Begäran om yttrande om utkastet till regeringens proposition med förslag till lag om elektronisk fakturering
Svarstiden gick ut: 19.10.2018
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Finansministeriet begär yttranden om det bifogade utkastet till regeringens proposition med förslag till lag om elektronisk fakturering.
Bakgrund
Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/55/EU om elektronisk fakturering vid offentlig upphandling, nedan direktivet, trädde i kraft den 26 maj 2014. Medlemsstaternas nationella lagar och andra författningar ska senast den 18 april 2019 anpassas till direktivet. Enligt direktivet ska de upphandlande enheterna vid offentlig upphandling som överskrider EU:s tröskelvärden ta emot och behandla fakturor som har ett strukturerat elektroniskt format och som överensstämmer med den europeiska standarden för elektronisk fakturering. Finansministeriet tillsatte den 18 oktober 2017 en arbetsgrupp med uppgift att bereda det nationella genomförandet av direktivet. Arbetsgruppen har också till uppgift att granska eventuella lagstiftningsbehov när det gäller elektroniska kvitton. Arbetsgruppens mandatperiod är från den 1 oktober 2017 till den 31 december 2018.
Målsättningar
I denna proposition föreslås det att det stiftas en lag om elektronisk fakturering. Lagen är ny och genomför direktivet nationellt.
I enlighet med vad som förutsätts i direktivet åläggs i den föreslagna lagen de upphandlande enheterna att inom ramen för de upphandlingar som omfattas av upphandlingslagarna ta emot och behandla elektroniska fakturor som överensstämmer med den nya europeiska standarden för elektronisk fakturering. I lagen föreslås dessutom bestämmelser som är oberoende av direktivet och som gäller den upphandlande enhetens och näringsidkarens rätt att i form av elektronisk faktura som överensstämmer med den europeiska standarden för elektronisk fakturering få fakturor av en annan upphandlande enhet eller näringsidkare.
Bestämmelserna i lagen ska inte tillämpas om användningen av elektronisk faktura kan röja sekretessbelagda uppgifter eller äventyra statens centrala säkerhetsintressen.
Syftet med den föreslagna lagen är att effektivisera både den offentliga och den privata sektorns ekonomiförvaltning genom att skapa ramar för automatisk behandling av fakturor. Lagen gäller inte fakturering i fråga om privata fysiska personer.
Utkastet till regeringens proposition med förslag till lag om elektronisk fakturering innehåller inga förslag till bestämmelser om elektroniska köpkvitton (ekvitton). Remissinstanserna ombes dock att i sina yttranden särskilt ta ställning till arbetsgruppens förslag till främjande av elektroniska kvitton, som finns under 3.2 Alternativ i regeringens utkast till proposition.
Bilagor:
Tidtabell
Avsikten är att regeringens proposition ska överlämnas till riksdagen i november 2018, så att lagen träder i kraft den 1 april 2019.
Vänligen lämna in yttrandet senast den 19 oktober 2018.
Svarsanvisningar för mottagare
Finansministeriet begär ert yttrande om utkastet till regeringens proposition. Vänligen lämna in yttrandet i elektronisk form senast den 19 oktober 2018 på www.utlåtande.fi eller alternativt till valtiovarainministeriö@vm.fi. Ministerierna ombes att vid behov sammanställa yttrandena från sitt eget förvaltningsområde. Alla yttranden som lämnas in är offentliga och publiceras på www.utlåtande.fi.
Begäran om yttrande finns på www.utlåtande.fi och på finansministeriets webbplats www.vm.fi. Finansministeriet behandlar också yttranden som kommit in från andra än dem som begäran om yttrande sänts till, om yttrandena kommer inom utsatt tid.
Beredare
- specialsakkunnig Jonna Törnroos ([email protected], 0295 530 011)
- lagstiftningsråd Eeva Lantto ([email protected], 0295 530 515)
Sändlista:
Aalto yliopisto | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Espoon kaupunki | ||
Finanssiala ry | ||
Hansel Oy | ||
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä HUS | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL) | ||
Helsingin seurakuntayhtymä | ||
Joensuun kaupunki | ||
Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soite | ||
Kirkkohallitus | ||
Kirkon palvelukeskus | ||
Kivijärven kunta | ||
KL-Kuntahankinnat Oy | ||
Kunnan Taitoa Oy | ||
Lainsäädännön arviointineuvosto | ||
Lapinjärven kunta | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Monetra Oy | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Oulun kaupunki | ||
Palkeet | ||
Poliisihallitus | ||
Posion kunta | ||
Puolustusministeriö | ||
Pääesikunta | ||
Ropo Capital | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen asianajajaliitto | ||
Suomen kuntaliitto ry | ||
Suomen pankki | ||
Suomen taloushallintoliitto ry | ||
Suomen yrittäjät ry | ||
Tampereen kaupunki | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Tieto Oyj | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Turun kaupunki | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Valtiokonttori | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtionhallinnon kehittämisosasto (VM) | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vantaan kaupunki | ||
Verohallinto | ||
Vero-osasto (VM) | ||
Ympäristöministeriö |
Ämnesord
julkiset hankinnat
digitalisaatio
taloushallinto
verkkolasku
sähköinen lasku
sähköinen kuitti