Hallituksen esitys eduskunnalle luotsauslaiksi ja siihen liittyväksi laiksi
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/9133/2021
Svarstiden gick ut: 1.8.2022
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja luotsauslain (940/2003) kokonaisuudistusta koskevasta hallituksen esitysluonnoksesta. Uudessa luotsauslaissa säädettäisiin myös viranomaisten määräämistä seuraamusmaksuista, joten esityksessä ehdotetaan seuraamusmaksun täytäntöönpanoa koskevaa muutosta sakon täytäntöönpanosta annettuun lakiin (672/2002).
Luotsauslain uudistamista koskeva hanke käynnistettiin maaliskuussa 2021. Hankkeen tavoitteena on selkeyttää ja ajantasaistaa sääntelyä. Voimassa olevaa lakia on muutettu useaan kertaan ja pistemäiset muutokset ovat johtaneet lainsäädännön monitulkintaisuuteen ja aukollisuuteen. Hanke liittyy myös hallitusohjelman tavoitteeseen varmistaa korkeatasoinen osaaminen ja riittävä ammattitaito merialueilla. Ehdotetuilla muutoksilla parannettaisiin merenkulun turvallisuutta säätämällä nykyistä täsmällisemmin luotsinkäyttövelvollisuuden ja siitä vapautumisen perusteista sekä edellyttämällä luotseilta nykyistä laadukkaammin todennettua osaamista.
Esitys liittyy hallituksen esitysluonnokseen laiksi ajoneuvolain muuttamisesta sekä siihen liittyviksi laeiksi (LVM011:00/2020). Esityksessä ehdotetaan muutoksia Liikenne- ja viestintävirastosta annettuun lakiin (935/2018). Ehdotuksella säädettäisiin Liikenne- ja viestintäviraston seuraamuskollegiosta, jonka tehtävä olisi määrätä myös luotsauslain mukaisista hallinnollisia seuraamusmaksuja.
Luotsauslain uudistamista koskeva hanke käynnistettiin maaliskuussa 2021. Hankkeen tavoitteena on selkeyttää ja ajantasaistaa sääntelyä. Voimassa olevaa lakia on muutettu useaan kertaan ja pistemäiset muutokset ovat johtaneet lainsäädännön monitulkintaisuuteen ja aukollisuuteen. Hanke liittyy myös hallitusohjelman tavoitteeseen varmistaa korkeatasoinen osaaminen ja riittävä ammattitaito merialueilla. Ehdotetuilla muutoksilla parannettaisiin merenkulun turvallisuutta säätämällä nykyistä täsmällisemmin luotsinkäyttövelvollisuuden ja siitä vapautumisen perusteista sekä edellyttämällä luotseilta nykyistä laadukkaammin todennettua osaamista.
Esitys liittyy hallituksen esitysluonnokseen laiksi ajoneuvolain muuttamisesta sekä siihen liittyviksi laeiksi (LVM011:00/2020). Esityksessä ehdotetaan muutoksia Liikenne- ja viestintävirastosta annettuun lakiin (935/2018). Ehdotuksella säädettäisiin Liikenne- ja viestintäviraston seuraamuskollegiosta, jonka tehtävä olisi määrätä myös luotsauslain mukaisista hallinnollisia seuraamusmaksuja.
Bakgrund
Liikenne- ja viestintäministeriö antoi 16.4.2019 Finnpilot Pilotage Oy:lle sen aloitteesta tehtäväksi kutsua koolle ryhmän luotsauskoulutusta tarjoavien oppilaitosten, luotsausviranomaisen ja Finnpilot Pilotage Oy:n edustajia keskustelemaan luotsauskoulutukseen liittyvistä haasteista ja kehityskohteista. Työryhmän laatiman raportin mukaan luotsauksen lupakirjojen uudistamista koskevia vaatimuksia tulisi tarkastella ja johdonmukaistaa. Luotsauskoulutuksen kehittämisen kannalta olisi tärkeää, että eri lupakirjoihin vaadittavista koulutuksista säädettäisiin erikseen.
Målsättningar
Esityksen tavoitteena on merenkulun turvallisuuden varmistaminen Suomen vesialueilla. Merenkulun turvallisuutta edistettäisiin säätämällä nykyistä täsmällisemmin luotsinkäyttövelvollisuuden ja siitä vapautumisen perusteista. Merenkulun turvallisuutta parannettaisiin myös edellyttämällä luotseilta nykyistä laadukkaammin todennettua osaamista. Esityksellä nykyiset linjaluotsinkirjat ja erivapaudet korvattaisiin väylä- ja aluekohtaisilla PEC-lupakirjoilla. Tutkintojen vastaanottaminen ehdotetaan annettavaksi kokeneelle luotsille tai PEC-lupakirjanhaltijalle, jolla olisi tehtävässä edellytettävä tutkintoja vastaanottavan henkilön henkilölupa.
Lakiin ehdotetaan sisällytettäväksi itämerenluotseista annettuun asetukseen sisältyvät säännökset. Samalla itämerenluotseja koskevaa sääntelyä tarkennettaisiin. Lisäksi esityksessä ehdotetaan täsmennettäväksi lain rikkomisen seuraamuksia koskevaa sääntelyä. Esityksellä säädettäisiin uusista hallinnollisista seuraamuksista, joilla Liikenne- ja viestintävirasto voisi puuttua luotsauslaissa säädettyjen velvoitteiden laiminlyönteihin.
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi myös poikkeusoloihin ja muihin poikkeuksellisiin tilanteisiin varautumisesta säätämällä nykyistä täsmällisemmin luotsausyhtiön varautumisvelvollisuudesta ja mahdollistamalla henkilölupien voimassaolon pidentämisen poikkeuksellisissa tilanteissa.
Lakiin ehdotetaan sisällytettäväksi itämerenluotseista annettuun asetukseen sisältyvät säännökset. Samalla itämerenluotseja koskevaa sääntelyä tarkennettaisiin. Lisäksi esityksessä ehdotetaan täsmennettäväksi lain rikkomisen seuraamuksia koskevaa sääntelyä. Esityksellä säädettäisiin uusista hallinnollisista seuraamuksista, joilla Liikenne- ja viestintävirasto voisi puuttua luotsauslaissa säädettyjen velvoitteiden laiminlyönteihin.
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi myös poikkeusoloihin ja muihin poikkeuksellisiin tilanteisiin varautumisesta säätämällä nykyistä täsmällisemmin luotsausyhtiön varautumisvelvollisuudesta ja mahdollistamalla henkilölupien voimassaolon pidentämisen poikkeuksellisissa tilanteissa.
Linkit
Liitteet:
LL huvudsakliga innehåll och lagförslag 10.6.2022.pdf - Huvudsakliga innehåll och lagförslag (utkast)
LL HE luotsauslaki fi_10.6.22.pdf - Hallituksen esitysluonnos
Lausuntopyyntö_luotsauslaki.pdf - Lausuntopyyntökirjelmä
Lotsningslag_4.1 De viktigaste förslagen_utkast 14.6..pdf - De viktigaste förslagen (utkast)
Tidtabell
Lausunnot pyydetään antamaan viimeistään 1.8.2022.
Hallituksen esitys luotsauslaiksi on tarkoitus antaa eduskunnalle viikolla 46. Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.6.2023.
Vaikutusarviota on tarkoitus täsmentää lausuntokierroksen aikana ja saatujen lausuntojen perusteella.
Hallituksen esitys luotsauslaiksi on tarkoitus antaa eduskunnalle viikolla 46. Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.6.2023.
Vaikutusarviota on tarkoitus täsmentää lausuntokierroksen aikana ja saatujen lausuntojen perusteella.
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunnonantajia pyydetään kiinnittämään lausunnossaan erityistä huomiota seuraaviin kokonaisuuksiin:
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut. HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
- luotsinkäyttövelvollisuus ja sitä koskevat vapautukset ja poikkeukset
- henkilölupien vaatimukset (luotsin lupakirja, PEC-lupakirjat, tutkintoja vastaanottavan henkilön lupakirja)
- luotsausyhtiön ja luotsien vastuut ja velvollisuudet
- luotsausyhtiön hinnoittelua koskevat aikataulumuutokset
- huoltovarmuus ja kansallinen turvallisuus
- muutosten vaikutukset eri toimijoille
- muut arvioinnissa esille nousevat huomiot
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut. HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Lisätietoja voi pyytää liikenne- ja viestintäministeriöstä:
[email protected], +358 295 342 031 ja [email protected], +358 295 342 267
[email protected], +358 295 342 031 ja [email protected], +358 295 342 267
Sändlista:
Aboa Mare | ||
Alfons Håkans Oy Ab | ||
Alfons Håkans Oy Ab | ||
Archipelago Lines Oy | ||
Arctia Oy | ||
Baltic Sea Action Group | ||
Baltic Sea Action Group | ||
Bore Ltd | ||
Bore Ltd | ||
Business Finland | ||
Centrum Balticum | ||
Centrum Balticum | ||
Containerships Ltd Oy | ||
Eckerö Line Oy Ab | ||
Eckerö Line Oy Ab | ||
Ekami Consulting Oy | ||
Elenger Marine OÜ | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto ry | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto ry | ||
ESL Shipping Oy | ||
ESL Shipping Oy | ||
ESL Shipping Oy | ||
ESL Shipping Oy | ||
ESL Shipping Oy | ||
Etelä-Kymenlaakson ammattiopisto EKAMI | ||
Etelä-Kymenlaakson ammattiopisto EKAMI | ||
Etelä-Kymenlaakson ammattiopisto EKAMI | ||
Euroports Finland Oy | ||
Euroports Finland Oy | ||
Ferentes Oy | ||
Finnlines Oy | ||
Finnlines Oy | ||
Finnlines Oy | ||
Finnpilot Pilotage Oy | ||
Finnpilot Pilotage Oy | ||
Finnpilot Pilotage Oy | ||
Finnpilot Pilotage Oy | ||
Finnpilot Pilotage Oy | ||
Fintraffic | ||
Föli | ||
Godby Shipping Ab | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
John Nurmisen Säätiö | ||
John Nurmisen Säätiö | ||
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu XAMK | ||
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu XAMK | ||
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu XAMK | ||
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu XAMK | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kuljetus-Savolainen Oy | ||
Kymen saaristoliikenne Oy | ||
Langh Ship Oy Ab | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
Luotsiliitto ry | ||
Luotsiliitto ry | ||
Luotsiliitto ry | ||
Länsirannikon Koulutus Oy Winnova | ||
Länsirannikon Koulutus Oy Winnova | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Meriaura | ||
Meriliikenneohjaajat ry | ||
Meriliitto – Sjöfartsförbundet ry | ||
Merimieseläkekassa | ||
Merimieseläkekassa | ||
Merimiespalvelutoimisto | ||
Merimiespalvelutoimisto | ||
Meriteollisuus ry | ||
Meriteollisuus ry | ||
Merivoimat | ||
Neste Shipping Oy / OSM Ship Management Finland Oy Rederi Ab Nathalie Ronja Marin Ltd Ab Rauma Cata Oy | ||
Neste Shipping Oy / OSM Ship Management Finland Oy Rederi Ab Nathalie Ronja Marin Ltd Ab Rauma Cata Oy | ||
Neste Shipping Oy / OSM Ship Management Finland Oy Rederi Ab Nathalie Ronja Marin Ltd Ab Rauma Cata Oy | ||
Onnettomuustutkintakeskus | ||
Onnettomuustutkintakeskus | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Outokumpu Oyj | ||
Outokumpu Oyj | ||
Prima Shipping Oy | ||
Prima Shipping Oy | ||
Prima Shipping Oy | ||
Raderi Ab Nathalie | ||
Rederi Ab Eckerö | ||
SANK | ||
Satakunnan Ammattikorkeakoulu SAMK | ||
Satakunnan Ammattikorkeakoulu SAMK | ||
Satakunnan Ammattikorkeakoulu SAMK | ||
Sisäministeriö/ Rajavartiolaitoksen esikunta | ||
Sisäministeriö/ Rajavartiolaitoksen esikunta | ||
Sisäministeriö/ Rajavartiolaitoksen esikunta | ||
Sisäministeriö/ Rajavartiolaitoksen esikunta | ||
Sjövägen Oy Ab | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Sundqvist Investments Oy Ab | ||
Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliitto ry | ||
Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliitto ry | ||
Suomen Konepäällystöliitto ry | ||
Suomen Konepäällystöliitto ry | ||
Suomen kuljetus- ja logistiikka SKAL ry | ||
Suomen kuljetus- ja logistiikka SKAL ry | ||
Suomen kuljetus- ja logistiikka SKAL ry | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen Laivameklariliitto ry | ||
Suomen Laivameklariliitto ry | ||
Suomen Laivanpäällystöliitto ry | ||
Suomen Laivanpäällystöliitto ry | ||
Suomen Laivanpäällystöliitto ry | ||
Suomen Lauttaliikenne Oy / Suomen Saaristovarustamo Oy / Finferries | ||
Suomen Lauttaliikenne Oy / Suomen Saaristovarustamo Oy / Finferries | ||
Suomen Matkustajalaivayhdistys ry | ||
Suomen Merimies-Unioni SMU ry | ||
Suomen Merimies-Unioni SMU ry | ||
Suomen Purjehdus ja Veneily ry | ||
Suomen Purjehdus ja Veneily ry | ||
Suomen Purjehdus ja Veneily ry | ||
Suomen Purjelaivasäätiö sr | ||
Suomen Purjelaivasäätiö sr | ||
Suomen Satamaliitto ry | ||
Suomen Satamaliitto ry | ||
Suomen Varustamot ry | ||
Suomen Varustamot ry | ||
Suomen Varustamot ry | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Tallink Silja Oy | ||
Tallink Silja Oy | ||
Tallink Silja Oy | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulrika Larpes | ||
Wasaline | ||
Vessel Traffic Services Finland Oy | ||
VG-Shipping Oy | ||
Viking Line Abp | ||
Viking Line Abp | ||
VNK | ||
VNK | ||
VNK | ||
VS ELY | ||
Wärtsilä | ||
Väylävirasto | ||
Väylävirasto | ||
Ympäristöministeriö |
Asiasanat
TURVALLISUUS
liikenne- ja viestintäministeriö
luotsaus
satamat
alusliikenne
jäänmurto
merenkulku
laivaliikenne