Luonnokset kestävyysraportointidirektiivin (CSRD) voimaansaattamisen edellyttämiksi säännöksiksi – esittelytilaisuus 12.12.2022
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/30930/2022
Svarstiden gick ut: 16.1.2023
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Asianomaisen direktiivin – kestävyysraportointidirektiivin (”CSRD”) – sisällöstä saatiin poliittinen ratkaisu kesällä. Direktiivi on tärkeä pääomavirtojen kohdentamisessa, sillä sijoitusrahastojen ja muiden finanssimarkkinatoimijoiden ”vihreys” määritetään niiden investointikohteiden kestävyystietojen perusteella.
Direktiivi asettaa pakottavasti julkistamisvelvollisuuden kestävyysseikoista niin ympäristön (Environment – E), sosiaalisten seikkojen (Social aspects – S) kuin yrityshallinnon (Governance – G) osalta.
Julkistamisvelvollisuus koskee: i) pörssiyhtiöitä (pl. mikrokokoiset); ii) vakuutuslaitoksia; iii) pankkeja; iv) muita suuryrityksiä. Velvoite ulottuu osakeyhtiöiden ohella myös osuuskuntaan, jos sen joukkolaina on noteerattu pörssissä tai joka muuten on kooltaan suuryritys.
Velvoitteet tulevat voimaan ajallisesti porrastettuna. Ensimmäisinä julkistamisvelvollisia ovat pörssilistatut suuryritykset: niiden tulee julkistaa vuonna 2025 kestävyystietonsa vuodelta 2024.
Direktiivi on luonteeltaan raamisäännös, jonka mukaisten velvoitteiden tarkka sisältö määrittyy komission asetuksissa, ns. raportointistandardeissa. Nämä ovat vielä valmisteilla komission toimeksiannosta – valmistelu tehdään asiantuntijaryhmässä, jossa jäsenvaltioilla ei ole asemaa.
Direktiivi ja raportointistandardit määrittävät ”vain” sen, mitä julkistetaan ja miten, kun taas se, miten yritysten tulee toimia kestävyyskysymyksissä, kuuluu parhaillaan valmisteilla olevan asianmukaista huolellisuutta koskevan direktiivin alaan.
Direktiivi asettaa pakottavasti julkistamisvelvollisuuden kestävyysseikoista niin ympäristön (Environment – E), sosiaalisten seikkojen (Social aspects – S) kuin yrityshallinnon (Governance – G) osalta.
Julkistamisvelvollisuus koskee: i) pörssiyhtiöitä (pl. mikrokokoiset); ii) vakuutuslaitoksia; iii) pankkeja; iv) muita suuryrityksiä. Velvoite ulottuu osakeyhtiöiden ohella myös osuuskuntaan, jos sen joukkolaina on noteerattu pörssissä tai joka muuten on kooltaan suuryritys.
Velvoitteet tulevat voimaan ajallisesti porrastettuna. Ensimmäisinä julkistamisvelvollisia ovat pörssilistatut suuryritykset: niiden tulee julkistaa vuonna 2025 kestävyystietonsa vuodelta 2024.
Direktiivi on luonteeltaan raamisäännös, jonka mukaisten velvoitteiden tarkka sisältö määrittyy komission asetuksissa, ns. raportointistandardeissa. Nämä ovat vielä valmisteilla komission toimeksiannosta – valmistelu tehdään asiantuntijaryhmässä, jossa jäsenvaltioilla ei ole asemaa.
Direktiivi ja raportointistandardit määrittävät ”vain” sen, mitä julkistetaan ja miten, kun taas se, miten yritysten tulee toimia kestävyyskysymyksissä, kuuluu parhaillaan valmisteilla olevan asianmukaista huolellisuutta koskevan direktiivin alaan.
Bakgrund
Vaikka direktiiviä ei ole vielä julkistettu virallisessa lehdessä, työ- ja elinkeinoministeriössä on jo aloitettu virkatyö direktiivisäännösten sisällyttämiseksi Suomen lakiin, mikä tarkoittaa lähinnä kirjanpitolain ja tilintarkastuslain täydentämistä.
Asiassa on valmisteltu alustavat luonnokset, jotka ovat jäljempänä liitteenä kahtena tiedostona (kirjanpitolaki ja tilintarkastuslaki). Kunkin pykäläluonnoksen yhteydessä on hakasulkeissa viite asianomaiseen kohtaan direktiivissä – kirjanpitolain osalta viite on tillinpäätösdirektiiviin ja tilintarkastuslain osalta tilintarkastusdirektiiviin sellaisina kuin artiklat ovat CSRD:ssä. Liitteenä ovat myös epäviralliset direktiivikäännökset suomeksi ja ruotsiksi.
Pykäläluonnokset on tarkoitettu antamaan yleiskuva siitä, mitä direktiivivelvoitteiden voimaansaattaminen merkitsee Suomen lainsäädännössä.
Jatkovalmistelua silmällä pitäen ministeriö varaa teille tilaisuuden kommentoida pykäläluonnoksia maanantaihin 16.1.2022 mennessä.
Pykäläluonnoksista järjestetään esittelytilaisuus 12.12.2022 klo 10 (jäljempänä on ohje ilmoittautumista varten).
Asiassa on valmisteltu alustavat luonnokset, jotka ovat jäljempänä liitteenä kahtena tiedostona (kirjanpitolaki ja tilintarkastuslaki). Kunkin pykäläluonnoksen yhteydessä on hakasulkeissa viite asianomaiseen kohtaan direktiivissä – kirjanpitolain osalta viite on tillinpäätösdirektiiviin ja tilintarkastuslain osalta tilintarkastusdirektiiviin sellaisina kuin artiklat ovat CSRD:ssä. Liitteenä ovat myös epäviralliset direktiivikäännökset suomeksi ja ruotsiksi.
Pykäläluonnokset on tarkoitettu antamaan yleiskuva siitä, mitä direktiivivelvoitteiden voimaansaattaminen merkitsee Suomen lainsäädännössä.
Jatkovalmistelua silmällä pitäen ministeriö varaa teille tilaisuuden kommentoida pykäläluonnoksia maanantaihin 16.1.2022 mennessä.
Pykäläluonnoksista järjestetään esittelytilaisuus 12.12.2022 klo 10 (jäljempänä on ohje ilmoittautumista varten).
Målsättningar
Varsinainen hallituksen esitys pyritään valmistelemaan siten, että luonnos valmistuu ennen huhtikuuta 2023.
Hallituksen esitystä koskevasta luonnoksesta järjestetään erikseen lausuntokierros tavanomaiseen tapaan.
Hallituksen esitystä koskevasta luonnoksesta järjestetään erikseen lausuntokierros tavanomaiseen tapaan.
Linkit
https://tem.fi/hanke?tunnus=TEM082:00/2022 - Linkki TEM:in hankesivulle.
Liitteet:
2022-11-10 CSRD TILANNEKATSAUS - LÄGESRAPPORT.pdf - Tilannekatsaus
2022-11-10 CSRD KPL-LUONNOS BFL-UTKAST.pdf - Kirjanpitolaki - alustava luonnos
2022-11-10 CSRD TTL-LUONNOS RL-UTKAST.pdf - Tilintarkastuslaki - alustava luonnos
Tidtabell
Lausunto pyydetään toimittamaan työ- ja elinkeinoministeriölle viimeistään 16.1.2023.
Svarsanvisningar för mottagare
Yksityiskohtaiset muutosehdotukset pyydetään kirjaamaan selkeästi omaan osioon lausunnossa.
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Jatkovalmistelun edesauttamiseksi pyydämme toimittamaan lausuntonne myös Word-tiedostona johtava asiantuntija Timo Kaisanlahdelle ([email protected]). Lausunnoissa pyydetään käyttämään viitteenä diaarinumeroa VN/30930/2022.
Myös jakelulistan ulkopuoliset tahot voivat halutessaan antaa lausuntonsa.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Asiassa järjestetään myös verkkoesittelytilaisuus maanantaina 12.12.2022 klo 10-11. Teams-kutsun toimittamiseksi pyydämme ilmoittautumaan viimeistään torstaina 8.12.2022 säädösvalmisteluavustaja Pyry Peltoselle ([email protected]).
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Jatkovalmistelun edesauttamiseksi pyydämme toimittamaan lausuntonne myös Word-tiedostona johtava asiantuntija Timo Kaisanlahdelle ([email protected]). Lausunnoissa pyydetään käyttämään viitteenä diaarinumeroa VN/30930/2022.
Myös jakelulistan ulkopuoliset tahot voivat halutessaan antaa lausuntonsa.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Asiassa järjestetään myös verkkoesittelytilaisuus maanantaina 12.12.2022 klo 10-11. Teams-kutsun toimittamiseksi pyydämme ilmoittautumaan viimeistään torstaina 8.12.2022 säädösvalmisteluavustaja Pyry Peltoselle ([email protected]).
Valmistelijat
Lisätietoja antaa johtava asiantuntija Timo Kaisanlahti, puh. +358 40 570 5032.
Sähköpostiosoite on muotoa [email protected].
Sähköpostiosoite on muotoa [email protected].
Sändlista:
Ammattitilintarkastajat ry | ||
Directors´ Insitute Finland | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Finanssiala ry | ||
Finanssivalvonta | ||
Finnwatch | ||
Kaupan liitto | ||
Keskuskauppakamari | ||
NASDAQ Helsinki Oy | ||
Oikeusministeriö | ||
Osakesäästäjien keskusliitto ry | ||
Osuustoimintakeskus Pellervo ry | ||
Patentti- ja rekisterihallitus | ||
Perheyritysten liitto ry | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomalaiset kehitysjärjestöt – Fingo | ||
Suomen Taloushallintoliitto | ||
Suomen Tilintarkastajat ry | ||
Suomen yrittäjät | ||
Teknologiateollisuus | ||
Tilastokeskus | ||
Tilintarkastuslautakunta | ||
Tulli | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Verohallinto |