Lausuntopalvelu.fi

Utlåtande - Arviomuistio koskien sääntelyä kehitysyhteistyön järjestämisestä

Arviomuistio koskien sääntelyä kehitysyhteistyön järjestämisestä

Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/24322/2024

Svarstiden går ut: 21.3.2025

Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Lausuntopyynnön kohteena oleva asiakirja on arviomuistio, jossa alustavasti arvioidaan tarvetta säätää kehitysyhteistyön järjestämistä koskevasta lainsäädännöstä. Arviomuistio on laadittu hallituksen esityksen muotoon asian jatkovalmistelun sujuvoittamiseksi. Arviomuistion arvioinnin tuloksena ehdotetaan säädettäväksi uusi laki kehitysyhteistyön järjestämisestä, jonka tarkoituksena olisi päivittää kehitysyhteistyötä koskeva suppea lainsäädäntö perustuslain vaatimalle tasolle ja koota yhteen kehitysyhteistyön järjestämistä koskevat säännökset. Puheena olevan arviomuistion kanssa samaan aikaan lausuntokierroksella lausuntopalvelussa on ulkoministeriön arviomuistio kehityspoliittisia lainoja ja sijoituksia koskevan lainsäädännön uudistamisesta. Kahdella arviomuistiolla on liityntöjä ja viittauksia keskenään.
Bakgrund
Kehitysyhteistyön säädösvalmisteluhankkeen asettamisen taustalla on kehitysyhteistyötä koskevan lainsäädännön puutteellisuus, vanhentuminen ja välttämättömät päivitystarpeet. Nykyinen lainsäädäntö on peräisin 1980-luvulta eikä se ole enää kehitysyhteistyön toimintatapojen ja toimintaympäristön muutosten myötä ajan tasalla. Lisäksi nykyisen kehitysyhteistyötä koskevan lainsäädännön jälkeen voimaan tulleet perustuslaki ja EU-sääntely asettavat lainsäädännöllisiä vaatimuksia, joita nykyisessä kehitysyhteistyötä koskevassa sääntelyssä ei ole huomioitu.
Målsättningar

Arviomuistiossa pyritään arvioimaan kehitysyhteistyön sääntelytarpeita kattavasti. Arvioitavana on mm. kuinka varmistetaan perustuslain 124 §:n vaatimus lailla säätämisestä koskien julkisten hallintotehtävien siirtämistä. Ulkoministeriö on hankkinut viranomaisten lisäksi yksityisiltä toimijoilta asiantuntijapalveluita tehtäviin, joita sen ei ole ollut tarkoituksenmukaista itse hoitaa ja johon sillä ei itsellään ole resursseja tai erityisosaamista. Arviomuistion tarkoituksena on arvioida ulkoministeriön ulkoistamien tehtävien suhdetta julkisen hallintotehtävän käsitteeseen ja uudella lailla voitaisiin säätää julkiseksi hallintotehtäväksi katsottavien tehtävien siirtämisestä. Lisäksi arviomuistiossa arvioidaan tulevaisuuden ulkoistamistarpeita ja niiden suhdetta julkisen hallintotehtävän käsitteeseen.

Arviomuistiolla on lisäksi tarkoitus selventää EU-delegoituun yhteistyöhön ja muiden valtioiden viranomaisten kehitysyhteistyöhön osallistumiseen liittyviä sääntelytarpeita, selvittää ilmoittajansuojeluun liittyviä sääntelytarpeita sekä arvioida valtionavustuslakiin kehitysyhteistyötä koskevia erityistilanteita koskevista poikkeuksista säätämistä. Arviomuistion laatimisen jälkeen valtiovarainministeriössä on käynnistetty myös valtionavustuslain osittaisuudistus. Arviomuistiossa mainitut poikkeukset valtiionavustuslakiin voidaan mahdollisesti viedä myös kokonaan tai osittain suoraan valtionavustuslakiin ja ministeriöt tekevät asiassa yhteistyötä. Ulkoministeriö toivoo kuitenkin lausuntoja arviomuistiossa esitetyistä poikkeuksista myös tähän lausuntopyyntöön.

Lisäksi arviomuistiossa on arvioitu muun lainsäädännön muutostarpeita. Voimassa oleva laki valtion virastojen ja laitosten osallistumisesta kehitysyhteistyöhön (nk. virastolaki ja IKI-laki, 382/89) määrittää vain kapeasti kehitysyhteistyön toimeenpanoon liittyviä tekijöitä, jonka takia se voitaisiin arvion mukaan kumota ja siinä säädetty toimivalta valtion muille viranomaisille osallistua kehitysyhteistyön toimeenpanoon päivittää uuteen lakiin. Nykyinen virastolain valtion virastoja ja laitoksia koskeva määritelmä voitaisiin yhtenäistää julkisuuslain (621/1999) kanssa koskemaan kaikkia viranomaisia ja kehitysyhteistyöhön osallistumista koskevaa virastolain vanhentunutta maksuperustesäännöstä  päivitettää. Arviomuistiossa arvioidaan lisäksi, että ulkoasiainhallintolaissa (204/2000) nyt säädetyn kehitysyhteistyötä koskevien valtiosopimusten tekemistä koskeva toimivaltasäännös voitaisiin siirtää uuteen lakiin.

Arviomuistion keskeisenä tarkoituksena on varmistaa kehitysyhteistyötehtävien järjestämisen ja toimeenpanon kattava säädöspohja ja perustuslainmukaisuuden varmistaminen etenkin perustuslain 124 §:n ja 2 § 3 momentin nojalla. Arviossa esitettyjen toimien tavoitteena olisi  mahdollistaa kehitysyhteistyöhankkeiden korkea laatu, hyvä riskienhallinta ja valtionhallinnon resurssien tehokas käyttö.
Liitteet:
Tidtabell
Lausunto pyydetään toimittamaan 21.3.2025 mennessä.
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. 

Mikäli ette halua käyttää lausuntopalvelua, on lausunto mahdollista antaa myös sähköpostitse lähettämällä lausunto ulkoministeriön kirjaamoon (kirjaamo.um(at)gov.fi). Sähköpostitse lähetetyissä lausunnoissa pyydetään käyttämään viitteenä diaarinumeroa VN/24322/2024.

Myös muut kuin alla Jakelu-kohdassa mainitut tahot voivat antaa lausunnon ja lausuntoja pyydetäänkin laajasti eri tyyppisiltä toimijoilta. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta: [email protected].

Lausuntopalvelussa annetut lausunnot ovat nähtävillä lausuntopalvelu.fi:ssä. Lausuntopalvelussa annetut lausunnot ja ministeriön kirjaamoon toimitetut muiden kuin yksityishenkilöiden lausunnot julkaistaan lisäksi hankkeen julkisilla hankesivuilla  (valtioneuvoston hankeikkuna). Yksityishenkilön antama lausunto julkaistaan hankesivuilla ainoastaan, jos kyseinen henkilö tätä pyytää.

VAHVA-ministeriöitä pyydetään ensisijaisesti antamaan lausunto lausuntopalvelu.fi:n kautta. Tämän lisäksi lausunto (vastaus) viedään VAHVAan.
Valmistelijat
Lausuntopyyntöön liittyvissä kysymyksissä voit ottaa yhteyttä yksikönpäällikkö Sanna Takalaan ([email protected]) 10.2.2025 alkaen ja lainsäädäntöneuvos Tanja Stormbomiin ([email protected]) 20.2.2025 alkaen.
Sändlista:
Abilis    
CMI    
Cowater    
Diakonissalaitos    
FIBS ry    
Fida    
Fingo    
Finnfund    
Finnwatch    
GTK    
HAUS    
Ilmatieteenlaitos    
KIOS    
Kirkon Ulkomaanapu sr    
LUKE    
Niras    
Oikeuskanslerin virasto    
OPH    
Pakolaisapu    
Pelastakaa lapset ry    
Plan    
Reilu Kauppa    
SASK    
Siemenpuu    
Solidaarisuus    
SPR    
Suomen Lähetysseura    
Suomen UNICEF    
SYKE    
Taksvärkki    
Valtiokonttori    
Valtiontalouden tarkastusvirasto    
Vammaiskumppanuus    
VERO    
Vikes    
World Vision    
WWF    
Väestöliitto    
YMCA    
Asiasanat

perustuslaki

arviomuistioluonnos

Ulkoministeriö

arviomuistio

kestävä kehitys

Ulko- ja turvallisuuspolitiikka

kehitysyhteistyö

julkinen valta

julkinen hallintotehtävä