Lausuntopyyntö hallituksen esityksestä liikenteen palveluista annetun lain muuttamisesta (todistus negatiivisesta testituloksesta)
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/19859/2020
Svarstiden gick ut: 14.9.2020
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Liikenne- ja viestintäministeriössä on valmisteltu yhteistyössä Liikenne- ja viestintäviraston kanssa hallituksen esitys, jolla liikenteen palveluista annettuun lakiin lisättäisiin uudet säännökset negatiivisen tartuntatautia koskevan testituloksen tarkastamisesta ja todistuksen esittämisestä rajat ylittävässä liikenteessä.
Esityksessä Liikenne- ja viestintävirastolle annettaisiin valtuutus tehdä asiassa päätös terveysviranomaisen esityksen pohjalta.
Kuljetuspalvelun tarjoajan (kuljetusyhtiö) tarkastusvelvollisuus ja matkustajan velvollisuus hankkia todistus käynnistyisi vasta, kun Liikenne- ja viestintävirasto olisi tehnyt päätöksen asiasta Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) esityksestä. THL:n esityksessä arvioitaisiin tautitilanne ja sen ilmaantuvuus. Käytännössä Liikenne- ja viestintäviraston päätös sisältäisi luettelon maista ja alueista, joista tulevilta olisi vaadittava todistus negatiivisesta testituloksesta ennen liikennevälineeseen tuloa/nousemista.
Kun Liikenne- ja viestintäviraston päätös olisi tehty, olisi kuljetuspalvelun tarjoajan tarkastettava rajat ylittävässä liikenteessä, että matkustajalla on mukanaan todistus negatiivisesta tartuntataudin testituloksesta. Kuljetuspalvelun tarjoajan tarkastusvelvollisuus ei kuitenkaan ulottuisi Suomen kansalaisiin, Suomessa pysyvästi asuviin ulkomaalaisiin eikä turvapaikan hakijoihin. Lisäksi valtioneuvoston asetuksella voitaisiin säätää, että muitakin välttämättömiä tehtäviä suorittavia henkilöryhmiä voitaisiin jättää tarkastusvelvollisuuden ulkopuolella.
Liikenne- ja viestintävirasto valvoisi kuljetuspalvelun tarjoajia, joille voidaan mahdollisessa tarkastusvelvollisuuden rikkomistapauksessa asettaa hallinnollisia seuraamuksia kuten huomautus tai varoitus tai turvaamistoimenpiteenä uhkasakko.
Esityksessä säädettäisiin myös matkustajan velvollisuudesta hankkia todistus tartuntatautia koskevasta negatiivisesta testituloksesta ennen matkaa ja velvollisuudesta näyttää todistus kuljetusyrittäjälle ennen liikennevälineeseen nousemista. Todistuksen mukanaoloa ei kuitenkaan edellytettäisi Suomen kansalaiselta, Suomessa pysyvästi asuvalta ulkomaalaiselta, turvapaikan hakijalta tai muulta välttämätöntä tehtävää suorittavalta, josta säädettäisiin tarkemmin valtioneuvoston asetuksella.
Valtioneuvoston asetuksella annettaisiin myös tarkempia säännöksiä negatiivista testitulosta koskevan todistuksen muodosta, kielestä, sisällöstä ja esittämistavasta.
Lisäksi ehdotetaan lisättäväksi säännös Liikenne- ja viestintäviraston kuljetusyhtiölle asetettavaa tarkastusvelvollisuutta koskevan päätöksen täytäntöönpanokelpoisuudesta.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan syksyn 2020 aikana ja olemaan voimassa 31.12.2021 saakka.
Lausuntopyynnön lopussa on kaikille suunnatut kysymykset sekä kohdennetut kysymykset.
Esityksessä Liikenne- ja viestintävirastolle annettaisiin valtuutus tehdä asiassa päätös terveysviranomaisen esityksen pohjalta.
Kuljetuspalvelun tarjoajan (kuljetusyhtiö) tarkastusvelvollisuus ja matkustajan velvollisuus hankkia todistus käynnistyisi vasta, kun Liikenne- ja viestintävirasto olisi tehnyt päätöksen asiasta Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) esityksestä. THL:n esityksessä arvioitaisiin tautitilanne ja sen ilmaantuvuus. Käytännössä Liikenne- ja viestintäviraston päätös sisältäisi luettelon maista ja alueista, joista tulevilta olisi vaadittava todistus negatiivisesta testituloksesta ennen liikennevälineeseen tuloa/nousemista.
Kun Liikenne- ja viestintäviraston päätös olisi tehty, olisi kuljetuspalvelun tarjoajan tarkastettava rajat ylittävässä liikenteessä, että matkustajalla on mukanaan todistus negatiivisesta tartuntataudin testituloksesta. Kuljetuspalvelun tarjoajan tarkastusvelvollisuus ei kuitenkaan ulottuisi Suomen kansalaisiin, Suomessa pysyvästi asuviin ulkomaalaisiin eikä turvapaikan hakijoihin. Lisäksi valtioneuvoston asetuksella voitaisiin säätää, että muitakin välttämättömiä tehtäviä suorittavia henkilöryhmiä voitaisiin jättää tarkastusvelvollisuuden ulkopuolella.
Liikenne- ja viestintävirasto valvoisi kuljetuspalvelun tarjoajia, joille voidaan mahdollisessa tarkastusvelvollisuuden rikkomistapauksessa asettaa hallinnollisia seuraamuksia kuten huomautus tai varoitus tai turvaamistoimenpiteenä uhkasakko.
Esityksessä säädettäisiin myös matkustajan velvollisuudesta hankkia todistus tartuntatautia koskevasta negatiivisesta testituloksesta ennen matkaa ja velvollisuudesta näyttää todistus kuljetusyrittäjälle ennen liikennevälineeseen nousemista. Todistuksen mukanaoloa ei kuitenkaan edellytettäisi Suomen kansalaiselta, Suomessa pysyvästi asuvalta ulkomaalaiselta, turvapaikan hakijalta tai muulta välttämätöntä tehtävää suorittavalta, josta säädettäisiin tarkemmin valtioneuvoston asetuksella.
Valtioneuvoston asetuksella annettaisiin myös tarkempia säännöksiä negatiivista testitulosta koskevan todistuksen muodosta, kielestä, sisällöstä ja esittämistavasta.
Lisäksi ehdotetaan lisättäväksi säännös Liikenne- ja viestintäviraston kuljetusyhtiölle asetettavaa tarkastusvelvollisuutta koskevan päätöksen täytäntöönpanokelpoisuudesta.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan syksyn 2020 aikana ja olemaan voimassa 31.12.2021 saakka.
Lausuntopyynnön lopussa on kaikille suunnatut kysymykset sekä kohdennetut kysymykset.
Bakgrund
Covid-19-tartuntatautiepidemia ei ole Euroopassa hellittämässä. Euroopan tautienehkäisy- ja -valvontakeskuksen ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen arvioiden mukaan tartuntamäärät ovat jälleen nousussa, ja poikkeukselliset olosuhteet jatkuvat. Useissa maissa kyseessä on niin sanottu epidemian toinen aalto.
Suomessa uusien tartuntatapausten ilmaantuvuus on pysynyt moniin muihin maihin verrattuna alhaisella tasolla, vaikka tartuntojen määrä onkin viime aikoina hieman kasvanut. Suomessa on arvioitu, että noin puolet uusista koronavirustartunnoista tulee ulkomailta. Schengen-alueen kautta tulleista tapausmääristä ei ole tarkkaa tietoa, mutta arvioiden mukaan eniten tartuntoja on tullut naapurimaista. Toisaalta tartuntoja on arvioitu tulevan etenkin ulkomailta palaavien Suomen kansalaisten ja Suomessa pysyvästi asuvien ulkomaalaisten mukana. Heitä Suomen maahantulorajoitukset eivät koske.
Edellä mainitun perusteella hallitus on ryhtynyt monipuolisiin toimenpiteisiin ja tämä hallituksen esitys on yksi niistä.
Suomessa uusien tartuntatapausten ilmaantuvuus on pysynyt moniin muihin maihin verrattuna alhaisella tasolla, vaikka tartuntojen määrä onkin viime aikoina hieman kasvanut. Suomessa on arvioitu, että noin puolet uusista koronavirustartunnoista tulee ulkomailta. Schengen-alueen kautta tulleista tapausmääristä ei ole tarkkaa tietoa, mutta arvioiden mukaan eniten tartuntoja on tullut naapurimaista. Toisaalta tartuntoja on arvioitu tulevan etenkin ulkomailta palaavien Suomen kansalaisten ja Suomessa pysyvästi asuvien ulkomaalaisten mukana. Heitä Suomen maahantulorajoitukset eivät koske.
Edellä mainitun perusteella hallitus on ryhtynyt monipuolisiin toimenpiteisiin ja tämä hallituksen esitys on yksi niistä.
Målsättningar
Esityksen tavoitteena on suojella väestöä ja pyrkiä estämään vaarallisen tartuntataudin leviäminen Suomessa varmistamalla, että toimivaltaisella viranomaisella, Liikenne- ja viestintävirastolla, olisi käytettävissään monipuolinen keinovalikoima toimenpiteitä. Suomessa EU:n sisärajatarkastuksista on tarkoitus luopua lokakuussa 2020 Schengen-sääntelyn perusteella. Vaihtoehtona ei siten voi olla nykyjärjestelyjen jatkaminen. Esityksessä ehdotetuilla toimenpiteillä pyritään huomioimaan rajat ylittävän liikenteen vaikutukset kansanterveydelle ja terveysturvallisuudelle.
Toisaalta tavoitteena on pyrkiä lisäämään matkustajien luottamusta rajat ylittävän matkustuksen turvallisuuteen edellyttämällä matkustajilta tartuntatautia koskevaa negatiivista testitulosta ennen liikennevälineeseen tulemista. Tarkastusvelvollisuuden kohdentuminen kuljetusyrityksiin pyritään toteuttamaan mahdollisimman tarkoituksenmukaisella tavalla ja aiheuttaen mahdollisimman vähän haittaa välttämättömälle liikenteelle, kuten henkilöliikenteelle tai rahti- ja tavaraliikenteelle tai tietyllä alueella tapahtuvalle liikenteelle. Liikenne- ja viestintävirastolle esitetty toimivallan laajennus on pyritty kuvaamaan täsmällisesti ja tarkkarajaisesti.
Toisaalta tavoitteena on pyrkiä lisäämään matkustajien luottamusta rajat ylittävän matkustuksen turvallisuuteen edellyttämällä matkustajilta tartuntatautia koskevaa negatiivista testitulosta ennen liikennevälineeseen tulemista. Tarkastusvelvollisuuden kohdentuminen kuljetusyrityksiin pyritään toteuttamaan mahdollisimman tarkoituksenmukaisella tavalla ja aiheuttaen mahdollisimman vähän haittaa välttämättömälle liikenteelle, kuten henkilöliikenteelle tai rahti- ja tavaraliikenteelle tai tietyllä alueella tapahtuvalle liikenteelle. Liikenne- ja viestintävirastolle esitetty toimivallan laajennus on pyritty kuvaamaan täsmällisesti ja tarkkarajaisesti.
Liitteet:
Tidtabell
Lausunto pyydetään antamaan viimeistään 14.9.2020.
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntopalautteen käsittelyn helpottamiseksi liikenne- ja viestintäministeriö pyytää, että lausunto jaotellaan lausuntopyynnössä ilmoitettujen väliotsikoiden mukaisesti. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected]. Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut. HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Lisätietoja voi pyytää liikenne- ja viestintäministeriöstä: [email protected]. ja [email protected]
Sändlista:
Air Navigation Services Finland Oy | ||
Alandia vakuutus | ||
Arctia Oy | ||
Babcock Scandinavian AirAmbulance Ab | ||
Bore Ltd | ||
Cabonline Finland Oy | ||
Containerships Ltd Oy | ||
Eckerö Line Ab Oy | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto ry | ||
ESL Shipping Oy | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Finavia Oyj | ||
Finnair Oyj | ||
Finnhems Oy | ||
Finnlines Oy | ||
Finnpilot Pilotage Oy | ||
Godby Shipping Ab | ||
Haminan kaupunki | ||
Hangon Satama Oy | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin Satama Oy | ||
Helsingin seudun kauppakamari - Helsingforsregionens handelskammare ry | ||
Helsingin taksiautoilijat ry | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Ilmatieteen laitos | ||
JH Taksi | ||
Kaakkois-Suomen ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kansaneläkelaitos | ||
Kemin kaupunki | ||
Kemin Satama Oy | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keskuskauppakamari ry | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kokkolan kaupunki | ||
Kokkolan Satama Oy | ||
Kotkan kaupunki | ||
Kvarken Ports Ltd (Vaasa) | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapin Taksiyrittäjät ry | ||
Liikenne- ja viestintävirasto | ||
Linja-autoliitto ry | ||
Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry | ||
Menevä Oy | ||
Meriliitto – Sjöfartsförbundet ry | ||
Merimieseläkekassa | ||
Merimiespalvelutoimisto | ||
Meritaito Oy | ||
Meriteollisuus ry | ||
Nordic Regional Airlines Oy | ||
Oikeusministeriö | ||
Oulun kaupunki | ||
Oulun Satama Oy | ||
Oy Alfons Håkans Ab | ||
Oy Langh Ship Ab | ||
Patria Oyj | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pohjan Group Oy | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan Taksiyrittäjät | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Suomen Taksiyrittäjät ry | ||
Poliisihallitus | ||
Porin kaupunki | ||
Porin Satama Oy | ||
Puolustus- ja Ilmailuteollisuusyhdistys PIA ry | ||
Puolustusministeriö | ||
Puolustusvoimat | ||
Raahen Satama Oy | ||
Rajavartiolaitos | ||
Rauman kaupunki | ||
Rauman Satama Oy | ||
RT | ||
Saimaan Satamat Oy (Joensuu) | ||
SAK | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satamaoperaattorit ry | ||
Sisäministeriö | ||
Skärgårdshavets Helikoptertjänst Ab | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliitto ry | ||
Suomen ilmailuliitto ry | ||
Suomen Ilmailuopisto Oy | ||
Suomen Konepäällystöliitto ry | ||
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry | ||
Suomen Kuntaliitto ry Finlands Kommunförbund rf | ||
Suomen Laivameklariliitto ry | ||
Suomen Laivapäällystöliitto ry | ||
Suomen Lennonjohtajien Yhdistys ry | ||
Suomen lentäjäliitto ry | ||
Suomen Matkustajalaivayhdistys ry | ||
Suomen Merimies-Unioni SMU ry | ||
Suomen moottorilentäjien liitto ry | ||
Suomen Paikallisliikenneliitto - Finlands Lokaltrafikförbund ry | ||
Suomen Palvelutaksit ry | ||
Suomen Purjehdus ja Veneily ry | ||
Suomen Satamaliitto ry | ||
SUOMEN TAKSILIITTO R.Y. | ||
Suomen Varustamot ry | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Tallink Silja Oy | ||
Tampereen kaupunki | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Tornion kaupunki | ||
Tuil Group Oy | ||
Tulli | ||
Turun kaupunki | ||
Turun Satama Oy | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Uudenkaupungin kaupunki | ||
Uudenkaupungin Satama Oy | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Vaasan kaupunki | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vantaan kaupunki | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Wasaline | ||
VG-Shipping Oy | ||
White Star Taxi Oy | ||
Viking Line Abp | ||
VNK | ||
VR Group | ||
Väylävirasto | ||
Ympäristöministeriö |