Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle rikoslain muuttamisesta
Svarstiden gick ut: 1.10.2020
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi rikoslakia. Esityksessä ehdotetaan, että rangaistuksen mittaamisen koventamisperusteisiin lisättäisiin maininta rikoksen tekemisestä uhrin sukupuoleen perustuvasta vaikuttimesta.
Oikeushenkilön rangaistusvastuuta törkeästä kunnianloukkauksesta ja laittomasta uhkauksesta koskeviin säännöksiin ehdotetaan lisättäväksi nimenomainen maininta tekojen tekemisestä kohteen sukupuoleen perustuvasta vaikuttimesta. Maininta sukupuolesta teon vaikuttimena lisättäisiin myös julkista kehottamista rikokseen koskevaan oikeushenkilön rangaistusvastuusäännökseen silloin, kun rikos, johon kehotetaan tai houkutellaan, olisi törkeä kunnianloukkaus tai laiton uhkaus.
Bakgrund
Pääministeri Sanna Marinin hallitusohjelman Osallistava ja osallistuva Suomi mukaan rikoslain 6 luvun 5 §:n mukaiseksi koventamisperusteeksi säädetään rikoksen tekeminen sukupuoleen perustuvasta vaikuttimesta.
Lisäksi hallitusohjelman mukaan hallituskauden aikana toteutetaan poikkihallinnollisesti toimenpiteitä, joilla puututaan nykyistä vahvemmin järjestelmälliseen häirintään, uhkailuun ja maalittamiseen, joka uhkaa sananvapautta, viranomaistoimintaa, tutkimusta ja tiedonvälitystä. Turvataan edellä mainittujen rikosten torjuntaan ja selvittämiseen riittävät resurssit sekä osaaminen. Edistetään syrjintä- ja viharikostilanteen systemaattista seurantaa kansallisesti ja kansainvälisesti.
Målsättningar
Rikokset kohdistuvat yleensä jommankumman sukupuolen edustajaan. Sukupuoli tai sukupuoli-identiteetti on siten mukana lähes kaikissa rikoksissa, joissa uhri on luonnollinen henkilö. Eräissä erityistilanteissa henkilön ulkoinen ominaisuus kuten sukupuoli voi kuitenkin olla teon ainoa tai voimakkain vaikutin. Ulkoiseen ominaisuuteen kuten sukupuoleen kohdistuva viha teon vaikuttimena saattaa herättää uhrissaan vakavia pelkotiloja. Näkyvä ulkoinen ominaisuus saattaa altistaa hänet rikoksen, esimerkiksi pahoinpitelyn tai vahingonteon, uhriksi toistamiseen.
Rauhaa, kunniaa tai yksityisyyttä loukkaavat rikokset (laiton uhkaus, vainoaminen) ovat erityisen haitallisi, jos niiden kohteeksi joutuminen sukupuoleen perustuvasta vaikuttimesta muodostuu esteeksi osallistua julkiseen keskusteluun tai tietyn aiheiden käsittelyn välttelyyn julkisuudessa (niin sanottu chilling effect). Esityksen tavoitteena on tältä osin hallitusohjelman mukaisesti puuttua nykyistä vahvemmin järjestelmälliseen häirintään, uhkailuun ja maalittamiseen, joka uhkaa sananvapautta, viranomaistoimintaa, tutkimusta ja tiedonvälitystä.
Rikoslaki on sukupuolineutraali laki eikä miesten ja naisten asettamiseen eri asemaan mainitussa laissa ole perusteita. Teko on lähtökohtaisesti yhtä moitittava siitä riippumatta, kohdistuuko se mieheen tai naiseen. Jaksossa 2.1 mainittujen selvitysten valossa sellaisen häirinnän, uhkailun tai yksityisyyttä loukkaavien tekojen kohteena, joiden törkeimmillään voidaan arvioida osoittavan sukupuoleen kohdistuvaa vihaa, ovat kuitenkin käytännössä naiset miehiä useammin.
Tavoitteena on myös korostaa yhteisöjen vastuuta valvoa ja estää edellä mainittuja rikoksia toimintansa piirissä.
Liitteet:
Tidtabell
Svarsanvisningar för mottagare
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut. Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Oikeusministeriö ei maksa palkkiota pyydetyistä ja annetuista lausunnoista.
Valmistelijat
Sändlista:
Amnesty International Suomen osasto | ||
Dosentti Riitta Ollila, Jyväskylän yliopisto | ||
Dosentti Riku Neuvonen, Helsingin yliopisto | ||
DreamWear Club | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto ry | ||
Etelä-Suomen syyttäjäalue | ||
Helsingin hovioikeus | ||
Helsingin käräjäoikeus | ||
Helsingin poliisilaitos | ||
Itä-Suomen poliisilaitos | ||
Itä-Suomen syyttäjäalue | ||
Julkisen sanan neuvosto | ||
Julkiset Oikeusavustajat ry | ||
Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (KAVI) | ||
Keskusrikospoliisi | ||
Korkein oikeus (varataan tilaisuus lausua) | ||
Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Luvan saaneet oikeudenkäyntiavustajat ry | ||
Länsi-Suomen syyttäjäalue | ||
Media-liitto ry | ||
Miesjärjestöjen keskusliitto ry | ||
Miessakit ry | ||
Naisasialiitto Unioni | ||
Naisjärjestöjen keskusliitto ry | ||
Naisjärjestöt yhteistyössä ry | ||
Oikeuspoliittinen yhdistys Demla ry | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
OTT, yliopistonlehtori Tatu Hyttinen, Turun yliopisto | ||
Oulun käräjäoikeus | ||
Pohjois-Suomen syyttäjäalue | ||
Poliisihallitus | ||
Professori Kimmo Nuotio, Helsingin yliopisto | ||
Professori Matti Tolvanen, Itä-Suomen yliopisto | ||
Professori Päivi Korpisaari, Helsingin yliopisto | ||
Seta ry | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Suomen Journalistiliitto | ||
Suomen Lakimiesliitto ry | ||
Suomen poliisijärjestöjen liitto ry | ||
Suomen Syyttäjäyhdistys ry | ||
Suomen tuomariliitto ry | ||
Tasa-arvoasiain neuvottelukunta | ||
Tasa-arvovaltuutettu | ||
Trasek ry | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Turun hovioikeus | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Valtakunnansyyttäjäntoimisto | ||
Valtioneuvoston oikeuskansleri | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen käräjäoikeus | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu |