Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Lausuntopyyntö uudistettavasta Jätevakuusoppaasta
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/27342/2022
Svarstiden gick ut: 21.9.2023
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Ympäristöministeriö pyytä lausuntoja luonnoksesta uudeksi Jätevakuusoppaaksi.
Ympäristöministeriön julkaisema Jätevakuusopas – Opas jätehuollon toimijoilta vaadittavista vakuuksista (Ympäristöhallinnon ohjeita 5/2012) on julkaistu yli kymmenen vuotta sitten. Oppaan julkaisun jälkeen jätevakuuksia koskeva lainsäädäntö on muuttunut osin merkittävästikin aiheuttaen samalla selkeän tarpeen oppaan päivittämiselle. Myös soveltamiskäytäntö viranomaisissa ja oikeusistuimissa on antanut aiheen oppaan osittaiselle uudistamiselle.
Nyt lausuttavana olevalla uudistettavalla oppaalla on tarkoitus korvata edellä mainittu aiempi opas. Uuden oppaan kirjoittamisesta on ympäristöministeriön toimeksiannosta vastannut johtava lakimies Mika Heinonen Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksesta.
Ympäristöministeriön julkaisema Jätevakuusopas – Opas jätehuollon toimijoilta vaadittavista vakuuksista (Ympäristöhallinnon ohjeita 5/2012) on julkaistu yli kymmenen vuotta sitten. Oppaan julkaisun jälkeen jätevakuuksia koskeva lainsäädäntö on muuttunut osin merkittävästikin aiheuttaen samalla selkeän tarpeen oppaan päivittämiselle. Myös soveltamiskäytäntö viranomaisissa ja oikeusistuimissa on antanut aiheen oppaan osittaiselle uudistamiselle.
Nyt lausuttavana olevalla uudistettavalla oppaalla on tarkoitus korvata edellä mainittu aiempi opas. Uuden oppaan kirjoittamisesta on ympäristöministeriön toimeksiannosta vastannut johtava lakimies Mika Heinonen Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksesta.
Bakgrund
Edellisen jätevakuusoppaan julkaisemisen jälkeen on 1.9.2014 tullut voimaan kokonaan uusi ympäristönsuojelulaki (527/2014, YSL). Vuoden 2022 syksyllä tehtiin useita muutoksia lain jätteenkäsittelyä koskeviin säännöksiin (laki 490/2022; HE 243/2021 vp). Säännösmuutosten myötä ympäristöluvassa on mahdollista määrätä toiminnanharjoittaja arvioimaan vakuusmäärän riittävyys määräajoin sekä ilmoittamaan tästä valvontaviranomaiselle. Vakuusmäärän muuttamisesta lisättiin oma säännöksensä 89 §:n 3 momenttiin. Lakiin sisällytettiin myös säännös indeksiin sidotusta vakuusmäärästä jätteenkäsittelytoiminnan vakuuksien lupamääräyksissä: lupaviranomainen voi luvassa delegoida valvontaviranomaiselle vakuusmäärän muuttamisen indeksitarkastusten johdosta sekä vakuuden vapauttamisen tietyissä tilanteissa. Lisäksi vakuuksien realisoinnin edellytykset kirjattiin lakiin. Myös jätelain (646/2011) vakuussäännöksiä tarkistettiin kesällä 2022 (laki 494/2022; HE 46/2022 vp), jolloin jätehuoltorekisteriin hyväksymiseen aiemmin liitetty vakuusvaatimus poistettiin laista.
Uudistetussa oppaassa on säilytetty aikaisemmassa oppaassa esitetty tekstiasu silloin, kun asiayhteydessä ei ole tapahtunut muutoksia. Rakenteellisesti opas on kirjoitettu hieman toisella painotuksella kuin aikaisempi vuoden 2012 opas.
Uusina elementteinä oppaassa on mm. vuoden 2022 ympäristönsuojelulain muutoksia koskeva sisältö erityisesti luvussa 2. Luvun sisältämää tekstiä on tarkistettu eräiltä muiltakin osin, minkä lisäksi lukuun on sisällytetty uudet jaksot mm. sähköisen vakuusasiakirjan käsittelemisestä sekä tuottajavastuu- ja valtiontukinäkökulmista jätevakuuksiin. Lukuun 3 ja 4 on sisällytetty ohjeistuksia toimenpiteistä vakuutta koskevissa muutostilanteissa sekä toiminnanharjoittajan maksukyvyttömyystilanteissa.
Oppaaseen on sisällytetty keskeisiltä osin valtion valvontaviranomaisille aiemmin suunnatun toimintaohjeen sisältö sekä liitteenä olevat malliasiakirjat (”Jätevakuudet – toimintaohje valtion ympäristövalvontaviranomaisille vakuuksien käsittelyä ja realisointia varten”). Ohje laadittiin Uudenmaan ELY-keskuksessa vuosina 2016–2017 osana ympäristöministeriön rahoittamaa aluehallinnon ohjauksen ja tuen kehittämisen hanketta.
Uudistetussa oppaassa on säilytetty aikaisemmassa oppaassa esitetty tekstiasu silloin, kun asiayhteydessä ei ole tapahtunut muutoksia. Rakenteellisesti opas on kirjoitettu hieman toisella painotuksella kuin aikaisempi vuoden 2012 opas.
Uusina elementteinä oppaassa on mm. vuoden 2022 ympäristönsuojelulain muutoksia koskeva sisältö erityisesti luvussa 2. Luvun sisältämää tekstiä on tarkistettu eräiltä muiltakin osin, minkä lisäksi lukuun on sisällytetty uudet jaksot mm. sähköisen vakuusasiakirjan käsittelemisestä sekä tuottajavastuu- ja valtiontukinäkökulmista jätevakuuksiin. Lukuun 3 ja 4 on sisällytetty ohjeistuksia toimenpiteistä vakuutta koskevissa muutostilanteissa sekä toiminnanharjoittajan maksukyvyttömyystilanteissa.
Oppaaseen on sisällytetty keskeisiltä osin valtion valvontaviranomaisille aiemmin suunnatun toimintaohjeen sisältö sekä liitteenä olevat malliasiakirjat (”Jätevakuudet – toimintaohje valtion ympäristövalvontaviranomaisille vakuuksien käsittelyä ja realisointia varten”). Ohje laadittiin Uudenmaan ELY-keskuksessa vuosina 2016–2017 osana ympäristöministeriön rahoittamaa aluehallinnon ohjauksen ja tuen kehittämisen hanketta.
Målsättningar
Kuten aiemminkin, oppaan tarkoituksena on toimia niin viranomaisten, toiminnanharjoittajien kuin rahoituslaitostenkin työkaluna jäte- ja ympäristönsuojelulainsäädännön vakuussäännösten soveltamisessa. Oppaalla pyritään yhtenäistämään vakuuden määräytymisen perusteita sekä edistämään toiminnanharjoittajien yhdenmukaista kohtelua. Opas on kuitenkin luonteeltaan ohjeellinen eikä sillä ole oikeudellista sitovuutta.
Liitteet:
Tidtabell
Lausunto pyydetään antamaan viimeistään 21.9.2023.
Opas on tarkoitus julkaista sähköisessä muodossa alkuvuodesta 2024.
Opas on tarkoitus julkaista sähköisessä muodossa alkuvuodesta 2024.
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut. Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausunnon voi toimittaa myös sähköpostitse osoitteeseen [email protected].
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut. Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausunnon voi toimittaa myös sähköpostitse osoitteeseen [email protected].
Valmistelijat
Lisätietoja asiasta antaa hallitussihteeri Sini Pietilä (p. +358 295 250 366).
Sändlista:
Elinkeinoelämän Keskusliitto EK ry | ||
Energiateollisuus ry | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Finanssiala ry | ||
Finanssivalvonta | ||
Helsingin yliopisto, oikeustieteellinen tiedekunta | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen yliopisto, oikeustieteiden laitos | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kaivosteollisuus ry | ||
Kemianteollisuus ry | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Kierrätysteollisuus ry | ||
Konkurssiasiamiehen toimisto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapin yliopisto, oikeustieteellinen tiedekunta | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Suomen Kiertovoima ry – KIVO | ||
Suomen Kuntaliitto ry | ||
Suomen Luonnonsuojeluliitto ry | ||
Suomen ympäristökeskus | ||
Suomen Ympäristöoikeustieteen Seura ry | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Turun yliopisto, oikeustieteellinen tiedekunta | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus |