Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Begäran om utlåtande om regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av ikraftträdandebestämmelsen i lagen om ändring av äldreomsorgslagen
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/27221/2022
Svarstiden gick ut: 4.11.2022
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Social- och hälsovårdsministeriet ber er lämna yttrande om det bifogade utkastet till regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av ikraftträdandebestämmelsen i lagen om ändring av lagen om stödjande av den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovårdstjänster för äldre (980/2012, äldreomsorgslagen).
Bakgrund
Till äldreomsorgslagen fogades 2020 bland annat en skyldighet att ha en personaldimensionering på minst 0,7 anställda per klient vid verksamhetsenheter för serviceboende med heldygnsomsorg och långvarig institutionsvård för äldre. I dimensioneringen beaktas bara den personal som utför direkt klientarbete.
Den här bestämmelsen om personaldimensionering skulle träda i kraft fullt ut efter en övergångsperiod den 1 april 2023, för att kommunerna och samkommunerna samt tjänsteproducenterna ska ha möjlighet att förbereda sig för en betydande ökning av personalbehovet och kostnaderna.
I och med att befolkningen blir äldre har pensioneringar och det ökade servicebehovet gjort det svårare att få tillgång till personal. På grund av förändringar i verksamhetsmiljön har det visat sig att dimensioneringen på 0,7 anställda inte kan uppnås vid alla verksamhetsenheter inom den föreskrivna tidsfristen. I synnerhet den covid-19-pandemi som bröt ut under riksdagens behandling av lagen har haft en betydande inverkan på tillgången på personal och verksamhetsenheternas rekryteringsmöjligheter. Det instabila arbetsmarknadsläget, som har pågått sedan våren 2022 långt in på hösten, när det gäller de centrala arbetstagarorganisationerna har också inverkat på tillgången på personal. Beredningen av välfärdsområdenas verksamhet 2022 har sysselsatt kommunernas social- och hälsovårdspersonal och försvårat verkställigheten av lagen.
Den här bestämmelsen om personaldimensionering skulle träda i kraft fullt ut efter en övergångsperiod den 1 april 2023, för att kommunerna och samkommunerna samt tjänsteproducenterna ska ha möjlighet att förbereda sig för en betydande ökning av personalbehovet och kostnaderna.
I och med att befolkningen blir äldre har pensioneringar och det ökade servicebehovet gjort det svårare att få tillgång till personal. På grund av förändringar i verksamhetsmiljön har det visat sig att dimensioneringen på 0,7 anställda inte kan uppnås vid alla verksamhetsenheter inom den föreskrivna tidsfristen. I synnerhet den covid-19-pandemi som bröt ut under riksdagens behandling av lagen har haft en betydande inverkan på tillgången på personal och verksamhetsenheternas rekryteringsmöjligheter. Det instabila arbetsmarknadsläget, som har pågått sedan våren 2022 långt in på hösten, när det gäller de centrala arbetstagarorganisationerna har också inverkat på tillgången på personal. Beredningen av välfärdsområdenas verksamhet 2022 har sysselsatt kommunernas social- och hälsovårdspersonal och försvårat verkställigheten av lagen.
Målsättningar
I denna proposition föreslås det att ikraftträdandebestämmelsen i äldreomsorgslagen ska ändras. Enligt gällande lag höjs minimidimensioneringen av personalen vid verksamhetsenheter för serviceboende med heldygnsomsorg och långvarig institutionsvård för äldre från 0,6 anställda till 0,7 anställda per klient den 1 april 2023. Enligt propositionen ska övergångsperioden förlängas så att dimensioneringen från och med den 1 april 2023 är 0,65 anställda per klient och att den stiger till 0,7 anställda den 1 december 2023.
Även om tiden för ikraftträdandet av full dimensionering av personalen med 0,7 anställda senareläggs, föreslås att den finansiering som motsvarar full personaldimensioneringsnivå ska ställas till välfärdsområdenas förfogande enligt den ursprungliga tidtabellen, dvs. redan den 1 april 2023. På så vis stöds möjligheterna att genomföra nödvändiga rekryteringar och således uppnå en personaldimensionering på 0,7 anställda så snart som möjligt och åtminstone senast den 1 december 2023 i en personalsituation som är mer utmanande än tidigare.
Lagen avses träda i kraft så snart som möjligt och senast den 1 april 2023.
Social- och hälsovårdsministeriet ber de instanser som nämns i sändlistan lämna utlåtande om utkastet till regeringsproposition.
Även om tiden för ikraftträdandet av full dimensionering av personalen med 0,7 anställda senareläggs, föreslås att den finansiering som motsvarar full personaldimensioneringsnivå ska ställas till välfärdsområdenas förfogande enligt den ursprungliga tidtabellen, dvs. redan den 1 april 2023. På så vis stöds möjligheterna att genomföra nödvändiga rekryteringar och således uppnå en personaldimensionering på 0,7 anställda så snart som möjligt och åtminstone senast den 1 december 2023 i en personalsituation som är mer utmanande än tidigare.
Lagen avses träda i kraft så snart som möjligt och senast den 1 april 2023.
Social- och hälsovårdsministeriet ber de instanser som nämns i sändlistan lämna utlåtande om utkastet till regeringsproposition.
Bilagor:
Tidtabell
Remissutlåtanden kan lämnas från den 17 oktober till och med den 4 november 2022. På grund av lagberedningens brådskande natur är remisstiden undantagsvis cirka tre veckor.
Svarsanvisningar för mottagare
Vi ber er lämna era utlåtanden på adressen utlåtande.fi. I utlåtandet ska anges identifieringskoden för lagberedningsprojektet VN/27221/2022. Även andra än de som nämns i sändlistan kan lämna ett utlåtande.
Observera att alla utlåtanden är offentliga och att de publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
För remissbehandlingen översätts begäran om utlåtande med frågor, propositionens huvudsakliga innehåll och lagförslaget till svenska.
Observera att alla utlåtanden är offentliga och att de publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
För remissbehandlingen översätts begäran om utlåtande med frågor, propositionens huvudsakliga innehåll och lagförslaget till svenska.
Beredare
Sändlista:
Attendo Oy | ||
Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia | ||
Esperi | ||
Etelä-Karjalan hyvinvointialue | ||
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Etelä-Savon hyvinvointialue | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Folkhälsan | ||
Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy | ||
Helsingin kaupunki | ||
Hoitokoti Päiväkumpu Oy | ||
Hyvinvointiala HALI ry | ||
Ihmisoikeuskeskus | ||
Ikäinstituutti | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue | ||
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
KT Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat | ||
Kymenlaakson hyvinvointialue | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Mehiläinen | ||
Muistiliitto | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Pihlajalinna Terveys Oy | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Saamelaiskäräjät | ||
Satakunnan hyvinvointialue | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira | ||
Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry | ||
Tehy ry | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Terveys- ja sosiaalialan yrittäjät TESO ry | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto Valli ry | ||
Vanhustyön keskusliitto | ||
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue | ||
Wilhelmiina Palvelut Oy | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu |
Ämnesord
henkilöstö
vanhuspalvelut
tehostettu palveluasuminen
laitoshoito
personal
äldreomsorg
institutionsvård
ympärivuorokautinen palveluasuminen
henkilöstömitoitus
personaldimensionering
serviceboende med heldygnsomsorg