Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ett försök med rekryteringsstöd
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/1269/2021
Svarstiden gick ut: 21.6.2021
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Työ- ja elinkeinoministeriö pyytää lausuntoja rekrytointitukikokeilua koskevasta hallituksen esitysluonnoksesta.
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki rekrytointitukikokeilusta. Lisäksi ehdotetaan muutettavaksi väliaikaisesti julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annettua lakia (916/2012), tulotietojärjestelmästä annettua lakia (53/2018) ja rikosrekisterilakia (770/1993).
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki rekrytointitukikokeilusta. Lisäksi ehdotetaan muutettavaksi väliaikaisesti julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annettua lakia (916/2012), tulotietojärjestelmästä annettua lakia (53/2018) ja rikosrekisterilakia (770/1993).
Bakgrund
Pääministeri Marinin hallituksen ohjelman mukaan pk-yritysten kasvua tuetaan aloittamalla rekrytointitukikokeilu, jolla edistetään kohtaantoa ja alennetaan työttömien rekrytointikynnystä pk-yrityksiin. Hallitusohjelman mukaan yksinyrittäjän riskiä palkata ensimmäinen työntekijä madalletaan luomalla hallinnoltaan mahdollisimman kevyt tuki ensimmäisen työntekijän palkkaamiseen. Lisäksi hallitusohjelmassa todetaan valmisteltavaksi yrityksen ensimmäisen ulkopuolisen työntekijän palkkausta tukeva toimintamalli ja tehtäväksi tätä koskeva kokeilu.
Målsättningar
Kokeiltavan rekrytointituen tavoitteena on madaltaa yritysten kynnystä ensimmäisen työntekijän palkkaamiseen ja edistää siten uusien työnantajayritysten syntymistä ja tätä kautta myös yritystoiminnan kasvua ja työllisyyttä. Kokeilun tavoitteena on hankkia tietoa siitä, onko tuella edellä mainittuja vaikutuksia.
Kokeilun kohdejoukoksi ehdotetaan yrityksiä, joilla ei ole ollut edeltävien 12 kuukauden aikana ulkopuolista palkattua työvoimaa ja joiden liikevaihto vuonna 2021 on vähintään 15 000 mutta enintään miljoona euroa. Kohdejoukkoon eivät kuuluisi yritykset, joiden kotipaikka on Ahvenanmaalla, eikä yritykset, joiden päätoimiala on maatalouden alkutuotanto, kalastus tai vesiviljely. Lisäksi kohdejoukkoon kuulumiselle asetettaisiin eräitä muita edellytyksiä.
Kokeilu toteutettaisiin kontrolloituna kokeena, jossa kohdejoukkoon kuuluvista yrityksistä valittaisiin satunnaisotannalla kokeilu- ja verrokkiryhmä. Kokeiluryhmään kuuluville yrityksille tarjottaisiin rekrytointitukea, jonka määrä yhdelle yritykselle olisi 10 000 euroa ja jota maksettaisiin toteutuneiden palkkakustannusten perusteella. Tukea maksettaisiin 50 prosenttia työntekijöiden palkoista enintään 12 kuukauden ajalta, kuitenkin enintään edellä mainittuun enimmäismäärään saakka. Tuki myönnettäisiin vähämerkityksisenä tukena.
Kokeilun aikana voitaisiin valita uusi kokeilu- ja verrokkiryhmä, jos ensimmäisen kokeiluryhmän puitteissa tukea hyödyntävien yritysten määrä jäisi alle 900 yrityksen.
Kokeilun kohdejoukoksi ehdotetaan yrityksiä, joilla ei ole ollut edeltävien 12 kuukauden aikana ulkopuolista palkattua työvoimaa ja joiden liikevaihto vuonna 2021 on vähintään 15 000 mutta enintään miljoona euroa. Kohdejoukkoon eivät kuuluisi yritykset, joiden kotipaikka on Ahvenanmaalla, eikä yritykset, joiden päätoimiala on maatalouden alkutuotanto, kalastus tai vesiviljely. Lisäksi kohdejoukkoon kuulumiselle asetettaisiin eräitä muita edellytyksiä.
Kokeilu toteutettaisiin kontrolloituna kokeena, jossa kohdejoukkoon kuuluvista yrityksistä valittaisiin satunnaisotannalla kokeilu- ja verrokkiryhmä. Kokeiluryhmään kuuluville yrityksille tarjottaisiin rekrytointitukea, jonka määrä yhdelle yritykselle olisi 10 000 euroa ja jota maksettaisiin toteutuneiden palkkakustannusten perusteella. Tukea maksettaisiin 50 prosenttia työntekijöiden palkoista enintään 12 kuukauden ajalta, kuitenkin enintään edellä mainittuun enimmäismäärään saakka. Tuki myönnettäisiin vähämerkityksisenä tukena.
Kokeilun aikana voitaisiin valita uusi kokeilu- ja verrokkiryhmä, jos ensimmäisen kokeiluryhmän puitteissa tukea hyödyntävien yritysten määrä jäisi alle 900 yrityksen.
Länkar:
Bilagor:
Tidtabell
Lausunnot pyydetään antamaan viimeistään 21.6.2021.
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut. HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut. HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Beredare
Lisätietoja antavat erityisasiantuntija Ville Heinonen ja vanhempi hallitussihteeri Kirsi Hyttinen, sähköposti: [email protected]
Sändlista:
Akava ry | ||
Ari Hyytinen, Hanken Svenska handelshögskolan | ||
Elinkeinoelämän tutkimuslaitos ETLA | ||
ELY-keskusten ja TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskus | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Savon TE-toimisto | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hämeen TE-toimisto | ||
Kaakkois-Suomen TE-toimisto | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kainuun TE-toimisto | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keski-Suomen TE-toimisto | ||
Kuntatyönantajat KT | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapin TE-toimisto | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Oikeusministeriö | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Olavi Kangas, Turun yliopisto | ||
Palkansaajien tutkimuslaitos PT | ||
Pellervon taloustutkimus PTT | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pirkanmaan TE-toimisto | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan TE-toimisto | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon TE-toimisto | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satakunnan TE-toimisto | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry | ||
Suomen Uusyrityskeskukset ry | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Uudenmaan TE-toimisto | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT | ||
Valtioneuvoston oikeuskansleri | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen TE-toimisto | ||
Verohallinto |