
Ge utlåtande
Arviomuistio koskien sääntelyä kehitysyhteistyön järjestämisestä
Svarstiden går ut: 21.3.2025
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Bakgrund
Målsättningar
Arviomuistiossa pyritään arvioimaan kehitysyhteistyön sääntelytarpeita kattavasti. Arvioitavana on mm. kuinka varmistetaan perustuslain 124 §:n vaatimus lailla säätämisestä koskien julkisten hallintotehtävien siirtämistä. Ulkoministeriö on hankkinut viranomaisten lisäksi yksityisiltä toimijoilta asiantuntijapalveluita tehtäviin, joita sen ei ole ollut tarkoituksenmukaista itse hoitaa ja johon sillä ei itsellään ole resursseja tai erityisosaamista. Arviomuistion tarkoituksena on arvioida ulkoministeriön ulkoistamien tehtävien suhdetta julkisen hallintotehtävän käsitteeseen ja uudella lailla voitaisiin säätää julkiseksi hallintotehtäväksi katsottavien tehtävien siirtämisestä. Lisäksi arviomuistiossa arvioidaan tulevaisuuden ulkoistamistarpeita ja niiden suhdetta julkisen hallintotehtävän käsitteeseen.
Arviomuistiolla on lisäksi tarkoitus selventää EU-delegoituun yhteistyöhön ja muiden valtioiden viranomaisten kehitysyhteistyöhön osallistumiseen liittyviä sääntelytarpeita, selvittää ilmoittajansuojeluun liittyviä sääntelytarpeita sekä arvioida valtionavustuslakiin kehitysyhteistyötä koskevia erityistilanteita koskevista poikkeuksista säätämistä. Arviomuistion laatimisen jälkeen valtiovarainministeriössä on käynnistetty myös valtionavustuslain osittaisuudistus. Arviomuistiossa mainitut poikkeukset valtiionavustuslakiin voidaan mahdollisesti viedä myös kokonaan tai osittain suoraan valtionavustuslakiin ja ministeriöt tekevät asiassa yhteistyötä. Ulkoministeriö toivoo kuitenkin lausuntoja arviomuistiossa esitetyistä poikkeuksista myös tähän lausuntopyyntöön.
Lisäksi arviomuistiossa on arvioitu muun lainsäädännön muutostarpeita. Voimassa oleva laki valtion virastojen ja laitosten osallistumisesta kehitysyhteistyöhön (nk. virastolaki ja IKI-laki, 382/89) määrittää vain kapeasti kehitysyhteistyön toimeenpanoon liittyviä tekijöitä, jonka takia se voitaisiin arvion mukaan kumota ja siinä säädetty toimivalta valtion muille viranomaisille osallistua kehitysyhteistyön toimeenpanoon päivittää uuteen lakiin. Nykyinen virastolain valtion virastoja ja laitoksia koskeva määritelmä voitaisiin yhtenäistää julkisuuslain (621/1999) kanssa koskemaan kaikkia viranomaisia ja kehitysyhteistyöhön osallistumista koskevaa virastolain vanhentunutta maksuperustesäännöstä päivitettää. Arviomuistiossa arvioidaan lisäksi, että ulkoasiainhallintolaissa (204/2000) nyt säädetyn kehitysyhteistyötä koskevien valtiosopimusten tekemistä koskeva toimivaltasäännös voitaisiin siirtää uuteen lakiin.
Liitteet:
Tidtabell
Svarsanvisningar för mottagare
Mikäli ette halua käyttää lausuntopalvelua, on lausunto mahdollista antaa myös sähköpostitse lähettämällä lausunto ulkoministeriön kirjaamoon (kirjaamo.um(at)gov.fi). Sähköpostitse lähetetyissä lausunnoissa pyydetään käyttämään viitteenä diaarinumeroa VN/24322/2024.
Myös muut kuin alla Jakelu-kohdassa mainitut tahot voivat antaa lausunnon ja lausuntoja pyydetäänkin laajasti eri tyyppisiltä toimijoilta. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta: [email protected].
Lausuntopalvelussa annetut lausunnot ovat nähtävillä lausuntopalvelu.fi:ssä. Lausuntopalvelussa annetut lausunnot ja ministeriön kirjaamoon toimitetut muiden kuin yksityishenkilöiden lausunnot julkaistaan lisäksi hankkeen julkisilla hankesivuilla (valtioneuvoston hankeikkuna). Yksityishenkilön antama lausunto julkaistaan hankesivuilla ainoastaan, jos kyseinen henkilö tätä pyytää.
VAHVA-ministeriöitä pyydetään ensisijaisesti antamaan lausunto lausuntopalvelu.fi:n kautta. Tämän lisäksi lausunto (vastaus) viedään VAHVAan.
Valmistelijat
Sändlista:
Abilis | ||
CMI | ||
Cowater | ||
Diakonissalaitos | ||
FIBS ry | ||
Fida | ||
Fingo | ||
Finnfund | ||
Finnwatch | ||
GTK | ||
HAUS | ||
Ilmatieteenlaitos | ||
KIOS | ||
Kirkon Ulkomaanapu sr | ||
LUKE | ||
Niras | ||
Oikeuskanslerin virasto | ||
OPH | ||
Pakolaisapu | ||
Pelastakaa lapset ry | ||
Plan | ||
Reilu Kauppa | ||
SASK | ||
Siemenpuu | ||
Solidaarisuus | ||
SPR | ||
Suomen Lähetysseura | ||
Suomen UNICEF | ||
SYKE | ||
Taksvärkki | ||
Valtiokonttori | ||
Valtiontalouden tarkastusvirasto | ||
Vammaiskumppanuus | ||
VERO | ||
Vikes | ||
World Vision | ||
WWF | ||
Väestöliitto | ||
YMCA |
Asiasanat
perustuslaki
arviomuistioluonnos
Ulkoministeriö
arviomuistio
kestävä kehitys
Ulko- ja turvallisuuspolitiikka
kehitysyhteistyö
julkinen valta
julkinen hallintotehtävä