Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Utlåtande om utkastet till regeringens proposition med förslag till lag om ändring av lagen om välfärdsområden och och 2 och 17 § i lagen om ordnande av social- och hälsovården och räddningsväsendet i Nyland
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/1082/2024
Svarstiden gick ut: 30.5.2024
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Finansministeriet ber om ert utlåtande om utkastet till regeringens proposition med förslag till lag om ändring av lagen om välfärdsområden och och 2 och 17 § i lagen om ordnande av social- och hälsovården och räddningsväsendet i Nyland.
I propositionen föreslås det att lagen om välfärdsområden och lagen om ordnande av social- och hälsovården och räddningsväsendet i Nyland ändras.
Det föreslås att det till lagen om välfärdsområden fogas bestämmelser om ett förebyggande förfarande för ekonomisk styrning. Förfarandet är avsett för situationer där välfärdsområdets ekonomiska läge riskerar att äventyras på ett betydande sätt. Förhandlingsförfarandet ska vara beroende av prövning och kan inledas på basis av de nyckeltal för ekonomin som anges i lagen eller de kriterier som gäller innehållet i och genomförandet av budgeten och ekonomiplanen.
Ett förebyggande förfarande för ekonomisk styrning är välfärdsområdets och finansministeriets förhandlingsförfarande, vars syfte är att förhindra att välfärdsområdets ekonomiska läge äventyras. I samband med förfarandet kan välfärdsområdet utifrån den lägesbild som bildas vid förhandlingarna ges rekommendationer om sanering av ekonomin och tryggande av ordnandet av tjänster. I förfarandet deltar social- och hälsovårdsministeriet och inrikesministeriet, och i rekommendationerna samordnas de olika ministeriernas synpunkter på välfärdsområdets situation. De föreslagna bestämmelserna ska också tillämpas på HUS-sammanslutningen och Helsingfors stads särredovisade uppgifter inom social- och hälsovården och räddningsväsendet.
Dessutom föreslås ändringar i bestämmelserna om utvärderingsförfarande i välfärdsområdet och i vissa andra bestämmelser i lagen om välfärdsområden. Enligt propositionen kan finansministeriet inleda ett utvärderingsförfarande i välfärdsområdet, om välfärdsområdet en gång har beviljats tillläggsfinansiering enligt lagen om välfärdsområdenas finansiering. Det föreslås vissa tillägg till utvärderingsgruppens uppgifter och till rapporteringen om genomförandet av välfärdsområdets åtgärder. De föreslagna lagarna avses träda i kraft så snart som möjligt.
I propositionen föreslås det att lagen om välfärdsområden och lagen om ordnande av social- och hälsovården och räddningsväsendet i Nyland ändras.
Det föreslås att det till lagen om välfärdsområden fogas bestämmelser om ett förebyggande förfarande för ekonomisk styrning. Förfarandet är avsett för situationer där välfärdsområdets ekonomiska läge riskerar att äventyras på ett betydande sätt. Förhandlingsförfarandet ska vara beroende av prövning och kan inledas på basis av de nyckeltal för ekonomin som anges i lagen eller de kriterier som gäller innehållet i och genomförandet av budgeten och ekonomiplanen.
Ett förebyggande förfarande för ekonomisk styrning är välfärdsområdets och finansministeriets förhandlingsförfarande, vars syfte är att förhindra att välfärdsområdets ekonomiska läge äventyras. I samband med förfarandet kan välfärdsområdet utifrån den lägesbild som bildas vid förhandlingarna ges rekommendationer om sanering av ekonomin och tryggande av ordnandet av tjänster. I förfarandet deltar social- och hälsovårdsministeriet och inrikesministeriet, och i rekommendationerna samordnas de olika ministeriernas synpunkter på välfärdsområdets situation. De föreslagna bestämmelserna ska också tillämpas på HUS-sammanslutningen och Helsingfors stads särredovisade uppgifter inom social- och hälsovården och räddningsväsendet.
Dessutom föreslås ändringar i bestämmelserna om utvärderingsförfarande i välfärdsområdet och i vissa andra bestämmelser i lagen om välfärdsområden. Enligt propositionen kan finansministeriet inleda ett utvärderingsförfarande i välfärdsområdet, om välfärdsområdet en gång har beviljats tillläggsfinansiering enligt lagen om välfärdsområdenas finansiering. Det föreslås vissa tillägg till utvärderingsgruppens uppgifter och till rapporteringen om genomförandet av välfärdsområdets åtgärder. De föreslagna lagarna avses träda i kraft så snart som möjligt.
Bakgrund
Finansministeriet tillsatte den 29 augusti 2023 en arbetsgrupp för beredningen. En av arbetsgruppens uppgifter var att utifrån regeringsprogrammet bereda en regeringsproposition med förslag till författningsändringar för att samordna styrningen av välfärdsområdena. Arbetsgruppen hade till uppgift att bereda en regeringsproposition med förslag till ändringar i regleringen av den förebyggande styrningen av välfärdsområdena, den ekonomiska styrningen och utvärderingsförfarandet i enlighet med regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpos regering samt att genomföra det remissförfarande som krävs i anslutning till författningsändringarna och sköta kommunikationen i anslutning till beredningen. Vid beredningen beaktas andra centrala ändringar i lagstiftningen och verksamhetssätten i anslutning till styrningen av välfärdsområdena i enlighet med regeringsprogrammet. Förslaget har samband med regeringens proposition med förslag till lag om ändring av lagen om välfärdsområden och till lagar som har samband med den (RP 2/2024 rd).
Målsättningar
Syftet med de föreslagna lagarna är att främja en hållbar ekonomisk förvaltning i välfärdsområdet genom att identifiera en betydande risk för ekonomin och de åtgärder som ska vidtas för att förebygga den i ett så tidigt skede som möjligt. För att målet ska nås effektiveras också uppföljningen av välfärdsområdets beslut genom den föreslagna lagen. De föreslagna lagarna avses träda i kraft så snart som möjligt.
Målet är att säkerställa att den finansiering som riktas till välfärdsområdena räcker till och garanterar tillgången till tjänster. Till stöd för detta föreslås bestämmelser om ett förebyggande förfarande för ekonomisk styrning av välfärdsområdena i situationer där välfärdsområdets ekonomi håller på att äventyras på ett betydande sätt. Syftet med förfarandet är att förhindra att välfärdsområdena hamnar i en situation där det visar sig nödvändigt att inleda ett utvärderingsförfarande eller bevilja tilläggsfinansiering för välfärdsområdet.
Utvärderingsförfarandet ska dessutom göras mer verkningsfullt genom att man i utvärderingsförfarandet behandlar möjligheterna att slå samman välfärdsområden. Avsikten är också att stärka den förebyggande styrningen genom att stärka sambandet mellan utvärderingsförfarandet och tilläggsfinansieringen enligt lagen om välfärdsområdenas finansiering.
Målet är att säkerställa att den finansiering som riktas till välfärdsområdena räcker till och garanterar tillgången till tjänster. Till stöd för detta föreslås bestämmelser om ett förebyggande förfarande för ekonomisk styrning av välfärdsområdena i situationer där välfärdsområdets ekonomi håller på att äventyras på ett betydande sätt. Syftet med förfarandet är att förhindra att välfärdsområdena hamnar i en situation där det visar sig nödvändigt att inleda ett utvärderingsförfarande eller bevilja tilläggsfinansiering för välfärdsområdet.
Utvärderingsförfarandet ska dessutom göras mer verkningsfullt genom att man i utvärderingsförfarandet behandlar möjligheterna att slå samman välfärdsområden. Avsikten är också att stärka den förebyggande styrningen genom att stärka sambandet mellan utvärderingsförfarandet och tilläggsfinansieringen enligt lagen om välfärdsområdenas finansiering.
Länkar:
Bilagor:
Tidtabell
Utlåtande begärs av social- och hälsovårdsministeriet, inrikesministeriet, undervisnings- och kulturministeriet, välfärdsområdena, HUS-sammanslutningen, Helsingfors stad, Institutet för hälsa och välfärd, Statens revisionsverk, regionförvaltningsverken samt Välfärdsområdesbolaget Hyvil Ab. Samt andra än de som nämns i sändlistan kan yttra sig om utkastet till proposition om de så önskar.
Vi ber er lämna in utlåtandena senast den 30.5.2024 kl. 16.
Vi ber er lämna in utlåtandena senast den 30.5.2024 kl. 16.
Svarsanvisningar för mottagare
Vi ber er lämna ert utlåtande i tjänsten utlåtande.fi. Utlåtandet behöver inte sändas in separat per e-post eller post. Även andra än de som nämns i sändlistan kan lämna ett utlåtande.
För att kunna lämna ett utlåtande måste ni registrera er och logga in på utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar> Bruksanvisningar. Om ni behöver hjälp med att använda tjänsten kan ni ta kontakt på e-postadressen [email protected].
Alla utlåtanden är offentliga och de publiceras i webbtjänsten utlåtande.fi
För att kunna lämna ett utlåtande måste ni registrera er och logga in på utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar> Bruksanvisningar. Om ni behöver hjälp med att använda tjänsten kan ni ta kontakt på e-postadressen [email protected].
Alla utlåtanden är offentliga och de publiceras i webbtjänsten utlåtande.fi
Beredare
Mer information
Regerinsråd, Mervi Kuittinen, [email protected], puh. 02955 30445
Finansråd, Pasi Leppänen, [email protected], puh. 02955 30564
Regerinsråd, Mervi Kuittinen, [email protected], puh. 02955 30445
Finansråd, Pasi Leppänen, [email protected], puh. 02955 30564
Sändlista:
Etelä-Karjalan hyvinvointialue | ||
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Etelä-Savon hyvinvointialue | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Helsingin kaupunki | ||
HUS-yhtymä | ||
Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue | ||
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Kymenlaakson hyvinvointialue | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Satakunnan hyvinvointialue | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Valtiontalouden tarkastusvirasto | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue |
Ämnesord
Hyvinvointialueet, hyvinvointialueesta annettu laki
hyvinvointialueiden talous