Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Ympäristöministeriön asetus vapaaehtoisesta ekologisesta kompensaatiosta
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/1661/2023
Svarstiden gick ut: 12.5.2023
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Miljöministeriet begär utlåtanden om utkast till miljöministeriets förordning om frivillig ekologisk kompensation.
Bakgrund
I den nya naturvårdslagen som träder i kraft 1.6.2023 finns bestämmelser om förfarandet vid frivillig ekologisk kompensation och om kriterierna för kompensation. Avsikten är att genom en separat förordning precisera lagens bestämmelser vad gäller naturvärden, regional motsvarighet och kompensationsplan vid frivillig ekologisk kompensation.
En viktig utgångspunkt för ekologisk kompensation är att den som orsakar försämringen, det vill säga en aktör som i sin verksamhet försämrar naturvärden, kan kompensera den försämring som verksamheten orsakar en naturtyp eller en arts livsmiljö. Kompensationen görs antingen genom produktion av naturvärden eller genom skyddskompensation. Produktion av naturvärden kan till exempel innebära att en försämrad förekomst av en naturtyp förbättras genom restaurering av naturen, såsom återställande av vattenbalansen i en myr, eller genom skyddande av ett område med värdefulla naturvärden.
Naturvårdslagen preciseras genom förordningens bestämmelser om mätning av försämring och additionalitet, måttenhet och redovisning av löpande kostnader samt kompensationens geografiska gränser och flexibilitet som föreslås i miljöministeriets förordning. Genom förordningen förenhetligas hur kvantiteten av de naturvärden som produceras i enlighet med naturvårdslagen beräknas och hur man bedömer motsvarighet i fråga om naturvärden och en kompensation fullt ut, så att den försämring som naturtypen eller artens livsmiljö orsakas kompenseras minst fullt ut.
Förordningen på svenska fås i början av maj.
En viktig utgångspunkt för ekologisk kompensation är att den som orsakar försämringen, det vill säga en aktör som i sin verksamhet försämrar naturvärden, kan kompensera den försämring som verksamheten orsakar en naturtyp eller en arts livsmiljö. Kompensationen görs antingen genom produktion av naturvärden eller genom skyddskompensation. Produktion av naturvärden kan till exempel innebära att en försämrad förekomst av en naturtyp förbättras genom restaurering av naturen, såsom återställande av vattenbalansen i en myr, eller genom skyddande av ett område med värdefulla naturvärden.
Naturvårdslagen preciseras genom förordningens bestämmelser om mätning av försämring och additionalitet, måttenhet och redovisning av löpande kostnader samt kompensationens geografiska gränser och flexibilitet som föreslås i miljöministeriets förordning. Genom förordningen förenhetligas hur kvantiteten av de naturvärden som produceras i enlighet med naturvårdslagen beräknas och hur man bedömer motsvarighet i fråga om naturvärden och en kompensation fullt ut, så att den försämring som naturtypen eller artens livsmiljö orsakas kompenseras minst fullt ut.
Förordningen på svenska fås i början av maj.
Bilagor:
ekologisen kompensaation asetusluonnos.docx - Luonnos ympäristöministeriön asetukseksi vapaaehtoisesta ekologisesta kompensaatiosta
ekologisen_kompensaation_asetus_muistio_luonnos.docx - Luonnos esittelymuistioksi
sv_ekologisen kompensaation asetusluonnos.docx - Utkast till förordningen, lisätty 3.5.2023
Tidtabell
Utlåtanden ombeds skickas in senast 12.5.2023.
Svarsanvisningar för mottagare
För att kunna lämna ett utlåtande ska den svarande registrera sig som användare i utlåtande.fi och logga in i tjänsten. Vi ber er lämna ert utlåtande genom att svara på den begäran om utlåtande som publicerats i utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns i webbtjänsten utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Om ni behöver hjälp med att ta tjänsten i bruk kan ni ta kontakt via e-postadressen [email protected].
Också instanser som inte nämns i sändlistan är välkomna att lämna ett utlåtande till ministeriet. Alla utlåtanden är offentliga och de publiceras i webbtjänsten utlatande.fi. samt i statstrådets projektfönster (hankeikkuna). Om ni inte kan lämna ert utlåtande i tjänsten utlåtande.fi, är det också möjligt att skicka utlåtandet per e-post till [email protected]. I utlåtandet bör nämnas diarienumret VN/1661/2023.
VAHVA-ministerier ombeds i första hand att lämna ett utlåtande via utlatande.fi. Utlåtandet förs därefter in i VAHVA, till det ärende som frågan gäller.
Också instanser som inte nämns i sändlistan är välkomna att lämna ett utlåtande till ministeriet. Alla utlåtanden är offentliga och de publiceras i webbtjänsten utlatande.fi. samt i statstrådets projektfönster (hankeikkuna). Om ni inte kan lämna ert utlåtande i tjänsten utlåtande.fi, är det också möjligt att skicka utlåtandet per e-post till [email protected]. I utlåtandet bör nämnas diarienumret VN/1661/2023.
VAHVA-ministerier ombeds i första hand att lämna ett utlåtande via utlatande.fi. Utlåtandet förs därefter in i VAHVA, till det ärende som frågan gäller.
Beredare
Mer information fås av lagstiftningsråd Leila Suvantola t. 050 4077323, leila.suvantola(at)gov.fi; och specialsakkunnig Suvi Borgström t. 0295250342, suvi.borsgtrom(at)gov.fi.
Sändlista:
Aalto yliopisto | ||
Ahvenanmaan hallintotuomioistuin | ||
BirdLife Suomi ry | ||
BOOST-hanke | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry | ||
Etelä-Karjalan liitto | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Pohjanmaan liitto | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Savon maakuntaliitto | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Geologian tutkimuskeskus | ||
Greenpeace Suomi | ||
Helsingin hallinto-oikeus | ||
Helsingin yliopisto | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hämeen liitto | ||
Hämeenlinnan hallinto-oikeus | ||
Infra ry | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen hallinto-oikeus | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kainuun liitto | ||
Kaivosteollisuus ry | ||
Kalatalouden keskusliitto | ||
KEHA-keskus | ||
Keski-Pohjanmaan liitto | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keski-Suomen liitto | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Kymenlaakson liitto | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapin liitto | ||
Lapin yliopisto | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Luonnontieteellinen keskusmuseo LUOMUS | ||
Luonnonvarakeskus | ||
Luonto-Liitto ry | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maa- ja metsätaloustuottajain keskusjärjestö MTK ry | ||
Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry | ||
Metsähallitus | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Museovirasto | ||
Natur och Miljö rf | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Paliskuntain yhdistys | ||
Pidä Saaristo Siistinä ry | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pirkanmaan liitto | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan maakuntaliitto | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon liitto | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Pohjois-Suomen hallinto-oikeus | ||
ProAgria Keskusten liitto | ||
Puolustusministeriö | ||
Puolustusvoimat | ||
Päijät-Hämeen liitto | ||
Rajavartiolaitos | ||
Rakennusteollisuus ry | ||
Saamelaiskäräjät | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satakuntaliitto | ||
Sisäministeriö | ||
Sitra | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Ilmastopaneeli | ||
Suomen kotiseutuliitto | ||
Suomen kuntaliitto ry | ||
Suomen Latu ry | ||
Suomen luonnonsuojeluliitto ry | ||
Suomen metsäkeskus | ||
Suomen metsästäjäliitto | ||
Suomen Partiolaiset - Finlands Scouter ry | ||
Suomen riistakeskus | ||
Suomen vapaa-ajan kalastajien keskusjärjestö ry | ||
Suomen ympäristökeskus | ||
Suomen Ympäristöoikeustieteen Seura ry | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC r.f. | ||
Tampereen yliopisto | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Tulli | ||
Turun hallinto-oikeus | ||
Turun yliopisto | ||
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto TUKES | ||
Tuulivoimayhdistys | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Uudenmaan liitto | ||
Vaasan hallinto-oikeus | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen liitto | ||
WWF Suomi | ||
Väylävirasto | ||
Åbo Akademi |
Ämnesord
luonnonsuojelu
luonnon monimuotoisuus