Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle sähkömarkkinalain sekä sähköntoimitussopimusten vertailuvälineestä annetun lain muuttamisesta
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/1514/2022
Svarstiden gick ut: 28.8.2024
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Työ- ja elinkeinoministeriö pyytää lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle sähkömarkkinalain sekä sähköntoimitussopimusten vertailuvälineestä annetun lain muuttamisesta.
Bakgrund
Sähkömarkkinoiden kehittämiseksi ja sähkömarkkinadirektiivin toimeenpanon tueksi asetettiin syyskuussa 2016 työ- ja elinkeinoministeriön älyverkkotyöryhmä, jonka tehtävänä oli selvittää ja esittää konkreettisia toimia, joilla älykäs sähköjärjestelmä voi palvella asiakkaiden mahdollisuuksia osallistua aktiivisesti sähkömarkkinoille ja edistää toimitusvarmuuden ylläpitoa. Älyverkkotyöryhmä loi toimikautensa alussa yhteisen vision, jossa asiakas nostettiin tulevaisuuden älykkään sähköjärjestelmän keskiöön. Älyverkkotyöryhmän ehdotuksista vielä toteuttamatta ovat työryhmän ehdotus asiakkaan mahdollisuudesta saada yksi sähkölasku sähkön myynnistä ja siirrosta sekä jakeluverkkojen siirtomaksurakenteiden harmonisointi ja jakeluverkonhaltijan kuormanohjauksesta luopuminen.
Kuluttaja-asiamies teki 4.6.2021 työ- ja elinkeinoministeriölle aloitteen sähkömarkkinalainsäädännön kehittämiseksi (KKV/688/03.01/2021). Aloitteessaan kuluttaja-asiamies muun muassa ehdotti uuden sähkönmyyntisopimuksen voimaantuloajan rajoittamista kolmeen kuukauteen.
Esitys liittyy lisäksi direktiivin (EU) 2018/2001 (RED II – direktiivi) ja direktiivin (EU) 2019/944 (sähkömarkkinadirektiivi) kansallisen täytäntöönpanon täydentämiseen sekä osittain EU:n niin kutsutun uudistetun sähkömarkkinamallin toimeenpanoon.
Kuluttaja-asiamies teki 4.6.2021 työ- ja elinkeinoministeriölle aloitteen sähkömarkkinalainsäädännön kehittämiseksi (KKV/688/03.01/2021). Aloitteessaan kuluttaja-asiamies muun muassa ehdotti uuden sähkönmyyntisopimuksen voimaantuloajan rajoittamista kolmeen kuukauteen.
Esitys liittyy lisäksi direktiivin (EU) 2018/2001 (RED II – direktiivi) ja direktiivin (EU) 2019/944 (sähkömarkkinadirektiivi) kansallisen täytäntöönpanon täydentämiseen sekä osittain EU:n niin kutsutun uudistetun sähkömarkkinamallin toimeenpanoon.
Målsättningar
Hallituksen esityksen päätavoitteena on toimeenpanna työ- ja elinkeinoministeriön asettaman älyverkkotyöryhmän loppuraportissaan esittämiä konkreettisia toimia, joilla älykäs sähköjärjestelmä voi palvella asiakkaiden mahdollisuuksia osallistua aktiivisesti sähkömarkkinoille ja edistää toimitusvarmuuden ylläpitoa. Näihin toimiin lukeutuvat ehdotettu yhteislaskutus, jakeluverkkomaksujen rakenteiden harmonisointi sekä markkinapohjainen loppukäyttäjän kuormanohjaus.
Lisäksi hallituksen esityksen tavoitteena on turvata kuluttajan asemaa sähkömarkkinoilla rajaamalla uuden, etämyynnissä tehdyn sähkönmyyntisopimuksen voimaantuloaikaa sekä panemalla täytäntöön sähkömarkkinadirektiivin säännös, jolla säännellään määräaikaisten kiinteähintaisten sähkönmyyntisopimusten irtisanomismaksuja.
Jo voimassa olevaa sääntelyä pyritään selkeyttämään sähkömarkkinalain liittymisjohdon määritelmään ja verkonhaltijan liittämisvelvollisuuteen liittyvien säännösten osalta.
Lisäksi esitetään täydennettävän RED II –direktiivin ja sähkömarkkinadirektiivin kansallista täytäntöönpanoa.
Lisäksi hallituksen esityksen tavoitteena on turvata kuluttajan asemaa sähkömarkkinoilla rajaamalla uuden, etämyynnissä tehdyn sähkönmyyntisopimuksen voimaantuloaikaa sekä panemalla täytäntöön sähkömarkkinadirektiivin säännös, jolla säännellään määräaikaisten kiinteähintaisten sähkönmyyntisopimusten irtisanomismaksuja.
Jo voimassa olevaa sääntelyä pyritään selkeyttämään sähkömarkkinalain liittymisjohdon määritelmään ja verkonhaltijan liittämisvelvollisuuteen liittyvien säännösten osalta.
Lisäksi esitetään täydennettävän RED II –direktiivin ja sähkömarkkinadirektiivin kansallista täytäntöönpanoa.
Liitteet:
Tidtabell
Lausunnot pyydetään antamaan 28.8.2024 klo 16.00 mennessä.
Svarsanvisningar för mottagare
Antaakseen lausunnon vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Lausunto pyydetään toimittamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Myös tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa, voivat toimittaa lausuntonsa.
Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Jos lausuntoa ei ole mahdollista antaa lausuntopalvelu.fi:ssä, lausunto voidaan myös toimittaa sähköpostilla osoitteeseen [email protected]. Lausunnossa pyydetään mainitsemaan asianumero VN/1514/2022.
VAHVA-ministeriöitä pyydetään ensisijaisesti antamaan lausunto lausuntopalvelu.fi:n kautta. Tämän lisäksi lausunto (vastaus) viedään VAHVAan.
Sähkön vähittäismyyjiä ja jakeluverkonhaltijoita pyydetään lausunnossaan mahdollisuuksien mukaan arvioimaan yhteislaskutukseen liittyviä kuluja järjestelmän käyttöönotosta ja tietojärjestelmämuutoksista.
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Myös tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa, voivat toimittaa lausuntonsa.
Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Jos lausuntoa ei ole mahdollista antaa lausuntopalvelu.fi:ssä, lausunto voidaan myös toimittaa sähköpostilla osoitteeseen [email protected]. Lausunnossa pyydetään mainitsemaan asianumero VN/1514/2022.
VAHVA-ministeriöitä pyydetään ensisijaisesti antamaan lausunto lausuntopalvelu.fi:n kautta. Tämän lisäksi lausunto (vastaus) viedään VAHVAan.
Sähkön vähittäismyyjiä ja jakeluverkonhaltijoita pyydetään lausunnossaan mahdollisuuksien mukaan arvioimaan yhteislaskutukseen liittyviä kuluja järjestelmän käyttöönotosta ja tietojärjestelmämuutoksista.
Valmistelijat
Erityisasiantuntija Katariina Särkänne, p. +358 295 047 440, [email protected]
Johtava asiantuntija Tatu Pahkala, p. +358 295 064 217, [email protected]
Hallitusneuvos Arto Rajala, p. +358 295 064 828, [email protected]
Erityisasiantuntija Tapio Ahola, p. +358 295 047 088, [email protected]
Johtava asiantuntija Tatu Pahkala, p. +358 295 064 217, [email protected]
Hallitusneuvos Arto Rajala, p. +358 295 064 828, [email protected]
Erityisasiantuntija Tapio Ahola, p. +358 295 047 088, [email protected]
Sändlista:
Auringosta Energiaa -koalitio | ||
Datahub | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Energiakaupungit | ||
Energiateollisuus ry | ||
Energiavirasto | ||
Finanssiala ry | ||
Fingrid Oyj | ||
Kemianteollisuus ry | ||
Kiinteistöliitto | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kuluttajaliitto | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Oikeusministeriö | ||
Paikallisvoima ry | ||
Suomen Kuntaliitto ry | ||
Suomen Lähienergialiitto ry | ||
Suomen Omakotiliitto ry | ||
Suomen Sähkönkäyttäjät ry (ElFi) | ||
Suomen Tuulivoimayhdistys ry | ||
Suomen yrittäjät | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Verohallinto | ||
Ympäristöministeriö |
Asiasanat
sähkömarkkinat, kysyntäjousto, energiayhteisöt, älyverkko
energia
sähköverkot, sähkönmittaus, mittauslaitteisto, kuormanohjaus
sähköenergialaskut