Uppdatering av intressebevakningslagstiftningen; arbetsgruppens betänkande
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/24399/2023
Svarstiden går ut: 28.2.2025
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Justitieministeriet ber om ert utlåtande om ett arbetsgruppsbetänkande om uppdatering av intressebevakningslagstiftningen.
Arbetsgruppen föreslår ändringar i lagen om intressebevakningsfullmakt (648/2007) för att underlätta fullmäktigens möjligheter att iaktta bestämmelserna i intressebevakningsfullmakten.
Genom de ändringar som föreslås i lagen om förmyndarverksamhet (442/1999) ändras bestämmelserna om förhandskontroll av intressebevakarens verksamhet, dvs. tillståndsplikten för rättshandlingar som företas på huvudmannens vägnar. Dessutom föreslås det att förmögenhetsgränserna för när en minderårigs intressebevakning ska införas i eller avföras ur registret över förmynderskapsärenden höjs.
Det föreslås att den personkrets som ger upphov till jäv för en fullmäktig eller en intressebevakare minskas så att ett syskon till fullmäktigens eller intressebevakarens förälder som motpart inte utgör en jävsgrund.
Arbetsgruppen föreslår ändringar i lagen om intressebevakningsfullmakt (648/2007) för att underlätta fullmäktigens möjligheter att iaktta bestämmelserna i intressebevakningsfullmakten.
Genom de ändringar som föreslås i lagen om förmyndarverksamhet (442/1999) ändras bestämmelserna om förhandskontroll av intressebevakarens verksamhet, dvs. tillståndsplikten för rättshandlingar som företas på huvudmannens vägnar. Dessutom föreslås det att förmögenhetsgränserna för när en minderårigs intressebevakning ska införas i eller avföras ur registret över förmynderskapsärenden höjs.
Det föreslås att den personkrets som ger upphov till jäv för en fullmäktig eller en intressebevakare minskas så att ett syskon till fullmäktigens eller intressebevakarens förälder som motpart inte utgör en jävsgrund.
Bakgrund
I regeringsprogrammet för statsminister Orpos regering finns en skrivning enligt vilken lagstiftningen om intressebevakning och intressebevakningsfullmakt ska uppdateras och utnyttjandet av elektroniska tjänster i verksamheten möjliggöras.
Justitieministeriet tillsatte den 9 november 2023 en arbetsgrupp med uppgift att utreda och bedöma på vilket sätt bestämmelserna i lagen om förmyndarverksamhet vilka gäller övervakning av intressebevakares verksamhet kunde ses över så att rättsskyddet för personer som har en intressebevakare inte försämras. Arbetsgruppen hade dessutom till uppgift att utreda de behov av lagändringar som uppstått vid tillämpningen av lagen om intressebevakningsfullmakt. Det var nödvändigt för arbetsgruppen att beakta syftet med intressebevakningslagstiftningen, dvs. att skydda personer i utsatta situationer.
Arbetsgruppens mandatperiod var den 15 november 2023–31 december 2024.
Justitieministeriet tillsatte den 9 november 2023 en arbetsgrupp med uppgift att utreda och bedöma på vilket sätt bestämmelserna i lagen om förmyndarverksamhet vilka gäller övervakning av intressebevakares verksamhet kunde ses över så att rättsskyddet för personer som har en intressebevakare inte försämras. Arbetsgruppen hade dessutom till uppgift att utreda de behov av lagändringar som uppstått vid tillämpningen av lagen om intressebevakningsfullmakt. Det var nödvändigt för arbetsgruppen att beakta syftet med intressebevakningslagstiftningen, dvs. att skydda personer i utsatta situationer.
Arbetsgruppens mandatperiod var den 15 november 2023–31 december 2024.
Länkar:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-400-117-5 - Työryhmän mietintö / Arbetsgruppsbetänkande
https://oikeusministerio.fi/hanke?tunnus=OM102:00/2023 - Hankesivu
https://oikeusministerio.fi/sv/projekt?tunnus=OM102:00/2023 - Projektsida
Bilagor:
De viktigaste förslagen.pdf - De viktigaste förslagen, keskeiset ehdotukset ruotsiksi.
Tidtabell
Utlåtandena ska lämnas senast den 28 februari 2025.
Svarsanvisningar för mottagare
Utlåtande lämnas genom att svara på den begäran om utlåtande som publicerats i tjänsten utlåtande.fi. Utlåtandet behöver inte sändas separat per e-post eller post.
För att underlätta behandlingen av utlåtandena ber justitieministeriet att utlåtandet i den mån det är möjligt delas in enligt de mellanrubriker som finns i begäran om utlåtande.
Även andra än de som nämns i sändlistan nedan kan lämna ett utlåtande. Den som vill lämna utlåtande måste registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om användningen av tjänsten finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för användningen av tjänsten fås per e-post på adressen [email protected].
Observera att alla utlåtanden är offentliga och att de publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
För att underlätta behandlingen av utlåtandena ber justitieministeriet att utlåtandet i den mån det är möjligt delas in enligt de mellanrubriker som finns i begäran om utlåtande.
Även andra än de som nämns i sändlistan nedan kan lämna ett utlåtande. Den som vill lämna utlåtande måste registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om användningen av tjänsten finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för användningen av tjänsten fås per e-post på adressen [email protected].
Observera att alla utlåtanden är offentliga och att de publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Beredare
Mer information:
Outi Kemppainen, lagstiftningsråd, tfn 02951 50260
Joanna Grandell, specialsakkunnig, tfn 02951 50220
([email protected])
Outi Kemppainen, lagstiftningsråd, tfn 02951 50260
Joanna Grandell, specialsakkunnig, tfn 02951 50220
([email protected])
Sändlista:
Ahvenanmaan valtionvirasto/Statens ämbetsverk på Åland | ||
Ari Orvas Oy | ||
Asianajotoimisto Fagerhom-Mård | ||
Digi- ja väestötietovirasto | ||
Edunvalvontavaltuutus ry | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
emeritusprofessori Markku Helin | ||
emeritusprofessori Urpo Kangas | ||
Etelä-Savon edunvalvontapalvelu ky | ||
Finanssiala ry | ||
Finanssivalvonta | ||
Fine – Vakuutus- ja rahoitusneuvonta | ||
Helsingin hallinto-oikeus | ||
Helsingin käräjäoikeus | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Kansaneläkelaitos | ||
Kehitysvammaliitto | ||
Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Korkein oikeus | ||
Lapsiasiavaltuutettu | ||
Maanmittauslaitos | ||
Mannerheimin lastensuojeluliitto | ||
Mielenterveyden keskusliitto | ||
Mielenterveysomaisten keskusliitto, FinFami | ||
Muistiliitto | ||
Nuoret lesket ry | ||
Oikeuspalveluvirasto | ||
Omaishoitajaliitto ry | ||
Oulun käräjäoikeus | ||
Patentti- ja rekisterihallitus | ||
Pohjois-Suomen hallinto-oikeus | ||
professori Anna Mäki-Petäjä-Leinonen | ||
SKVL – Suomen kiinteistönvälittäjät ry | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Suomen Lakimiesliitto ry | ||
Suomen Muistiasiantuntijat ry | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vanhusasiavaltuutettu | ||
Vanhustyön keskusliitto | ||
Varsinais-Suomen käräjäoikeus | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimisto | ||
Yleiset edunvalvojat ry |
Ämnesord
edunvalvonta
intressebevakning
edunvalvontavaltuutus
intressebevakningsfullmakt
intressebevakare
laki holhoustoimesta
laki edunvalvontavaltuutuksesta
lag om intressebevakningsfullmakt
lag om förmyndarverksamhet