Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Begäran om utlåtande om utkastet till regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagar om inkomstskatteskalan för 2025, om ändring och temporär ändring av inkomstskattelagen samt om ändring av vissa andra skattelagar
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/1169/2024
Svarstiden gick ut: 28.8.2024
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Finansministeriet begär ert utlåtande om utkastet till regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagar om inkomstskatteskalan för 2025, om ändring och temporär ändring av inkomstskattelagen samt om ändring av vissa andra skattelagar.
Bakgrund
De föreslagna ändringarna baseras på statsminister Petteri Orpos regeringsprogram samt beslut som fattades vid regeringens ramförhandlingar våren 2024.
Utkastet till proposition innehåller följande förslag:
Utkastet till proposition innehåller följande förslag:
- En indexjustering föreslås göras i grunderna för beskattning av förvärvsinkomster. Enligt beslutet vid ramförhandlingarna skulle indexjusteringen gälla alla inkomstklasser utom de två högsta.
- Arbetsinkomstavdraget föreslåsskulle höjas med 100 miljoner euro med fokus på låg- och medelinkomsttagare.
- Maximibeloppet för arbetsinkomstavdraget föreslås höjas med 50 euro för varje minderårigt barn som är under skattebetalarens vårdnad. För ensamförsörjare skulle höjningen beviljas dubbelt.
- Kommunernas skatteintäkter föreslås ökas och effektiviteten i den kommunala beskattningen förbättras genom att avdraget för förvärvsinkomster avskaffas och ersätts med en höjning av arbetsinkomstavdraget.
- Beskattningen av pensionsinkomster föreslås skärpas genom att pensionsinkomstavdraget minskas.
- Hushållsavdraget föreslås minskas med cirka 100 miljoner euro. Förändringen skulle genomföras så att maximibeloppet och ersättningsprocenten minskas och självriskandelen ökas. Maximibeloppet föreslås bli 1 600 euro, ersättningsprocenten för arbetsersättningar 35 procent och för löner 13 procent samt självriskandelen 150 euro.
- Avdraget för beskattningsvärdet för bilförmånen för bilar som anses vara utsläppsfria under körning med 170 euro per månad föreslås förlängas till slutet av 2029.
- Arbetsgivarens utbildningsavdrag föreslås avskaffas.
- Arbetsgivaren föreslås att i större utsträckning än tidigare kunna skattefritt bekosta flyttkostnader för anställda på grund av arbetsplatsens läge samt kostnader för myndighetsregistreringar och tjänster köpta från externa tjänsteleverantörer för att hantera dessa. Dessutom föreslås en lagstadgad bestämmelse om att kultur-, språkundervisning och liknande utbildning som bekostas av arbetsgivaren skulle vara en skattefri förmån för den anställde vid gränsöverskridande arbete.
- Förslaget innehåller också en teknisk ändring till följd av ändringen i de minimis-förordningen gällande bestämmelsen om statligt stöd för skogsavdrag.
Målsättningar
Regeringens skattepolitik har som mål att förbättra hushållens köpkraft, öka incitamenten till arbete och stärka förutsättningarna för ekonomisk tillväxt.
Vid vårens ramförhandlingar beslutade regeringen om ytterligare anpassningsåtgärder för att förbättra hållbarheten i de offentliga finanserna och skapa förutsättningar för att bryta skuldsättningen.
Vid vårens ramförhandlingar beslutade regeringen om ytterligare anpassningsåtgärder för att förbättra hållbarheten i de offentliga finanserna och skapa förutsättningar för att bryta skuldsättningen.
Länkar:
https://vm.fi/hanke?tunnus=VM008:00/2024 - linkki säädösvalmisteluhankkeen verkkosivuille
https://vm.fi/sv/projekt?tunnus=VM008:00/2024 - länk till lagberedningsprojektets webbplats
Bilagor:
Tidtabell
Utlåtandena ska lämnas senast den 28 augusti 2024 som svar på den begäran om utlåtande som publicerats i utlåtande.fi.
Svarsanvisningar för mottagare
Utlåtandet ges genom att man besvarar en begäran om utlåtande som publicerats i lausuntopalvelu.fi. Utlåtandet behöver inte sändas separat per e-post eller post.
Även andra än de som nämns i sändlistan kan yttra sig om propositionen om de så önskar.
För att kunna yttra sig om propositionen måste den som svarar registrera sig och logga in i utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur man använder tjänsten finns på utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för att börja använda tjänsten kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Alla utlåtanden är offentliga och de publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Även andra än de som nämns i sändlistan kan yttra sig om propositionen om de så önskar.
För att kunna yttra sig om propositionen måste den som svarar registrera sig och logga in i utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur man använder tjänsten finns på utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för att börja använda tjänsten kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Alla utlåtanden är offentliga och de publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Beredare
Mer information i ärendet ges av:
Konsultativ tjänsteman Timo Annala, tfn +358 2955 30318, timo.annala(at)gov.fi
Finansråd Filip Kjellberg, tfn +358 2955 30123, filip.kjellberg(at)gov.fi
Konsultativ tjänsteman Timo Annala, tfn +358 2955 30318, timo.annala(at)gov.fi
Finansråd Filip Kjellberg, tfn +358 2955 30123, filip.kjellberg(at)gov.fi
Sändlista:
Akava ry | ||
Autoalan Keskusliitto ry | ||
Autoliitto ry | ||
Autotuojat ja -teollisuus ry | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto ry | ||
Elinkeinoelämän tutkimuslaitos ETLA | ||
Eläkeliitto ry | ||
Hyvinvointiala HALI ry | ||
Kansaneläkelaitos | ||
Kaupan liitto ry | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kirkkohallitus | ||
Kuluttajaliitto ry | ||
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT | ||
Liikenne-ja viestintäministeriö | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
STTK ry | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry | ||
Suomen Kuntaliitto ry | ||
Suomen Omakotiliitto ry | ||
Suomen Veroasiantuntijat ry | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Työ-ja elinkeinoministeriö | ||
Työn ja talouden tutkimus LABORE | ||
Valtion Taloudellinen Tutkimuskeskus (VATT) | ||
Verohallinto | ||
Veronmaksajain Keskusliitto ry | ||
Ympäristöministeriö |