Ehdotus valtioneuvoston asetukseksi arviointiperusteista sen määrittämiseksi milloin betonimurske lakkaa olemasta jätettä
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/23338/2020-YM-1; YM034:00/2018
Svarstiden gick ut: 8.1.2021
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Jätteen ammattimainen tai laitosmainen hyödyntäminen on ympäristöluvanvaraista toimintaa ja siihen voi liittyä myös muita hallinnollisia velvoitteita. Materiaalin luokittelusta jätteeksi seuraa sääntelytaakkaa, joka saattaa osaltaan aiheuttaa hallinnollista taakkaa ja kustannuksia jätteestä valmistettuja raaka-aineita käyttäville toimijoille. Siksi sääntely, jonka mukaisesti toimittaessa tietyn jätteen jätteeksi luokittelu päättyy, nähdään lupamenettelyjen sujuvoittamisen ohella yhtenä keinona jätteiden hyötykäyttöön liittyvän sääntelytaakan vähentämisessä ja kiertotalouden edistämisessä. EU:n jätelainsäädäntö mahdollistaa kansallisten jätteeksi luokittelun päättymistä koskevien säännösten antamisen, jos vastaavia säännöksiä ei ole annettu EU-tasolla.
Bakgrund
Jätteeksi luokittelun päättämistä koskevaan säädösvalmisteluun ryhdyttiin jo edellisellä hallituskaudella. Hallituksen vuoden 2016 toimintasuunnitelman mukaan oli selvitettävä kansallisten ei-enää-jätettä –säädösten tarvetta ja vaikuttavuutta sekä käyttöä ja tuloksia eräissä EU-maissa. Toimintasuunnitelman mukaisesti oli valmisteltava selvitysten perusteella kansalliset ei-enää-jätettä –säädökset valituista jätejakeista tärkeysjärjestyksessä. Ehdotuksella tuetaan pääministeri Sanna Marinin hallituksen hallitusohjelmassa kiertotalouden lisäämiseksi asetettuja tavoitteita. Hallitusohjelman strategiseen kokonaisuuteen ”Hiilineutraali ja luonnon monimuotoisuuden turvaava Suomi” sisältyvän tavoitteen ”Vahvistetaan Suomen roolia kiertotalouden edelläkävijänä” mukaisesti kiertotalouden lisäämisen avulla hillitään luonnonvarojen ylikulutusta ja ilmastonmuutosta, suojellaan luonnon monimuotoisuutta, luodaan uudenlaista työtä ja vahvistetaan talouden kilpailukykyä. Lisäksi tavoitteen mukaisesti edistetään tuotteita korvaavien palvelujen syntymistä ja vahvistetaan neitseellisiä raaka-aineita korvaavien kierrätysraaka-aineiden markkinoita. Samoin edistetään hallinnon, lainsäädännön ja taloudellisten ohjauskeinojen avulla kiertotaloutta ja puretaan sen esteitä sekä Suomessa että EU:ssa.
Kansallisen jätteeksi luokittelun päättymistä koskevan sääntelyn hyötyjä ja haittoja tarkastellaan ympäristöministeriön raportissa ”Jätteeksi luokittelun päättymisen hyödyt ja haitat”. Raportin lopputuloksissa painotetaan, että kansallista sääntelyä tulisi ryhtyä valmistelemaan yleisesti käytetyille ja turvallisille jätevirroille.
Asiassa tehtyjen selvitysten mukaisesti ympäristöministeriö on valmistellut ehdotuksen betonimurskeen jätteeksi luokittelun päättymistä koskevaksi valtioneuvoston asetukseksi. Kyseessä on uusi asetus.
Kansallisen jätteeksi luokittelun päättymistä koskevan sääntelyn hyötyjä ja haittoja tarkastellaan ympäristöministeriön raportissa ”Jätteeksi luokittelun päättymisen hyödyt ja haitat”. Raportin lopputuloksissa painotetaan, että kansallista sääntelyä tulisi ryhtyä valmistelemaan yleisesti käytetyille ja turvallisille jätevirroille.
Asiassa tehtyjen selvitysten mukaisesti ympäristöministeriö on valmistellut ehdotuksen betonimurskeen jätteeksi luokittelun päättymistä koskevaksi valtioneuvoston asetukseksi. Kyseessä on uusi asetus.
Målsättningar
Asetuksella säädettäisiin arviointiperusteista, joiden mukaisesti määriteltäisiin, milloin betonijätteestä valmistettu betonimurske lakkaa olemasta jätettä. Asetukseen sisältyisi säännökset betonijätteen käsittelyvaatimuksista sekä betonimurskeen hyväksytyistä käyttötarkoituksista ja käyttötarkoituskohtaisista laatuvaatimuksista.
Täsmennys lausunnolla olevan asetuksen lakiperustaan
Tämä lausunnoilla oleva betonimurskeasetus ehdotetaan säädettäväksi jätelain (646/2011) 5 b §:n 2 momentin nojalla. Huomautettakoon, että tässä viitataan uudistettavaa jätelakiin, jota koskeva hallituksen esitys annetaan eduskunnalle alkuvuodesta ja jonka on tarkoitus tulla voimaan kesällä 2021. Voimassa olevassa jätelaissa vastavaava säännös on 5 § 4 mom.
Koska lausuntokierroksen pohjalta viimeistelty asetusluonnos on ennakkonotifioitava EU:n komissiolle, mistä aiheutuu vähintään kolmen kuukauden viive, ehtii jätelain muutos tulla todennäköisesti voimaan ennen asetusta.
Täsmennys lausunnolla olevan asetuksen lakiperustaan
Tämä lausunnoilla oleva betonimurskeasetus ehdotetaan säädettäväksi jätelain (646/2011) 5 b §:n 2 momentin nojalla. Huomautettakoon, että tässä viitataan uudistettavaa jätelakiin, jota koskeva hallituksen esitys annetaan eduskunnalle alkuvuodesta ja jonka on tarkoitus tulla voimaan kesällä 2021. Voimassa olevassa jätelaissa vastavaava säännös on 5 § 4 mom.
Koska lausuntokierroksen pohjalta viimeistelty asetusluonnos on ennakkonotifioitava EU:n komissiolle, mistä aiheutuu vähintään kolmen kuukauden viive, ehtii jätelain muutos tulla todennäköisesti voimaan ennen asetusta.
Linkit
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-11-4786-9 - Kauppila, J. et al. Jätteeksi luokittelun päättymisen hyödyt ja haitat. Ympäristöministeriön raportteja 9/2018.
Liitteet:
FI_Betonimurske_EoW_asetusluonnos_110920.pdf - Ehdotus valtioneuvoston asetukseksi
SV_Betonimur_EoW_aset_110920.pdf - Förslag till statsrådets förordning
Betonimurske_EoW_Muistioluonnos_110920.pdf - Luonnos perustelumuistioksi
Tidtabell
Lausunnot pyydetään antamaan viimeistään pe 8.1.2021.
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunto pydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssa julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei toimiteta erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Jos ette voi antaa lausuntoanne Lausuntopalvelu.fi:ssä, lausunto voidaan toimittaa myös sähköpostitse osoitteeseen [email protected].
Tämä lausuntopyyntö on lähetetty vain sähköisesti. Myös muut kuin alla Jakelu-kohdassa mainitut tahot voivat antaa lausunnon.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Jos ette voi antaa lausuntoanne Lausuntopalvelu.fi:ssä, lausunto voidaan toimittaa myös sähköpostitse osoitteeseen [email protected].
Tämä lausuntopyyntö on lähetetty vain sähköisesti. Myös muut kuin alla Jakelu-kohdassa mainitut tahot voivat antaa lausunnon.
Valmistelijat
Erityisasiantuntija Jouni Nissinen, [email protected], puh. +358295250028
Sändlista:
Aalto yliopisto | ||
Ahma ympäristö Oy | ||
Betoniteollisuus ry | ||
Destia Oy | ||
Digipolis Oy | ||
Ecolan Oy | ||
Elinkeinoelämän Keskusliitto EK | ||
Energiateollisuus | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
FCG | ||
Finavia | ||
Fira | ||
Fortum Waste Solutions Oy | ||
Geologian tutkimuskeskus GTK | ||
Golder Associates | ||
Helen Oy | ||
Helsingin kaupunki / Rakennusvirasto | ||
Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY) | ||
Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Infra ry | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Jätehuoltoyhdistys ry | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kemianteollisuus ry | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
KFS Finland Oy | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Kuusakoski Oy | ||
Laatuinsinöörit Oy | ||
Lahden ammattikorkeakoulu | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lassila & Tikanoja Oyj | ||
liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK | ||
Maaperän tutkimus- ja kunnostusyhdistys ry MUTKU | ||
Maapörssi Oy | ||
Maastorakentajat/Antti Nissinen | ||
Metsäkeskus Tapio Oy | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Morenia Oy | ||
Motiva | ||
Natur och Miljö r.f. | ||
Oikeusministeriö | ||
Pientaloteollisuus PTT ry | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Puolustusministeriö | ||
Purkupiha Oy | ||
Pöyry Finland | ||
Rakennusliitto ry | ||
Rakennusteollisuus RT ry | ||
Rakennustietosäätiö RTS | ||
RAKLI ry | ||
Ramboll Finland Oy | ||
Rudus Oy | ||
Ruokavirasto | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Sitowise | ||
Skanska | ||
STUK | ||
Suomen Arkkitehtiliitto SAFA | ||
Suomen geoteknillinen yhdistys SGY | ||
Suomen Kiertovoima ry | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen luonnonsuojeluliitto | ||
Suomen Maastorakentajat Oy | ||
Suomen Rakennusinsinöörien Liitto RIL ry | ||
Suomen satamaliitto ry | ||
Suomen Tiiliteollisuusliitto ry | ||
Suomen Vesiensuojeluyhdistysten Liitto ry | ||
Suomen ympäristökeskus | ||
Talonrakennusteollisuus ry | ||
Tampereen teknillinen yliopisto | ||
Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL | ||
Tilastokeskus | ||
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto TUKES | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
UPM-Kymmene Oyj | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Vaasan hallinto-oikeus | ||
Vahanen | ||
Valmet Oy | ||
valtiovarainministeriö | ||
Valutuoteteollisuusyhdistys ry | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
WWF Suomi | ||
Väylävirasto | ||
Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP | ||
Ålands landskapsregering |
Asiasanat
jäte, kiertotalous, betoni, rakentaminen
betonimurske
EOW, End of Waste, Ei enää jätettä