Ge utlåtande
Luonnos valtioneuvoston asetukseksi sähköisen liikenteen, biokaasun ja uusiutuvan vedyn liikennekäytön infrastruktuurituesta vuosina 2022–2025
Svarstiden gick ut: 2.2.2022
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Bakgrund
Irtautuminen fossiilisesta bensiinistä ja dieselistä ja siirtyminen muihin käyttövoimiin liikenteessä edellyttää koko maan kattavaa sähköajoneuvojen julkista latausverkkoa sekä kaasuajoneuvojen tankkausinfraa. On arvioitu, että infrastruktuuritukia tarvitaan ainakin 2020-luvun puoliväliin asti, jonka jälkeen ajoneuvojen lukumäärät saattaisivat jo mahdollistaa infran rakentamisen kokonaan markkinaehtoisesti.
Målsättningar
Tukiohjelmalla toimeenpannaan fossiilittoman liikenteen tiekarttaa ja Suomen elpymis- ja palautumissuunnitelmaa, joka on osa Suomen kestävän kasvun ohjelmaa. Tavoitteena on edistää sähkön ja biokaasun käyttöä tieliikenteessä tukemalla lataus- ja kaasuntankkausverkon laajentamiseen liittyviä investointeja. Tukiohjelmalla edistettäisiin jatkossa myös vedyn tankkausinfrastruktuuria. Kattava lataus- ja tankkausverkosto on edellytys sähkökäyttöisten ja kaasukäyttöisten ajoneuvojen yleistymiselle.
Valtionavustuslain (688/2001) 8 §:n nojalla annettaisiin uusi valtioneuvoston asetus. Asetuksella säädettäisiin sähköisen liikenteen ja biokaasun sekä uusiutuvan vedyn liikennekäytön infrastruktuurin edistämiseen tarkoitetun tuen myöntämisestä, maksamisesta ja käytöstä. Asetus vastaisi sisällöltään hyvin pitkälti aiempaa tukiohjelman oikeusperustaa valtioneuvoston asetusta sähköisen liikenteen ja biokaasun liikennekäytön infrastruktuurituesta vuosina 2018–2021 (498/2018). Uuteen asetukseen kuitenkin tehtäisiin tarvittavia muutoksia tukiohjelman tavoitteiden päivityksen mukaisesti.
Infrastruktuurituki myönnettäisiin edelleen tarjouskilpailun perusteella ja Energiavirasto jatkaisi valtionapuviranomaisena. Tarjouskilpailussa tarjoukset ryhmiteltäisiin 5 ryhmään: ajoneuvojen suuritehoisten latauspisteiden investointihankkeita koskevat tarjoukset (ryhmä 1), paikallisen joukkoliikenteen latauspisteiden investointihankkeita koskevat tarjoukset (ryhmä 2), paineistetun biokaasun tankkauspisteiden investointihankkeita koskevat tarjoukset (ryhmä 3), nesteytetyn biokaasun tankkauspisteiden investointihankkeita koskevat tarjoukset (ryhmä 4) ja uusiutuvan vedyn tankkauspisteiden investointihankkeita koskevat tarjoukset (ryhmä 5).
Tarjouskilpailussa menestyisivät omassa ryhmässään pienimmän vertailuluvun saaneet tarjoukset. Vertailuluku osoittaisi tarjouksen mukaisen hankkeen kustannustehokkuutta ja vaikuttavuutta. Tukiohjelmaan sisältyisi useita ehtoja ja rajoituksia, joiden tarkoituksena on varmistaa tarjouskilpailun onnistuminen ja sen optimaalinen tulos, tukiohjelman tavoitteiden saavuttaminen sekä rajoittaa tukiohjelman kilpailua ja markkinoita vääristävä vaikutus mahdollisimman vähäiseksi. Investointia varten myönnetty tuki maksettaisiin, kun hanke on saatettu päätökseen.
Asetuksen ehdotetaan tulevan voimaan 3.3.2022. Biokaasun tankkauspisteiden (ryhmät 3 ja 4) osalta tukiohjelma on kuitenkin notifioitava ennakkoon komissiolle, ja siten asetus tulisi biokaasun tankkauspisteiden osalta voimaan vasta komission hyväksynnän jälkeen.
Liitteet:
LUONNOS_VNA liikenteen infrastruktuurituesta.pdf - Asetusluonnos FI
LUONNOS_Muistio_VNA liikenteen infrastruktuurituesta.pdf - Muistioluonnos
LUONNOS_VNA liikenteen infrastruktuurituesta_SV.pdf - Utkastet till förordning SV
Tidtabell
Ruotsinkielinen asetusluonnos lisätään lausuntopalveluun käännöksen valmistuttua.
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta lausunto.om(a)om.fi.
Huom! Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Erityisasiantuntija Inkeri Lilleberg, TEM, puh. 050 472 0706 ja sähköposti inkeri.lilleberg(a)gov.fi.
Sändlista:
Bioenergia ry | ||
Elinkeinoelämän Keskusliitto EK ry | ||
Energiateollisuus ry | ||
Energiavirasto | ||
Ensto Group | ||
Fingrid Oyj | ||
Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä | ||
K Auto Oy | ||
Kansallinen vetyklusteri – Hydrogen cluster Finland | ||
Kempower Oyj | ||
Kesko Oyj | ||
Lidl Suomi | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikennevirta Oy | ||
Linja-autoliitto ry | ||
Länsilinjat Oy | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry | ||
Motiva Oy | ||
Neste Oyj | ||
Nobina Oy | ||
P2X Solutions Oy | ||
Parkkisähkö Oy | ||
Plugit Finland Oy | ||
Pohjolan Liikenne Oy Ab | ||
Puhas Oy | ||
Q-Power | ||
Recharge Finland Oy | ||
Roadster Finland Oy – Tesla Suomi | ||
Rohe Solutions Oy | ||
Savonlinja Oy | ||
S-ryhmä – SOK-yhtymä | ||
ST1 Oy | ||
Suomen Biokierto ja Biokaasu SBB ry | ||
Suomen Kaasuyhdistys ry | ||
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry | ||
Suomen Lähienergialiitto ry | ||
Sähköteknisen Kaupan Liitto (STK) ry | ||
Teboil Oy Ab | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Unified Chargers Oy | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Ympäristöministeriö |
Asiasanat
valtiontuki
sähköinen liikenne
biokaasu
latausinfra
vety
tankkausinfra