HELCOMin Itämeren suojelun toimintaohjelman (BSAP) kansallinen toimeenpanosuunnitelma
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/2501/2023
Svarstiden gick ut: 28.2.2023
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Itämeren suojelun toimintaohjelma, Baltic Sea Action Plan (BSAP) on Itämeren suojelukomissio HELCOMin keskeinen työväline Itämeren tilan parantamiseksi. Ensimmäinen Itämeren suojelun toimintaohjelma astui voimaan vuonna 2007. Päivitetty toimintaohjelma hyväksyttiin HELCOMin ministerikokouksessa lokakuussa 2021 ja se ulottuu vuoteen 2030 asti. Päivitetty toimenpideohjelma sisältää 199 toimenpidettä, joista 56 on kansallisesti toimeenpantavia ja 57 toimenpidettä sisältää kansallisesti toimeenpantavan osan. Loput 86 toimenpidettä toimeenpannaan yhteistyössä HELCOM-maiden kesken, osana HELCOMin työ- ja asiantuntijaryhmien työtä.
Itämeren suojelun toimintaohjelman tehokkaan toimeenpanon varmistamiseksi päätettiin Suomessa valmistella kansallinen toimeenpanosuunnitelma, joka koskee etenkin toimintaohjelman kansallisesti tai osittain kansallisesti toimeenpantavia toimenpiteitä. Toimeenpanosuunnitelmaa on valmisteltu ympäristöministeriön johdolla vuoden 2022 aikana. Sen toteuttamiseen on osallistunut suuri joukko etenkin HELCOMin työryhmissä ja asiantuntijaryhmissä toimivia asiantuntijoita, mutta myös muita tahoja. Valmistelun aikana pidettiin myös neljä sidosryhmätilaisuutta. Toimeenpanosuunnitelma julkaistaan Valtioneuvoston julkaisusarjassa kevään 2023 aikana.
Lausuntopyynnön tavoitteena on mahdollistaa eri sidosryhmien osallistuminen sekä Itämeren suojelun toimintaohjelman kansallisen toimeenpanon suunnitteluun että sen toteuttamiseen.
Itämeren suojelun toimintaohjelman kansallinen toimeenpanosuunnitelma löytyy tämän lausuntopyynnön liitteenä (pdf).
Itämeren suojelun toimintaohjelman tehokkaan toimeenpanon varmistamiseksi päätettiin Suomessa valmistella kansallinen toimeenpanosuunnitelma, joka koskee etenkin toimintaohjelman kansallisesti tai osittain kansallisesti toimeenpantavia toimenpiteitä. Toimeenpanosuunnitelmaa on valmisteltu ympäristöministeriön johdolla vuoden 2022 aikana. Sen toteuttamiseen on osallistunut suuri joukko etenkin HELCOMin työryhmissä ja asiantuntijaryhmissä toimivia asiantuntijoita, mutta myös muita tahoja. Valmistelun aikana pidettiin myös neljä sidosryhmätilaisuutta. Toimeenpanosuunnitelma julkaistaan Valtioneuvoston julkaisusarjassa kevään 2023 aikana.
Lausuntopyynnön tavoitteena on mahdollistaa eri sidosryhmien osallistuminen sekä Itämeren suojelun toimintaohjelman kansallisen toimeenpanon suunnitteluun että sen toteuttamiseen.
Itämeren suojelun toimintaohjelman kansallinen toimeenpanosuunnitelma löytyy tämän lausuntopyynnön liitteenä (pdf).
Bakgrund
Itämeren suojelun toimintaohjelman kansallinen toimeenpano kytkeytyy vahvasti kansallisiin meren- ja vesienhoidon toimenpideohjelmiin (2022-2027). Lisäksi toimenpiteet kytkeytyvät moniin EU-strategiohin ja -ohjelmiin (mm. EU:n biodiversiteettistrategia, Zero Pollution -toimenpideohjelma, Fit for 55 -ilmastopaketti). Kokonaisuutena toimintaohjelma ulottuu laajasti yhteiskunnan eri sektoreille, ja keskeisten toimijoiden tunnistaminen ja sitouttaminen työhön on tärkeää toimeenpanon edistämiseksi.
Målsättningar
Itämeren suojelu toimintaohjelman kansallisen toimeenpanosuunnitelman päätavoitteet ovat
1) tunnistaa Itämeren suojelun toimintaohjemassa olevien toimenpiteiden kytkeytyminen kansallisiin ja EU-tason toimiin
2) kirjata suunnitelma toimenpiteiden toimeenpanemiseksi Suomessa, etenkin kansallisesti tai osittain kansallisesti toimeenpantavien toimenpiteiden osalta
3) tunnistaa eri toimenpiteille kansalliset vastuuorganisaatiot ja muut keskeiset toimijat kansallisesti toteutettavien toimenpiteiden toimeenpanossa.
Lausuntopyynnön tavoitteena on mahdollistaa eri sidosryhmien osallistuminen sekä Itämeren suojelun toimintaohjelman toimeenpanon suunnitteluun että sen toteuttamiseen.
Itämeren suojelun toimintaohjelman kansallinen toimeenpanosuunnitelma löytyy tämän lausuntopyynnön liitteenä (pdf).
1) tunnistaa Itämeren suojelun toimintaohjemassa olevien toimenpiteiden kytkeytyminen kansallisiin ja EU-tason toimiin
2) kirjata suunnitelma toimenpiteiden toimeenpanemiseksi Suomessa, etenkin kansallisesti tai osittain kansallisesti toimeenpantavien toimenpiteiden osalta
3) tunnistaa eri toimenpiteille kansalliset vastuuorganisaatiot ja muut keskeiset toimijat kansallisesti toteutettavien toimenpiteiden toimeenpanossa.
Lausuntopyynnön tavoitteena on mahdollistaa eri sidosryhmien osallistuminen sekä Itämeren suojelun toimintaohjelman toimeenpanon suunnitteluun että sen toteuttamiseen.
Itämeren suojelun toimintaohjelman kansallinen toimeenpanosuunnitelma löytyy tämän lausuntopyynnön liitteenä (pdf).
Liitteet:
HELCOM_BSAP_kansallinen_toimeenpanosuunnitelma_lausuntoversio_2023.pdf - HELCOMin Itämeren suojelun toimintaohjelman (BSAP) kansallinen toimeenpanosuunnitelma
Tidtabell
Pyydämme lausuntoja 28.2.2023 mennessä.
Svarsanvisningar för mottagare
Itämeren suojelun toimintaohjelman kansallinen toimeenpanosuunnitelma on tämän lausuntopyynnön liitteenä (pdf). Dokumentti rakentuu pitkälti päivitetyn HELCOMin Baltic Sea Action Planin (BSAP) rakenteen mukaisesti.
Johdannon jälkeen toimenpiteet esitetään luokiteltuna pääosa-alueisiin, joita ovat 1) luonnon monimuotoisuus, 2) rehevöityminen, 3) halitalliset aineet ja roskat ja 4) ihmistoiminta merellä. Pääosa-alueet on edelleen jaettu teemoihin, ja joissain tapauksissa teemat edelleen aiheisiin. Raportin lopussa, kappaleessa 5 esitetään vielä ns. horisontaaliset toimenpiteet.
Jokaiselle BSAP:ssa olevalle toimenpiteelle on oma taulukko, johon on kirjattu seuraavat BSAP:ssa määritetyt asiat:
- Toimenpiteen tunniste / koodi BSAP:ssa
- Toimenpiteen toteutustapa (kansallinen, HELCOM-maiden yhteinen, tai sekä-että)
- Toimenpiteen toimeenpanoa ohjaava HELCOM-ryhmä tai -ryhmät
- Tavoitevuosi valmistumiselle
- Toimenpiteen kuvaus (suomenkielinen käännös alkuperäisestä toimenpiteestä)
Lisäksi taulukkoon on kirjattu toimenpiteen kansalliseen toimeenpanoon liittyvät asiat
- Vastuutaho(t) Suomessa
- Toimenpiteeseen osallistuvat tahot (ei välttämättä kattava listaus)
- Lyhyt kuvaus toimenpiteen kansallisesta toimeenpanosta, sisältäen kytkennät merenhoidon ja vesienhoidon toimenpideohjelmiin
Lausunnon toimintaohjelmaan voi muotoilla vapaamuotoisesti. Tiettyihin toimenpiteisiin liittyviin kommentteihin on hyvä viitata toimenpiteen koodilla (esim. E15, tai HT12)
Lausunto on mahdollista lähettää vielä toiselle henkilölle hyväksyttäväksi ennen sen julkaisemista palvelussa.
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla tähän lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntopyyntöön on mahdollista vastata myös toimittamalla lausunto ympäristöministeriön kirjaamoon ([email protected]/ Ympäristöministeriö, PL 35, 00023 Valtioneuvosto). Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Voit pyytää tukea palvelun käyttöön osoitteesta[email protected].
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan Lausuntopalvelu.fi:ssä.
Johdannon jälkeen toimenpiteet esitetään luokiteltuna pääosa-alueisiin, joita ovat 1) luonnon monimuotoisuus, 2) rehevöityminen, 3) halitalliset aineet ja roskat ja 4) ihmistoiminta merellä. Pääosa-alueet on edelleen jaettu teemoihin, ja joissain tapauksissa teemat edelleen aiheisiin. Raportin lopussa, kappaleessa 5 esitetään vielä ns. horisontaaliset toimenpiteet.
Jokaiselle BSAP:ssa olevalle toimenpiteelle on oma taulukko, johon on kirjattu seuraavat BSAP:ssa määritetyt asiat:
- Toimenpiteen tunniste / koodi BSAP:ssa
- Toimenpiteen toteutustapa (kansallinen, HELCOM-maiden yhteinen, tai sekä-että)
- Toimenpiteen toimeenpanoa ohjaava HELCOM-ryhmä tai -ryhmät
- Tavoitevuosi valmistumiselle
- Toimenpiteen kuvaus (suomenkielinen käännös alkuperäisestä toimenpiteestä)
Lisäksi taulukkoon on kirjattu toimenpiteen kansalliseen toimeenpanoon liittyvät asiat
- Vastuutaho(t) Suomessa
- Toimenpiteeseen osallistuvat tahot (ei välttämättä kattava listaus)
- Lyhyt kuvaus toimenpiteen kansallisesta toimeenpanosta, sisältäen kytkennät merenhoidon ja vesienhoidon toimenpideohjelmiin
Lausunnon toimintaohjelmaan voi muotoilla vapaamuotoisesti. Tiettyihin toimenpiteisiin liittyviin kommentteihin on hyvä viitata toimenpiteen koodilla (esim. E15, tai HT12)
Lausunto on mahdollista lähettää vielä toiselle henkilölle hyväksyttäväksi ennen sen julkaisemista palvelussa.
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla tähän lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntopyyntöön on mahdollista vastata myös toimittamalla lausunto ympäristöministeriön kirjaamoon ([email protected]/ Ympäristöministeriö, PL 35, 00023 Valtioneuvosto). Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Voit pyytää tukea palvelun käyttöön osoitteesta[email protected].
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan Lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Lausuntopyynnön vastuuvalmistelija on erityisasiantuntija Henna Rinne ympäristöministeriöstä ([email protected]).
Yhteyttä voi tarvittaessa ottaa myös HELCOMin Suomen valtuukunnan puheenjohtajaan, lainsäädäntöneuvos Sara Viljaseen ympäristöministeriöstä ([email protected])
Yhteyttä voi tarvittaessa ottaa myös HELCOMin Suomen valtuukunnan puheenjohtajaan, lainsäädäntöneuvos Sara Viljaseen ympäristöministeriöstä ([email protected])
Sändlista:
Apteekkariliitto | ||
BSAG | ||
Espoon kaupunki - Esbo stad | ||
Etelä-karjalan liitto | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Etelä-Suomen merikalastajain liitto | ||
Eurajoen kunta | ||
Fintraffic | ||
Greepeace Suomi | ||
GTK | ||
Hailuodon kunta | ||
Haminan kaupunki | ||
Hangon kaupunki - Hangö stad | ||
Helsingin kaupunki - Helsingfors stad | ||
Helsingin yliopisto | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Iin kunta | ||
Ilmatieteenlaitos | ||
Ingå kommun - Inkoon kunta | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Jakobstad - Pietarsaaren kaupunki | ||
John Nurmisen Säätiö | ||
Kaakkois-Suomen AMK | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kaarinan kaupunki | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kalajoen kaupunki | ||
Kalatalousalueet | ||
Kaskisten kaupunki - Kaskis stad | ||
KEHA-keskus | ||
Kemin kaupunki | ||
Keminmaan kunta | ||
Kempeleen kunta | ||
Keski-Pohjanmaan liitto | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Kimitoö kommun - Kemiönsaaren kunta | ||
Kirkkonummen kunta - Kyrkslätt kommun | ||
Kokkolan kaupunki - Karleby stad | ||
Korsholm kommun - Mustasaaren kunta | ||
Korsnäs kommun | ||
Kotkan kaupunki | ||
Kristinestad - Kristiinankaupunki | ||
Kronoby kommun - Kruunupyyn kunta | ||
Kuntaliitto | ||
Kustavin kunta | ||
Kymenlaakson liitto | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapin liitto | ||
Larsmo kommun - Luodon kunta | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Limingan kunta | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Loviisan kaupunki - Lovisa stad | ||
LUKE | ||
Lumijoen kunta | ||
Luomuliitto | ||
Luontoliitto | ||
Luvian kunta | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea | ||
Lääketietokeskus Oy | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Malax kommun - Maalahden kunta | ||
Maskun kunta | ||
Merikarvian kunta | ||
Merikotka | ||
Merivoimat | ||
Metsähallitus | ||
Metsäkeskus | ||
Motiva | ||
MTK | ||
Mynämäen kunta | ||
Naantalin kaupunki | ||
Natur o. Miljö | ||
Nykarleby stad - Uusikaarlepyyn kaupunki | ||
Närpes stad - Närpiön kaupunki | ||
Oulun kaupunki | ||
Oulun yliopisto | ||
Paimion kaupunki | ||
Pargas stad - Paraisten kaupunki | ||
Pedersöre kommun - Pedersören kunta | ||
Pidä Saaristo Siistinä | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Porin kaupunki | ||
Porvoon kaupunki - Borgå stad | ||
Pro Agria | ||
Pro Agria | ||
Pro Agria | ||
Pro Luomu | ||
Puolustusministeriö | ||
Pyhtään kunta - Pyttis kommun | ||
Pyhäjoen kunta | ||
Pyhärannan kunta | ||
Raahen kaupunki | ||
Raision kaupunki | ||
Rajavartiolaitos | ||
Raseborg stad - Raaseporin kaupunki | ||
Rauman kaupunki | ||
Ruokavirasto | ||
Salon kaupunki | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satakuntaliitto | ||
Satamaliitto | ||
Sauvon kunta | ||
Siikajoen kunta | ||
Simon kunta | ||
Sipoon kunta - Sibbo kommun | ||
Sisäministeriö | ||
Siuntion kunta - Sjundeå kommun | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
STUK | ||
Suomen ammattikalastajien liitto | ||
Suomen Laivameklariliitto r.y. | ||
Suomen luonnonsuojeluliitto | ||
Suomen Purjehdus ja Veneily ry | ||
Suomen riistakeskus | ||
Suomen vesiensuojeluyhdistysten liitto | ||
Suomen vesihuolto-osuuskunnat ry (SVOSK) | ||
Suomen vesiosuuskuntien liitto | ||
Syke | ||
Taivassalon kunta | ||
THL | ||
Tornion kaupunki | ||
Traficom | ||
TUKES | ||
Turun kaupunki - Åbo stad | ||
Turun yliopisto | ||
TurunAMK | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Uudenmaan liitto | ||
Uusikaupunki | ||
Vaasan kaupunki - Vasa stad | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vapaa-ajan kalastajien liitto | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen liitto | ||
Vehmaan kunta | ||
Vesilaitosyhdistys | ||
Virolahden kunta | ||
VTT | ||
WWF | ||
Väylävirasto | ||
Vörå kommun - Vöyrin kunta | ||
Ympäristöministeriö | ||
Åbo Akademi |
Asiasanat
kemikaalit
kansainvälinen yhteistyö
Merenhoito, merentila, meriympäristö, Itämeri
kalastus
merenkulku
Merenhoito, meriympäristö, Itämeri, seuranta
vesien tila, vesien tila, vesienhoito
meri
luonnon monimuotoisuus
luonnonsuojelualueet
kansainväliset sopimukset