Ge utlåtande
Begäran om utlåtande om inrikesministeriets förordningar om brandskyddsanordningar
Svarstiden gick ut: 14.10.2024
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
• brandlarmanläggningar och automatiska släckanläggningar
• handbrandsläckare
• märkning och belysning av utrymningsvägar i byggnader
• brandvarnare.
Bakgrund
I 17 § i räddningslagen (379/2011) föreskrivs om skyldigheten att införskaffa och underhålla brandvarnare i bostäder, i inkvarteringslokaler samt vårdinrättningar och service- och stödboende. I och med ändringen av räddningslagen (436/2023) överförs ansvaret för att införskaffa och underhålla brandvarnare från innehavaren av en lägenhet till ägaren till en byggnad. Ändringen träder i kraft 1.1.2026. Det är nödvändigt att revidera inrikesministeriets förordning om placering och underhåll av brandvarnare (239/2009) så att de överensstämmer med de ändringar som gjorts i räddningslagen.
Syftet med förordningarna är att förtydliga och uppdatera bestämmelserna om brandskyddsanordningar samt att säkerställa att brandskyddsanordningarna är funktionsdugliga och lämpar sig för sitt ändamål. Detta bidrar till regeringsprogrammets mål att olyckor och eldsvådor förebyggs effektivt. Vid beredningen av förordningarna har beaktats också målsättningarna i regeringsprogrammet att lindra och göra regleringen av byggande smidigare.
Målsättningar
Inrikesministeriets förordning om brandlarmanläggningar och automatiska släckanläggningar
Förordningen ges med stöd av lagen om vissa brandskyddsanordningar och räddningslagen. I lagen om vissa brandskyddsanordningar föreskrivs om kraven på brandlarmanläggningar och automatiska släckanläggningar som installeras i byggnader samt arbeten för installation, underhåll och besiktning av anläggningarna. I förordningen preciseras de funktionella kraven på brandlarmanläggningar och automatiska släckanläggningar, innehållet i redogörelsen för den grundläggande karakteriseringen av anläggningen och innehållet i installationsbeviset. I förordningen preciseras även skyldigheten att underhålla anläggningar som föreskrivits i räddningslagen.
Utkastet till förordning var bifogat till regeringens proposition om lag om vissa brandskyddsanordningar (RP 106/2023 rd). I utkastet till förordning har därefter gjorts några små textjusteringar.
Förordningen bedöms inte ha betydande ekonomiska eller andra konsekvenser. Förordningen innehåller inte någon detaljerad reglering som höjer kravnivån. Detaljerna i regleringen minskas vilket lite lindrar regleringsbördan.
Avsikten är att förordningen träder i kraft samtidigt med lagen om vissa brandskyddsanordningar, det vill säga 1.1.2025.
Inrikesministeriets förordning om handbrandsläckare
Förordningen ges med stöd av lagen om vissa brandskyddsanordningar. I förordningen föreskrivs om produktkraven på handbrandsläckare genom att hänvisa till Europastandarden för handbrandsläckare SFS-EN 3-7. I förordningen finns bestämmelser om ett nationellt kompletterande krav på märkning av serviceintervall på handbrandsläckaren. I förordningen föreskrivs dessutom att handbrandsläckare avsedda för hushållsbruk kan ha en annan färg än röd enligt handbrandsläckarstandarden.
Att hänvisa till standarden SFS-EN 3-7 vad gäller produktkraven på handbrandsläckare överensstämmer med den förordning som upphävs och ändrar inte nuläget. Det bedöms att när även andra än röda handbrandsläckare får släppas ut på marknaden kan detta bidra till att produkterna för förstahandssläckning ökar i hushållen.
Avsikten är att förordningen träder i kraft samtidigt med lagen om vissa brandskyddsanordningar, det vill säga 1.1.2025.
Inrikesministeriets förordning om märkning och belysning av utrymningsvägar i byggnader
Förordningen ges med stöd av räddningslagen. I förordningen finns bestämmelser om i vilka byggnader och lokaler utrymningsvägarna ska markeras med utrymningsskyltar samt vilka slags märkningar och vilket slags belysning som är lämpliga. I förordningen preciseras även underhållsskyldigheten som föreskrivits i räddningslagen.
Innehållet i förordningen överensstämmer för det mesta med den förordning som upphävs och detta ändrar inte nuläget. Ändringarna är främst justeringar som preciserar regleringen eller revideringar som är nödvändiga till följd av att förordningarna ändras.
Förordningen bedöms inte ha betydande ekonomiska eller andra konsekvenser. Detaljerna i regleringen minskas vilket lite lindrar regleringsbördan.
Avsikten är att förordningen träder i kraft samtidigt med lagen om vissa brandskyddsanordningar, det vill säga 1.1.2025.
Inrikesministeriets förordning om brandvarnare
Förordningen ges med stöd av räddningslagen. I förordningen föreskrivs om ett tillräckligt antal brandvarnare och preciseras de krav som gäller installationen av brandvarnare.
Om antalet brandvarnare i bostäder föreskrivs på basis av våningsantalet och arealen på motsvarande sätt som i den gällande förordningen. Bestämmelserna som gäller placering av brandvarnare preciserar regleringen. Till övriga delar förenklas regleringen från den nuvarande. Förordningen antas förtydliga tillämpningen av regleringen. Förordningen har inga betydande ekonomiska konsekvenser.
Avsikten är att förordningen träder i kraft efter övergångsperioden för ändringarna i räddningslagen som gäller brandvarnare, det vill säga 1.1.2026.
Länkar:
https://intermin.fi/hankkeet/hankesivu?tunnus=SM011:00/2024 - Hankesivu
https://intermin.fi/sv/projekt-och-lagberedning/projektsida?tunnus=SM011:00/2024 - Projektsida
Bilagor:
Asetusluonnos paloilmoittimista ja automaattisista sammutuslaitteistoista.pdf -
Muistioluonnos paloilmoittimista ja automaattisista sammutuslaitteistoista.pdf - Utkast till promemoria om brandlarmanläggningar och automatiska släckanläggningar (på finska)
Asetusluonnos käsisammuttimista.pdf -
Utkast till inrikesministeriets förordning om handbrandsläckare.pdf -
Muistioluonnos käsisammuttimista.pdf - Utkast till promemoria om handbrandsläckare (på finska)
Asetusluonnos rakennusten poistumisreittien merkitsemisestä ja valaisemisesta.pdf -
Utkast till inrikesministeriets förordning om märkning och belysning av utrymningsvägar.pdf -
Muistioluonnos rakennusten poistumisreittien merkitsemisestä ja valaisemisesta.pdf - Utkast till promemoria om märkning och belysning av utrymningsvägar i byggnader (på finska)
Asetusluonnos palovaroittimista.pdf -
Utkast till inrikesministeriets förordning om brandvarnare.pdf -
Muistioluonnos palovaroittimista.pdf - Utkast till promemoria om brandvarnare (på finska)
Tidtabell
Svarsanvisningar för mottagare
Även andra än de som nämns på sändlistan kan lämna in utlåtanden.
Den som vill lämna in ett utlåtande ska registrera sig och logga in på utlåtande.fi. Närmare anvisningar om användning av utlåtandetjänsten finns på webbplats utlåtande.fi under Anvisningar > Bruksanvisningar. Du kan be om stöd för användningen av tjänsten på [email protected].
Om det inte är möjligt att lämna in ett utlåtande på utlåtande.fi, kan utlåtandet sändas per e-post till [email protected]. Ange som referens på utlåtandet diarienummer VN/12842/2024.
Vi ber de ministerier som använder VAHVA föra utlåtandet också under ärende VN/12842/2024 i VAHVA.
Alla inlämnade utlåtanden är offentliga och de publiceras på webbplatsen utlåtande.fi och inrikesministeriets projektsida.
Beredare
Sändlista:
Ahvenanmaan maakunnan hallitus / Ålands landskapsregering | ||
Alarm Control Alco Oy Ab | ||
Dekra Industrial Oy | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Enitest Oy | ||
Etelä-Karjala | ||
Etelä-Pohjanmaa | ||
Etelä-Savo | ||
Eurofins Expert Services Oy | ||
Finanssiala ry | ||
FINAS-akkreditointipalvelu | ||
Finnsecurity ry | ||
Helsinki | ||
Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy | ||
Hätäkeskuslaitos | ||
Itä-Uusimaa | ||
Kainuu | ||
Kanta-Häme | ||
Kaupan Liitto ry | ||
Keski-Pohjanmaa | ||
Keski-Suomi | ||
Keski-Uusimaa | ||
Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli ry | ||
Kiwa Inspecta | ||
Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry | ||
Kuluttajaliitto – Konsumentförbundet | ||
Kymenlaakso | ||
Lappi | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry | ||
Länsi-Uusimaa | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Nuohousalan Keskusliitto ry | ||
Onnettomuustutkintakeskus | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Palonilmaisualan yhdistys ry | ||
Paloturvallisuusliikkeiden liitto ry | ||
Pelastusopisto | ||
Pirkanmaa | ||
Pohjanmaa | ||
Pohjois-Karjala | ||
Pohjois-Pohjanmaa | ||
Pohjois-Savo | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Päijät-Häme | ||
Päivittäistavarakauppa ry | ||
Rakennustarkastusyhdistys RTY ry | ||
Rakennustuoteteollisuus RTT ry | ||
Sammutinhuoltoliikkeiden Liitto ry | ||
Satakunta | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Sprinkleritekninen yhdistys ry | ||
Suomen Isännöintiliitto ry | ||
Suomen Kiinteistöliitto ry | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen Omakotiliitto ry | ||
Suomen Paloinsinööriyhdistys SPIY ry | ||
Suomen Palokalustoliikkeiden Yhdistys ry | ||
Suomen Palopäällystöliitto ry | ||
Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö ry | ||
Suomen Vesilaitosyhdistys ry | ||
Suomen ympäristökeskus | ||
Suomen yrittäjät ry | ||
Suunnittelu- ja konsultointiyritykset SKOL ry | ||
Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry | ||
Sähköinfo Oy | ||
Sähkösuunnittelijat NSS ry | ||
Säteilyturvakeskus | ||
Talotekninen teollisuus ja kauppa ry | ||
Teknisen Kaupan liitto ry | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Tulli | ||
Turva-alan yrittäjät ry | ||
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Vammaisfoorumi ry | ||
Vantaa ja Kerava | ||
Varsinais-Suomi | ||
Ympäristöministeriö |
Ämnesord
paloturvallisuus, rakennukset
paloilmoitin
sammutuslaitteisto
käsisammutin
palovaroitin