Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Ehdotus valtioneuvoston asetukseksi eräistä muovituotteista
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/13526/2021
Svarstiden gick ut: 10.6.2021
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Asetus olisi uusi ja se olisi osa tiettyjen muovituotteiden ympäristövaikutuksen vähentämisestä annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (EU) 2019/904 täytäntöönpanoa. Asetuksella pantaisiin kansallisesti täytäntöön direktiivin edellyttämiin tuotekieltoihin ja merkintävaatimuksiin liittyvät yksityiskohtaiset vaatimukset. Asetusta täydennettäisiin myöhemmin myös muilla direktiivin täytäntöönpanoon liittyvillä yksityiskohtaisilla vaatimuksilla.
Direktiivin edellyttämät tuotekiellot ja merkintävaatimukset on pantava täytäntöön sellaisenaan, eli kansallista liikkumavaraa ei ole.
Asetus annettaisiin jätelain 9 §:n ja 10 §:n nojalla, sellaisina kuin ne ovat jätelain muuttamista koskevassa laissa HE 40/2021 vp.
Asetus on tarkoitettu tulemaan voimaan direktiivin edellyttämänä ajankohtana eli 3.7.2021.
Direktiivin edellyttämät tuotekiellot ja merkintävaatimukset on pantava täytäntöön sellaisenaan, eli kansallista liikkumavaraa ei ole.
Asetus annettaisiin jätelain 9 §:n ja 10 §:n nojalla, sellaisina kuin ne ovat jätelain muuttamista koskevassa laissa HE 40/2021 vp.
Asetus on tarkoitettu tulemaan voimaan direktiivin edellyttämänä ajankohtana eli 3.7.2021.
Bakgrund
Tiettyjen muovituotteiden ympäristövaikutuksen vähentämisestä annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (EU) 2019/904, jäljempänä SUP-direktiivi, annettiin kesäkuussa 2019.
SUP-direktiivin soveltamisalaan kuuluvat direktiivin liitteessä nimenomaisesti luetellut kertakäyttöiset muovituotteet, kaikki oxo-hajoavasta muovista valmistetut tuotteet sekä kaikki muovia sisältävät kalastusvälineet. Direktiivin soveltamisalaan kuuluvat muovituotteet ovat muovituotteita, joita useimmin löytyy roskana EU:n rannoilta.
SUP-direktiivin soveltamisalaan kuuluville muovituotteille säädetään eri artikloissa eri vaatimuksia. Vaatimukset koskevat kansallisia kulutuksen vähennystoimia (4 artikla), tuotekieltoja (5 artikla), tuotevaatimuksia (6 artikla), merkintävaatimuksia (7 artikla), laajennettua tuottajavastuuta (8 artikla), erilliskeräysvaatimuksia (9 artikla), valistustoimenpiteitä (10 artikla) ja EU-raportointia (13 artikla).
SUP-direktiivin liite sisältää seitsemän osaa (A-G) ja direktiivin kunkin artiklan alussa on viitattu siihen liitteen osaan, jossa juuri kyseisen artiklan piiriin kuuluvat muovituotteet on lueteltu. Useat muovituotteet kuuluvat useamman artiklan piiriin.
SUP-direktiivin vaatimukset olisi saatettava osaksi kansallista lainsäädäntöä viimeistään 3.7.2021. SUP-direktiivin vaatimuksia on alettava soveltaa 3.7.2021 – 13.7.2024 välisenä aikana siten, että direktiivin edellyttämiä tuotekieltoja (5 artikla) ja merkintävaatimuksia (7 artikla) on alettava soveltaa jo 3.7.2021. Tämän vuoksi näiden vaatimusten täytäntöön panon edellyttämät lakitason muutokset sekä ko. vaatimusten valvontatoimivaltuus on sisällytetty niin sanotun EU:n jätesäädöspaketin täytäntöönpanoa koskevaan hallituksen esitykseen 40/2021 vp. Valvontatoimivaltuus on mainitussa hallituksen esityksessä osoitettu jätelain valvontaviranomaisena jo toimivalle Turvallisuus- ja kemikaalivirastolle (Tukes). Tukes on kevään 2021 aikana jo ryhtynyt valmistautumaan tulevaan valvontatehtävään neuvonnalla. Osana neuvontaa Tukes on avannut direktiivin tuotekieltoja ja merkintävaatimuksia koskevan verkkosivuston. Siellä on koottuna myös usein kysyttyjä kysymyksiä vastauksineen. Verkkosivusto löytyy alempana olevasta linkistä.
Muiden direktiivin vaatimusten täytäntöön panemisesta laaditaan erillinen jätelain muuttamista koskeva hallituksen esitys, jota ei voida antaa eduskunnalle, ennen kuin hallituksen esityksessä 40/2021 vp ehdotetut jätelain muutokset on vahvistettu. Nyt ehdotettavaa asetusta täydennettäisiin myöhemmin näihin muihin direktiivin vaatimuksiin liittyvillä yksityiskohtaisilla vaatimuksilla. Ympäristöministeriön verkkosivuilla on koottuna tietoa direktiivin täytäntöönpanosta ja kaikista jo valmistuneista komission täytäntöönpanosäädöksistä.
Edellä selostettuun viitaten asetus olisi osa direktiiviin kansallista täytäntöönpanoa ja täydentäisi edellä mainitussa hallituksen esityksessä 40/2021 vp ehdotettuja jätelain muutoksia.
SUP-direktiivin soveltamisalaan kuuluvat direktiivin liitteessä nimenomaisesti luetellut kertakäyttöiset muovituotteet, kaikki oxo-hajoavasta muovista valmistetut tuotteet sekä kaikki muovia sisältävät kalastusvälineet. Direktiivin soveltamisalaan kuuluvat muovituotteet ovat muovituotteita, joita useimmin löytyy roskana EU:n rannoilta.
SUP-direktiivin soveltamisalaan kuuluville muovituotteille säädetään eri artikloissa eri vaatimuksia. Vaatimukset koskevat kansallisia kulutuksen vähennystoimia (4 artikla), tuotekieltoja (5 artikla), tuotevaatimuksia (6 artikla), merkintävaatimuksia (7 artikla), laajennettua tuottajavastuuta (8 artikla), erilliskeräysvaatimuksia (9 artikla), valistustoimenpiteitä (10 artikla) ja EU-raportointia (13 artikla).
SUP-direktiivin liite sisältää seitsemän osaa (A-G) ja direktiivin kunkin artiklan alussa on viitattu siihen liitteen osaan, jossa juuri kyseisen artiklan piiriin kuuluvat muovituotteet on lueteltu. Useat muovituotteet kuuluvat useamman artiklan piiriin.
SUP-direktiivin vaatimukset olisi saatettava osaksi kansallista lainsäädäntöä viimeistään 3.7.2021. SUP-direktiivin vaatimuksia on alettava soveltaa 3.7.2021 – 13.7.2024 välisenä aikana siten, että direktiivin edellyttämiä tuotekieltoja (5 artikla) ja merkintävaatimuksia (7 artikla) on alettava soveltaa jo 3.7.2021. Tämän vuoksi näiden vaatimusten täytäntöön panon edellyttämät lakitason muutokset sekä ko. vaatimusten valvontatoimivaltuus on sisällytetty niin sanotun EU:n jätesäädöspaketin täytäntöönpanoa koskevaan hallituksen esitykseen 40/2021 vp. Valvontatoimivaltuus on mainitussa hallituksen esityksessä osoitettu jätelain valvontaviranomaisena jo toimivalle Turvallisuus- ja kemikaalivirastolle (Tukes). Tukes on kevään 2021 aikana jo ryhtynyt valmistautumaan tulevaan valvontatehtävään neuvonnalla. Osana neuvontaa Tukes on avannut direktiivin tuotekieltoja ja merkintävaatimuksia koskevan verkkosivuston. Siellä on koottuna myös usein kysyttyjä kysymyksiä vastauksineen. Verkkosivusto löytyy alempana olevasta linkistä.
Muiden direktiivin vaatimusten täytäntöön panemisesta laaditaan erillinen jätelain muuttamista koskeva hallituksen esitys, jota ei voida antaa eduskunnalle, ennen kuin hallituksen esityksessä 40/2021 vp ehdotetut jätelain muutokset on vahvistettu. Nyt ehdotettavaa asetusta täydennettäisiin myöhemmin näihin muihin direktiivin vaatimuksiin liittyvillä yksityiskohtaisilla vaatimuksilla. Ympäristöministeriön verkkosivuilla on koottuna tietoa direktiivin täytäntöönpanosta ja kaikista jo valmistuneista komission täytäntöönpanosäädöksistä.
Edellä selostettuun viitaten asetus olisi osa direktiiviin kansallista täytäntöönpanoa ja täydentäisi edellä mainitussa hallituksen esityksessä 40/2021 vp ehdotettuja jätelain muutoksia.
Målsättningar
SUP-direktiivin tavoitteena on ehkäistä ja vähentää sen soveltamisalaan kuuluvien muovituotteiden vaikutusta ympäristöön, erityisesti vesiympäristöön, ja ihmisten terveyteen sekä edistää siirtymistä kiertotalouteen, jossa käytetään innovatiivisia ja kestäviä liiketoimintamalleja, tuotteita ja materiaaleja. Siten direktiivin tavoitteena on edistää myös sisämarkkinoiden tehokasta toimintaa.
Linkit
https://ym.fi/kertakayttomuovien-kulutuksen-rajoittaminen-lainsaadannolla -
https://tukes.fi/tuotteet-ja-palvelut/kertakayttoiset-muovituotteet-sup#5b80b5fe -
Liitteet:
Perustelumuistio_VNA_eräät_muovituotteet.pdf - perustelumuistio
VNA_eräistä_muovituotteista.pdf - asetusehdotus
SF_vissa_plastprodukter.pdf - förslag till förordning
Tidtabell
Lausunnot pyydetään antamaan viimeistään torstaina 10.6.2021.
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunto pydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssa julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei toimiteta erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Jos ette voi antaa lausuntoanne Lausuntopalvelu.fi:ssä, lausunto voidaan toimittaa myös sähköpostitse osoitteeseen [email protected].
Tämä lausuntopyyntö on lähetetty vain sähköisesti. Myös muut kuin alla Jakelu-kohdassa mainitut tahot voivat antaa lausunnon.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Jos ette voi antaa lausuntoanne Lausuntopalvelu.fi:ssä, lausunto voidaan toimittaa myös sähköpostitse osoitteeseen [email protected].
Tämä lausuntopyyntö on lähetetty vain sähköisesti. Myös muut kuin alla Jakelu-kohdassa mainitut tahot voivat antaa lausunnon.
Valmistelijat
Lainsäädäntöneuvos Katariina Haavanlammi, [email protected], p. 029 525 0072
Sändlista:
British American Tobacco Finland | ||
Confetti Oy | ||
Delipap Oy | ||
Dermosil | ||
Elintarviketeollisuusliitto ry | ||
Fimea | ||
Helsingin ilmapallokauppa | ||
Ilmapallokeskus Balloon Center Oy | ||
Ilmapallomestarit - Balloon House Oy | ||
Imperial Brands Finland | ||
Kaupan Liitto | ||
Kesko Oyj | ||
Kosmetiikka- ja hygieniateollisuus ry | ||
Kreab | ||
Lumene | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Matkailu- ja ravintolapalvelut MaRa ry | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Muoviteollisuus ry | ||
Oikeusministeriö | ||
Orkla Care Oy | ||
Pallokauppa J.H. / Pallokauppa.com | ||
Philip Morris Finland | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Punanaamio | ||
Sisäministeriö | ||
SOK | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Sulapac | ||
Suomen Alkoholijuomakauppa ry | ||
Suomen Keräyslasiyhdistys | ||
Suomen Kiertovoima ry | ||
Suomen kuitukierrätys Oy | ||
Suomen kuntaliitto | ||
Suomen Luonnonsuojeluliitto | ||
Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy | ||
Suomen Palautuspakkaus Oy | ||
Suomen Tekstiili ja Muoti ry | ||
Suomen Uusiomuovi Oy | ||
Suomen Vesilaitosyhdistys | ||
Suominen Oyj | ||
Teampac Oy | ||
Tukes | ||
Tulli | ||
Tuottajayhteisöjen neuvottelukunta | ||
Tupakkateollisuusliitto ry | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Uusi puu | ||
Valio | ||
Valvira | ||
Yhteinen toimialaliitto ry |