Begäran om utlåtande om funktionen hos den allmänna dataskyddsförordningen och om erfarenheterna i anslutning till tillämpningen av den
Svarstiden gick ut: 7.9.2023
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Förordningen utgör direkt tillämplig lagstiftning i samtliga medlemsstater. Förordningen tillåter dock medlemsstaterna ett visst nationellt handlingsutrymme när det gäller att precisera och komplettera bestämmelserna i förordningen. Finland har utnyttjat handlingsutrymmet genom dataskyddslagen (1050/2018) som trädde i kraft den 1 januari 2019 och genom speciallagstiftning som tillämpas vid sidan av den.
Europeiska kommissionen ska vart fjärde år lämna Europaparlamentet och rådet rapporter om utvärderingen och översynen av den allmänna dataskyddsförordningen (artikel 97 i dataskyddsförordningen). I detta sammanhang ska kommissionen särskilt undersöka tillämpningen av och funktionen hos följande kapitel i förordningen:
- kapitel V i den allmänna dataskyddsförordningen, som gäller överföring av personuppgifter till tredjeländer och internationella organisationer, så att särskild uppmärksamhet fästs vid s.k. kommissionens beslut om adekvat skyddsnivå,
- kapitel VII i den allmänna dataskyddsförordningen, som gäller samarbete och enhetlighet.
Kommissionen genomför nu för andra gången en utvärdering och översyn av den allmänna dataskyddsförordningen. Avsikten är att kommissionens rapport, som baserar sig på en granskning, publiceras sommaren 2024. Rådets ståndpunkt, som kommissionen beaktar vid bedömningen, bereds av rådetsarbetsgrupp för skydd av personuppgifter och målet är att rådets ståndpunkt godkänns i början av december 2023. Med beaktande av denna process är syftet med denna begäran om utlåtande att utreda erfarenheterna av tillämpningen av den allmänna dataskyddsförordningen och hur den fungerar i Finland.
Bakgrund
I utvärderingsrapporten presenterade kommissionen åtgärder till stöd för tillämpningen av förordningen och konstaterade att genomförandet av åtgärderna inför nästa utvärderingsrapport 2024 kommer att följas upp. De åtgärder som presenterades i utvärderingsrapporten gällde bland annat utveckling av nationella rättsliga ramar som kompletterar den allmänna dataskyddsförordningen, utveckling av mekanismer för samarbete och enhetlighet i fråga om gränsöverskridande samarbete mellan dataskyddsmyndigheter, vidareutveckling av verktyg för dataöverföring (internationella dataöverföringar) till länder utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet samt främjande av innovationer och teknisk utveckling.
Den allmänna dataskyddsförordningen har hittills tillämpats i över fem år och erfarenheterna av tillämpningen är nu mer omfattande än vid den första rapporteringstidpunkten. Dessutom har det skett förändringar i fråga om de åtgärder som kommissionen föreslår i utvärderingsrapporten sedan den första utvärderingsrapporten offentliggjordes.
När det gäller internationella överföringar av personuppgifter meddelade EU-domstolen år 2020 sitt avgörande C-311/18 i det s.k. Schrems II-fallet, som upphävde det så kallade Privacy Shield -arrangemanget mellan EU och Förenta staterna. Arrangemanget fungerade som rättslig grund för överföring av personuppgifter från EU till Förenta staterna. Europeiska kommissionen godkände den 10 juli 2023 ett nytt beslut om adekvat skyddsnivå i Förenta staterna, med stöd av vilket personuppgifter får överföras till certifierade amerikanska företag som förbundit sig till de skyddsåtgärder som överenskommits i dataskyddsramen mellan EU och Förenta staterna. Dessutom har kommissionen utfärdat beslut om adekvata skyddsnivåer som fungerar som dataöverföringsverktyg för Sydkorea och Storbritannien.
EU har också under de senaste åren berett flera olika författningar som har samband med dataskyddsförordningens tillämpningsområde och som innehåller specialbestämmelser som tillämpas på behandlingen av personuppgifter, såsom rättsakten om digitala marknader (digital Markets Act), rättsakten om digitala tjänster (digital Services Act), förordningen om dataförvaltning (data Governance Act), rättsakten om artificiell intelligens (Artificial Intelligence Act), datarättsakten (data Act) och förordningen om det europeiska hälsodataområdet (Regulation on the European Health data Space). Dessutom lade kommissionen i juli 2023 fram ett förslag till förordning om ett gränsöverskridande förfarande för att harmonisera tillsynsmyndigheternas förfaranderegler i syfte att effektivisera genomförandet av den allmänna dataskyddsförordningen. Avsikten är att förordningen ska komplettera den allmänna dataskyddsförordningen. Justitieministeriet bereder en U-skrivelse om förslaget till förordning.
Målsättningar
Länkar:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/ALL/?uri=CELEX:02016R0679-20160504 - EU:n yleinen tietosuoja-asetus
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20181050 - Tietosuojalaki
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162025 - Oikeusministeriön julkaisuja, Mietintöjä ja lausuntoja 2020:7, EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen soveltamiskokemuksia Suomessa, Lausuntotiivistelmä
https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-14994-2019-REV-2/fi/pdf - Euroopan unionin neuvoston kanta yleisen tietosuoja-asetuksen soveltamiseen ja sitä koskevat havainnot
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/ALL/?uri=CELEX:52020DC0264 - Komission tiedonanto Euroopan parlamentille ja neuvostolle, Tietosuojasäännöt kansalaisten vaikutusmahdollisuuksien ja EU:n digitaalisen muutoksen edistäjänä – yleistä tietosuoja-asetusta sovellettu kaksi vuotta
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/ALL/?uri=CELEX%3A02016R0679-20160504 - EU:s allmänna dataskyddsförordning
https://finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2018/20181050?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=Dataskyddslag - Dataskyddslag
https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-14994–2019-REV-2/fi/pdf - EU-rådets ståndpunkt om tillämpningen av den allmänna dataskyddsförordningen och iakttagelser (tillgänglig endast på finska)
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/ALL/?uri=CELEX%3A52020DC0264 - Komissionens meddellande till Europaparlamentet och rådet, Dataskydd som en pelare för medborgarnas egenmakt och EU:s strategi för den digitala övergången – tillämpning av den allmänna dataskyddsförordningen under två års tid
Tidtabell
Svarsanvisningar för mottagare
För att underlätta behandlingen av svaren ber justitieministeriet att utlåtandet delas in enligt de mellanrubriker som finns i denna begäran om yttrande. Alla frågor behöver inte besvaras.
För att kunna lämna ett utlåtande måste den som svarar registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för användningen av tjänsten kan begäras på [email protected].
OBS! Alla utlåtanden är offentliga och de publiceras på utlåtande.fi
Beredare
Mer information om hur man använder utlåtande.fi ges av underhållet för tjänsten: [email protected].
Sändlista:
Aalto yliopisto | ||
Akava ry | ||
Alma Media Oyj | ||
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry | ||
Business Finland | ||
Datainspektionen | ||
Eduskunnan kanslia | ||
Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia | ||
Electronic Frontier Finland - Effi ry | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Finanssiala ry | ||
Helsingin hallinto-oikeus | ||
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin yliopisto | ||
Hämeenlinnan hallinto-oikeus | ||
Itä-Suomen hallinto-oikeus | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Jyväskylän yliopisto | ||
Kansallinen audiovisuaalinen instituutti KAVI | ||
Kansallisarkisto | ||
Kansallisgalleria | ||
Kansalliskirjasto | ||
Kansaneläkelaitos | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kirkkohallitus | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Kuluttajaliitto - Konsumentförbundet ry | ||
Lapsiasiavaltuutettu | ||
Lastensuojelun Keskusliitto | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
Lääketeollisuus ry | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Mannerheimin Lastensuojeluliitto ry | ||
Medialiitto ry | ||
Museoalan ammattiliitto MAL ry | ||
Museovirasto | ||
Musiikkiarkisto | ||
Nokia Oyj | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
OKM | ||
Open Knowledge Finland | ||
OP-ryhmä | ||
Pelastakaa Lapset ry | ||
Puolustusministeriö | ||
Ruokavirasto | ||
Sanoma Media Finland Oy | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
STTK | ||
Suomalaisen Kirjallisuuden Seura | ||
Suomen Asiakastieto Oy | ||
Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto ry (ASML) | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Suomen Journalistiliitto ry | ||
Suomen Kiinteistöliitto ry | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen Lakimiesliitto - Finlands Jurisförbund ry | ||
Suomen Lääkäriliitto - Finlands Läkarförbund | ||
Suomen museoliitto ry | ||
Suomen valokuvataiteen museo | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Teknologiateollisyys ry | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL | ||
Tietoarkisto | ||
Tietoevry Oyj | ||
Tietoliikenteen ja tietotekniikan keskusliitto (FiCom) | ||
Tietosuoja ry | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskus ry (TIEKE) | ||
Tilastokeskus | ||
Tulli | ||
Turun hallinto-oikeus | ||
Tutkimuksen tuen ja hallinnon verkosto -Finn-ARMA | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Väestörekisterikeskus | ||
Yksityiset keskusarkistot ry | ||
Yleisradio | ||
Ålands landskapsregering |
Ämnesord
Tietosuoja
yleinen tietosuoja-asetus
dataskydd
tietosuojalaki
EU:n yleinen tietosuoja-asetus
Dataskyddslagen
EU:s allmänna dataskyddsförordning
Allmänna dataskyddsförordning