Begäran om utlåtande om ändring av miljöskyddslagen för sjöfarten och vissa andra lagar
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/7823/2019
Svarstiden gick ut: 17.12.2020
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Kommunikationsministeriet ber om utlåtande om utkastet till regeringens proposition om ändring av miljöskyddslagen för sjöfarten och vissa andra lagar.
Bakgrund
I propositionen föreslås det att miljöskyddslagen för sjöfarten (1672/2009), lagen om fartygs tekniska säkerhet och säker drift av fartyg (fartygssäkerhetslagen; 1686/2009), fartygsregisterlagen (512/1993), lagen om sjöfartsskydd på vissa fartyg och i hamnar som betjänar dem och om tillsyn över skyddet (lagen om sjöfartsskydd; 485/2004) och lagen om marin utrustning (1503/2011) ändras.
Genom ändringarna som föreslås i miljöskyddslagen för sjöfarten genomförs unionens förnyade fartygsavfallsdirektiv. De föreslagna ändringarna gäller framför allt små hamnar, såsom hamnar för fritidsbåtar, fiskehamnar samt hamnar som används av förbindelsefartyg och vattenbussar. Kraven på avfallshantering och upprättandet av en avfallshanteringsplan utvidgas för majoriteten av dessa hamnar. Dessutom föreslås att ett nytt 7 b kap. om svavelutsläppsavgifter fogas till miljöskyddslagen för sjöfarten. Svavelutsläppsavgiften är en administrativ påföljd som påförs för brott mot förbud för utsläpp i luften eller mot kvalitetskraven för bränsle med avseende på svavelutsläpp i de inre territorialvattnen, territorialhavet eller Finlands ekonomiska zon. Dessutom preciseras bestämmelserna om oljeutsläppsavgifterna i lagen och bestämmelsen om oljelastöverföring utvidgas till att även omfatta övriga skadliga och farliga laster och avfallsöverföringar samt leverans av bränsle från ett fartyg till ett annat. I miljöskyddslagen för sjöfarten föreslås även ändringar som begränsar tillämpningen av barlastvattenbestämmelsen till vissa fartyg som tillhandahåller isbrytartjänster för Trafikledsverket samt ändringar som preciserar svaveldirektivets genomförande i Finland.
Vid sidan av det som nämns ovan föreslås ändringar i fartygssäkerhetslagens hänvisningar till unionens lagstiftning och lagens definition av traditionsfartyg samt att bestämmelser som behövs för genomförandet av direktivet om sär-skilda stabilitetskrav för ro-ro-passagerarfartyg tillsätts. Dessutom föreslås det ändringar i fartygsregisterlagen som hänför sig till kopia av registreringsansökans åtkomsthandling och registermyndighetens rätt att radera fartyget från registret. I propositionen föreslås dessutom ändring av bestämmelserna som hänför sig till säkerhetskontrollen av fartygen som klassificeringsinstitutionerna utför i lagen om sjöfartsskydd. I propositionen föreslås dessutom i lagen om marin utrustning föreslås dessutom vissa tekniska ändringar.
Lagarna om ändring av miljöskyddslagen för sjöfarten, fartygssäkerhetslagen och lagen om marin utrustning avses träda i kraft den 28 juni 2021. I lagarna om ändring av miljöskyddslagen för sjöfarten föreslås dock att vissa övergångsbestämmelser föreskrivs för att underlätta verkställandet av kommande krav för hamnar och fartyg. Lagarna om ändring av fartygsregisterlagen och lagen om sjöfartsskydd avses träda i kraft den 1 april 2021.
Genom ändringarna som föreslås i miljöskyddslagen för sjöfarten genomförs unionens förnyade fartygsavfallsdirektiv. De föreslagna ändringarna gäller framför allt små hamnar, såsom hamnar för fritidsbåtar, fiskehamnar samt hamnar som används av förbindelsefartyg och vattenbussar. Kraven på avfallshantering och upprättandet av en avfallshanteringsplan utvidgas för majoriteten av dessa hamnar. Dessutom föreslås att ett nytt 7 b kap. om svavelutsläppsavgifter fogas till miljöskyddslagen för sjöfarten. Svavelutsläppsavgiften är en administrativ påföljd som påförs för brott mot förbud för utsläpp i luften eller mot kvalitetskraven för bränsle med avseende på svavelutsläpp i de inre territorialvattnen, territorialhavet eller Finlands ekonomiska zon. Dessutom preciseras bestämmelserna om oljeutsläppsavgifterna i lagen och bestämmelsen om oljelastöverföring utvidgas till att även omfatta övriga skadliga och farliga laster och avfallsöverföringar samt leverans av bränsle från ett fartyg till ett annat. I miljöskyddslagen för sjöfarten föreslås även ändringar som begränsar tillämpningen av barlastvattenbestämmelsen till vissa fartyg som tillhandahåller isbrytartjänster för Trafikledsverket samt ändringar som preciserar svaveldirektivets genomförande i Finland.
Vid sidan av det som nämns ovan föreslås ändringar i fartygssäkerhetslagens hänvisningar till unionens lagstiftning och lagens definition av traditionsfartyg samt att bestämmelser som behövs för genomförandet av direktivet om sär-skilda stabilitetskrav för ro-ro-passagerarfartyg tillsätts. Dessutom föreslås det ändringar i fartygsregisterlagen som hänför sig till kopia av registreringsansökans åtkomsthandling och registermyndighetens rätt att radera fartyget från registret. I propositionen föreslås dessutom ändring av bestämmelserna som hänför sig till säkerhetskontrollen av fartygen som klassificeringsinstitutionerna utför i lagen om sjöfartsskydd. I propositionen föreslås dessutom i lagen om marin utrustning föreslås dessutom vissa tekniska ändringar.
Lagarna om ändring av miljöskyddslagen för sjöfarten, fartygssäkerhetslagen och lagen om marin utrustning avses träda i kraft den 28 juni 2021. I lagarna om ändring av miljöskyddslagen för sjöfarten föreslås dock att vissa övergångsbestämmelser föreskrivs för att underlätta verkställandet av kommande krav för hamnar och fartyg. Lagarna om ändring av fartygsregisterlagen och lagen om sjöfartsskydd avses träda i kraft den 1 april 2021.
Målsättningar
Propositionens centrala mål är att genomföra lagändringar som EU:s fartygsavfallsdirektiv förutsätter. Genomförandet av fartygsavfallsdirektivet och majoriteten av de andra ändringarna som föreslås i miljöskyddslagen för sjöfarten effektiviserar skyddet av den marina miljön. Utvidgningen av bestämmelsen om lastöverföring strävar till exempel efter att undvika att leverans av bränsle och skadliga och farliga laster ska hamna i den marina miljön. Regleringen av svavelutsläppsavgiften strävar på motsvarande sätt efter att effektivisera genomförandet av svavelutsläppsbegränsningarna. De föreslagna ändringarna i lagen om sjöfartsskydd möjliggör permanenta skyddskontroller utförda av klassificeringssällskap. De föreslagna ändringarna i fartygsregisterlagen underlättar registreringen av fartyg och inskrivningen av äganderätten samt kvarhållandet av fartyg i trafiken vid störningar i normalförhållanden eller vid andra exceptionella situationer i samhället.
Länkar:
https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=LVM036:00/2019 - Hankkeen sivu valtioneuvoston Hankeikkunassa / Författningsberedningsprojektets sida i statsrådets Hankeikkuna
Bilagor:
MYSL HE-luonnos lausunnolle FI.docx - Luonnos hallituksen esitykseksi
MYSL RP utkast på remiss SV.docx - Utkastet till regeringens proposition
Tidtabell
Utlåtanden ska lämnas in senast den 17.12.2020.
Svarsanvisningar för mottagare
Begäran om utlåtandet har delats in i teman och varje tema kan besvaras separat under mellanrubrikerna. Det är även möjligt att lämna ett omfattande utlåtande antingen som text eller som bilaga.
Beredare
Miljöskyddslagen för sjöfarten: specialsakkunnig Laura Sarlin, tel. 029 534 2063, [email protected]
Fartygssäkerhetslagen och lagen om marin utrustning: regeringsråd Katja Viertävä, p. 0295 342 612, [email protected]
Fartygsregisterlagen: planerare Merita Erkkilä, tel. 0295 342 136, [email protected]
Fartugsskyddslagen: överinspektör Suvi Kankare, p. 0295 342 105, [email protected]
Fartygssäkerhetslagen och lagen om marin utrustning: regeringsråd Katja Viertävä, p. 0295 342 612, [email protected]
Fartygsregisterlagen: planerare Merita Erkkilä, tel. 0295 342 136, [email protected]
Fartugsskyddslagen: överinspektör Suvi Kankare, p. 0295 342 105, [email protected]
Sändlista:
Ahvenanmaan maakunnan hallitus (Ålands landskapsregering) | ||
Arctia Oy | ||
Arctia Oy | ||
Business Finland | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry | ||
ELY-keskusten ja TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskus | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Finnpilot Pilotage Oy | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Kaakkois-Suomen ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Kuntaliitto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Liikenne- ja viestintävirasto | ||
Luonnonvarakeskus | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maanmittauslaitos | ||
Merimieseläkekassa (MEK) | ||
Merimiespalvelutoimisto | ||
Meriteollisuus ry | ||
Metsäteollisuus Ry | ||
Oikeusministeriö | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Pidä Saaristo Siistinä ry | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Poliisi | ||
Puolustusvoimat | ||
Puolutusministeriö | ||
Rajavartiolaitos | ||
Ruokavirasto | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satamaoperaattorit ry | ||
Sisäministeriö | ||
Suomen Ammattikalastajaliitto SAKL ry | ||
Suomen Laivameklariliitto ry | ||
Suomen Laivanpäällystöliitto ry | ||
Suomen luonnonsuojeluliitto | ||
Suomen Matkustajalaivayhdistys ry | ||
Suomen Merimies-Unioni SMU ry | ||
Suomen purjehdus ja veneily ry | ||
Suomen Satamaliitto ry | ||
Suomen Vapaa-ajankalastajien keskusjärjestö | ||
Suomen varustamot ry | ||
Suomen ympäristökeskus | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Traffic Management Finland Oy | ||
Tulli | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Uusimaan ELY-keskus | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
WWF Suomi | ||
Väylävirasto | ||
Ympäristöministeriö | ||
Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP ry |
Ämnesord
jätehuolto
satamat
satama
jäänmurto
talvimerenkulku
merenkulku
veneily
rikki
öljypäästö
painolastivesisääntely
alusturvallisuus