Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Ympäristöministeriön asetus purkumateriaali- ja rakennusjäteselvityksestä
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/14613/2023
Svarstiden gick ut: 6.2.2024
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Ympäristöministeriö pyytää lausuntoanne ympäristöministeriön asetuksesta purkumateriaali- ja rakennusjäteselvitykseksi.
Bakgrund
Keväällä vahvistetun rakentamislain (751/2023) yksi keskeinen tavoite on luoda paremmat edellytykset rakennus- ja purkumateriaalin hyödyntämiselle sekä vahvistaa perustaa rakentamisen kiertotaloudelle. Rakentamislakiin on päätetty nostaa nykyisen maankäyttö -ja rakennusasetuksen (895/1999) 55 §:n mukainen rakennusjätettä koskeva selvitysvelvoite. Nykyisen asetustasoisen sääntelyn tavoitteet eivät ole toivotusti toteutuneet ja rakennus- ja purkujätteen raportoinnin käytännöt ovat olleet hyvin vaihtelevia. Tarkemman sääntelyn puute on ollut yksi vaikuttava tekijä.
Tässä asetuksessa säädettäisiin tarkemmin rakentamislain 16 §:n mukaisen purkumateriaali- ja rakennusjäteselvityksen laatimisesta, sisällöstä ja tietojen ilmoittamisesta. Tarkoituksena on yhtenäistää ilmoitustapa, jolla rakentamis- tai purkamishankkeessa syntyvien purkumateriaalien määrätiedot tulisi jatkossa ilmoittaa. Rakentamislaki on tulossa voimaan 1.1.2025, jonka jälkeen tämä asetus saatettaisiin myös voimaan.
Rakentamishankkeeseen ryhtyvän olisi huolehdittava tietojen ilmoittamisesta tämän asetuksen mukaisesti rakennus- tai rakennuskohdekohtaisesti purkumateriaali- ja rakennusjätetietojärjestelmään, jonka suunnittelu ja toteuttaminen on käynnistynyt. Sen ylläpito on Suomen ympäristökeskuksen tehtävä.
Valmistelusta
Asetusta on valmisteltu ministeriössä virkatyönä osana rakentamislain kokonaisuudistusta. Asetusvalmistelussa on ollut tukena konsultteja. Asetusehdotuksen vaikutuksia selvitettiin kahdella kyselyllä, joista toinen suunnattiin kuntien rakennusvalvontaviranomaisille ja toinen ympäristövalvontaviranomaisille ja massakoordinaattoreille. Valmistelun tueksi järjestettiin toukokuussa 2023 sidosryhmätilaisuus, jossa esiteltiin alustavaa asetusluonnosta, ja jossa keskeiset sidosryhmät kommentoivat luonnosta. Tilaisuuden pohjalta järjestettiin vielä palautekysely asetusluonnoksen sisällöstä. Saadun seitsemän vastauksen pohjalta asetusehdotus on valmisteltu varsinaista lausuntokierrosta varten. Asetusta on esitelty ja käsitelty rakentamislain asetusten seurantaryhmässä joulukuussa 2023.
Purkumateriaali- ja rakennusjätetietojärjestelmän valmistelu on aloitettu ja sen on määrä olla valmis 2025 alussa lain ja asetuksen tullessa voimaan.
Tässä asetuksessa säädettäisiin tarkemmin rakentamislain 16 §:n mukaisen purkumateriaali- ja rakennusjäteselvityksen laatimisesta, sisällöstä ja tietojen ilmoittamisesta. Tarkoituksena on yhtenäistää ilmoitustapa, jolla rakentamis- tai purkamishankkeessa syntyvien purkumateriaalien määrätiedot tulisi jatkossa ilmoittaa. Rakentamislaki on tulossa voimaan 1.1.2025, jonka jälkeen tämä asetus saatettaisiin myös voimaan.
Rakentamishankkeeseen ryhtyvän olisi huolehdittava tietojen ilmoittamisesta tämän asetuksen mukaisesti rakennus- tai rakennuskohdekohtaisesti purkumateriaali- ja rakennusjätetietojärjestelmään, jonka suunnittelu ja toteuttaminen on käynnistynyt. Sen ylläpito on Suomen ympäristökeskuksen tehtävä.
Valmistelusta
Asetusta on valmisteltu ministeriössä virkatyönä osana rakentamislain kokonaisuudistusta. Asetusvalmistelussa on ollut tukena konsultteja. Asetusehdotuksen vaikutuksia selvitettiin kahdella kyselyllä, joista toinen suunnattiin kuntien rakennusvalvontaviranomaisille ja toinen ympäristövalvontaviranomaisille ja massakoordinaattoreille. Valmistelun tueksi järjestettiin toukokuussa 2023 sidosryhmätilaisuus, jossa esiteltiin alustavaa asetusluonnosta, ja jossa keskeiset sidosryhmät kommentoivat luonnosta. Tilaisuuden pohjalta järjestettiin vielä palautekysely asetusluonnoksen sisällöstä. Saadun seitsemän vastauksen pohjalta asetusehdotus on valmisteltu varsinaista lausuntokierrosta varten. Asetusta on esitelty ja käsitelty rakentamislain asetusten seurantaryhmässä joulukuussa 2023.
Purkumateriaali- ja rakennusjätetietojärjestelmän valmistelu on aloitettu ja sen on määrä olla valmis 2025 alussa lain ja asetuksen tullessa voimaan.
Målsättningar
Rakentamisen kiertotalouden edistämisessä keskeisiä tavoitteita on laadukkaiden materiaalikiertojen edistäminen.
Purkumateriaali- ja rakennusjäteselvitys ja sen tarkempi sisällöllinen määrittely tukisi purkutyön järjestämisen, rakennusjätteiden käsittelyn ja mahdollisten rakennusosien käyttämisen suunnittelua. Tarkemmalla sääntelyllä voitaisiin luoda edellytyksiä edistää purkumateriaalien kiertotalouden tukeminen kysynnän ja tarjonnan kohtaamista.
Asetuksen tavoitteena on varmistaa selvitysvelvoitteen yhdenmukaisuus. Esitetyllä tavalla voitaisiin parantaa rakennus- ja purkujätetilastojen laatua sekä kehittää rakennus- ja purkujätteisiin liittyvää viranomaisohjausta. Voitaisiin parantaa maamassakoordinoinnin edellytyksiä.
Purkumateriaali- ja rakennusjäteselvitys tukee myös jätelainsäädännön tavoitteita. Asetuksen myötä hankkeeseen ryhtyvä saattaa paremmin tunnistaa velvollisuutensa huolehtia syntyvistä rakennus- ja purkujätteistä ja sitä kautta myös mahdollisuus suunnitella uudelleenkäyttö ja materiaalihyödyntäminen aiempaa paremmin.
Purkumateriaali- ja rakennusjäteselvitys ja sen tarkempi sisällöllinen määrittely tukisi purkutyön järjestämisen, rakennusjätteiden käsittelyn ja mahdollisten rakennusosien käyttämisen suunnittelua. Tarkemmalla sääntelyllä voitaisiin luoda edellytyksiä edistää purkumateriaalien kiertotalouden tukeminen kysynnän ja tarjonnan kohtaamista.
Asetuksen tavoitteena on varmistaa selvitysvelvoitteen yhdenmukaisuus. Esitetyllä tavalla voitaisiin parantaa rakennus- ja purkujätetilastojen laatua sekä kehittää rakennus- ja purkujätteisiin liittyvää viranomaisohjausta. Voitaisiin parantaa maamassakoordinoinnin edellytyksiä.
Purkumateriaali- ja rakennusjäteselvitys tukee myös jätelainsäädännön tavoitteita. Asetuksen myötä hankkeeseen ryhtyvä saattaa paremmin tunnistaa velvollisuutensa huolehtia syntyvistä rakennus- ja purkujätteistä ja sitä kautta myös mahdollisuus suunnitella uudelleenkäyttö ja materiaalihyödyntäminen aiempaa paremmin.
Liitteet:
Tidtabell
Lausunnot pyydetään antamaan viimeistään tiistaina 6.2.2024.
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Lausuntopalautteen käsittelyn helpottamiseksi lausunnossa pyydetään noudattamaan esitysluonnoksen otsikointia ja jäsentelyä.
Myös muut kuin alla Jakelu-kohdassa mainitut tahot voivat antaa lausunnon. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta: [email protected].
Huomaattehan, että kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Myös muut kuin alla Jakelu-kohdassa mainitut tahot voivat antaa lausunnon. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta: [email protected].
Huomaattehan, että kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Lisätietoja asiasta antavat yliarkkitehti Harri Hakaste, 050 413 7673 (8.1. alkaen) ja hallitussihteeri Mikko Koskela 050 386 8735 (8.1. alkaen), [email protected].
Sändlista:
Aalto-yliopisto | ||
Arkkitehtitoimistojen Liitto ATL | ||
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA | ||
Asumisterveysliitto ASTE ry | ||
Betoniteollisuus ry | ||
BIOS-tutkimusyksikkö | ||
Destia Oy | ||
Eurofins expert services | ||
Green Building Council Finland | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY | ||
Hirsitaloteollisuus ry | ||
Hämeen ammattikorkeakoulu | ||
Infra ry | ||
Isännöintiliitto ry | ||
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu XAMK | ||
Karelia-ammattikorkeakoulu | ||
Kierrätysteollisuus ry | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kirkkohallitus | ||
KL-Kuntahankinnat Oy | ||
Kohtuuhintaisen vuokra-asumisen edistäjät ry KOVA) | ||
Kuntarahoitus Oyj | ||
Lapin yliopisto | ||
Laurea-ammattikorkeakoulu | ||
Luonto-Liitto | ||
LUT-yliopisto | ||
Maapörssi Oy | ||
Metropolia ammattikorkeakoulu | ||
Motiva Oy | ||
Muoviteollisuus ry, | ||
Museovirasto | ||
Natur och Miljö rf | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Oulun ammattikorkeakoulu | ||
Oulun yliopisto | ||
Puolustusministeriö | ||
Puuinfo | ||
Puutuoteteollisuus ry | ||
Rakennusinsinöörit- ja arkkitehdit RIA | ||
Rakennusliitto ry | ||
Rakennusmestarit ja -insinöörit AMK RKL ry | ||
Rakennustarkastusyhdistys RTY ry | ||
Rakennusteollisuus RT ry | ||
Rakennustieto Oy | ||
Rakennustietosäätiö RTS | ||
Rakennustuoteteollisuus RTT ry | ||
Rakentamisen Laatu RALA ry | ||
RAKLI ry | ||
Ramboll Finland Oy | ||
Savonia ammattikorkeakoulu | ||
Senaatti-kiinteistöt | ||
Suomen Arkkitehtiliitto SAFA | ||
Suomen itsenäisyyden juhlarahasto SITRA | ||
Suomen kiertovoima KIVO ry | ||
Suomen Kiertovoima ry | ||
Suomen kiinteistöliitto ry | ||
Suomen Kuntaliitto ry | ||
Suomen luonnonsuojeluliitto | ||
Suomen LVI-yhdistysten liitto SuLVI | ||
Suomen Omakotiliitto ry | ||
Suomen Rakennusinsinöörien Liitto RIL ry | ||
Suomen romukauppiaiden liitto ry | ||
Suomen Tiiliteollisuusliitto ry | ||
Suomen ympäristökeskus SYKE | ||
Suunnittelu- ja konsulttitoimistojen liitto SKOL ry | ||
Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry | ||
Talonrakennusteollisuus ry | ||
Tampereen teknillinen yliopisto TTY Rakennustekniikan laitos | ||
Tampereen teknillinen yliopisto TTY Rakennustekniikan laitos | ||
Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Teräsrakenneyhdistys | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vantaan kaupunki | ||
Yliopistokiinteistöt | ||
Ylva Palvelut Oy | ||
Ympäristömerkintä | ||
Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP |
Asiasanat
kiertotalous
rakennukset
jäte, kiertotalous, betoni, rakentaminen
rakennusmateriaalit
Rakennusjäte
materiaalitehokkuus
purkumateriaali