Lausuntopyyntö luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi naisten vapaaehtoisesta asepalveluksesta
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/29123/2023
Svarstiden gick ut: 4.11.2023
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Ehdotuksessa esitetään säädettäväksi uusi asetus naisten vapaaehtoisesta asepalveluksesta.
Asetuksessa ehdotetaan säädettäväksi varusmiespalvelusta suorittavien miesten ja vapaaehtoista asepalvelusta suorittavien naisten majoittamisesta kasarmiolosuhteissa samoihin majoitustiloihin. Tähän yhteismajoitukseen osallistuminen perustuisi osallistujien vapaaehtoisuuteen ja siihen annettu suostumus voitaisiin peruuttaa yksipuolisesti annettavalla ilmoituksella ilman erityisiä perusteita. Ehdotuksen tavoitteena on vakiinnuttaa vuonna 2020 alkanut yhteismajoituskokeilu, jota koskeva määräaikainen asetus on voimassa 31.12.2023 saakka. Tällä mahdollistettaisiin yhteismajoitusjärjestelyjen pysyvä käyttöönotto kaikissa Puolustusvoimien ja Rajavartiolaitoksen joukko-osastoissa ja –yksiköissä.
Asetukseen on tarkoitus koota myös naisten vapaaehtoisesta asepalveluksesta annetun lain 2 §, 3 § ja 4 §:n perusteella säädetyt säännökset tällä asetuksella kumottavaksi ehdotetusta valtioneuvoston asetuksesta naisten vapaaehtoisesta asepalveluksesta (371/2022). Ehdotetussa asetuksessa ei ole tarkoitus muuttaa voimassaolevaa lain tai sen säännösten nojalla annetun asetuksen sisältöä tai tulkintaa. Ehdotetulla asetuksella säännökset siirrettäisiin sellaisenaan uuteen samannimiseen asetukseen.
Asetuksessa ehdotetaan säädettäväksi varusmiespalvelusta suorittavien miesten ja vapaaehtoista asepalvelusta suorittavien naisten majoittamisesta kasarmiolosuhteissa samoihin majoitustiloihin. Tähän yhteismajoitukseen osallistuminen perustuisi osallistujien vapaaehtoisuuteen ja siihen annettu suostumus voitaisiin peruuttaa yksipuolisesti annettavalla ilmoituksella ilman erityisiä perusteita. Ehdotuksen tavoitteena on vakiinnuttaa vuonna 2020 alkanut yhteismajoituskokeilu, jota koskeva määräaikainen asetus on voimassa 31.12.2023 saakka. Tällä mahdollistettaisiin yhteismajoitusjärjestelyjen pysyvä käyttöönotto kaikissa Puolustusvoimien ja Rajavartiolaitoksen joukko-osastoissa ja –yksiköissä.
Asetukseen on tarkoitus koota myös naisten vapaaehtoisesta asepalveluksesta annetun lain 2 §, 3 § ja 4 §:n perusteella säädetyt säännökset tällä asetuksella kumottavaksi ehdotetusta valtioneuvoston asetuksesta naisten vapaaehtoisesta asepalveluksesta (371/2022). Ehdotetussa asetuksessa ei ole tarkoitus muuttaa voimassaolevaa lain tai sen säännösten nojalla annetun asetuksen sisältöä tai tulkintaa. Ehdotetulla asetuksella säännökset siirrettäisiin sellaisenaan uuteen samannimiseen asetukseen.
Bakgrund
Yhteismajoituskokeilu aloitettiin Reserviupseerikurssilla 256 Haminassa 21.-22.5.2020, sekä Kainuun prikaatissa ja Karjalan prikaatissa 2/20 saapumiserän aloittaessa palveluksensa 6.7.2020. Yhteismajoituskokeilu laajennettiin seuraavassa 1/21 saapumiserässä kaikkiin puolustushaaroihin. Maavoimissa kokeilu jatkui edelleen Reserviupseerikurssilla Haminassa, Kainuun prikaatissa ja Karjalan prikaatissa. Merivoimissa kokeilu käynnistyi Rannikkoprikaatissa ja Ilmavoimissa Ilmasotakoulussa. Kokeilu laajennettiin keväällä 2021 myös Panssariprikaatiin. Yhteismajoituskokeilu on ollut käytössä vuoden 2022 alusta alkaen kaikissa muissa Puolustusvoimien varusmiehiä kouluttavissa joukko-osastoissa paitsi Ilmavoimien lennostoissa. Yhteismajoitusta on kokeiltu myös Pohjois-Karjalan rajavartiostossa. Valtioneuvoston asetus varusmiespalveluksessa ja naisten vapaaehtoisessa asepalveluksessa olevien yhteismajoitusta koskevasta kokeilusta (1391/2022) voimassaolo päättyy 31.12.2023.
Kokeilun aikana varusmiespalvelusta suorittavat ja yhteismajoitukseen suostuneet miehet ja naiset on majoitettu joukko-osastoissa samoihin majoitustiloihin kaikilla koulutusjaksoilla. Yhteismajoituskokeilu on koskenut ainoastaan majoittumista kasarmilla. Sosiaalitilat, kuten peseytymis- ja muut saniteettitilat ovat olleet miehille ja naisille erilliset, eikä kokeilua ole ulotettu koskemaan maastoharjoituksia ja laivapalveluksen majoitusjärjestelyitä. Varusmiesten osallistuminen yhteismajoituskokeiluun on ollut vapaaehtoista ja edellyttänyt kaikkien samassa tuvassa majoittuvien suostumusta. Varusmiehet ovat voineet peruuttaa suostumuksensa milloin tahansa. Yhteistupiin on ollut tavoitteena majoittaa mahdollisimman tasapuolisesti miehiä ja naisia. Yhteismajoituskokeilun tavoitteena on ollut kerätä tutkittua tietoa yhteismajoituksen vaikutuksista palveluksessa olevien toimintakykyyn, ryhmäkiinteyteen, palveluksen sujuvuuteen, tiedonkulkuun, koulutustuloksiin ja tilojen käyttöön. Kokeilussa on selvitetty myös majoitusjärjestelyjen haasteita ja ratkaisukeinoja.
Pääesikunnan koulutusosasto on ohjannut kokeilun toteutusta sekä seurannut ja arvioinut kokeilusta saatuja havaintoja ja kerännyt niistä kokeilun aikana 55 raporttia eri puolustushaaroista, sekä Rajavartiolaitoksesta, joista tehdyt johtopäätökset on toimitettu puolustusministeriölle.
Kolme vuotta kokeiltu yhteismajoitus on vastannut sille asetettuja tavoitteita ja kokemukset yhteismajoituksesta ovat olleet pääosin positiivisia. Yhteismajoitusjärjestelyt ovat parantaneet erityisesti ryhmäkiinteyttä, palveluksen sujuvuutta, tiedonkulkua ja tehostaneet tilojen käyttöä. Yhteismajoituksen on koettu myös edistävän varusmiesten tasa-arvoista kohtelua. Koulutustuloksiin yhteismajoituksella ei ole havaittu olevan juurikaan merkitystä. Suurin osa varusmiehistä on suhtautunut koko kokeilun ajan myönteisesti yhteismajoitukseen ja yhteismajoituksen jatkumista on toivottu kokeilun päättymisen jälkeen. Kiusaamis- ja häirintäkokemuksissa ei ole ollut tilastollisesti merkitsevää eroa siinä, majoittuuko yhteistuvassa vai ei. Yhteismajoituksen ei ole havaittu kokeilun alkuvaiheen jälkeen lisänneen kiusaamista tai häirintää.
Johtopäätösten perusteella laadituissa esityksissä mahdollisuutta yhteismajoitusjärjestelyihin on esitetty säädettävän asetuksella pysyväksi. Yhteismajoituksen jatkamista määräaikaisena kokeiluna ei siten ole enää katsottava tarkoituksenmukaisena siitä saatu palaute ja sen käyttöön ottamisesta syntyvät arvioidut positiiviset vaikutukset huomioiden.
Kokeilun aikana varusmiespalvelusta suorittavat ja yhteismajoitukseen suostuneet miehet ja naiset on majoitettu joukko-osastoissa samoihin majoitustiloihin kaikilla koulutusjaksoilla. Yhteismajoituskokeilu on koskenut ainoastaan majoittumista kasarmilla. Sosiaalitilat, kuten peseytymis- ja muut saniteettitilat ovat olleet miehille ja naisille erilliset, eikä kokeilua ole ulotettu koskemaan maastoharjoituksia ja laivapalveluksen majoitusjärjestelyitä. Varusmiesten osallistuminen yhteismajoituskokeiluun on ollut vapaaehtoista ja edellyttänyt kaikkien samassa tuvassa majoittuvien suostumusta. Varusmiehet ovat voineet peruuttaa suostumuksensa milloin tahansa. Yhteistupiin on ollut tavoitteena majoittaa mahdollisimman tasapuolisesti miehiä ja naisia. Yhteismajoituskokeilun tavoitteena on ollut kerätä tutkittua tietoa yhteismajoituksen vaikutuksista palveluksessa olevien toimintakykyyn, ryhmäkiinteyteen, palveluksen sujuvuuteen, tiedonkulkuun, koulutustuloksiin ja tilojen käyttöön. Kokeilussa on selvitetty myös majoitusjärjestelyjen haasteita ja ratkaisukeinoja.
Pääesikunnan koulutusosasto on ohjannut kokeilun toteutusta sekä seurannut ja arvioinut kokeilusta saatuja havaintoja ja kerännyt niistä kokeilun aikana 55 raporttia eri puolustushaaroista, sekä Rajavartiolaitoksesta, joista tehdyt johtopäätökset on toimitettu puolustusministeriölle.
Kolme vuotta kokeiltu yhteismajoitus on vastannut sille asetettuja tavoitteita ja kokemukset yhteismajoituksesta ovat olleet pääosin positiivisia. Yhteismajoitusjärjestelyt ovat parantaneet erityisesti ryhmäkiinteyttä, palveluksen sujuvuutta, tiedonkulkua ja tehostaneet tilojen käyttöä. Yhteismajoituksen on koettu myös edistävän varusmiesten tasa-arvoista kohtelua. Koulutustuloksiin yhteismajoituksella ei ole havaittu olevan juurikaan merkitystä. Suurin osa varusmiehistä on suhtautunut koko kokeilun ajan myönteisesti yhteismajoitukseen ja yhteismajoituksen jatkumista on toivottu kokeilun päättymisen jälkeen. Kiusaamis- ja häirintäkokemuksissa ei ole ollut tilastollisesti merkitsevää eroa siinä, majoittuuko yhteistuvassa vai ei. Yhteismajoituksen ei ole havaittu kokeilun alkuvaiheen jälkeen lisänneen kiusaamista tai häirintää.
Johtopäätösten perusteella laadituissa esityksissä mahdollisuutta yhteismajoitusjärjestelyihin on esitetty säädettävän asetuksella pysyväksi. Yhteismajoituksen jatkamista määräaikaisena kokeiluna ei siten ole enää katsottava tarkoituksenmukaisena siitä saatu palaute ja sen käyttöön ottamisesta syntyvät arvioidut positiiviset vaikutukset huomioiden.
Målsättningar
Ehdotuksen tavoitteena on vakiinnuttaa vuonna 2020 alkanut yhteismajoituskokeilu ja mahdollistaa yhteismajoitusjärjestelyjen pysyvä käyttöönotto kaikissa Puolustusvoimien ja Rajavartiolaitoksen joukko-osastoissa ja –yksiköissä.
Lisäksi asetuksen tavoitteena on koota myös muut naisten vapaaehtoisesta asepalveluksesta annetun lain perusteella säädetyt säännökset yhteen asetukseen kumoamalla vanha asetus naisten vapaaehtoisesta asepalveluksesta. Ehdotetulla asetuksella säännökset siirrettäisiin sellaisenaan uuteen samannimiseen asetukseen. Teknisluontoisena muutoksena aikaisempaan siirretyille pykälille annettaisiin uudet, niiden sisältöä vastaavat otsikot asetukseen.
Lisäksi asetuksen tavoitteena on koota myös muut naisten vapaaehtoisesta asepalveluksesta annetun lain perusteella säädetyt säännökset yhteen asetukseen kumoamalla vanha asetus naisten vapaaehtoisesta asepalveluksesta. Ehdotetulla asetuksella säännökset siirrettäisiin sellaisenaan uuteen samannimiseen asetukseen. Teknisluontoisena muutoksena aikaisempaan siirretyille pykälille annettaisiin uudet, niiden sisältöä vastaavat otsikot asetukseen.
Liitteet:
Tidtabell
Lausunto pyydetään toimittamaan viimeistään perjantaina 3.11.2023 klo 16.00.
Asetusluonnoksen pykälien ruotsinkieliset käännökset lisätään lausuntopalveluun niiden valmistuttua.
Asetusluonnoksen pykälien ruotsinkieliset käännökset lisätään lausuntopalveluun niiden valmistuttua.
Svarsanvisningar för mottagare
Puolustusministeriö pyytää lausuntoanne naisten vapaaehtoista asepalvelusta koskevasta asetusluonnoksesta. Myös muut kuin alla Jakelu-kohdassa mainitut tahot voivat antaa lausunnon.
Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin.
Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
VAHVA- ministeriöitä pyydetään viemään lausunto VAHVAAN asialle VN/29123/2023.
Mikäli et halua rekisteröityä palveluun, se ei ole este lausunnon antamiselle, vaan lausunnon voi lähettää sähköpostitse puolustusministeriön kirjaamoon ([email protected]). Lausunnoissa pyydetään käyttämään viitteenä diaarinumeroa VN/29123/2023.
Huomaattehan, että kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin.
Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
VAHVA- ministeriöitä pyydetään viemään lausunto VAHVAAN asialle VN/29123/2023.
Mikäli et halua rekisteröityä palveluun, se ei ole este lausunnon antamiselle, vaan lausunnon voi lähettää sähköpostitse puolustusministeriön kirjaamoon ([email protected]). Lausunnoissa pyydetään käyttämään viitteenä diaarinumeroa VN/29123/2023.
Huomaattehan, että kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Lisätietoja asetuksesta antaa puolustusministeriössä hallitussihteeri Alberto Guidastri ([email protected], puh. 0295 140 043).
Sändlista:
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Maanpuolustusnaisten liitto ry. | ||
Maanpuolustustiedotuksen suunnittelukunta | ||
Naisten valmiusliitto ry. | ||
Oikeusministeriö | ||
Pääesikunta | ||
Rajavartiolaitoksen esikunta | ||
Sisäministeriö | ||
Tasa-arvovaltuutettu | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Varusmiesliitto ry. | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu |