Begäran om utlåtande om utkastet till regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av 18 b § i lagen om beskattning av näringsinkomst
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/15915/2022
Svarstiden gick ut: 14.9.2022
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Finansministeriet ber om ert utlåtande om utkastet till regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av 18 b § i lagen om beskattning av näringsinkomst.
Bakgrund
I propositionen föreslås det att bestämmelsen om ränteavdragsbegränsning i lagen om beskattning av näringsinkomst ändras i fråga om undantaget som baserar sig på balansjämförelse. Enligt förslaget påverkas tillämpningen av undantaget i den gällande lagen inte bara av förutsättningarna för tillämpning av undantaget på grund av balansjämförelse utan också av beloppet av betalda räntor. Enligt förslaget ska balansbefrielse inte tillämpas, om beloppet av de räntor som betalats till parter som äger en betydande ägarandel i koncernen är minst 10 procent av alla räntor som betalats utanför koncernen. I propositionen föreslås det dessutom att bestämmelsen om ränteavdragsbegränsning i lagen om beskattning av näringsinkomst ändras så att ett helt eller delvis privatägt samfund som genomför ett långsiktigt offentligt infrastrukturprojekt som ett offentligt samfund beställt under vissa förutsättningar får dra av i övrigt icke avdragsgilla nettoränteutgifter.
Lagen avses träda i kraft den 1 januari 2023 och undantaget baserat på balansjämförelse tillämpas första gången vid beskattningen för 2023. Undantaget för offentliga infrastrukturprojekt ska tillämpas retroaktivt från och med beskattningen för 2019.
Lagen avses träda i kraft den 1 januari 2023 och undantaget baserat på balansjämförelse tillämpas första gången vid beskattningen för 2023. Undantaget för offentliga infrastrukturprojekt ska tillämpas retroaktivt från och med beskattningen för 2019.
Målsättningar
Syftet med propositionen är att begränsa möjligheterna att överföra inkomster utanför Finlands beskattningsrätt genom att utnyttja det undantag som baserar sig på balansjämförelse enligt bestämmelserna om räntebegränsning i kapitalplaceringsstrukturer och andra motsvarande strukturer. Målet är att komplettera de ändringar som trädde i kraft vid ingången av 2022 och på så sätt effektivare än tidigare begränsa inkomstöverföringen. Enligt regeringsprogrammet för statsminister sanna Marins regering är en intensifiering av skattebasen särskilt viktig i en global ekonomi där penningströmmarna överskrider de nationella gränserna. Ett starkt skatteunderlag möjliggör också låga skattesatser och en rättvis beskattning som främjar företagsverksamhet, sysselsättning, tillväxt och välfärd. Regeringens proposition verkställer den föresats i bilaga 5 ”åtgärder mot internationellt kringgående av skatt och aggressiv skatteplanering” till regeringsprogrammet som gäller bedömning av om de nuvarande bestämmelserna om räntebegränsning och kringgående av skatt är ett tillräckligt effektivt sätt att förhindra att beskattningsbar inkomst överförs utanför Finlands beskattningsrätt till exempel i kapitalinvesteringsstrukturer.
I fråga om långfristiga offentliga infrastrukturprojekt är syftet med propositionen att den allmänna bestämmelsen om ränteavdragsbegränsning i fortsättningen inte ska tillämpas på infrastrukturprojekt som offentliga samfund beställer och som genomförs helt eller delvis av privatägda samfund, för att den skattebörda som tillämpningen av räntebegränsningen eventuellt medför inte ska riktas mot genomförandet av samhälleligt viktiga infrastrukturprojekt som finansieras med skattemedel. Räntor som sådana samfund betalat till sina egna intressegemenskapsföretag omfattades dock av ränteavdragsbegränsningen, och undantaget skulle gälla endast räntor som betalats till tredje parter och eventuella intressegemenskapsföretag till offentliga samfundsägare.
I fråga om långfristiga offentliga infrastrukturprojekt är syftet med propositionen att den allmänna bestämmelsen om ränteavdragsbegränsning i fortsättningen inte ska tillämpas på infrastrukturprojekt som offentliga samfund beställer och som genomförs helt eller delvis av privatägda samfund, för att den skattebörda som tillämpningen av räntebegränsningen eventuellt medför inte ska riktas mot genomförandet av samhälleligt viktiga infrastrukturprojekt som finansieras med skattemedel. Räntor som sådana samfund betalat till sina egna intressegemenskapsföretag omfattades dock av ränteavdragsbegränsningen, och undantaget skulle gälla endast räntor som betalats till tredje parter och eventuella intressegemenskapsföretag till offentliga samfundsägare.
Länkar:
https://vm.fi/hanke?tunnus=VM073:00/2022 - linkki säädösvalmisteluhankkeen verkkosivuille
https://vm.fi/sv/projekt?tunnus=VM073:00/2022 - länk till lagberedningsprojektets webbplats
Bilagor:
Tidtabell
Utlåtandena ska lämnas senast den 14 september 2022 som svar på den begäran om utlåtande som publicerats i tjänsten utlåtande.fi.
Svarsanvisningar för mottagare
Utlåtandena ska lämnas senast den 14 september 2022 som svar på den begäran om utlåtande som publicerats i tjänsten utlåtande.fi. Utlåtandet behöver inte sändas in separat per e-post eller post.
Även andra än de som nämns i sändlistan kan yttra sig om propositionen om de så önskar.
För att kunna yttra sig om propositionen måste den som svarar registrera sig och logga in i webbtjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur man använder tjänsten finns på utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för att börja använda tjänsten kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Alla remissvar är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Även andra än de som nämns i sändlistan kan yttra sig om propositionen om de så önskar.
För att kunna yttra sig om propositionen måste den som svarar registrera sig och logga in i webbtjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur man använder tjänsten finns på utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för att börja använda tjänsten kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Alla remissvar är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Beredare
Tilläggsinformation:
Regeringsråd Jari Salokoski, tfn 0295 530 437, jari.salokoski(a)gov.fi
Specialsakkunnig Antti Sinkman, tfn 029 5530 817, antti.sinkman(a)gov.fi
Regeringsråd Jari Salokoski, tfn 0295 530 437, jari.salokoski(a)gov.fi
Specialsakkunnig Antti Sinkman, tfn 029 5530 817, antti.sinkman(a)gov.fi
Sändlista:
Ahvenanmaan maakunnan hallitus | ||
apulaisprofessori Moritz Scherleitner | ||
CAPEX Advisors Oy | ||
Caruna Networks Oy | ||
Elenia Verkko Oyj | ||
Elinkeinoelämän Keskusliitto EK ry | ||
Energiateollisuus ry | ||
Fennovoima Oy | ||
Finanssiala ry | ||
Finnwatch ry | ||
Keskuskauppakamari | ||
liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Pohjolan Voima Oyj | ||
professori Juha Lindgren | ||
professori Marianne Malmgrén | ||
professori Pekka Nykänen | ||
professori Reijo Knuutinen | ||
Pääomasijoittajat ry | ||
RAKLI ry | ||
Senaatti-kiinteistöt | ||
Suomalaiset kehitysjärjestöt − Finnish Development NGOs Fingo ry | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen Tilintarkastajat ry | ||
Suomen Veroasiantuntijat ry | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Suomirata Oy | ||
Turun Tunnin Juna Oy | ||
Verohallinto | ||
Veronmaksajain Keskusliitto ry | ||
Väylävirasto |
Ämnesord
elinkeinoverotus
näringsbeskattning
tasevertailu
korkovähennysrajoitussäännös
balansjämförelse
bestämmelsen om ränteavdragsbegränsning