Uudistustyön alussa tehtiin osaamistarpeisiin liittyvä kysely ja uudistustyötä tehtiin vuoden 2022 aikana kahdessa ravintola- ja catering-alan toimijoillekohdennetuissa avoimissa työpajoissa.Tutkinnon perusteiden uudistamista on käsitelty useissa ravitsemisalan työelämätoimikunnan ja osaamisen ennakointifoorumin kokouksissa.
Lisätietoja antaa opetusneuvos Merja Lahdenkauppi ([email protected]).
Lisätietoja antaa opetusneuvos Merja Lahdenkauppi ([email protected]).
Sändlista:
AEL-Amiedu Oy | ||
Ahlmanin koulun Säätiö sr | ||
Aitoon Emäntäkoulu Oy | ||
Akava ry | ||
Ammattikeittiöosaajat ry | ||
Ammattiliitto Pro | ||
Ammattiopisto Luovi Oy | ||
Ammattiopisto Spesia Oy | ||
Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry | ||
Axxell Utbildning Ab | ||
Careeria Oy | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Elinkeinoelämän Oppilaitokset EOL ry | ||
Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia | ||
Etelä-Karjalan Koulutuskuntayhtymä | ||
Etelä-Savon Koulutus Oy | ||
Helsingin kaupunki | ||
Hyria koulutus Oy | ||
Itä-Karjalan Kansanopistoseura ry | ||
Itä-Savon koulutuskuntayhtymä | ||
Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymä | ||
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry | ||
Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia | ||
Jyväskylän Talouskouluyhdistys r.y. | ||
Järviseudun Koulutuskuntayhtymä | ||
Kajaanin kaupunki | ||
Kemi-Tornionlaakson koulutuskuntayhtymä Lappia | ||
Keski-Pohjanmaan Koulutusyhtymä | ||
Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä | ||
Kiipulasäätiö sr | ||
Kirkkopalvelut ry | ||
Kotkan-Haminan seudun koulutuskuntayhtymä | ||
Koulutuskeskus Salpaus -kuntayhtymä | ||
Koulutuskuntayhtymä Brahe | ||
Koulutuskuntayhtymä OSAO | ||
Koulutuskuntayhtymä Tavastia | ||
Kouvolan Ammattiopisto Oy | ||
Kuntatyönantajat KT | ||
Kuopion Talouskoulun kannatusyhdistys r.y. | ||
Live-säätiö sr | ||
Lounais-Hämeen koulutuskuntayhtymä | ||
Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymä | ||
Luksia, Länsi-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä | ||
Länsirannikon Koulutus Oy | ||
Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry | ||
Marttayhdistysten liitto ry | ||
Opettajien Ammattijärjestö OAJ | ||
OPH/Työelämätoimikunta | ||
Optima samkommun | ||
Palvelualojen ammattiliitto PAM | ||
Perho Liiketalousopisto Oy | ||
Pohjois-Karjalan Koulutuskuntayhtymä | ||
Raision Seudun Koulutuskuntayhtymä | ||
Rovaniemen Koulutuskuntayhtymä | ||
Saamelaisalueen Koulutuskeskus | ||
Salon Seudun Koulutuskuntayhtymä | ||
SASKY koulutuskuntayhtymä | ||
Satakunnan koulutuskuntayhtymä | ||
Savon Koulutuskuntayhtymä | ||
Seinäjoen koulutuskuntayhtymä | ||
Sivistystyönantajat | ||
STTK ry | ||
Suomen ammattiin opiskelevien liitto Sakki ry | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK | ||
Suomen baarimestarien ja kannattajien kerho FBSK | ||
Suomen Diakoniaopisto - SDO Oy | ||
Suomen Hovimestarien Kilta ry | ||
Suomen Keittiömestarit ry | ||
Suomen Kuntaliitto ry | ||
Suomen Merimies – Unioni SMU ry | ||
Suomen Nuoriso-opiston Kannatusyhdistys ry | ||
Suomen Opiskelija-Allianssi – OSKU ry | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Suupohjan Koulutuskuntayhtymä | ||
Svenska Framtidsskolan i Helsingforsregionen Ab | ||
Svenska Österbottens förbund för Utbildning och Kultur | ||
Tampereen Aikuiskoulutussäätiö sr | ||
Tampereen kaupunki | ||
Turun Aikuiskoulutussäätiö sr | ||
Turun kaupunki | ||
Työtehoseura ry, ruotsiksi Arbetseffektivitetsföreningen rf | ||
Vaasan kaupunki | ||
Valkeakosken seudun koulutuskuntayhtymä | ||
Valtion työmarkkinalaitos VTML | ||
Vantaan kaupunki | ||
Ylä-Savon koulutuskuntayhtymä | ||
Äänekosken Ammatillisen Koulutuksen kuntayhtymä |
Asiasanat
Ammatillinen koulutus Tutkinnon perusteet