Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Begäran om utlåtande om utkastet till regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagstiftning mikromobilitet
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/26458/2023
Svarstiden gick ut: 1.11.2024
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Kommunikationsministeriet ber om utlåtanden om utkastet till regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagstiftning om mikromobilitet. Genom propositionen införs det lagstiftning som styr mikromobiliteten. Dessutom ska städerna och kommunerna få verktyg för att hantera mikromobiliteten. Det huvudsakliga målet med propositionen är att förbättra trafiksäkerheten.
Bakgrund
Utkastet till proposition hänför sig till helheten Nyckeln till tillväxt i regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpos regering. I enlighet med regeringsprogrammet är syftet med utkastet till proposition att införa lagstiftning som styr mikromobiliteten (bland annat elsparkcyklar) och att ge städerna och kommunerna verktyg för hantering av mikromobiliteten. Därtill ställer regeringen enligt regeringsprogrammet som mål för förbättringen av trafiksäkerheten att inga dödsfall ska ske i trafiken i Finland år 2050. Det huvudsakliga målet med propositionen är att förbättra trafiksäkerheten.
I den trafiksäkerhetsstrategi för 2022–2026 som godkändes i mars 2022 har det konstaterats att de nya mobilitetsformerna bidrar till att öka utmaningarna inom trafiksäkerheten. Trafiksäkerhetsstrategin innehåller flera åtgärder för att förbättra säkerheten inom mikromobiliteten. Sådana åtgärder är bland annat utredningar om en promillegräns för cykling och mikromobilitet och om kommunernas befogenheter att styra mikromobilitetstjänsterna inom sina områden.
Kommunikationsministeriet tillsatte en arbetsgrupp för att bereda en regeringsproposition med förslag till lagstiftning om mikromobilitet i oktober 2023. Grunden för arbetsgruppens arbete utgjordes av arbets- och näringsministeriets promemoria från början av 2023 om olika alternativa lösningar och bestämmelser för elsparkcyklar och mikromobilitet och de utlåtanden som lämnats om bedömningspromemorian.
I den trafiksäkerhetsstrategi för 2022–2026 som godkändes i mars 2022 har det konstaterats att de nya mobilitetsformerna bidrar till att öka utmaningarna inom trafiksäkerheten. Trafiksäkerhetsstrategin innehåller flera åtgärder för att förbättra säkerheten inom mikromobiliteten. Sådana åtgärder är bland annat utredningar om en promillegräns för cykling och mikromobilitet och om kommunernas befogenheter att styra mikromobilitetstjänsterna inom sina områden.
Kommunikationsministeriet tillsatte en arbetsgrupp för att bereda en regeringsproposition med förslag till lagstiftning om mikromobilitet i oktober 2023. Grunden för arbetsgruppens arbete utgjordes av arbets- och näringsministeriets promemoria från början av 2023 om olika alternativa lösningar och bestämmelser för elsparkcyklar och mikromobilitet och de utlåtanden som lämnats om bedömningspromemorian.
Målsättningar
Det allmänna målet med utkastet till proposition är att förbättra trafiksäkerheten och tillgängligheten i trafiken. Målet är att säkerställa en positiv utveckling av trafiksäkerheten i och med att det blir vanligare med mikromobilitet. Målet är att göra regleringen mer förebyggande så att trafikförseelserna och trafikbrotten inom mikromobiliteten och de farliga situationer som uppstår till följd av dem ska minska.
Det föreslås att det till lagen om transportservice fogas nya bestämmelser om mikromobilitetstillstånd och beviljande av tillståndet. Målet är att städer och kommuner ska få bättre verktyg än tidigare för hantering av mikromobiliteten.
I vägtrafiklagen föreslås också bestämmelser om en promillegräns för framförande av lätta elfordon och motoriserade cyklar och om övervakning av iakttagandet av gränsen samt om påföljder. Målet är att förbättra trafiksäkerheten genom att minska körning i berusat tillstånd och trafikolyckor som orsakas av körning i berusat tillstånd.
Enligt förslaget ska det till vägtrafiklagen fogas ett nytt vägmärke och en ny vägmarkering avsedda för reglering av lätta elfordon. Syftet är att förbättra städernas och kommunernas medel för reglering av mikromobiliteten.
Det föreslås att tillämpningsområdet för fordonslagen ändras så att alla elfordon vars högsta konstruktiva hastighet är 7–25 kilometer i timmen i fortsättningen ska betraktas som lätta elfordon. Avsikten är att trafikreglerna för cyklister i fortsättningen ska tillämpas på alla fordon och förflyttningshjälpmedel av elsparkcykelmodell.
Det föreslås att det till lagen om transportservice fogas nya bestämmelser om mikromobilitetstillstånd och beviljande av tillståndet. Målet är att städer och kommuner ska få bättre verktyg än tidigare för hantering av mikromobiliteten.
I vägtrafiklagen föreslås också bestämmelser om en promillegräns för framförande av lätta elfordon och motoriserade cyklar och om övervakning av iakttagandet av gränsen samt om påföljder. Målet är att förbättra trafiksäkerheten genom att minska körning i berusat tillstånd och trafikolyckor som orsakas av körning i berusat tillstånd.
Enligt förslaget ska det till vägtrafiklagen fogas ett nytt vägmärke och en ny vägmarkering avsedda för reglering av lätta elfordon. Syftet är att förbättra städernas och kommunernas medel för reglering av mikromobiliteten.
Det föreslås att tillämpningsområdet för fordonslagen ändras så att alla elfordon vars högsta konstruktiva hastighet är 7–25 kilometer i timmen i fortsättningen ska betraktas som lätta elfordon. Avsikten är att trafikreglerna för cyklister i fortsättningen ska tillämpas på alla fordon och förflyttningshjälpmedel av elsparkcykelmodell.
Länkar:
https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=LVM044:00/2023 - Lagstiftningsprojekt i statsrådets tjänst för projektinformation.
Bilagor:
Luonnos_Hallituksen esitys eduskunnalle mikroliikkumista koskevaksi lainsäädännöksi.pdf - Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle mikroliikkumista koskevaksi lainsäädännöksi
Mikromobilitet_Huvudsakliga innehåll och lagförslagen.pdf - Propositionens huvudsakliga innehåll och lagförslagen
Tidtabell
Vi ber er ta ställning till propositionen i utlåtandetjänsten senast den 1 november 2024.
Svarsanvisningar för mottagare
Kommunikationsministeriet ber justitieministeriet bedöma utkastet till proposition särskilt med tanke på de grundläggande fri- och rättigheterna.
Vi ber er lämna in ert utlåtande genom att svara på begäran om utlåtande i webbtjänsten utlåtande.fi. Utlåtandet behöver inte sändas separat per e-post eller post.
För att lämna ett utlåtande måste ni registrera er och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar.
Om ni behöver hjälp med att använda tjänsten kan ni kontakta [email protected].
Utlåtande kan även lämnas av andra än de som nämns i sändlistan.
Obs! Alla utlåtanden är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Om ni inte har möjlighet att avge ert utlåtande i utlåtande.fi, kan utlåtandet även sändas per e-post till adressen [email protected]. Vi ber er ange diarienumret VN/26458/2023 i utlåtandet.
En svensk översättning av begäran om utlåtande, propositionsutkastets huvudsakliga innehåll och lagförslagen har lagts till begäran om utlåtande den 26 september 2024 och den 1 oktober 2024.
Vi ber er lämna in ert utlåtande genom att svara på begäran om utlåtande i webbtjänsten utlåtande.fi. Utlåtandet behöver inte sändas separat per e-post eller post.
För att lämna ett utlåtande måste ni registrera er och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar.
Om ni behöver hjälp med att använda tjänsten kan ni kontakta [email protected].
Utlåtande kan även lämnas av andra än de som nämns i sändlistan.
Obs! Alla utlåtanden är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Om ni inte har möjlighet att avge ert utlåtande i utlåtande.fi, kan utlåtandet även sändas per e-post till adressen [email protected]. Vi ber er ange diarienumret VN/26458/2023 i utlåtandet.
En svensk översättning av begäran om utlåtande, propositionsutkastets huvudsakliga innehåll och lagförslagen har lagts till begäran om utlåtande den 26 september 2024 och den 1 oktober 2024.
Beredare
Ytterligare information ges av
Sofia Johansson, specialsakkunnig, tfn 0295 342 090, [email protected]
Juuso Suomento, specialsakkunnig, tfn 0295 342 071, [email protected]
Sofia Johansson, specialsakkunnig, tfn 0295 342 090, [email protected]
Juuso Suomento, specialsakkunnig, tfn 0295 342 071, [email protected]
Sändlista:
A-klinikkasäätiö | ||
Arctic Rides Oy | ||
Augment | ||
Autoliitto | ||
Bird | ||
Bird | ||
Bird | ||
Bolt | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Espoon kaupunki | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Förbundet Finlands Svenska Synskadade rf | ||
Helsingin ja Uudenmaan Näkövammaiset ry | ||
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri HUS | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä | ||
Hop Scooters | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hämeenlinnan kaupunki | ||
Invalidiliitto | ||
ITS-Finland ry | ||
Joe Scooters | ||
Joensuun kaupunki | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Kaakkois-Suomen ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kajaanin kaupunki | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Korkein oikeus | ||
Kotkan kaupunki | ||
Kuluttajaliitto | ||
Kuntaliitto | ||
Kuopion kaupunki | ||
Kuopion yliopistollinen sairaala | ||
Lahden kaupunki | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lappeenrannan kaupunki | ||
Lapsiasiavaltuutettu | ||
Liikenne- ja viestintävirasto | ||
Liikenneoikeusyhdistys ry | ||
Liikenneopetus ry | ||
Liikennesuunnittelun seura ry | ||
Liikenneturva | ||
Liikenneturvallisuuden erityisasiantuntijat LIIKO ry | ||
Liikennevakuutuskeskus | ||
Liikenteen turvallisuuskouluttajat (LIITU) ry | ||
Liikkuvan poliisin perinneyhdistys | ||
Lime | ||
Lime Electric Ireland Limited | ||
Lime Electric Ireland Limited | ||
Mikkelin kaupunki | ||
Nordic Carbide Oy | ||
Näkövammaisten liitto ry | ||
Oikeusministeriö | ||
Onnettomuustietoinstituutti | ||
Onnettomuustutkintakeskus | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Oulun kaupunki | ||
Oulun yliopistollinen sairaala | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois -Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Poliisihallitus | ||
Porin kaupunki | ||
Pysäköinninvalvonnan neuvottelukunta | ||
Pyöräilykuntien verkosto | ||
Pyöräliitto ry | ||
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy | ||
RideHoop Oy | ||
Rovaniemen kaupunki | ||
Ryde Technology | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Starship | ||
SUN Scooters | ||
SUN Scooters | ||
Suomen Lääkäriliitto ry | ||
Suomen ympäristökeskus | ||
Tampereen kaupunki | ||
Tampereen yliopisto | ||
Tampereen yliopistollinen sairaala | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Tier Mobility Finland Oy | ||
Tier Mobility Finland Oy | ||
Tier Mobility Finland Oy | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Tilastokeskus | ||
Turun kaupunki | ||
Turun yliopistollinen keskussairaala | ||
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Vaasan kaupunki | ||
Vammaisfoorumi | ||
Vammaisten henkilöiden oikeuksien neuvottelukunta VANE | ||
Vanhusasiavaltuutettu | ||
Vantaan kaupunki | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Voi Technology Finland Ab | ||
Väylävirasto | ||
Ympäristöministeriö |
Ämnesord
liikenneturvallisuus
sähköpotkulauta
mikroliikkuminen