Kansallinen turvallisuus alueiden käytössä ja kiinteän omaisuuden siirroissa
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/3544/2018
Svarstiden gick ut: 17.8.2018
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Valtioneuvoston kanslia asetti 1.6.2017 työryhmän laatimaan ehdotukset säädösmuutoksista, joita valtion kokonaisturvallisuuden parantaminen kiinteän omaisuuden siirroissa edellyttää.
Työryhmä ehdottaa, että maankäyttö- ja rakennuslakiin otetaan säännös kansallisesta turvallisuudesta alueidenkäytössä. Laki omaisuuden lunastuksesta puolustustarkoituksiin tulisi lisäksi kumota ja säätää uusi soveltamisalaltaan kattavampi laki kiinteän omaisuuden ja erityisten oikeuksien lunastuksesta kansallisen turvallisuuden varmistamiseksi. Lisäksi ehdotetaan valtiolle etuosto-oikeutta sellaisessa kiinteistön kaupassa, jossa kiinteistön hankkiminen valtiolle olisi tarpeen maanpuolustuksen, rajavalvonnan tai rajaturvallisuuden varmistamiseksi taikka Suomen alueellisen koskemattomuuden valvonnan ja turvaamisen takia.
Tilannekuvan parantamiseksi olisi tarpeen valvoa nykyistä laajemmin ulkomaalaisten kiinteistönhankintoja maanpuolustuksen, rajavalvonnan, rajaturvallisuuden, Suomen alueellisen koskemattomuuden valvonnan ja turvaamisen sekä huoltovarmuuden kannalta merkittävillä alueilla. Muualla kuin Euroopan unionissa tai Euroopan talousalueella kotipaikkaansa pitävän yhteisön ja muun kuin Euroopan unionin kansalaisen tai Euroopan talousalueeseen kuuluvan valtion kansalaisen tulisi hakea lupa kiinteistön hankkimiseksi näillä alueilla.
Työryhmä on arvioinut myös muita keinoja kiinteistön omistuksen muutoksiin liittyvän tilannekuvan parantamiseksi. Se ei ehdota tilannekuvatoiminnan erillistä organisointia tai sen keskittämistä. Viranomaisten välinen yhteistyö ja sen kehittäminen ovat keskeisessä asemassa asianmukaisen ja ajantasaisen tilannekuvan ylläpitämisessä.
Työryhmä katsoo, että jatkovalmistelun yhteydessä tulisi harkita myös valtion kiinteistöstrategian sekä oikeudesta luovuttaa valtion kiinteistövarallisuutta annetun lain tarkistamista. Työryhmän käsityksen mukaan kansallinen turvallisuus voitaisiin sisällyttää valtion kiinteistöstrategiaan ja lainsäädäntöön huomioon otettavaksi kriteeriksi harkittaessa valtion omaisuuden luokittelua strategiseen tai ei-strategiseen omaisuuteen tai valtion kiinteistövarallisuuden luovuttamisen edellytyksiä.
Työryhmä ehdottaa, että maankäyttö- ja rakennuslakiin otetaan säännös kansallisesta turvallisuudesta alueidenkäytössä. Laki omaisuuden lunastuksesta puolustustarkoituksiin tulisi lisäksi kumota ja säätää uusi soveltamisalaltaan kattavampi laki kiinteän omaisuuden ja erityisten oikeuksien lunastuksesta kansallisen turvallisuuden varmistamiseksi. Lisäksi ehdotetaan valtiolle etuosto-oikeutta sellaisessa kiinteistön kaupassa, jossa kiinteistön hankkiminen valtiolle olisi tarpeen maanpuolustuksen, rajavalvonnan tai rajaturvallisuuden varmistamiseksi taikka Suomen alueellisen koskemattomuuden valvonnan ja turvaamisen takia.
Tilannekuvan parantamiseksi olisi tarpeen valvoa nykyistä laajemmin ulkomaalaisten kiinteistönhankintoja maanpuolustuksen, rajavalvonnan, rajaturvallisuuden, Suomen alueellisen koskemattomuuden valvonnan ja turvaamisen sekä huoltovarmuuden kannalta merkittävillä alueilla. Muualla kuin Euroopan unionissa tai Euroopan talousalueella kotipaikkaansa pitävän yhteisön ja muun kuin Euroopan unionin kansalaisen tai Euroopan talousalueeseen kuuluvan valtion kansalaisen tulisi hakea lupa kiinteistön hankkimiseksi näillä alueilla.
Työryhmä on arvioinut myös muita keinoja kiinteistön omistuksen muutoksiin liittyvän tilannekuvan parantamiseksi. Se ei ehdota tilannekuvatoiminnan erillistä organisointia tai sen keskittämistä. Viranomaisten välinen yhteistyö ja sen kehittäminen ovat keskeisessä asemassa asianmukaisen ja ajantasaisen tilannekuvan ylläpitämisessä.
Työryhmä katsoo, että jatkovalmistelun yhteydessä tulisi harkita myös valtion kiinteistöstrategian sekä oikeudesta luovuttaa valtion kiinteistövarallisuutta annetun lain tarkistamista. Työryhmän käsityksen mukaan kansallinen turvallisuus voitaisiin sisällyttää valtion kiinteistöstrategiaan ja lainsäädäntöön huomioon otettavaksi kriteeriksi harkittaessa valtion omaisuuden luokittelua strategiseen tai ei-strategiseen omaisuuteen tai valtion kiinteistövarallisuuden luovuttamisen edellytyksiä.
Liitteet:
Tidtabell
Lausunto työryhmän mietinnöstä pyydetään toimittamaan puolustusministeriölle viimeistään perjantaina 17.8.2018.
Svarsanvisningar för mottagare
Puolustusministeriö pyytää lausuntoanne työryhmän mietinnöstä. Myös muut kuin alla Jakelu -kohdassa mainitut tahot voivat antaa lausunnon.
Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Lausuntopalautteen käsittelyn helpottamiseksi puolustusministeriö pyytää, että lausunto jaotellaan lausuntopyynnössä ilmoitettujen väliotsikoiden mukaisesti. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin.
Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Huomaattehan, että kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Lausuntopalautteen käsittelyn helpottamiseksi puolustusministeriö pyytää, että lausunto jaotellaan lausuntopyynnössä ilmoitettujen väliotsikoiden mukaisesti. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin.
Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Huomaattehan, että kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Lisätietoja asiasta antavat ympäristöneuvos Matias Warsta p. 0295 140 450 ja hallitussihteeri Perttu Wasenius p. 0295 140 603 ([email protected]).
Sändlista:
eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
keskusrikospoliisi | ||
Keskustan eduskuntaryhmä | ||
Kokoomuksen eduskuntaryhmä | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Korkein oikeus | ||
Kristillisdemokraattinen eduskuntaryhmä | ||
kuntaliitto | ||
liikenne- ja viestintäministeriö | ||
maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maanmittauslaitos | ||
Metsähallitus | ||
MTK | ||
oikeuskanslerinvirasto | ||
oikeusministeriö | ||
opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Perussuomalaisten eduskuntaryhmä | ||
PLM konserniohjausyksikkö | ||
PLM puolustuspoliittinen osasto | ||
PLM resurssipoliittinen osasto | ||
PLM talousyksikkö | ||
PLM turvallisuusyksikkö | ||
poliisihallitus | ||
professori Juha Lavapuro | ||
professori Martin Scheinin | ||
professori Mikael Hidén | ||
professori Olli Mäenpää | ||
professori Tuomas Ojanen | ||
pääesikunta | ||
Rajavartiolaitoksen esikunta | ||
Ruotsalainen eduskuntaryhmä | ||
Senaatti-kiinteistöt | ||
Sininen eduskuntaryhmä | ||
sisäministeriö | ||
sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä | ||
suojelupoliisi | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
tasavallan presidentin kanslia | ||
Tulli | ||
työ- ja elinkeinoministeriö | ||
ulkoministeriö | ||
valtioneuvoston kanslia | ||
valtiovarainministeriö | ||
Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä | ||
Vihreä eduskuntaryhmä | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu | ||
ympäristöministeriö |